TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2022

1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Foxconn en Saudi-Arabië gaan samen EV’s maken

Saudi-Arabië wil minder afhankelijk worden van olie
V0or Saudi-Arabië is het zoeken naar nieuwe inkomstenbronnen een bittere noodzaak. Het land wil minder afhankelijk worden van olie. Niet zo zeer omdat de olie opraakt, maar omdat we er steeds minder van gaan gebruiken. Althans, dat is het streven. Aangezien de automotive industrie momenteel al volop bezig is zichzelf te ‘elektrificeren’, leek het de Saudis wel een goed plan om ook op die trein te springen.

Daarom hebben ze nu met Foxconn de joint venture Ceer opgericht. Samen gaan ze elektrische auto’s ontwikkelen en daarbij maken ze onder andere gebruik van de technologie van BMW. Foxconn zorgt voor de ontwikkeling van de elektrische architectuur van de voertuigen.

Het is de bedoeling dat de eerste Ceer EV’s al in 2025 op de weg verschijnen. Hoe die er uit gaan zien, wat ze moeten kosten en hoe snel ze hier in de showroom verschijnen, dat is nog niet bekend.

bron:
www.dutchcowboys.nl/automotive/foxcon...
Wereldbelegger
0
Wat TomTom kan kan Apple ook?

De tien jaar geleden geïntroduceerde kaartendienst Apple Maps krijgt in Nederland vernieuwde kaarten. Het bedrijf lijkt een openbare test te zijn begonnen, vermoedelijk heeft iedereen binnenkort de nieuwe kaarten.

Verschillende gebruikers in de Benelux zien Apple-kaarten met vernieuwd ontwerp. Onder meer op Twitter en op Reddit tonen gebruikers afbeeldingen van kaarten van Amsterdam, Brussel en Eindhoven met veel meer detail. Het was al bekend dat de kaarten dit jaar nog vernieuwd zouden worden: Apple kondigde dat tijdens ontwikkelaarsbeurs WWDC in juni aan.

De afgelopen jaren zijn er al regelmatig kaarten-auto's van Apple gezien in Nederland. Net als bijvoorbeeld Google brengt ook Apple zo zelf de omgeving in kaart. Dat moet zorgen voor betere en meer juiste details.

Meer details en onderscheid
De nieuwe kaarten tonen meer onderscheid tussen groene gebieden, winkelgebieden en lichten belangrijke herkenningspunten meer uit. Ook de 3D-weergave van kaarten is uitgebreid, met in Nederland bijvoorbeeld een gelijkende 3D-weergave van het Paleis op de Dam.

Verder lijkt het erop dat de nieuwe kaarten ook extra functionaliteit met zich meebrengen. Zo toont Apple Kaarten tijdens het navigeren op de weg straks ook de maximum toegestane snelheid. Die informatie ontbreekt nu nog: een van de punten waarmee Apple achterloopt op concurrenten als Google.

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5344686...
boem!
1
met partners als Apple, Uber, Microsoft, Stellantis, VW en HKG moet het toch mogelijk zijn een echt alternarief te bieden vwb toepassing op location based technology van een Google.
sniklaas
2
quote:

boem! schreef op 6 november 2022 09:45:

met partners als Apple, Uber, Microsoft, Stellantis, VW en HKG moet het toch mogelijk zijn een echt alternarief te bieden vwb toepassing op location based technology van een Google.
Een alternatief bieden aan GOOGLE is geen probleem voor TT en wellicht ook niet voor HERE, de uitdaging is lukt het om daarmee een acceptabel verdienmodel op te tuigen!

As we write hoeveel voertuigen/connecties/abbo’s dragen momenteel bij aan de omzet bij A&E 10 mio, 20 mio, 30 mio, 40 mio, 50 mio, … en deel dit aantal door de omzet van €400 mio is tussen de €9,- en €12,- pjpv/c…

Kan TT voor een bijdrage van €1 per maand per voertuig/connectie een acceptabel verdienmodel optuigen…

Zolang de OPEX op het hoge niveau van €500 mio blijft liggen niet en ik zie de komende jaren de OPEX alleen maar stijgen…

Dus ik zie voor TT geen acceptabel verdienmodel aan de horizon voor de komende 12…36 mnd…

resteert verkoop aan een partij die behoudens de €1,- per maand per voertuig/connectie de goudgerande €$£¥ krijgt uit het vermarkten van de data…
boem!
1
daar zitten we totaal verschillend in met een backlog van nu al 2,4 miljard moet het welhaast met twee vingers in de neus lukken om een prod omzet A&E in 2025 van 600 mio neer te zetten.

met het gegeven dat de gross margin op 85% uitkomt is de enige onzekere factor nog of TT in staat blijkt haar uitgavennivo onder de 525 mio weet te houden(nu 485 mio).

in mijn overwegingen ga ik ervan uit dat een verdienmodel van 50 cent per aandeel als een echt VERDIENMODEL wordt aangemerkt
Wereldbelegger
1
boem!
31 oktober 2022 10:22

koers TT van 8 jaar terug 5,77 euro.
koers AEX GR van 8 jaar terug 1190.66 euro.

huidige koers AEX GR 2475,44 is + 108%
om aan dat meetpunt te geraken zou de koers van TT nu op 2,08 * 5,77 -3,25 = 8,75 euro moeten staan.

ik verwacht dat dat gat van 0,97 euro door de CMD minimaal gedicht gaat worden.


Helaas!
De CMD heeft het gat alleen maar groter gemaakt.
tatje
0
Een outlook voor 2025 is natuurlijk riskant.
Het woord is dus Ambitie.

Maar !

2025 locatie technologie 600 maal 90% is 540
Consumer 60 maal 50% is 30
gross profit 570
Opex zonder D en A 470
ebitda 100
D en A 25 11 PPE en 14 Lease
ebit 75

half dozijn dasss 6

laatste 1,5 jaar, 6 toppers van Amazon, 6 toppers van Waymo.

Ik wil nogmaals mijn dank uitspreken voor de nominatie van de nobelprijs vanuit Belgie.

Zelfs onze Nederbelg is positief over de kansen, niet over een eventuele manier WAAROP, daar voel ik twijfel.

Maar heb wel diep respect voor zijn prestaties .

Intangible assets eind 2022 45, nog 2 jaar, dus doet 2025 niet meer mee.

Niemand wil er de vingers aanbranden.

Intangible assets 2019 2020 was toch tele atlas.

Iemand schreef niks carry forward, we hebben daar over meer als 10 jaar geleden geld van gehad. ( tax of verekening ! )

In ieder geval zal er een carry forward zijn voor winsten in 2025 en 2026.

Je zal maar 2026 berekenen.

mag ik voor locatie technologie 15% groei rekenen.
Daling consumer van 60 naar 50.

2026
locatie technologie 690 maal 90% 621
Consumer 50 maal 50% is 25
gross profit 646
opex zonder D en A 490
ebitda 156
D en A 25
ebit 131

1 euro per aandeel.

Natuurlijk kunnen tal van factoren alles verpesten.

Tot morgen :-)
sniklaas
4
quote:

boem! schreef op 6 november 2022 10:45:

daar zitten we totaal verschillend in met een backlog van nu al 2,4 miljard moet het welhaast met twee vingers in de neus lukken om een prod omzet A&E in 2025 van 600 mio neer te zetten.

met het gegeven dat de gross margin op 85% uitkomt is de enige onzekere factor nog of TT in staat blijkt haar uitgavennivo onder de 525 mio weet te houden(nu 485 mio).

in mijn overwegingen ga ik ervan uit dat een verdienmodel van 50 cent per aandeel als een echt VERDIENMODEL wordt aangemerkt
Martin, jij blijft maar met de winden meewaaien om jouw rooskleurige operationele TT toekomst houvast te geven...

Wat schreef ik vorig jaar, de backlog moet minstens naar €2400 mio om uberhaupt uit de verliezen te geraken voor A@E en dat cijfer heb ik vanwege de forse inflatie voor een paar maanden terug opgetrokken naar €2500 mio ultimo 2022...

In beide gevallen werden de €2400 en de €2500 als absurd hoog door jouw ( en oa Justin) weggezet, zelfs tot voor een paar weken terug zat jij op €2000 mio en cijferde daarop jouw goudgerande FCF die aan ons aandeelhouders zou toekomen...

Behoudens het gegeven dat de backlog van TT niet in graniet geslagen contracten zijn met boeteclausules wanneer verlaging, vertraging of cancellation van afname aan de orde zijn betekend een backlog van €2400 mio met een gemiddelde contractduur van 7 jaar waarvan 1/4 kort en 3/4 lang en enkel vanuit een positieve kant bekeken een jaarlijkse vrijval van maximaal €400 mio...

En wat betekend inhoudelijk die toename van de backlog;
- ultimo 2021 €1900 mio is bottum line €100 mio erbij inclusief het aangepaste contract met CARIAD, take rate 20% van de jaarlijkse voertuig registraties in de EU en daarvan neemt TT op termijn 50% voor haar rekening, dus rond de 1 mio voertuigen jaarlijks erbij

- ultimo 2022 €2400 mio is bottum line €500 mio erbij inclusief het contract met HKD + nog zo eentje, take rate voor ieder 10% van de jaarlijkse voertuig registraties in de EU en daarvan neemt TT op termijn 100% voor haar rekening, dus ieder 1 mio voertuigen jaarlijks erbij

Natuurlijk zijn er gedurende het jaar plussen en minnen in de backlog en is het misschien iets te kort door de bocht om de CARIAD deal van 2021 te waarderen op €100 mio, de HKD deal van 2022 op €250 mio en de ??? deal van 2022 ook op €250 mio...

Dat zou namelijk betekenen dat de bruto opbrengst voor TT aangaande de;
- CARIAD deal stokt bij €3,- per jaar per voertuig/connectie
- HKD deal stokt bij €8,- per jaar per voertuig/connectie
- ??? deal stokt bij €8,- per jaar per voertuig/connectie

Gemiddeld houdt dat in dat de contracten die TT heeft afgesloten in 2021 en dit jaar 2022 zorgen voor een gemiddelde financiele bruto bijdrage van €6,- per jaar per voertuig/connectie plus data, de prijs van 2 kopjes koffie op een terras zonder verwarming...

De supporters, Justin en jij voorop zullen wederom over me heen vallen maar tot op heden ontbreekt het bij jullie supporters aan berekeningen gebaseerd en herleidt op basis van feiten en daarwerkelijke prestaties.
boem!
0
ik snap niet zo heel goed waar jij jouw omzetprognose op waardeert in 2025.

ik kom met twee vingers in de neus uit op 650 mio.

en dat is toch echt de verdienste van het backlog ad min 2,4 mio ult 2022

en dat levert een marge op van minimaal 595 mio op van waaruit de winst voor aandeelhouders moet worden aangeboden.
sniklaas
1
quote:

boem! schreef op 6 november 2022 13:38:

ik snap niet zo heel goed waar jij jouw omzetprognose op waardeert in 2025.

ik kom met twee vingers in de neus uit op 650 mio.

en dat is toch echt de verdienste van het backlog ad min 2,4 mio ult 2022

en dat levert een marge op van minimaal 595 mio op van waaruit de winst voor aandeelhouders moet worden aangeboden.
Schrijf ik dan op wat mijn omzetprognose is voor 2025, nee ik schrijf alleen dat voor de komende 12...36 maanden geen acceptabel verdienmodel aan de horizon gloort bij TT...

En waarom denk ik dat, kijk eens om je heen Martin, armoede slaat in rap tempo om zich heen waardoor het eigen autobezit voor de massa onbetaalbaar dreigt te worden en gezien de boterzachte contracten uit de backlog zal op basis van het huidige saldo €2400 mio een vrijval van €400 mio vanaf 2023/24 een lastige opgave worden...

Nogmaals €2400 waarvan 1/4 kort en 3/4 lang met een gemiddelde contractduur van 7 jaar houdt in maximaal €400 mio per jaar aan vrijval waardoor voor 2025 nog €200 mio erbij geharkt moet wordt uit consu-enter-prise en spin-off ed vanuit automotive...

Corona, microchip en supply chain tekorten resulteerde in 2020, 2021 en 2022 voor verliezen bij TT en voor 2023 is TT daar nog niet van verlost en daarbovenop komen bij de forse inflatie, loonstijgingen tot 10%+, consumenten met de hand op de knip, materiaal tekorten die een verdere uitrol van EV belemmeren, afnemende subsidies icm met stijgende prijzen voor elektriciteit die een verdere uitrol van EV stagneren en uiteindelijk een Europese overheid die de datum van 2035, einde fossiel in mobiliteit verschuift naar 2040-45...

Aan de kant van de uitgaves zie ik TT niet <€500 mio duiken eerder opschuiven richting de €550 voor de komende 12-24 maanden.

Jezelf rijk rekenen aan bruto marges van 80-90% is van generlei waarde wanneer het saldo omzet minus kosten het huidige jaar 2022 plus de komende 12-36 maanden een negatief resultaat oplevert.

TT kan weliswaar opschrijven dat het geen last heeft van prijsdruk, wellicht dat TT een waarde toekent aan betalingen in DATA maar in 2020 kwam ik met mijn bierviltje berekening op €12,- per jaar per voertuig/connectie en anno 2022 komt mijn bierviltje minstens 30% lager uit...

Massa is kassa gaat niet op wanneer de prijzen per jaar per voertuig/connectie gestaag afnemen bij stijgende kosten waardoor de prijserosie blijft bestaan en TT niet in staat is om op eigen kracht een acceptabel verdienmodel ingericht te krijgen.

Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel, de aanwas van de backlog betekend dat voor 2021 en 2022 de OEMS met een take rate van minstens 30% van de toekomstige Europese afzet heeft gekozen voor TT waardoor de onderliggende waarde van de assets van €1750 mio zal zijn toegenomen en naar verwacht nog verder zal stijgen bij een toename van de backlog naar €3000 mio in 2023/24...

Wordt de hoogste tijd dat TT de handoek in de ring gooit vwb het nastreven van een zelfstandige positie en haar middelen en krediet faciliteiten gebruikt om het aandeel in de picture te spelen van wereldspelers.

Kom maar op met dat aandelen inkoop programma om de komende 36 maanden jaarlijks voor €100 mio eigen aandelen in te kopen voor scrap, ultimo 2023 een backlog presenteren van €3000 mio tegen een koers van €12-€15, exclusief cash rond de €1500 mio waardering aan de beurs moet het mogelijk zijn om in 2024 inclusief premie en exclusief cash voor €18-€24 p/a dit beursavontuur te beeindigen...
leonardus65
0
gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/pro...
Na 1 januari 2035 zal geen enkele autoverdeler nog verbrandingsauto’s mogen verkopen. Dit is het plan van de Europese autoriteiten, ook al maken sommige deskundigen zich ernstig zorgen over het feit dat de problemen om deze overgang succesvol te maken “totaal onderschat” zijn.
boem!
0
indien je niet begrijpt dat een backlog van 3 mia een prod omzet Automotive oplevert van 700 nio
waardoor een totaal prodomzet van 1 mia tot de reeele mogelijkheden behoort denk ik dat het beter is als je je vanaf nu onthoudt van commentaar op een probleem van 600 mio
sniklaas
5
quote:

boem! schreef op 6 november 2022 18:35:

indien je niet begrijpt dat een backlog van 3 mia een prod omzet Automotive oplevert van 700 nio
waardoor een totaal prodomzet van 1 mia tot de reeele mogelijkheden behoort denk ik dat het beter is als je je vanaf nu onthoudt van commentaar op een probleem van 600 mio
rekenen en begrijpelijk lezen is al jaren een obstakel en daarnaast sta jij met stip bovenaan de ladder van TT dromers Martin en je hebt geen flauw benul heeft hoe het in de echte wereld eraan toe gaat…

Vandaar dat jij natuurlijk al jarenlang geen rendement behaald met TT, steevast de muziek wil compenseren waar uiteindelijk geen enkele noot op zijn plek valt…

Helemaal prima natuurlijk zijn altijd mensen zoals jij nodig om de winst van anderen te sponseren…
NewKidInTown
0
Boys, nog niet klaar met "curlingbeleggen" ? Morgen begint weer het echte werk in de keiharde wereld waarbij predators zullen jagen op de angsthazen. Enjoy !
boem!
0
Sniklaas jij hebt het niet over ONTVANGSTEN en UITGAVEN maaar over de gecamuufleerde cijfers vanuit IFRS.waneer je tracht de verdiensten zo laag mogrelijk te houden..

een backlog van 3 mia zorgt bij een deferred gedeelte van 500 mio nl al voor opstapje can 250 mio in de ifrs omzet van het daarop volgende jaar het orderboek wat daarnaast is opgebouwd zal nog eens minimaal 550 mio aan prod omzet opleveren

de prodomzet is bepalend voor wat er aan opbrengsten in het CFC rekenmodel tevoorschijn komt.

aan de andere kant staan dan alle uitgaven welke in 2022 de 485 mio niet te boven zullen gaan.

inien je deze cijfers doortreht tot 2025.kom je op een onwaarachtig goede fcf uit van'-

opbrengsten 550 automotive +200 mio Enterprise + 50 mio Consumer = 800 mio * marge is 690 mio onder afrek van de met 5% cagr gegroeide uitgaven ad 560 mio een netto fcf van 80 cent per aandeel op.
vreemdvermogen
0
Die Wakkie toch.

Er is wel een algemeen gevoelen dat twee termijnen van vier jaar een natuurlijke cyclus is.

Hoeveel termijnen heeft HG er al op zitten??

fd.nl/financiele-markten/1457024/de-h...
Koos99
2
www.tomtom.com/newsroom/press-release...

TomTom (TOM2), the geolocation technology specialist, today announced that it has been awarded a new global deal to provide its maps, navigation software, and connected services such as real-time traffic information to STLA SmartCockpit, Stellantis’ next-generation digital cockpit platform to arrive in 2024. Furthermore, existing Stellantis platforms will continue to be powered by TomTom’s navigation solutions.
pwijsneus
0
quote:

Koos99 schreef op 7 november 2022 07:34:

www.tomtom.com/newsroom/press-release...

TomTom (TOM2), the geolocation technology specialist, today announced that it has been awarded a new global deal to provide its maps, navigation software, and connected services such as real-time traffic information to STLA SmartCockpit, Stellantis’ next-generation digital cockpit platform to arrive in 2024. Furthermore, existing Stellantis platforms will continue to be powered by TomTom’s navigation solutions.
Dat is goed nieuws!
1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront