Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof auto, redding van de autobranche?

320 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
voda
0
Eindelijk! Alpine onderzoekt waterstof voor F1 power units
Dylan Smit - Gisteren om 11:19

Het Franse team kijkt al verder dan de power unit regels van 2026. Volgens CEO Laurent Rossi is het niet synthetische e-fuels, maar waterstof dat de toekomst heeft. De ultra-schone power units moeten in 2031 hun intrede gaan doen.

Zelfs na het goedkeuren van de 'groenere' power units voor 2026 zit de Formule 1 nog altijd in een spagaat. Aan de ene kant wil de sport de beleving en het spektakel van weleer behouden, maar aan de andere kant moet er steeds meer rekening gehouden worden met de ecologische impact van racen op topniveau. Fabrikanten, aandeelhouders en sponsors (met uitzondering van Aramco) zien nou eenmaal graag dat de Formule 1 z'n beste beentje voor zet.

Eindelijk! Alpine onderzoekt waterstof voor F1 power units
© Aangeboden door Autobahn

2026 en verder
Op ecologisch gebied loopt de F1 echter al geruime tijd achter. Zo werd de al jaren verkrijgbare E10 brandstof pas dit seizoen ingevoerd. De turbo-hybride power units draaien bovendien alweer mee sinds 2014. Echt geavanceerd kun je ze eigenlijk niet meer noemen.

Met de nieuwe regels voor de periode 2026-2030 hoopt de FIA de schade in te halen door het elektrische vermogen te verhogen en volledig synthetische brandstoffen te introduceren. Wat er na het in de ogen van veel overheden magische transitiejaar moet gaan gebeuren is echter nog niet bekend. Een overstap naar een volledige elektrische aandrijflijn is immers zelfmoord: daar hebben we de Formule E namelijk al voor.

Formule E heeft de elektrische niche al geruime tijd bezet.
© Aangeboden door Autobahn

Veel vliegen in één klap
Alpine F1 CEO Laurent Rossi is ook niet overtuigd van de mogelijkheid van een elektrische revolutie binnen de F1. De logische volgende stap na e-fuels is volgens de Fransoos het inzetten van waterstof als brandstof voor de verbrandingsmotoren.

"Ik denk niet dat de volledige elektrische optie er klaar voor is. Dat is misschien zo over 15 jaar, maar ik zie het niet gebeuren in de volgende één of twee versies van de reglementen. Dat is waarom we onderzoek doen, want ik geloof dat fabrikanten en in het bijzonder power unit fabrikanten de plicht hebben om de reglementen vorm te geven en met oplossingen te komen: waterstof als brandstof."

"Voor mij en voor ons is het een goede manier om een hoop vliegen in één klap te slaan. Het is schoner, dat zeker. Het is niet helemaal schoon, toegegeven, maar het is veel beter vergeleken met traditionele brandstoffen. Het is er in overvloed, dat is zeker, terwijl organische of synthetische brandstoffen beperkt kunnen zijn wat betreft de voorraad en productiekosten."

Geluid en spektakel behouden
Rossi staart zich bovendien niet zomaar blind op eindeloze vooruitgang. De Fransman wil er alles aan doen om de beleving en het spektakel van de Formule 1 te behouden. En daar hoort nu eenmaal geluid bij. Er is in het verleden veel geklaagd over de gedempte V6 turbo hybrides, maar een echt fluisterstille F1 zou het alleen maar erger maken. Laurent ziet het als een plicht om rekening te houden met de wensen van de fans. Zonder fans is er immers geen sport:

"[Waterstof] behoudt één ding, en dat is het geluid. Oke misschien zullen mensen dat over 20 jaar vergeten, omdat de nieuwe generaties er niets om geven en ze gewend zullen zijn dat auto's stil zijn op straat, maar op dit moment, is [het geluid] ook wat de show maakt."

"We moeten niet vergeten dat de F1 sport én entertainment is. Het is zeker een bedrijf. Maar dat bedrijf is gebouwd op dat mensen er van houden, er naar kijken en ervan genieten. Ik kan daar niet niet aan denken. Dus we jagen dat na."

Een terugkeer naar de V10 zit er ondanks waterstof waarschijnlijk niet in.
© Aangeboden door Autobahn

Belletje naar Toyota
De experimentele waterstof Toyota GR Corolla.
© Aangeboden door Autobahn

Het onderzoek van Alpine is er voornamelijk op gericht om te bewijzen dat een waterstof Power Unit een serieuze mogelijkheid is. Rossi wil het project voorzichtig opbouwen met prototype waterstof verbrandingsmotoren in straatauto's en mogelijk een experimentele Garage 56 Le Mans racer.

Een belletje naar Toyota is daarbij wellicht op zijn plaats, aangezien de Japanners al een tijdje werken met een GR Corolla op waterstof. Die wagen produceert op het schone goedje al net zoveel vermogen als op ouderwets dinosap. De basis is er dus al, maar de grote vraag is of het systeem net zo goed geïmplementeerd zal kunnen worden in een F1 power unit en chassis.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/eindeli...
DurianCS
0
quote:

voda schreef op 25 augustus 2022 08:39:

Eindelijk! Alpine onderzoekt waterstof voor F1 power units
Dylan Smit - Gisteren om 11:19

Het Franse team kijkt al verder dan de power unit regels van 2026. Volgens CEO Laurent Rossi is het niet synthetische e-fuels, maar waterstof dat de toekomst heeft. De ultra-schone power units moeten in 2031 hun intrede gaan doen.

Zelfs na het goedkeuren van de 'groenere' power units voor 2026 zit de Formule 1 nog altijd in een spagaat. Aan de ene kant wil de sport de beleving en het spektakel van weleer behouden, maar aan de andere kant moet er steeds meer rekening gehouden worden met de ecologische impact van racen op topniveau. Fabrikanten, aandeelhouders en sponsors (met uitzondering van Aramco) zien nou eenmaal graag dat de Formule 1 z'n beste beentje voor zet.
...
En eigenlijk zit het grootste milieuprobleem in de verplaatsing van het hele circus van baan naar baan. Als je dat groen maakt, dan maakt die race niet zoveel meer uit.
voda
0
BMW ‘gelooft heilig in waterstof’ en waarschuwt voor verbod verbrandingsmotoren
Redactie TopGear - 3 uur geleden

Dat we wat liever moeten zijn voor onze aardbol, daar zijn de meesten het wel over eens. Waar nog een hoop onenigheid over bestaat, is de route naar een duurzame toekomst. De EU stuurt nu op het verbieden van verbrandingsmotoren in 2035 en geeft een duidelijke voorkeur aan de volledig elektrische auto. Volgens de baas van BMW is dat geen goede strategie. Hij ziet een grotere rol voor waterstof.

Tijdens de Innovation Day in het Duitse Erlangen waarschuwde Oliver Zipse voor de gevolgen van een verbod op verbrandingsmotoren. De ‘harde uitschakeling’ van de verbrandingsmotor zal ‘tot verstoringen leiden die niemand hier meer kan beheersen’. Dit meldt Wirtschaftswoche. Eerder waarschuwde de baas van BMW al dat we met batterijauto’s te veel afhankelijk worden van andere landen.

Verbod op verbrandingsmotoren geen goed idee
‘Wij vinden het verkeerd om de verbrandingsmotor in Europa uit te schakelen’, zei Zipse. Als de industrie de CO2-uitstoot elk jaar met vijf procent zou moeten verbeteren, zouden er ‘enorme positieve klimaateffecten’ zijn, meent hij. Overigens is er nog een kans dat de EU een uitzondering maakt voor plug-in hybrides. Deze kunnen na 2035 wellicht nog verkocht worden.

Zipse voorziet problemen met het uitbreiden van het laadnetwerk, terwijl de infra voor waterstof eenvoudig aan te leggen is. Bovendien is waterstof volgens de CEO ‘de enige grondstof die duurzaam geproduceerd en opgeslagen kan worden. Hij zegt: ‘Je kunt een tankstation in twee dagen ombouwen [voor waterstof]. De weg ernaartoe is relatief kort’

BMW gelooft heilig in waterstof
Hij gaat verder: ‘[Dat] in tegenstelling tot bij elektromobiliteit, waar je aansluitingen op het stroomnet nodig hebt en je voor elke auto een laadinfrastructuur nodig hebt. Dat is veel werk. Dat zal werken, maar niet als de enige oplossing. Dit gaat veel te lang duren. Daarom geloven we heilig in waterstof. Het zal komen en het zal komen bij BMW, daar ben ik heel, heel zeker van.’

Waarom zijn mensen sceptisch tegenover waterstof?
Waterstof is een erg interessante energiedrager, maar er zijn ook wat nadelen. Zo gaat er bij het opwekken van waterstof energie verloren en daarna gaat er nog een keer energie verloren bij het omzetten naar elektriciteit (of bij het verbranden). Bovendien wordt het spul momenteel veelal nog niet duurzaam opgewekt.

BMW iX5 Hydrogen
© BMW
Lees ook: BMW gaat waterstofauto in massaproductie nemen

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/bmw-gel...
voda
0
Waterstofvrachtwagens van Volvo Trucks gaan in 2025 de weg op
admin

In 2025 gaan de vrachtwagens op waterstof van Volvo Trucks de weg op. De vrachtwagens kunnen zo’n 1.000 kilometer afleggen op een volle tank, wat vergelijkbaar is met de actieradius van een dieseltruck.

Waterstofvrachtwagens van Volvo Trucks gaan in 2025 de weg op
© Aangeboden door Change Inc.

Vrachtwagens op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware ladingen. | Credit: Volvo Truck

De waterstofvrachtwagens van Volvo zullen twee brandstofcellen gebruiken die 300 kilowatt aan vermogen genereren. Daarmee kunnen de trucks zo’n 1.000 kilometer afleggen.

Waterstof
Vrachtwagens op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware ladingen. Ze kunnen ook een uitkomst bieden in landen waar de oplaadmogelijkheden van batterijen beperkt zijn.

In 2025 worden de waterstoftrucks getest in het verkeer in Noord-Europa. Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de vrachtwagen te bekijken. Dan moet je denken aan al de handelingen binnen en buiten de vrachtwagens en de chauffeurservaring. In de jaren daarna breidt Volvo Trucks het aantal landen waar de trucks gaan rijden uit.

Ladingen tot 65 ton
“De tests worden uitgevoerd in een ruw klimaat”, zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks in een persbericht. “Het geeft ons een kans om met zware ladingen tot 65 ton te rijden. De tests zullen uiteindelijk het potentieel van elektrische brandstofceltrucks benadrukken.”

‘Groene waterstof neemt toe’
Waterstoftechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel voordelen zijn, zijn er ook uitdagingen. Zo wijzen experts op het tekort aan groene waterstof, afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen. Bovendien ontbreekt het op dit moment nog aan een infrastructuur voor waterstof.

Toch is Sandström is optimistisch: “We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren flink zal toenemen, omdat veel industrieën hiervan afhankelijk zullen zijn om CO2 te verminderen. De brandstofceltrucks zullen over een paar jaar belangrijk zijn voor langere en zwaardere transporten.”

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/waterst...
voda
0
Volkswagen ontwikkelt waterstofauto die 2.000 kilometer aflegt op een volle tank
admin - Gisteren om 00:47

Volkswagen werkt aan een waterstofauto die tweeduizend kilometer kan rijden op een volle tank. Dat blijkt uit een patent dat ze samen met het Duitse Kraftwerk Tubes hebben aangevraagd. Hoewel de autofabrikant vol inzet op elektrische auto’s, wil het waterstoftechnologie niet uitsluiten.

© Aangeboden door Change Inc.

Volkswagen vroeg patent aan voor een brandstofcel voor waterstof. | Credit: Adobe Stock

Hoewel Volkswagen zich publiekelijk altijd committeerde aan de elektrische auto, lijkt het waterstoftechnologie niet helemaal uit te sluiten. De fabrikant diende dit jaar samen met het Duitse Kraftwerk Tubes een patent in voor een brandstofcel voor waterstof. Volkswagen zelf heeft hier nog niets over naar buiten gebracht.

2.000 kilometer op een volle waterstoftank
De cel zet waterstof om in energie voor een elektromotor waardoor een auto met een volle tank tweeduizend kilometer kan afleggen. Dat is bijna drie keer meer dan de huidige actieradius van een elektrische auto.

De techniek is volgens het Duitse Business Insider goedkoper dan die van concurrenten, omdat er geen schaarse metalen voor nodig zijn. “Het belangrijkste verschil met de brandstofcellen van Hyundai en Toyota is dat we een keramisch membraan gebruiken in plaats van het gebruikelijke plastic membraan”, zegt Sascha Kühn, CEO van Kraftwerk Tubes tegen Business Insider.

Daardoor kan de brandstofcel sneller gestart worden. “Dat is een enorm verschil”, zegt Kühn. Bovendien hoeft een keramisch membraan niet nat gemaakt te worden, waardoor het niet bevriest in de winter, uitdroogt in de zomer en geen schimmels op kunnen groeien.

Waterstof versus elektrisch rijden
Hoewel veel automerken vol inzetten op elektrische auto’s, houden sommige merken nog vast aan de waterstof-technologie. Zo sluiten Toyota en BMW de techniek niet uit en bouwen ze zelfs samen aan een waterstof SUV die vanaf 2025 te koop moet zijn.

Ook Volkswagen zet in op elektrisch auto’s en ex-topman Herbert Diess ontkrachtte op Twitter de toekomst van waterstofauto’s: “De waterstofauto is bewezen niet de klimaatoplossing. Elektrificatie heeft de overhand in het vervoer. Valse discussies zijn tijdverspilling. Luister alsjeblieft naar de wetenschap!”, twitterde hij vorig jaar.

Die gedachte van de autofabrikant lijkt nu toch bijgedraaid te zijn. Inzichten in de waterstoftechnologie veranderen voortdurend. En mocht de wereld toch besluiten dat waterstof de toekomst heeft, dan wil Volkswagen niet achterblijven.

Technologie niet alleen voor Volkswagen
Volkswagen heeft het patent voor de technologie ingediend, maar Kraftwerk Tubes geeft aan dat het zich niet exclusief wil binden aan één merk. “Ongeacht de fabrikant is ons doel dat de technologie in 2026 in een serie voertuigen gelanceerd moet worden. We hebben het dan over series van zo’n 10.000 voertuigen, verdeeld over meerdere fabrikanten”, zegt Kühn.

Europees akkoord over uitstootvrije auto’s
Afgelopen week bereikten het Europese Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten een akkoord over de toekomst van wegverkeer: vanaf 2035 moeten nieuw verkochte auto’s in de Europese Unie uitstootvrij zijn. Dat betekent in de praktijk dat er alleen maar elektrische of waterstof-aangedreven nieuwe auto’s de weg op komen.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/volkswa...
voda
0
Een werkplaats op twee wielen
Hyundai N Vision 74 is een uniek laboratorium op wielen (rolling lab) dat, door Hyundai's innovatieve hybride brandstofcelarchitectuur te combineren met een gedurfd en iconisch design, Hyundai's visie op de toekomst op middellange tot lange termijn vertegenwoordigt.

Voor dia reeks, zie link:

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/hyundai...
voda
0
BMW Starts Production of Hydrogen-Powered Model

Strategic Research Institute
Published on :
5 Dec, 2022, 4:42 am

The BMW Group is commencing production of its BMW iX5 Hydrogen model. Manufacture of the small-series hydrogen-powered vehicle is taking place in the pilot plant at its Munich Research and Innovation Centre FIZ. The first ever Sports Activity Vehicle featuring hydrogen fuel cell technology has already completed an intensive programme of testing under demanding conditions during the development phase and will now be used as a technology demonstrator for locally carbon-free mobility in selected regions from spring 2023.

The BMW iX5 Hydrogen is being built in the BMW Group’s pilot plant at its Research and Innovation Centre in Munich. This is the interface between development and production where every new model from one of the company’s brands is made for the first time. Around 900 people work there in the body shop, assembly, model engineering, concept vehicle construction and additive manufacturing. They each work on up to six vehicle projects simultaneously and are tasked with ensuring that both the product and the manufacturing process are ready for series production. In the case of the BMW iX5 Hydrogen, specialists in hydrogen technology, vehicle development and initial assembly of new models have been working closely together to integrate the cutting-edge drive and energy storage technology.

BMW Group Plant Spartanburg in the USA supplies the base vehicles for the hydrogen model, which has been developed on the platform of the BMW X5. They are fitted with a new floor assembly in the pilot plant’s body shop that makes it possible to accommodate the two hydrogen tanks in the centre tunnel and under the rear seat unit. The model-specific 12V and 400V electrical systems, high-performance battery, electric motor and fuel cell are all integrated during the assembly stage, alongside standard production parts. Positioned in the rear axle area together with the high-performance battery, the electric motor is a product of the current, fifth-generation BMW eDrive technology also employed in battery electric and plug-in hybrid models from BMW. The fuel cell systems located under the bonnet of the BMW iX5 Hydrogen have been manufactured at BMW’s in-house competence centre for hydrogen in Garching to the north of Munich since August this year.

The BMW iX5 Hydrogen combines all the benefits of a locally emission-free drive system with outstanding everyday usability and long-distance capabilities. This makes its hydrogen fuel cell technology an attractive complementary alternative to the battery electric drive system. This is especially true for customers for whom short refuelling stops and long ranges are a must, as well as for regions still lacking an adequate charging infrastructure.
voda
0
Hydrogen Fuel Cell Toyota Hilux Prototype Gets Support in UK

Strategic Research Institute
Published on :
5 Dec, 2022, 4:43 am

Driven by an evolving customer demand and Toyota’s holistic approach to mobility across all sectors, the company has identified a new opportunity in the commercial vehicle market in terms of a zero-emissions product offering. Toyota successfully applied for APC funding last year, presenting a project to contribute to the development of new, cleaner technologies and mobility solutions. The APC plays a fundamental role in the UK automotive landscape and offers unique opportunities to bridge the gap between industry and future technological requirements. This funding specifically supports later stage R&D that takes a product from proof of concept to prototype vehicles.

The consortium, led by Toyota Motor Manufacturing will receive funding to cover the development of a fuel cell powered Hilux. In collaboration with highly skilled UK based technical engineering partners, namely Ricardo, ETL, D2H and Thatcham Research, the project’s aim is to adopt second generation Toyota fuel cell components (as used in the latest Toyota Mirai) for the transformation of a Hilux into a fuel cell electric vehicle.

While TMUK is leading the project, a team from Toyota Motor Europe R&D will provide expert technical support to enable the UK-based teams to build its own expertise and self-sufficiency to develop next generation hydrogen drivetrain capabilities.
Bijlage:
voda
0
Nikola en Plug werken samen waterstofeconomie

Plug koopt vrachtwagens en Nikola een waterstofsysteem.

(ABM FN-Dow Jones) Autofabrikant Nikola en waterstofspecialist Plug Power gaan samenwerken om de waterstofeconomie een impuls te geven. Dat maakten de Amerikaanse bedrijven donderdagmiddag bekend.

Plug zal in de komende drie jaar tot 75 elektrische vrachtwagens van Nikola bestellen, die hun elektriciteit halen uit brandstofcellen met waterstof. Deze trucks kunnen dan groene waterstof gaan leveren aan klanten in Noord-Amerika, die naar een CO2-vrij energiesysteem willen overstappen.

Nikola bouwt een waterstofcentrale in Arizona en schaft daarvoor Plugs systeem aan om waterstof vloeibaar te maken.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Autoreus Stellantis stapt in bij bouwer waterstofsystemen
Door GERT VAN HARSKAMP

35 min geleden
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Stellantis, moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën, Opel, Jeep en Chrysler, gaat een groot belang nemen in Symbio, bouwer van transportsystemen op waterstof. De twee bedrijven zijn vrijdag aan de onderhandelingen begonnen. Stellantis zet met zijn bestelauto’s vol in op waterstof.

Jeep bestelwagens gaan weg voor verscheping bij de Stellantis-fabriek inhet Amerikaasne Illinois. ANP/HH

Topman Carlos Tavares van Stellantis benadrukt dat het belang in Symbio de autofabrikant helpt bij het uitrollen van de waterstofplannen in Europa en de Verenigde Staten. Stellantis lanceerde eind vorig jaar middelgrote bestelwagens op waterstof. Grote bestelwagen moeten in 2024 op de Europese en in 2025 op de Amerikaanse markt gebracht worden. Daarnaast onderzoekt de autofabrikant de mogelijkheden voor de productie van zware vrachtwagens op waterstof.

BEKIJK OOK:
Stellantis vreest ineenstorting markt elektrisch rijden

Symbio is een joint venture van automotive technologiebedrijf Faurecia en bandenfabrikant Michelin. Het bedrijf werd in 2019 opgericht en vergroot tot 2028 de productiecapaciteit tot 100.000 waterstofsystemen per jaar en claimt hierin Europees leider te zijn.

Stellantis en het Franse Symbio hebben nog niet bekend gemaakt hoe groot het belang in Symbio wordt. Zij verwachten dat de acquisitie in de eerste helft van 2023 is afgerond.

BEKIJK OOK:
Waterstof knalt als energiebron in Nederland

www.telegraaf.nl/financieel/110576344...
voda
1
F1-testbankspecialist komt met waterstof verbandingsmotor
Artikel van Dylan Smit • 19 minuten geleden

© Aangeboden door Autobahn

Net als alle andere sectoren van de autoindustrie moet de autosport steeds duurzamer en schoner worden. De marketingafdelingen van de grote merken die de sport in leven houden vinden het immers steeds moeilijker om de prestaties van benzineslurpende racemonsters te verkopen.

Aangezien de elektrische racerij niet bepaald populair is zal er een alternatief gevonden moeten worden. Terwijl de Formule 1 inzet op 'synthetische e-fuels' is een belangrijke technische partner van de sport een andere kant op gegaan: waterstof.

AVL
Het flitsende genaamde Anstalt für Verbrennungskraftmaschinen List (AVL) is bij het grote publiek niet meteen bekend. De Oostenrijkse firma is echter een belangrijke pijler van de Formule 1 en motorsport in het algemeen als leverancier van allerlei testapparatuur, met name testbanken voor de geavanceerde F1 power units. AVL hielp bijvoorbeeld flink mee bij de opzet van de nieuwe Powertrains-divisie van Red Bull Racing.

400 pk
De motorsport-divisie van het bedrijf is echter een nieuwe weg ingeslagen. AVL RACETECH heeft namelijk voor het eerst een eigen motor ontwikkeld. De H2 ICE RACE is een tweeliter viercilinder turbomotor met waterinjectie. Op het eerste gezicht is dat geen schokkend concept, maar de H2 heeft een troef achter de hand: het blok loopt namelijk op waterstof. De H2 ICE produceert "150 kilowatt per liter", wat neerkomt op zo'n 400 pk in totaal.

Voorjaar 2023
De H2 ICE is zoals gezegd nog een prototype, maar AVL denkt het blok in het voorjaar van 2023 officieel te kunnen presenteren. Het tweeliter viercilinder format maakt de motor inzetbaar in allerlei categorieeen, van toerwagens en open prototypes tot rallywagens en single seaters. Een waterstof variant van de regionale Formule 3 of de TCR zou ongetwijfeld een welkome toevoeging zijn aan de sport.

Met sub-links:

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/f1-test...
voda
0
Volkswagen ziet niets in auto's op waterstof
Artikel van RTL Nieuws • 3 uur geleden

Volkswagen ziet geen toekomst in waterstofauto's. Concurrenten als Toyota en Hyundai maken wel waterstofauto's, maar het Duitse autoconcern heeft geen plannen om in dit decennium een personenauto die rijdt op waterstof te produceren.

Een waterstofauto van Toyota
© Toyota

"Waterstof is niets voor ons", zegt Volkswagen-ceo Thomas Schafer tegen Autobild. Hij wijst op de nadelen van waterstofauto's ten opzichte van stekkerauto's met accu's. "Het is niet competitief, zeker niet voor personenauto's, de tanks nemen ruimte in de cabine in. Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto. Ik zie dit niet gebeuren in dit decennium. Niet bij Volkswagen."

Toyota en BMW
Concurrenten als Toyota, Hyundai, BMW en Renault hebben de afgelopen jaren wel geïnvesteerd in waterstoftechnologie voor auto's. Hyundai verkoopt al jaren de Nexo-waterstofauto's. Toyota kwam onlangs nog met een nieuwe conceptauto die op waterstof rijdt, de Corolla Cross H2 Concept en BMW start dit jaar met de productie 'in kleine aantallen' van zijn iX5-waterstofauto's. Ook ontwikkelt Renault een waterstofversie van de Master-bestelwagen.

Nog last van chiptekort
Volgens Schafer stappen steeds meer klanten over van een auto met brandstofmotor op een elektrische auto. "We zijn er heel tevreden over. Het is mainstream geworden."

De vraag naar de stekkerauto's van Volkswagen en zijn zustermerken Skoda, Seat en Cupra is volgens de topman groot, maar bij de productie kampt de fabrikant ook dit jaar nog met tekorten aan bepaalde chips. "We zouden dit jaar onze productie verhoogd hebben als we het probleem met de chips niet hadden gehad."

Nieuwe Chinese merken
De Volkswagen-topman maakt zich weinig zorgen om de toegenomen concurrentie van elektrische auto's van nieuwe Chinese merken, zoals Nio, Aiways, Xpeng en MG. "Concurrentie is goed. Daardoor behouden we onze strijdlust. Het is voor de nieuwe merken ook niet makkelijk. Sommigen moeten vanaf nul beginnen in een markt waarvan ze nog weinig begrijpen."

Volkswagen gaat de komende jaren volgens Schafer meer "kleine elektrische auto's" in Spanje produceren. Dat gebeurt in fabrieken in Martorell en Pamplona. Ook bouwt het Duitse concern een batterijfabriek in Valencia.

Volkswagen ID.7
Tijdens de techbeurs CES in Las Vegas toonde Volkswagen begin deze maand een voorproefje van zijn eerste elektrische sedan ID.7, een concurrent voor de Tesla Model 3. In het tweede kwartaal worden daar meer details over bekendgemaakt. De afgelopen jaren kwam Volkswagen al met de elektrische auto's ID.3, de ID.4 en de ID.5, en het elektrische busje ID.Buzz.

Het bedrijf werkt ook aan nieuwe zelfrijdende systemen, maar Schafer verwacht op het gebied van autonoom rijden voor personenauto's 'niets nieuws in de komende twee of drie jaar'.

Met sub-links:

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/volkswa...
voda
0
pHYnix & HRS Sign Pact Hydrogen Stations

Strategic Research Institute
Published on :
25 Jan, 2023, 3:30 am

Grenoble based European designer and manufacturer of hydrogen refueling stations HRS has signed a framework agreement with independent European producer of green hydrogen and related services pHYnix materialized by a first order for 8 HRS stations, 5 of which have a capacity of 1 ton/day and 3 have a capacity of 200 kg/day. This agreement represents a minimum turnover of more than 18 M€ for HRS. Under this agreement, which binds the partners until 2037, HRS becomes one of the main suppliers of hydrogen refueling stations for the projects developed by pHYnix. In addition, pHYnix has committed to place a part of its future orders with HRS, beyond the first 8 orders included in the agreement.

pHYnix implements European projects for the production and distribution of green hydrogen in the mobility and industrial heat sectors. To this end, pHYnix develops, builds and operates hydrogen power plants and manages the development of the associated infrastructure. Under this agreement, which binds the partners until 2037, HRS becomes one of the main suppliers of hydrogen refueling stations for the projects developed by pHYnix. In addition, pHYnix has committed to place a part of its future orders with HRS, beyond the first 8 orders included in the agreement.

The pHYnix project pipeline is 1.7GW, and includes different modalities, from generation to mobility, in Portugal, Spain and France. The first order of 3 200 kg/day stations will go to the first projects set up by pHYnix. The second order of the other 5 1 ton/day stations will be served before June 2024 in the framework of the following projects.

pHYnix is an independent European company dedicated to the production, transformation, and marketing of renewable hydrogen production facilities. With teams in France, Spain, and Portugal, pHYnix is a subsidiary of EverWatt, an integrated player specializing in energy planning and regional decarbonization. EverWatt's majority shareholder is Transition Evergreen, the first listed investment fund in France dedicated to the ecological transition and carbon footprint reduction.

pHYnix has the first commercial-sized (10MW) green hydrogen production plant, Vitale, which is under construction. Located in Alcazar de San Juan (Ciudad Real, Spain), Vitale will produce 1,450 tonnes of renewable hydrogen per year from 1Q2024 for the mobility, logistics, long-distance passenger transport, urban and intercity transport sectors in the Community of Madrid, as well as grid injection.

pHYnix contributes to the energy independence of regions and countries and the energy transition of its customers by reducing their carbon footprint, implementing a competitive transition, and supplying renewable hydrogen.

Founded in 2004, Hydrogen-Refueling-Solutions (HRS), formerly TSM, is pioneer in hydrogen mobility. European designer and manufacturer of hydrogen refueling stations, for over ten years, the Company has been committed to reducing transport emissions.
Bijlage:
voda
0
Interview with Anfia director
by Kallanish Power Materials

Kallanish Power Materials sits down with general director of Italian automakers' association Anfia, Gianmarco Giorda for exclusive interview with Kallanish to discuss electric mobility in Europe.

Voor meer, zie de bijlage
Bijlage:
voda
0
TotalEnergies en Air Liquide bouwen ruim 100 waterstofstations
Artikel van ANP Producties • 1 uur geleden

© ANP

PARIJS (ANP) - Energieconcern TotalEnergies en chemiebedrijf Air Liquide gaan samen in Europa een netwerk van meer dan honderd waterstofstations voor vrachtwagens aanleggen. De tankstations moeten in de komende jaren langs grote wegen in de Benelux, Duitsland en Frankrijk worden geplaatst.

De bedrijven zeggen hun kennis te bundelen om waterstof toegankelijker te maken en bij te dragen aan de verduurzaming van het Europese wegtransport. Europa telt nog maar weinig waterstofstations en de twee bedrijven hopen met hun samenwerking een belangrijke speler te worden.

Het netwerk wordt ontwikkeld door een joint venture die TotalEnergies en Air Liquide dit jaar zullen oprichten. De investeringen komen voor de rekening van deze joint venture, evenals de bouw en exploitatie van de waterstofstations. Ook wordt de joint venture verantwoordelijk voor de aankoop en verdeling van waterstof.

TotalEnergies heeft in Europa honderden tankstations en het is bedoeling dat de nieuwe waterstofstations onder dezelfde merknaam zullen opereren. In Nederland en ook andere Europese landen openen steeds meer waterstofstations. Het tanken van waterstof duurt ongeveer net zo lang als benzine of diesel tanken, in tegenstelling tot het opladen van elektrische auto's en vrachtwagens.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/to...
voda
0
Studenten tonen ontwerp voor 'zuinigste' waterstofauto
Artikel van RTL Nieuws • Gisteren om 21:00

Studenten van de TU Delft hebben het nieuwe ontwerp onthuld van wat de 'meest efficiënte waterstofauto ter wereld' moet worden. Met de nieuwe waterstofauto doen ze in juni een wereldrecordpoging.

Het ontwerp van de nieuwe waterstofauto. (Enshape Design Studio)
© Aangeboden door RTL Nieuws

De nieuwe waterstofauto van het Eco-Runner Team Delft moet volgens de studenten 'honderd keer zuiniger' worden dan stadsauto’s die op fossiele brandstof rijden.

Het nieuwe ontwerp moet de auto steviger maken. Dat is nodig, omdat er bij de wereldrecordpoging 2055 kilometer moet worden gereden. "De auto gaat dit jaar een langere afstand afleggen en daarbij kan er materiaalmoeheid optreden", zegt het team.

Jacht op nieuw wereldrecord
Vorig jaar won het Delftse team met hun waterstofauto een internationale wedstrijd, waarbij een efficiëntie van 5407 kilometer per kilogram waterstof werd bereikt. In 2021 werd ook een wereldrecord gevestigd, toen het team in 36 uur in totaal bijna 1200 kilometer reed op waterstof.

Het doel is dit jaar om het wereldrecord voor het rijden van de langste afstand op waterstof zonder te tanken te halen. Het nieuwe ontwerp moet de waterstofauto volgens het team nog efficiënter maken 'door de technische grenzen op te zoeken'.

Waterstofauto
Een waterstofauto werkt vergelijkbaar met een elektrische auto maar dan wordt de energie niet opgeslagen in een accu maar in waterstof. "De waterstof wordt vanuit de tanks naar de brandstofcel geleid. In de brandstofcel wordt het samengebracht met zuurstof. Hierbij komt elektrische energie vrij met als enig restproduct water", aldus waterstoftechneut Feiko Kwa van Eco-Runner. "Deze elektriciteit wordt vervolgens gebruikt om de elektromotoren aan te drijven."

De productie van de nieuwe waterstofauto is al begonnen. De wagen wordt op 2 mei helemaal onthuld. Een maand later volgt de wereldrecordpoging op een testparcours.

'Niet voor personenauto's'
Een Volkswagen-topman zei onlangs nog geen toekomst te zien in auto's die rijden op waterstof. "Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto. Ik zie dit niet gebeuren in dit decennium", zei Volkswagen-ceo Thomas Schäfer. Onder meer Toyota, Hyundai, BMW en Renault hebben de afgelopen jaren wel geïnvesteerd in waterstoftechnologie voor auto's.

Het team van Eco-Runner ziet ook vooral toepassingen in de transportsector. Kwa: "Waterstof is een zeer lichtgewicht brandstof en het kan in ongeveer 5 minuten worden bijgetankt, waardoor het zeer toepasbaar is in de mobiliteitssector."

Groene, blauwe en grijze waterstof
Waterstof wordt gezien als een belangrijke technologie voor de overgang naar een uitstootvrije economie. Waterstof wordt gewonnen met het energie-intensieve proces elektrolyse.

Als daarvoor alleen duurzame energie wordt gebruikt, is er sprake van 'groene waterstof'. Bij gebruik van met gas of kolen opgewekte stroom wordt het 'grijze waterstof' genoemd. Bij het gebruik van fossiele brandstoffen waarbij de CO2-uitstoot wordt afgevangen, heet het 'blauwe waterstof'.

De waterstof die het Eco-Runner-team gebruikt is nog niet opgewekt met groene stroom, omdat dit nog moeilijk te verkrijgen is.

Voor meer, zie link:

www.msn.com/nl-nl/nieuws/Opmerkelijk/...
Bijlage:
[verwijderd]
1
‘Waterstof kan het klimaat schaden, voorzichtig aan’, zegt VN-klimaatadviseur

Nederland ziet waterstof als een belangrijke schakel in de verduurzaming van de industrie. Honderden miljoenen aan subsidies zijn toegekend aan waterstofprojecten. "Voorbarig", zegt Roland Kupers, klimaatadviseur van de Verenigde Naties in het Financieele Dagblad. We weten namelijk niet hoeveel waterstof weglekt.

"Waterstof is een zwaar indirect broeikasgas, vele malen sterker dan CO2," zegt Roland Kupers in het FD. Het indirecte zit 'm in het feit dat waterstof de afbraak van methaan, ook een zwaar broeikasgas, in de atmosfeer vertraagt. Het voorbarige van het grootschalig inzetten op waterstof zit 'm in het feit dat we niet weten hoeveel waterstof er ontsnapt.

Waterstofmoleculen kunnen zelfs door stalen pijpen heen ontsnappen, omdat ze zo klein zijn, vertelt Kupers.

Eenmaal in de atmosfeer bindt waterstof zuurstof en vertraagt het de afbraak van met name methaan. Kupers is een expert op het gebied van methaan. Hij gaf bij Shell leiding aan de lng-tak, richt zich sinds 2009 op het terugdringen van de emissies van methaan en is een van de initiatiefnemers van het International Methane Emissions Observatory bij de Verenigde Naties. Volgens Kupers is er geen wetenschappelijk onderbouwde kennis over de hoeveelheid waterstof die feitelijk ontsnapt. "Er zijn geen empirische metingen, alleen aannames."

www.msn.com/nl-nl/gezondheid/other/wa...
[verwijderd]
0
‘Waterstof kan het klimaat schaden, voorzichtig aan’, zegt VN-klimaatadviseur

Nederland ziet waterstof als een belangrijke schakel in de verduurzaming van de industrie. Honderden miljoenen aan subsidies zijn toegekend aan waterstofprojecten. "Voorbarig", zegt Roland Kupers, klimaatadviseur van de Verenigde Naties in het Financieele Dagblad. We weten namelijk niet hoeveel waterstof weglekt.

www.foodlog.nl/gespot/2023-02-06/
320 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,67  -9,40  -1,06%  18:05
 Germany40^ 17.770,80 -1,42%
 BEL 20 3.796,92 -1,47%
 Europe50^ 4.928,10 -1,13%
 US30^ 37.825,24 +0,34%
 Nasd100^ 17.759,03 +0,37%
 US500^ 5.065,24 +0,09%
 Japan225^ 38.508,62 -0,49%
 Gold spot 2.386,77 +0,15%
 EUR/USD 1,0610 -0,15%
 WTI 84,63 -0,51%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Avantium +5,13%
FASTNED +2,27%
Air France-KLM +2,00%
DSM FIRMENICH AG +1,84%
CM.COM +1,69%

Dalers

ArcelorMittal -6,90%
Aperam -6,68%
JUST EAT TAKE... -4,85%
SBM Offshore -4,17%
RANDSTAD NV -3,69%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront