TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2022

1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

sniklaas schreef op 8 november 2022 21:15:

[...]het resultaat van 3000 posts in de afgelopen 2 jaar, zijn de overige 2994 pending
Jouw post vandaag: een looneis van FNV heeft impact van 14% op de loonkosten van 4.000 TomTom medewerkers. Knap dat het FNV ook opkomt voor de 2.700 mensen die werken in de 25 landen buiten Nederland waar TT kantoren heeft. Zoals in India (1.000 man) en Polen (1.000 man). Ik had er niet op gereageerd, want als je alles moet debunken wat jij roept dan blijf je bezig.
sniklaas
5
quote:

*JustMe* schreef op 8 november 2022 22:43:

[...]

Jouw post vandaag: een looneis van FNV heeft impact van 14% op de loonkosten van 4.000 TomTom medewerkers. Knap dat het FNV ook opkomt voor de 2.700 mensen die werken in de 25 landen buiten Nederland waar TT kantoren heeft. Zoals in India (1.000 man) en Polen (1.000 man). Ik had er niet op gereageerd want als je alles moet debunken wat jij roept dan blijf je bezig.
wel goed knippen en plakken Justin, nu is het jouw expertise ; framing

quote alias=Dutchy Ron id=14501309 date=202211081227]
Dat kon wel eens de reden zijn geweest van de koersdaling

quote alias=sniklaas id=14501346 date=202211081242]
Of de looneis voor 2023 van de FNV van 14,3 procent die vakbond FNV vanaf volgend jaar op de cao-tafels legt…

De APPS medewerkers acteren in een krappe en gevraagde sector in binnen en buitenland, met die 5% stijging waar een aantal supporters mee rekenen komt TT tekort, 10% komt dichter in de buurt voor 2023…

75K€ gemiddeld salaris voor 2022 wordt 80 K€ in 2023 waarbij het aantal FTE’s > 4000 blijft…
Johan8
0
Dutchie Ron,
cryptoos is finit,
goede twitter account voor meer info, over
aandelen, macro eco en crytoos
@JDB_trading
boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 8 november 2022 18:35:

[...]De financiele impact van de deals zoals deze door TT zijn gecommuniceerd tonen nogmaals aan dat TT NIET aan de vooravond staat van een beter verdienmodel...

Ik kom niet verder dan een financiele bijdrage aan TT tussen de €3 en €9 per jaar per voertuig/connectie en tot op heden is er niemand op dit forum die op basis van feiten tot een ander resultaat komt...

Van mij mogen de wensdenkers hun gelijk krijgen als aandeelhouder vind ik het prima wanneer TT op basis van operationele prestaties goudgerande winsten weet te realiseren maar daarvoor zal de jaarlijkse bijdrage per jaar er voertuig/connectie fors omhoog moeten en laat dat nou net NIET zijn afgesproken in de deals met CARIAD, HKD en STELLANTIS...

En ik kan mij ook niet voorstellen dat mogelijke nieuwe toekomstige contracten worden afgesloten tegen fors hogere bijdrages of het moet zo zijn dat de huidige klanten betalen in de vorm van DATA en dat voor toekomstige klanten meer de nadruk wordt gelegd in betalingen in de vorm van €$£¥…
het verdienmodel van TT bestaat uit de ONTVANGEN FACTUREN minus de totale uitgaven.

voor het lopend jaar is dat een factuurwaarde van 550 mio ( A 310 E 150 C 90) wat tot een opbrengst leidt van 467,50 mio (85%) onder aftrek van de totale uitgaven ad 485 mio geeft dat een verlies aan van 17,5 mio.

het betere verdienmodel wordt veroorzaakt doordat de post uit te factureren omzet met 600 mio is toegenomen waardoor de ontvangsten met 540 mio gaan toenemen.

opgeteld bij de uitspraak van een verdubbeling van de prodomzet Enterprise lijkt een uitgefactureerde waarde van 800 mio in 2025 heel reeel.
Erg chebbi
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 8 november 2022 15:09:

donkergroene dag voor big tech (ASML, BESI, ASMI, etc.), TT lift iets mee en staat rond de 7,60 .. houdt niet over.
Wonderschone dagen.
boem!
0
indien tt in 2025 inderdaad 800 mio weet uit te factureren ( Automotive 450 mio Enterprise 300 mio en Consumer 50 mio) dam zal dat leiden tot een verdere verbetering vav het fcf percentage.

doordat de ontvansten tegen 85% worden afgerekend wordt er 800 * 85% als ontvangsten geboekt.

rekening houdend met tax en 10% fcf zou er daardoor ruimte ontstaan van een totaal uitgavenpatroon van 800*85 -65FCF / 80(tax)= 600 mio.

uitgaande van de huidige 485 mio lijkt mij dat aan de hoge kant.
boem!
0
het verdienmodel van TT is betrekkelijk eenvoudig.

ontvangsten via prodontvangsten onder aftrek van de totale uitgaven geeft het bedrag aan wat er voor de aandeelhouder is verdiend,

omdat de prodomzetten van Automotive met minimaal 500 groeien is een groei in ontvangsten reeds veiliggesteld.

blijft over wat men aan kostenefficientie weet op te hoesten.
bert190
0
Ik lees iets over splitsing bij Renault, wat Ampere gaat heten en die alles van Google gaan afnemen. Oud nieuws? TT is Renault kwijt? Ik hoor het wel.
Wereldbelegger
1
quote:

bert190 schreef op 9 november 2022 08:10:

Ik lees iets over splitsing bij Renault, wat Ampere gaat heten en die alles van Google gaan afnemen. Oud nieuws? TT is Renault kwijt? Ik hoor het wel.
Zeker belangrijk. Maar is hier al gemeld.
Renault gaat veel winst maken dankzij die afsplitsing is het idee.
Wereldbelegger
0
Niet Tesla, niet Mercedes: dit is het meest waardevolle automerk ter wereld

Bijna geen enkele andere industrie verkeert momenteel in zo’n staat van beroering als de auto-industrie. Dat komt vooral door de sterke digitalisatie, de tekorten aan chips en grondstoffen en de snelle overgang naar het elektrische tijdperk. Desondanks staan twee autofabrikanten in de top tien van meest waardevolle merken ter wereld.

Door alle perikelen zijn autofabrikanten echter nog niet in staat de achterstand op de wereldtoppers in te lopen. Net als vorig jaar is Apple het meest waardevolle merk ter wereld in Interbrand’s Best Global Brands Report 2022, gevolgd door Microsoft, Amazon en Google. Tesla staat op de twaalfde plaats. Het elektrische automerk van Elon Musk is een van de snelst groeiende bedrijven van het afgelopen jaar.

Mercedes op plek 6
Mercedes is met een achtste plek weliswaar niet het meest waardevolle automerk, maar wel de enige groep uit Europa in de top tien. Net voor Mercedes behaalt de Toyota-groep de zesde plaats. De Japanners, die vorig jaar opnieuw de grootste autofabrikant ter wereld waren met meer dan tien miljoen geproduceerde voertuigen, stelt ook in 2022 de trofee voor het meest waardevolle automerk veilig.

Veertien automerken in top 100
BMW is de tweede Duitse autofabrikant op de lijst, met één plaats achter Tesla, op plek 13. De Japanse autofabrikant Honda staat op de 26ste plaats, Hyundai op de 35ste plaats en Audi op de 46ste plaats, dat zelfs afstand wist te nemen van het moederbedrijf Volkswagen (op plek 48). Ford staat op de 50ste plaats en Porsche, ondanks de recente beursgang, op de 53ste plaats, gevolgd door Nissan (61ste plaats), Ferrari (75ste plaats), Kia (87ste plaats), Land Rover (98) en BMW-dochter Mini op de 99ste plaats.

bron:
www.ad.nl/auto/niet-tesla-niet-merced...
Wereldbelegger
1
Analist Marc Hesselink van ING volgt TomTom met belangstelling.
Hij heeft het er druk mee.
Binnen een maand maar liefst vijf nieuwe koersdoelen en aanbevelingen.
Voor Q3 cijfers / na Q3 cijfers / Pre-view CMD / na CMD / Na Stellantis ‘megadeal’

De heer Hesselink is niet echt onder de indruk van al die mooie cijfers die gepresenteerd werden op Q3 cijferdag. De Powerpointplaatjes en praatjes op de CMD hebben geen grote indruk gemaakt. En van de verlenging van een contract na 2024 met Stellantis krijgt Hesselink ook geen warme gevoelens.

Het goede nieuws is dat Hesselink vorig jaar om deze tijd een koersdoel had van € 7,50 en nu een koersdoel van € 8,00 ziet.

ING Analyst Date Target Price Recommendation
Marc Hesselink 7-nov-22 € 8.00 Hold
Marc Hesselink 3-nov-22 € 8.00 Hold
Marc Hesselink 1-nov-22 € 8.00 Hold
Marc Hesselink 14-Oct-22 € 8.00 Hold
Marc Hesselink 11-Oct-22 € 8.00 Hold
Marc Hesselink 18-jul-22 € 8.00 Hold
Marc Hesselink 15-jul-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 12-jul-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 1-jun-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 19-apr-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 14-apr-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 12-apr-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 7-feb-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 4-feb-22 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 21-dec-21 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 1-dec-21 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 14-Oct-21 € 7.50 Hold
Marc Hesselink 13-Oct-21 € 7.50 Hold
Wereldbelegger
3
De nieuwe analist Emmanuel Carlier van Kempen volgt TomTom met belangstelling.
Hij heeft het er druk mee.
Binnen een maand maar liefst vier nieuwe koersdoelen en aanbevelingen.
Na Q3 cijfers / Pre-view CMD / na CMD / Na Stellantis ‘megadeal’

De heer Carlier is niet echt onder de indruk van al die mooie cijfers die gepresenteerd werden op Q3 cijferdag. De Powerpointplaatjes en praatjes op de CMD hebben geen grote indruk gemaakt. En van de verlenging van een contract na 2024 met Stellantis krijgt Carlier ook geen warme gevoelens.

Het slechte nieuws is dat van Putten vorig jaar om deze tijd een koersdoel had van € 7,50 en Carlier nu een koersdoel van € 6,00 ziet.

Kempen Analyst Date Target Price Recommendation
Emmanuel Carlier 7-nov-22 € 6.00 Sell
Emmanuel Carlier 3-nov-22 € 6.00 Sell
Emmanuel Carlier 2-nov-22 € 6.00 Sell
Emmanuel Carlier 14-Oct-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 15-jul-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 1-jun-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 20-apr-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 14-apr-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 13-apr-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 4-feb-22 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 21-dec-21 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 2-dec-21 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 1-dec-21 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 14-Oct-21 € 7.50 Neutral

Opvallend dat betaalde ‘vooruitkijkers’ die in opdracht werken van banken en voor kun klanten een minder rooskleurige toekomst zien voor TT m.b.t. de koersontwikkeling dan de enkele (over)enthousiaste positief op TT zijnde medebeleggers op dit forum.

*De andere vijf analisten hebben NA de CMD en Stellantisdeal nog geen nieuw koersdoel en aanbeveling geuit.
tatje
1
Consensus Q3 2022 liet het volgende zien. ( gemiddelde )

2023
Automotive 281
Enterprise 158
totaal locatie technologie 439

Tom Tom geeft voor 2025 voor locatie technologie 600.

Dat is in 2024 en 2025 een stijging van 17% CAGR per jaar voor locatie technologie :-)

Koersdoelen zijn voor 12 tot 18 maanden.

Kan vandaag 7,50 worden , maar ook 7,80.

Ik noem het bij TT, het dansen van de koers.

We zullen zien.
Wereldbelegger
1
Tom Tom geeft voor 2025 voor locatie technologie 600.

Dat is in 2024 en 2025 een stijging van 17% CAGR per jaar voor locatie technologie :-)

Koersdoelen zijn voor 12 tot 18 maanden.


Nou dat is dan mooi om te weten dat bij dergelijke stijging van de CAGR
- Marc Hesselink tussen januari 2024 en juli 2024 een koers van 8,00 verwacht
- Emmanuel Carlier tussen januari 2024 en juli 2024 een koers van 6,,00 verwacht
[verwijderd]
1
quote:

tatje schreef op 9 november 2022 11:18:

Consensus Q3 2022 liet het volgende zien. ( gemiddelde )

2023
Automotive 281
Enterprise 158
totaal locatie technologie 439

Tom Tom geeft voor 2025 voor locatie technologie 600.

Dat is in 2024 en 2025 een stijging van 17% CAGR per jaar voor locatie technologie :-)

Koersdoelen zijn voor 12 tot 18 maanden.

Kan vandaag 7,50 worden , maar ook 7,80.

Ik noem het bij TT, het dansen van de koers.

We zullen zien.
Outlook is 600 location tech. Outlook is gebaseerd op zichtbare omzet (in orderboek).

Doel TT is 40% marktaandeel in Automotive markt van 1,5 miljard per 2025. Dit is 600 miljoen voor Automotive alleen, dus exclusief Enterprise.

Kan dan IFRS lager zijn door wanneer je services omzet erkent (de outlook is een IFRS outlook en orderboek is wat je operationeel gaat omzetten).

De Enterprise omzet wil TomTom verdubbelen met nieuw platform maar de outlook geeft nog niet een verdubbeling aan, die is meer gebaseerd op wat we nu weten.

Een omzet die (operationeel) ruim boven 600 miljoen ligt zie ik als mogelijkheid. En sowieso versnelling na 2025 door nieuwe boekingen die de cijfers in lopen. Zoals die global OEM met zwarte doek.

In de zomer gaan de sales teams live het nieuwe maps product in nieuwe markten gaat verkopen. Ook via indirect kanaal (dus resellers) dus niet alleen afhankelijk van sales capaciteiten / aantallen sales medewerkers bij TomTom zelf. Zie de presentatie van Mike Schoofs, hoofd Enterprise & Consumer.

Na 2025 versnelde groei (zie mijn laatste post in het Capital Markets Day draadje).

Bovendien moet ik nog maar zien of we in 2023 een recessie krijgen waar nu de wat bescheiden ramingen van de automotive markt in algemeen op gebaseerd zijn. Toen Covid startte verwachtte men ook een diepe recessie die niet kwam. Meestal komt ie onverwacht en als je inflatie weet te beteugelen — het energieverbruik en energiekosten — dan wordt de soep niet zo heet gegeten.
boem!
0
jij leest het verkeerd.

door de verwachte koersen van 6 en 8 euro en de door de markt eraan gekoppelde 7,50 zegt men geen enkel vertrouwen te hebben in de door tt voorspelde cagr van 17%

indien dat vertrouwen er wel was geweest stonden we nu al boven de 12,50 euro.
Wereldbelegger
0
quote:

boem! schreef op 9 november 2022 12:14:

jij leest het verkeerd.

door de verwachte koersen van 6 en 8 euro en de door de markt eraan gekoppelde 7,50 zegt men geen enkel vertrouwen te hebben in de door tt voorspelde cagr van 17%

indien dat vertrouwen er wel was geweest stonden we nu al boven de 12,50 euro.
Wat een geweldige redenatie......
Zo ken ik er ook één:
Indien er wantrouwen zou zijn dan stonden we nu al onder de 6,00 euro
Eva1960
0
Tsja en waar zou dat nu toch aan liggen....

quote:

boem! schreef op 9 november 2022 12:14:

jij leest het verkeerd.

door de verwachte koersen van 6 en 8 euro en de door de markt eraan gekoppelde 7,50 zegt men geen enkel vertrouwen te hebben in de door tt voorspelde cagr van 17%

indien dat vertrouwen er wel was geweest stonden we nu al boven de 12,50 euro.
sniklaas
1
quote:

boem! schreef op 9 november 2022 12:14:

jij leest het verkeerd.

door de verwachte koersen van 6 en 8 euro en de door de markt eraan gekoppelde 7,50 zegt men geen enkel vertrouwen te hebben in de door tt voorspelde cagr van 17%

indien dat vertrouwen er wel was geweest stonden we nu al boven de 12,50 euro.
De deals met CARIAD, HKD en STELLATIS tonen aan dat het financiele kostenniveau van TT te hoog is in relatie tot de opbrengsten. Zelfs wanneer het TT lukt om vanaf 2023 50% van de EU automotive markt te pakken tegen 100% voertuig connectivity komt de automotive omzet in 2030 uit tussen de €450 en €1350,- mio al naar gelang welk tarief doorslaggevend is, de €3,- van CARIAD of €9,- van HKD/STALLATIS per jaar per voertuig/connectie...
Wereldbelegger
0
Nuchtere Belgen schrijven in gewoon Nederlands over "verlenging van contract" en "opsteker voor TomTom".

Ook in de toekomst TomTom bij Stellantis

De automotive groep heeft zijn contract met de Nederlandse navigatie-specialist verlengd.
Terwijl steeds meer autobouwers (Renault, Volvo, …) samenwerken met Google om een infotainment- en navigatiesysteem te bieden dat steeds up-to-date is, heeft Stellantis-groep zopas een nieuw contract getekend met de Nederlandse navigatiespecialist TomTom. Niet voor losse toestellen natuurlijk, maar wel voor de integratie van navigatie, real-time verkeer en geconnecteerde diensten die geïntegreerd worden in het infotainmentsysteem van onder andere Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Fiat en Alfa Romeo.

Wereldwijd vanaf 2024
Stellantis werk daarvoor al sinds 2015 (toen nog onder PSA-vlag) samen met TomTom en kiest er met de verlenging van het contract voor om zijn infotainmentsysteem niet uit handen te geven aan bijvoorbeeld Google. Het gaat om een wereldwijde overeenkomst, waarbij dat dus ook geldt voor de Amerikaanse merken van de groep (Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, …). Het nieuwe contract heeft betrekking op de STLA SmartCockpit vanaf 2024, maar ook de bestaande infotainmentsystemen van de Frans-Duitse tak van Stellantis blijven gebruikmaken van de knowhow van TomTom.

Het contract is een opsteker voor TomTom, dat het afgelopen jaar zwaar verlies boekte en een reorganisatie aangekondigd heeft waarbij heel wat jobs sneuvelen.

bron:
www.vroom.be/nl/nieuws/ook-in-de-toek...
1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront