Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France-KLM 2022

1.580 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 » | Laatste
JvH
0
quote:

Instapmoment schreef op 9 november 2022 12:45:

Een overname zal nooit bij de kwartaalcijfers worden aangekondigd.
Dit is geen overname...

'GBL overweegt beursexit voor Ontex'
Het aandeel van luierfabrikant Ontex gaat donderdag fors hoger hoger op de Brusselse beurs, na berichten dat GBL als grootste aandeelhouder het bedrijf van de beurs wil halen en een uitkoopbod overweegt.
GakGak
0
quote:

Snovkov schreef op 9 november 2022 09:20:

Voor wie op zoek is naar wat spanning en een leuk gokje: Morgen komt Ontex na 3 jaar afgestraft te zijn mogelijk met een ommekeer: Geheel/gedeeltelijk overname nieuws hangt in de lucht, de uitkomsten van kostenbesparing/margeverbetering worden verwacht. De koers ligt er redelijk dood bij en shorts zijn afgebouwd. Veel plezier!
K´hoop voor je dat de patient er morgen niet als een dooie mus bijligt met natte plekken in de boxershorts.
GakGak
1
Ontex
€ 6,15 -0,04 (-0,64%)

Zo, die onzin over dat aandeel is ook weer achter de rug en kunnen we ons plasje weer
over AF/KLM doen en alles wat daar speelt.
Eva1960
0
Hun gootste bleeder in de kwartaalcijfers van q3 was de dure dollar. Die vrat een half miljard we g waardoor de echte netto winst nagenoeg nul was. Dit komt door de contante waarde van verlies op leaseverplichtingen.

Nu de dollar weer daalt kan klm weer opstijgen. Want volgend kwartaal gaat het precues de andere kant op! Dus vlieghoogte is al heel snel:

1.60 - 1.70

En na de kwartaalcijfers 2.00
Duijn301
0
Wauw jongens wat een feest. We gaan gewoon weer naar de 1 euro. Concurrentie moordend en de positie van AF/KLM is niks veranderd. Eerder beroerder. Lekker wachten met dit aandeel.
Meyers
0
Toch nog een positieve afsluiting van de week 1,40
negatief zijn is altijd heel makkelijk
prettig weekend allemaal !!
Cacla
4
bericht van de VEB...

Air France-KLM rendeert eindelijk weer, maar hoe lang kan het dit volhouden?

air france klm kwartaalcijfers luchtvaart
Delen

Air France-KLM heeft een goed zomerseizoen achter de rug. Na ruim twee jaar met corona-ellende lag het rendement op geïnvesteerd kapitaal in het derde kwartaal op bijna 20 procent, ruim boven het percentage dat nodig is om aandeelhouderswaarde te creëren. Kan het concern dit volhouden?

Als er één sector is waar beleggers de ontwikkeling van het rendement op geïnvesteerd kapitaal scherp in de gaten moeten houden, dan is het de luchtvaart wel. Luchtvaartbedrijven hebben veel vliegtuigen nodig en zijn veel geld kwijt aan personeel en kerosine. Een hoog kapitaalsbeslag in combinatie met beperkte verdiensten voor iedere verkochte stoel is niet de beste uitgangspositie voor aantrekkelijke rendementen op de geïnvesteerde middelen (ROCE, return on capital employed).

De sector is er berucht om dat door de hele cyclus heen een matig rendement wordt geboekt. Bij een zuchtje tegenwind – denk aan een uitbarstende vulkaan, hogere looneisen van piloten of een stijgende kerosineprijs – duikt het bedrijf al snel in de verliezen en zakt het rendement onder het minimale rendement dat kapitaalverschaffers eisen.

Door de verwoestende gevolgen van de pandemie was rendement voor Air France-KLM de afgelopen twee jaren even niet meer belangrijk. Overleven had de prioriteit. Die tijd is voorbij nu het herstel in de Europese luchtvaart is ingetreden. Dat is terug te zien aan de ROCE.

Volgens Air France-KLM bedroeg dat rendementscijfer over de afgelopen 12 maanden 19,8 procent (zie derdekwartaalcijfers, pagina 11). Dat is ruim boven de kostenvoet van kapitaal (WACC, weighted average cost of capital) van 8 procent die in de sector als gemiddeld wordt gezien. De tijd dat Air France-KLM nog waarde creëerde, was al wat jaartjes geleden.

Na tien dramatische coronakwartalen creëert Air France KLM eindelijk weer waarde

Bron: kwartaalverslagen Air France-KLM, IATA, berekening VEB.

Waardevernietiging tijdens corona
De ROCE kwam in de coronajaren 2020 en 2021 uit op respectievelijk min 37,1 procent en min 16,7 procent. Dat is bedroevend, maar hoe groot valt de schade uit als deze wordt uitgedrukt in een absoluut bedrag?

Om die vraag te beantwoorden moeten we teruggrijpen op het concept economische winst (economic profit). Het idee is dat voor het vaststellen van de winst niet alleen moet worden gekeken naar kostenposten in de jaarrekening (kerosine en de salarissen voor piloten en stewardessen), maar ook naar de (opportunity)kosten van aandeelhouders die hun kapitaal in de onderneming stoppen.

Kort gezegd willen aandeelhouders een minimaal rendement zien omdat zij hun geld ook in andere bedrijven kunnen investeren (in het jargon: de kostenvoet van kapitaal). Die ondergrens aan winst is – hoog over – het minimale vereiste rendement van kapitaalverschaffers vermenigvuldigd met het totaal aan de door het bedrijf geïnvesteerde middelen.

Het verschil tussen de daadwerkelijk behaalde winst, en dit minimaal door investeerders geëiste bedrag is de zogenaamde economische winst die wordt behaald.

Wie deze berekeningen loslaat op Air France-KLM tijdens de twee coronajaren, komt tot de conclusie dat in deze periode opgeteld voor 5,7 miljard euro aan waarde is vernietigd. In het eerste pandemiejaar 2020 was dat 3,9 miljard euro en het jaar daarop 1,8 miljard euro (zie grafiek).

Air France-KLM vernietigde 5,7 miljard euro aan economische waarde ten tijde van corona

Bron: kwartaalverslagen Air France-KLM, IATA, berekening VEB. Bedragen in miljarden euro’s.

Zonder miljardensteun van de Franse en Nederlandse overheid had Air France-KLM de coronacrisis niet overleefd. De rekening van de waardevernietiging belandt echter uiteindelijk op het bordje van de aandeelhouder. Zo ligt de beurswaarde van Air France-KLM nog altijd meer dan 1 miljard euro lager dan voor de uitbraak van corona.

Daarbij hebben beleggers tot tweemaal toe extra geld gestort toen het bedrijf in twee ronden nieuwe aandelen uitgaf om over meer contanten te kunnen beschikken. Er werd tot dusver in totaal voor 3,3 miljard euro aan nieuw geld ingebracht. In april 2021 voor 1 miljard en een jaar later nog eens 2,3 miljard euro.

Lek definitief boven?
Inmiddels wordt door Air France-KLM weer waarde gecreëerd. Maar de economische winst van 540 miljoen euro die de luchtvaartmaatschappij over de afgelopen 12 maanden realiseerde, is vooralsnog een doekje voor het bloeden. Toch is de trend – ondanks alle onzekerheden rondom de oorlog in Oekraïne, hoge brandstofprijzen en beperkingen op Schiphol – al enkele kwartalen opwaarts.

Maar hoe verhoudt deze waardecreatie zich tot de waardering van Air France-KLM op de beurs?

Volgens dataleverancier Bloomberg heeft Air France-KLM een ondernemingswaarde van ongeveer 11 miljard euro (beurswaarde plus nettoschuld). In theorie zou die waarde gelijk moeten zijn aan het totale geïnvesteerde vermogen van Air France-KLM plus (de contante waarde van) alle verwachte economische winsten die in de toekomst zullen worden geboekt.

Op basis van de laatste rapportage van Air France-KLM bedraagt het geïnvesteerde vermogen 4,6 miljard euro. Dat is dus veel minder dan de ondernemingswaarde op basis van de meest recente beurskoers. Het gat van ruim 6 miljard euro is de optelsom van alle toekomstige economische winsten naar beste inschatting van de markt.

Dat lijkt een optimistische inschatting. In feite wordt verondersteld dat Air France-KLM in staat is het huidige economische winstniveau van 540 miljoen euro tot in de eeuwigheid vol te houden. In dat geval vertegenwoordigt deze economische winst een waarde van 6,8 miljard euro (540 miljoen euro gedeeld door de WACC van 8 procent).

Het verleden laat zien dat het luchtvaartmaatschappijen maar zelden lukt economische winsten voor langere tijd vast te houden.
andrejes
0
quote:

Daardrinkenweop schreef op 16 november 2022 08:52:

Dat wordt weer een procent of 5 zakken vandaag
Helaas iets meer -13% al
Hendrik65
0
quote:

andrejes schreef op 16 november 2022 09:05:

[...]
Helaas iets meer -13% al
Even gemist. Wat is de verklaring voor die daling?
JvH
1
quote:

Hendrik65 schreef op 16 november 2022 09:06:

[...]

Even gemist. Wat is de verklaring voor die daling?
Air France haalt weer geld op
07:59 16/11/2022
K
V

Air France-KLM
C
1,246 -0,15 -11,22%
(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM wil 300 miljoen euro ophalen met de uitgifte van diepachtergestelde converteerbare obligaties. Dit maakte het luchtvaartbedrijf woensdag bekend.

De opbrengst zal Air France-KLM aanwenden voor het terugbetalen van uitstaande perpertuals, obligaties zonder einddatum, die in april 2021 werden uitgegeven en worden aangehouden door Frankrijk.

CMA CGM heeft al laten weten deel te nemen aan de uitgifte naar rato van het belang in Air France-KLM van 9,0 procent.

Door: ABM Financial News.
[verwijderd]
2
AF-KLM kan op wereldschaal aan alle droogte een eind maken; de verwatering is nagenoeg eindeloos.

Daarnaast doen ze er alles aan om uitkering van bonussen mogelijk te maken.
GakGak
0
quote:

Daardrinkenweop schreef op 16 november 2022 09:12:

Zo slecht is dat nieuws nu toch ook niet? Of mis ik iets?
Ja, je mist winstgevendheid.
En het feit dat mooie plannen om staatssteun af te lossen moeten worden gefinancierd blijkbaar
met weer nwe leningen.
Daardrinkenweop
0
MJ5059MJ
0
The UNAC and SNGAF trade unions said in a statement they were calling for a strike action over work conditions at Air France during the Christmas holidays from Dec. 22 to Jan.2.
(Reporting by Dominique Vidalon; Editing by Benoit Van Overstraeten)
1.580 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 13:52
Koers 9,328
Verschil +0,114 (+1,24%)
Hoog 9,330
Laag 9,008
Volume 993.601
Volume gemiddeld 1.770.121
Volume gisteren 2.693.226

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront