TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2022

1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Morgen belangrijke dag.
Precies één jaar geleden dat IndiGO (tegenwoordig Digital Cockpit genaamd) werd geïntroduceerd wat de koers hoopvol deed opspringen:
29-11-2021 7,51
30-11-2021 7,61
01-12-2021 8,19
31-12-2021 9,11
[verwijderd]
6
quote:

*JustMe* schreef op 29 november 2022 10:26:

Wat je hier ziet zie je op veel fora. Op een forum van Citroen iemand die de hele dag post dat Franse auto’s kut zijn en welke merken veel cooler. En op een Duits automerk waarom Franse auto’s meer gevoel hebben dan die kille Duitse. Of op een feministisch forum posten over vrouwen aan het aanrecht. Een troll vindt negatieve aandacht fijner dan geen aandacht en zal altijd kijken of ie onder je huid kan komen.

Waar het nooit voorkomt is op forum van Skoda. Die mensen zijn blijkbaar te nuchter om zich iets aan te trekken wat een virtueel anoniem forum deelnemer vindt of van hem vindt. Let’s be more Skoda.
Of jarenlang in bepaalde periodes de godganse dag een zieltogend krimpbedrijfje de hemel inprijzen en volpompen met rooskleurige toekomstverwachtingen en koersdoelen (16,50 - 13,50 - sinds gisteren 12) en doodleuk schrijven dat het bij TomTom over ‘dipjes’ gaat waarvan je moet profiteren. Het gaat bij TomTom al tien jaar over schrijnende omzetkrimp, dalende market cap. en constant netto verlies.

Over trollengedrag gesproken…….
[verwijderd]
6
quote:

Riet v. Milt schreef op 29 november 2022 10:45:

[...]

Of jarenlang in bepaalde periodes de godganse dag een zieltogend krimpbedrijfje de hemel inprijzen en volpompen met rooskleurige toekomstverwachtingen en koersdoelen (16,50 - 13,50 - sinds gisteren 12) en doodleuk schrijven dat het bij TomTom over ‘dipjes’ gaat waarvan je moet profiteren. Het gaat bij TomTom al tien jaar over schrijnende omzetkrimp, dalende market cap. en constant netto verlies.

Over trollengedrag gesproken…….
Ik heb geen trollengedrag. Bijvoorbeeld discussie uitlokken, onder de huid proberen te zitten of een cynische toon. Ook spreek ik niet neerbuigend over anderen en ik denk niet zwart wit. Ik heb collega’s gehad die dramatisch waren in functie A en opbloeiden in functie B. En mensen bij wie hun slechtste karaktertrekken naar boven komen in situatie X maar helemaal niet in situatie Y. Aangezien je zo’n hekel hebt aan Engels.... Ik vind jou erg ‘judgemental’. Altijd oordelen over anderen. Je spreekt over het bedrijf TT alsof je het zelf wel zou kunnen runnen. Welke multinational heb jij opgericht dan? Waar ben je zelf trots op?
NewKidInTown
1
quote:

sniklaas schreef op 29 november 2022 10:20:

We zijn het meestal met elkaar oneens en daar is dit forum ook voor om elkaars verwachtingen en meningen met feiten te onderbouwen of te weerleggen...

Maar desalniettemin een verstandig besluit om je positie in TT uit te breiden, jij bent wellicht koper op basis van toekomstige verdiensten waar ik koper ben op basis van de forse onderwaardering die naar ik verwacht binnen 0 en 24 maanden in de koers sijpelt...

Met een BUY&TRADE&HOLD positie profiteren alle aandeelhouders van koersaanwas, uiteindelijk gaat het erom dat de koers gaat stijgen en is de reden van een ondergeschikt belang...
Laat ik even mijn waardering uitspreken voor de wijze van "een verstandig besluit vinden" naar iemand waar je "het meestal mee oneens" bent. Dat zie je hier niet zo heel vaak.

Dan inhoudelijk: je maakt een onderscheid tussen
- het inschatten en kopen op basis van toekomstige verdiensten EN
- het waarderen op basis van "forse onderwaardering", op basis van de ASSETS, neem ik aan.
Naar mijn mening zou de waardering van ASSETS uitsluitend correct moeten zijn op basis van huidige en vooral toekomstige verdiensten.

Ten tweede "de forse onderwaardering die naar ik verwacht binnen 0 en 24 maanden in de koers sijpelt..."
hoeveel zou die door jou veronderstelde forse onderwaardering dan kunnen terug corrigeren naar een "juiste" waardering binnen die 24 maanden ? Iets wat voor mij helemaal niet zeker is, sterker nog: zeer onwaarschijnlijk of een grote gok ?

Mijn beleggingsmethodiek is een geheel andere, NIET gokken op een plotselinge forse koersstijging maar het structureel rendement maken, maand na maand, waarbij de onderliggende waarde (aandeel) niet of slechts zeer bescheiden stijgt.
Ik heb op dit moment slechts TWEE aandelen hiervoor geselecteerd, gekocht en schrijf (of verkoop) hierop maandelijks CALL-OPTIES voor tussen de 5 en 8 procent. Laat ik het niet te positief inschatten (gevaren van te positief inschatten kunnen we hier dagelijks lezen) en even uitgaan van die 5 procent per maand, dat levert dan een samengesteld rendement op van 78 procent per jaar en over die 24 maanden waar jij vanuit gaat een rendement van 216% of een ruime verdrievoudiging van het te beleggen vermogen.
Als je dat zelfde rendement via het corrigeren van de door jou veronderstelde "forse onderwaardering" van tt zou willen bereiken, zou de koers van tt van de huidige 7,75 EUR moeten stijgen naar circa 24,50 EUR in 24 maanden. Volgens mij zeeeeer onwaarschijnlijk.
Vandaar ook dat ik geen cent in tt beleg maar mij vast houd aan mijn huidige beleggingsstrategie.

Disclaimer: die door mij genoemde 5% per maand, is gebaseerd op mijn toekomstige inschattingen. De door mij in het verleden, dwz de laatste 5 maanden sinds ik met mijn fors uitgebreide beleggingsvermogen deze strategie hanteer, zit daar fors boven, namelijk een ruime 60 procent binnen 5 maanden.
[verwijderd]
5
New opportunities
Mike Schoofs – TomTom – Managing Director Enterprise
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Driving growth in Automotive
Antoine Saucier – TomTom – Managing Director Automotive
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

The new Maps Platform
Michael Harrell – TomTom – Vice President Engineering
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

The new Maps Platform
Laurens Feenstra – TomTom – Vice President Product
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Products and business model
Johan Land – TomTom – Chief Product Officer
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Technology and competitive position
Eric Bowman – TomTom – Chief Technology Officer
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Set for profitable growth
Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Strategy update
Harold Goddijn – TomTom – Co-Founder & Chief Executive Officer
download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Closing remarks
Corinne Vigreux – TomTom – Co-Founder & Chief Marketing Officer
download.tomtom.com/open/banners/Capi...
pwijsneus
2
quote:

*JustMe* schreef op 29 november 2022 11:28:

Wie van hen is de kroonprins om over een paar jaar Goddijn op te volgen?

Mike Schoofs?

Iemand van D66 vind ik wel bij TomTom passen. Een persoon die helemaal van buiten komt. Jan Paternotte of Tjeerd de Groot lijken me beide prima kandidaten.

Of anders Glennis Grace, die zoekt ook nog werk...
flatliner
4
Fantastisch dit. Ik heb jarenlang een positie gehad en ook hier meegelezen. Ik blijf het fonds aan de zijlijn volgen omdat ik ergens nog steeds het geloof heb dat iemand de mapmaking fabriek van TT over wil nemen. Het vermogen om snel veel kaartmutaties te kunnen verwerken (en de kaarten zelf) moet wat waard zijn, maar er zijn veel bedreigingen in deze tijd van razendsnelle technologische ontwikkelingen.

Het forum is in al die jaren gelukkig niet veranderd. Justin die de boel positief probeert te kleuren en ooit ontmaskerd zal worden als misschien wel een van de founders, de wanhopelingen die maar ongerelateerde nieuwsberichten blijven posten in de hoop dat analisten hier overheen gelezen hebben en de zwartkijkers die met hun belegde zakgeld naar dagkoersen staren en elke negatieve koersuitslag aangrijpen om Goddijn te lynchen. Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen, excuses daarvoor. Ik wil jullie echter gewoon bedanken voor het vermaak. Ga zo door.
tatje
1
quote:

Knife Catcher schreef op 29 november 2022 10:02:

[...]
maximaal meesmuilen, helaas

maar ja, het zijn tikken he Henk?
Je zou er bijna iets van denken.

Maar om ook een duit in het zakje te doen.

My lips are sealed.

Ik blijf omdat de assets ondergewaardeerd zijn, tja dasss ook een reden en de enige reden te blijven van onze superbeleggers.

Zonder Oekraine en de gevolgen ( inflatie ) zou TT volgend jaar een opex hebben van 420 zonder D en A.

In de toekomst krijgen we een pariteit bij capex ( taco PPE en hij rekende lease erbij ) en D en A van 20 miljoen.

Dus het verschil tussen ebitda en ebit zal 20 miljoen worden, ik schat vanaf 2025.

Met tegenslagen kan TT dus heel goed omgaan.

Dat plan 500 mensen eruit en de amerikaanse top erin en een nieuw platform met daardoor een veel grotere addressable markt is van 2019 2020.

Dat was voor Corona, chip te kort, leveringsproblemen, Oekraine en koopkracht te kort enz.

Dus ondanks alle tegenslagen gaan ze vanaf 2025 flink winst maken.

Here had in een capital contribution van de eigenaren.
2019 242
2020 158
2021 iets in de 50, ging de rest naar automotive ????

De duitse autobouwers kochten Here, wilden niet afhankelijk zijn van Google.

Iedereen die interesse had in Here is ook bij Harold geweest.
Hij zei toen in een interview, wij zijn verder, dat weet ik, wat ze zijn allemaal ook bij ons geweest.

Is het Google tegen Tom Tom en in mindere mate Here.

Naar aanleiding van 2020 schreef men het volgende.

Maar de aandeelhouders lijken de tekorten niet zomaar meer te willen aanvullen:
HERE International B.V entered into a subordinated shareholder loan agreement in May 2020 with There Holding B.V. and Intel Holdings B.V. to provide liquidity support In 2020, the HERE Group borrowed EUR 125 million, received in three tranches: EUR 60 million in May 2020, EUR 40 million in June 2020, and EUR 25 million in August 2020. The interest rate on th1s loan is 6.25%, with principal and interest both payable at the earlier of July 31, 2023 or the date falling six months after all outstanding balances on its main debt agreement are repaid in full. In January 2021, HERE borrowed a fourth tranche in the amount of EUR 25 million.

HERE kijkt naar mogelijkheden om meer geld op te halen:
For 2021, we target a return to strong sales growth. However, to fully exploit the opportunities in front of us over the long-term, we are presently exploring a wide range of options for raising additional capital to accelerate the company's growth and value creation. The assessment includes the possibility of accessing funding through public and private equity markets.

Door het nieuwe platform is de markt voor TT bij Enterprise bijna verdubbeld.

Gaat dit ook ten koste van Here.

Taco 0% FCF in 2023 en 10% FCF in 2025.

5% FCF zou dus volgens mij in 2024 kunnen, maar volgens Taco hangt dit af , wanneer de nieuwe contracten Enterprise in de omzet gaan lopen.

Ik had niet verwacht dat bepaalde partijen een hogere koers willen.

Op een koers van 8 krijg je bij een long incentive van 400000 euro 50000 rsu aandelen.
Op een koers van 7,50 krijg je bij een long incentive van 400000 euro 53333 rsu aandelen.

Zaterdag moet mijn kleinzoon proberen te voetballen.

11 tegen 11

11 komt me toch zo bekend voor :-)

Ik zaterdag langs de lijn.

Tikkie geven en zal dan altijd denken aan .............................................................Messi:-)

Je kunt tegenwoordig niet meer schrijven wat je echt denkt.

Doei.
Wereldbelegger
1
Ik meen me te herinneren dat vorig jaar de drie musketiers ‘zieners’ ook zo laaiend enthousiast waren over de introductie van IndiGO samen met een groepje -achter de fanfare lopers-. Toen werd het nieuw speeltje nieuws wel ondersteund door de markt (lees: medebeleggers).

Een belangrijke ‘ziener’ doet blijkbaar dit jaar niet meer mee. Waarschijnlijk ziek geworden van de door hem zelf gemaakte FCFbrij.
Maar hetzelfde enthousiasme bij een deel van team ‘zieners’ is er weer. Alsmede de overtuiging dat het dit keer wel gaat gebeuren. Wat dat dan ook moge zijn.

Alleen niet meteen het volgend jaar, Maar heel voor doorzichtig wordt nu aangeven dat we tot 2025 moeten wachten op de geldpotten.
50% koersverhoging minimaal in dat jaar is de ‘zienswijze’.
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 29 november 2022 12:27:

Ik meen me te herinneren dat vorig jaar de drie musketiers ‘zieners’ ook zo laaiend enthousiast waren over de introductie van IndiGO

- 5 deals met kleinere autofabrikanten in de maak

- Gericht op nieuwe EV makers die snel de markt op willen met iets dat op de plank ligt
(die EV nieuwkomers waar jij altijd voor waarschuwt alsof dat iets nadeligs is, die hebben ook gewoon maps e.d. nodig)

- Grote OEM's op het vinkentouw, ook interesse maar willen het werkend zien. De Fisker leidt nu tot praktisch bewijs

Dus wat is er dan precies mis met Indigo / Digital Cockpit? Het is nog steeds een stap omhoog in de 'value chain'.
Een klant die hiervoor kiest kan de maps, traffic en software van TT er direct bij nemen.
NewKidInTown
0
Ik ga geen advies geven, mag ik niet (meer). Zit NIET in dit aandeel, dat mag ik wel zeggen toch, hoop ik.
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 24 november 2022 07:51:
[...]

Als handelaartje heb ik baat bij de volatiliteit van dit aandeel.
Even een stukje omhoog is voor mij prima - Daarna de 8 weer opzoeken.
[/quote]

quote:

Verbeek1942 schreef op 24 november 2022 08:38:

[...]

volatiliteit is enige manier om nog wat te verdienen aan TT
24-11 Dayhigh 8,34
29-11 Daylow 7,72 (voorlopig)
verschil -0,62
in % -7,43%

Kan me niet volatiel genoeg zijn.....
tatje
1
We hebben dus 3 kampen.

1) ik zit erin voor de assets, zijn nu ondergewaardeerd, geen verdienmodel. Koers doel tussen de 12 en 24
Ketchup en Sintklaas
2) het was niks, het is niks en het wordt niks, wat daghandel om hun aanwezigheid een doel te geven.. Koersdoel rond de 9 en dan klappen in de handen.
Kid en vrienden
3) de assets worden veel geld waard en het verdienmodel gaat zich ondanks tegenslagen bewijzen. Koersdoel > 24
* JustMe * Boem, Marathon, tatje en vele anderen.

Volgens mij zijn dat de 3 smaken :-)
sniklaas
0
quote:

flatliner schreef op 29 november 2022 11:34:

Fantastisch dit. Ik heb jarenlang een positie gehad en ook hier meegelezen. Ik blijf het fonds aan de zijlijn volgen omdat ik ergens nog steeds het geloof heb dat iemand de mapmaking fabriek van TT over wil nemen. Het vermogen om snel veel kaartmutaties te kunnen verwerken (en de kaarten zelf) moet wat waard zijn, maar er zijn veel bedreigingen in deze tijd van razendsnelle technologische ontwikkelingen.

Het forum is in al die jaren gelukkig niet veranderd. Justin die de boel positief probeert te kleuren en ooit ontmaskerd zal worden als misschien wel een van de founders, de wanhopelingen die maar ongerelateerde nieuwsberichten blijven posten in de hoop dat analisten hier overheen gelezen hebben en de zwartkijkers die met hun belegde zakgeld naar dagkoersen staren en elke negatieve koersuitslag aangrijpen om Goddijn te lynchen. Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen, excuses daarvoor. Ik wil jullie echter gewoon bedanken voor het vermaak. Ga zo door.
Graag gedaan vwb mijn bijdrages, de uitlatingen van de supporters op dit forum bieden ruimschoots aanleiding en aanknopingspunten om meestal op satirische onderbouwde wijze met feiten hun euforische toekomstverwachtingen te weerleggen...

Feitelijk is het aandeel TT in de loop der jaren volledig ontspoord en zal het management flink moeten aanpoten om TT terug op route te krijgen, tot dat moment zich aandiend blijft het een aandeel waar je met overtollige centen met het verstand op NULL in kunt investeren...
Wereldbelegger
1
quote:

*JustMe* schreef op 29 november 2022 12:35:

[...]

- 5 deals met kleinere autofabrikanten in de maak

- Gericht op nieuwe EV makers die snel de markt op willen met iets dat op de plank ligt
(die EV nieuwkomers waar jij altijd voor waarschuwt alsof dat iets nadeligs is, die hebben ook gewoon maps e.d. nodig)

- Grote OEM's op het vinkentouw, ook interesse maar willen het werkend zien. De Fisker leidt nu tot praktisch bewijs

Dus wat is er dan precies mis met Indigo / Digital Cockpit? Het is nog steeds een stap omhoog in de 'value chain'.
Een klant die hiervoor kiest kan de maps, traffic en software van TT er direct bij nemen.
Ik ga me ook eens bezondigen aan een complottheorietje.
Heeft u een stuksprijs contract? Lijkt er wel op.
U bent dag en nacht actief op dit forum.
Met kant en klare (herhaal)reacties en lappen tekst.
Wereldbelegger
0
quote:

tatje schreef op 29 november 2022 12:40:

We hebben dus 3 kampen.

1) ik zit erin voor de assets, zijn nu ondergewaardeerd, geen verdienmodel. Koers doel tussen de 12 en 24
Ketchup en Sintklaas
2) het was niks, het is niks en het wordt niks, wat daghandel om hun aanwezigheid een doel te geven.. Koersdoel rond de 9 en dan klappen in de handen.
Kid en vrienden
3) de assets worden veel geld waard en het verdienmodel gaat zich ondanks tegenslagen bewijzen. Koersdoel > 24
* JustMe * Boem, Marathon, tatje en vele anderen.

Volgens mij zijn dat de 3 smaken :-)
boem! en marathon zijn nog steeds bezig de weg naar dit forum terug te vinden.
vele anderen......................is dat niet de groep die de koers onderuit laat gaan middels hun stukjes verkoop?
leonardus65
0
quote:

flatliner schreef op 29 november 2022 11:34:

Fantastisch dit. Ik heb jarenlang een positie gehad en ook hier meegelezen. Ik blijf het fonds aan de zijlijn volgen omdat ik ergens nog steeds het geloof heb dat iemand de mapmaking fabriek van TT over wil nemen. Het vermogen om snel veel kaartmutaties te kunnen verwerken (en de kaarten zelf) moet wat waard zijn, maar er zijn veel bedreigingen in deze tijd van razendsnelle technologische ontwikkelingen.

Het forum is in al die jaren gelukkig niet veranderd. Justin die de boel positief probeert te kleuren en ooit ontmaskerd zal worden als misschien wel een van de founders, de wanhopelingen die maar ongerelateerde nieuwsberichten blijven posten in de hoop dat analisten hier overheen gelezen hebben en de zwartkijkers die met hun belegde zakgeld naar dagkoersen staren en elke negatieve koersuitslag aangrijpen om Goddijn te lynchen. Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen, excuses daarvoor. Ik wil jullie echter gewoon bedanken voor het vermaak. Ga zo door.
Justin ontmaskerd? Hij is bekend met voor en achternaam bij de long time meelezer. Jammer genoeg geen founder ;-)
NewKidInTown
0
Kid zit NIET in dit aandeel, zelfs niet voor een paar uurtjes voor daytrades, daarvoor neem ik iets beters.
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 29 november 2022 12:43:

[...]

U bent dag en nacht actief op dit forum.

Ik ben ook een tijd weg geweest en als ik dan even rondkeek in die tijd zag ik alleen maar jou

Volgens mij verlang je daar naar terug :)
[verwijderd]
2
quote:

*JustMe* schreef op 29 november 2022 12:53:

[...]

Ik ben ook een tijd weg geweest en als ik dan even rondkeek in die tijd zag ik alleen maar jou

Volgens mij verlang je daar naar terug :)
WB kondigt nooit aan weg te gaan of te minderen. U doet dat vaak zoals laatst toen u verklaarde veel tijd voor het WK voetbal te zullen vrijmaken.

Hoe verbazingwekkend las ik uw zoveelste bijdrage op dit forum afgelopen vrijdag om 18.07 uur, toen de tweede helft van Nederland-Equador nog volop bezig was. Let’s be more Skoda…..
1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:17
Koers 5,515
Verschil +0,055 (+1,01%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 448.528
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront