Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
arconati
0
quote:

CnuddOr schreef op 2 december 2022 06:46:

Wanneer zijn jullie van plan om aandelen van euronav te verkopen?
Momenteel zit ik met 140% winst (GAK 7,71) en twijfel om een deel te verkopen, (liefst boven de 20€)
Echter denk ik ook wel dat ze nog verder kunnen stijgen...

Call opties schrijven op een deel, op verschillende termijnen en uitoefenprijzen.
Maart 20€ geeft 1.5€. Staan ze dan boven de 20, dan heb je verkocht aan 21.5€.Staan ze lager, dan kan je opnieuw schrijven. Het dividend van februari steek je intussen nog op zak, als dat inderdaad 1.5€ netto is kom je dan op 23€ bij uitoefening opties.
boothram
0
ik had het geluk met dhr De Stoop te spreken op een evenement voor beleggers. " aan de koers van vorig jaar was het denkbaar dat CMB een concurrerend bod zou uitbrengen, maar aan 20 euro of meer denkt hij onmogelijk. Akkoord er is nu wel veel geld mee gemoeid, maar gelet op de vooruitzichtenis euronav niet zoveel duurder...of het tegendeel? nu ze al 21% hebben aan extreem lage prijzen.
Ze zouden moeten 29% bijkopen om de meerderheid te hebben, fronltine iets meer.

Kan Frontline meer halen uit euronav dan CMB?
- het is een bod in aandelen
- het is een bod op aandelen in cyprus (belastingsparadijs): het is dus een poging om aan de onroerende voorheffing te ontsnappen.
Ik denk niet dat de belgische financiele instelling, en ook niet de belgische particuliere aandeelhouders belang hebben bij een hogere notering: dat betekent wellicht..meer taksen op termijn.
De onroerende voorheffing is inderdaad hoog, maar de belgen of hun financiele instellingen betalen die niet altijd. stel dat dat 2% belasting vertegenwoordigd...Op belgisch niveau is een lagere koers meer wenselijk. De koers zal dan wel zowat 15% lager ligen...Maar dan wordt de coupon 6% op 85
en niet op en er wordt wellicht een kapitaalbelsting gegeven van 1%
de netto coupon wordt dan 4% bij voorheffing maar op 85%, iets minder dan 5%...
dat ene % verschil is eigenlijk alleen voor pariculiere beleggers met veel coupons,
afgezien van onetische aspecten, vaandelvlucht omwille van iets meet belastingen, kunnen we van de belgische financiers verwachten dat ze dat kleine beetje meer zelf betalen verkiezen boven het belonen van een belastingsparadijs. Als 20% van de aandelen in belgische financiershanden zit, die hun aandelen niet inleveren aan frontline...dan ontsnapt euronav aan de controle van frederiksen: dan zie ik CMB op de valreep 50,001% te houden. Het belang van de 'Belgische' f inaciers: ze zouden liever dan teveel dividenden goedkoop kunnen eigen aandelen bijkopen en het dividend extra beperken: Als ze dan 5% meer aandelen inkopen maar 15% goedkoper omwille van die hoge voorheffing, dan is dat stukken interessanter dan het Frontline voorstel:
ter vergelijking
De veronderstelling:
- eenmalig het aandeel van 85 naar 100
- vermogenstax aan 1% per jaar 0.17% meer
- onroerende voorheffing voor niet-belgen : effect ? 1% ? bij een coupon 6% door deelt van aandeelhouders (voornamelijk niet-belgen, en ook nog extra kapitaal vergoed door aankopen...
- die aankopen kosten 15% minder ; bij aankoop van 5% allen goed voor 0.75% van het kapitaal
voor de Belgische aandeelhouders is die verplaatsing naar Cyprus dus onverantwoord; ze houden uiteindelijk meer over, en een zeer rendabel aandelen door het aandeel in België te behouden.
Wat nu tankers international betreft: frontline kan dezelfde voordelen realiseren door in de pool te stappen 'zoals iedereen'.
Het wordt dus nog even spannend: snel een extra meerwaarde of aandelen houden.
Heeft CMB de middelen om mee te bieden? ik denk dat ze wel iets kunnen doen richting aandeelhouders, iets beloven.., maar dat ze ook een pak aandeelhouders kunnen overtuigen voor hen te stemmen en de aandelen te houden. Natuurlijk, de onmiddellijke meerwaarde blijf een aantrekkelijk vooruitzicht, daar zal 'iets' tegenover moeten staan...
aossa
0
Alleen, beroeps financiers betalen de roerende voorheffing niet, maar worden belast op hun jaarinkomsten. Het woord "voorheffing" zegt het, toch!

Voor wie de inkomsten niet aangeeft in de jaarlijkse belastingsaangifte, werkt de roerende voorheffing "bevrijdend", voor zover het geen beroepsinkomsten zijn.
boothram
0
quote:

bootrham schreef op 3 december 2022 18:09:

ik had het geluk met dhr De Stoop te spreken op een evenement voor beleggers. " aan de koers van vorig jaar was het denkbaar dat CMB een concurrerend bod zou uitbrengen, maar aan 20 euro of meer denkt hij onmogelijk. Akkoord er is nu wel veel geld mee gemoeid, maar gelet op de vooruitzichtenis euronav niet zoveel duurder...of het tegendeel? nu ze al 21% hebben aan extreem lage prijzen.
Ze zouden moeten 29% bijkopen om de meerderheid te hebben, fronltine iets meer.

Kan Frontline meer halen uit euronav dan CMB?
- het is een bod in aandelen
- het is een bod op aandelen in cyprus (belastingsparadijs): het is dus een poging om aan de onroerende voorheffing te ontsnappen.
Ik denk niet dat de belgische financiele instelling, en ook niet de belgische particuliere aandeelhouders belang hebben bij een hogere notering: dat betekent wellicht..meer taksen op termijn.
De onroerende voorheffing is inderdaad hoog, maar de belgen of hun financiele instellingen betalen die niet altijd. stel dat dat 2% belasting vertegenwoordigd...Op belgisch niveau is een lagere koers meer wenselijk. De koers zal dan wel zowat 15% lager ligen...Maar dan wordt de coupon 6% op 85
en niet op en er wordt wellicht een kapitaalbelsting gegeven van 1%
de netto coupon wordt dan 4% bij voorheffing maar op 85%, iets minder dan 5%...
dat ene % verschil is eigenlijk alleen voor pariculiere beleggers met veel coupons,
afgezien van onetische aspecten, vaandelvlucht omwille van iets meet belastingen, kunnen we van de belgische financiers verwachten dat ze dat kleine beetje meer zelf betalen verkiezen boven het belonen van een belastingsparadijs. Als 20% van de aandelen in belgische financiershanden zit, die hun aandelen niet inleveren aan frontline...dan ontsnapt euronav aan de controle van frederiksen: dan zie ik CMB op de valreep 50,001% te houden. Het belang van de 'Belgische' f inaciers: ze zouden liever dan teveel dividenden goedkoop kunnen eigen aandelen bijkopen en het dividend extra beperken: Als ze dan 5% meer aandelen inkopen maar 15% goedkoper omwille van die hoge voorheffing, dan is dat stukken interessanter dan het Frontline voorstel:
ter vergelijking
De veronderstelling:
- eenmalig het aandeel van 85 naar 100
- vermogenstax aan 1% per jaar 0.17% meer
- onroerende voorheffing voor niet-belgen : effect ? 1% ? bij een coupon 6% door deelt van aandeelhouders (voornamelijk niet-belgen, en ook nog extra kapitaal vergoed door aankopen...
- die aankopen kosten 15% minder ; bij aankoop van 5% allen goed voor 0.75% van het kapitaal
voor de Belgische aandeelhouders is die verplaatsing naar Cyprus dus onverantwoord; ze houden uiteindelijk meer over, en een zeer rendabel aandelen door het aandeel in België te behouden.
Wat nu tankers international betreft: frontline kan dezelfde voordelen realiseren door in de pool te stappen 'zoals iedereen'.
Het wordt dus nog even spannend: snel een extra meerwaarde of aandelen houden.
Heeft CMB de middelen om mee te bieden? ik denk dat ze wel iets kunnen doen richting aandeelhouders, iets beloven.., maar dat ze ook een pak aandeelhouders kunnen overtuigen voor hen te stemmen en de aandelen te houden. Natuurlijk, de onmiddellijke meerwaarde blijf een aantrekkelijk vooruitzicht, daar zal 'iets' tegenover moeten staan...

boothram
0
het gaat natuurlijk over roerende voorheffing n niet om on(t)roerende voorheffing
pensionfondsen en kapitalisatiefondsen of portfuillmaatschappin betalen die maar 1 keer meen ik t weten, dus kbc betaalt dividenden... almancora Stort die door en betaalt 1x de roerende voorheffing.
Balast in cyprus, betaalt de blgische aandleehouder pensionfonds ook 1x een belasting op de meerwaarde...Ik denk dat de Belgisch voorheffing ook niet verschuldigd is: wel de meerwaarde bij uitbetalng?. Zo dit fout is graag reply... Dat n belg niets zou betalen op dividenden in cyprus zou op zijn minst ontisch zijn, en zeker niet 'convenience' of 'possidon principle'...We gaan daar toch niet voor kiezen??? Euronav mag zijn verlaagde intrst op schuldn dan wl op zijn buik schrijven... dat is fraude in mijn ogen, en verhoogd hooguit kortstondig de koers van het aandeel ten koste van de Buerswaarde. De lange termijnbelegger wordt afgestraft met minder rendement... Er is maar één di voordeel haalt uit de transactie, Buitenlander die snel gigantische winst wil boeken op de kosten van ons, de belgische staat... wat scherp gsteld, maar daar komt het mijns inziens op neer.
De microbelgger of piepjonge bellegger die te weinig dividnden incasseert kan zijn fiskaal voordeel van 320 euro naar beneden bijstellen, frontline dividenden zijn Wel definitief belast.
arconati
1
Daarmee is het al wat duidelijker, Bootram, maar duidelijker is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat een verhuis naar Cyprus interessant kan zijn voor groot aandeelhouders en institutionelen. (Dat is gans het gedeelte van de uitleg die ik niet begrijp) Wij fysieke personen in België betalen die roerende voorheffing van 30% altijd, gelijk waar de moedervennootschap gevestigd is. We betalen op buitenlandse aandelen twee keer, een keer in het buitenland en een keer hier op het restant in België (zonder verrekening). Het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld heft geen bronheffing, maar alle Europese landen doen dat wel. Bij dubbel belastingverdrag wordt die buitenlandse bronheffing soms verminderd tot 15%, meestal via ingewikkelde en dure, dus de facto onmogelijke procedures. Over ethiek gesproken....
Voor de particuliere Belgische aandeelhouder is België dus het voordeligst, voor andere Europeanen kan dat beter uit het VK komen, gezien die geen bronheffing heffen. Voor Amerikanen geldt evenmin een dubbele taxatie.
boothram
0
extreem drukke handel en ons nationaal belang...
I
Voor wat de move naar cyprus betreft, ik denk dat het dus vooral voor Frederiksen een voordeel is..
Indien je snel wil verkopen... ja dan is cyprus beter
Als je het voor de lange termjn wil...dan is een iets lagere koers en meer verdeling via aankoop van eigen aandelen beter.
Indien je dus naar cyprus overschakeld, hebben de belgen daar allen schade bij: een duurder aandeel en minder winst dus voor euronav bij inkoop van duurdere eigen aandelen. Overigens de helft van de winst die ook vrijgesteld is van roerende voorheffing, net als de afnames uit sommige reserves.
Het toekennen van voordelen aan derden ten koste van de belgen dus is een vorm van diefstal. Dat is mijn mening.
Dat het aandeel dan minder liquide zou zijn? gisteren werd op Newyork alleen anderhalf procent verhandeld...Shorters die weten dat de TCE koersen bijna gehalveerd zijn, en traditiegetrouw elk jaar weer verkopen in december? Maar een betere graadmeter van de echte waarde zijn de termijncontracten op 3 jaar of meer, en de prijzen van de vlcc tweedehands...Op NY 1,6% , met euronext erbij is dat dus 2% ...of 4% van wat niet in vaste handen is..., reken dat eens uit over 1 maand...Ja dan kan cmb wel 30% van die handel kopen, ... en ze komen al rond de 50%.Als frontline hetzelfde doet...dan hebben ze meer dan 100% samen... en geen van beide kan verrkopen??
Wie kocht gisteren die euronav? wil men de shorters squeezen? Of gaven frederksen /cmb aandelen als pand voor shorters? natuurlijk, de grotere shortsellers zijn gestopt (op millenium partners na), maar onder de 5% is geen meldingsplicht meer...

krach03
0
Saverys heeft tussen 2 december en 5 december nog eens 2,5 miljoen EURN-aandelen toegevoegd:

Totaal bezit: 48.409.400 aandelen (23,99%) en 40 mln USD extra geleend.

otp.tools.investis.com/clients/us/eur...
Becb
0
Vandaag is Saverys gestopt met kopen blijkbaar: koers 5% naar beneden. Ik probeer ook uit te vinden wat de gevolgen van de price cap op Russische olie is voor de VLCC markt. Volgens tradewinds zijn de spot tarieven nu iets minder dan 50000 euro. Intussen staat er een file aan olietankers in Turkije. Dat zou het weer een boost moeten geven :-)
Becb
0
Hij heeft wel veel aandelen gekocht aan meer dan 20 dollar per aandeel. Hij vindt het aandeel dus minstens zoveel waard.
Becb
0
Ik zie hier info over dat de kleine belegger wel belasting op hun dividend zou betalen, maar als ik naar mijn Saxo rekening kijk, dan zie ik daar "bronbelasting: 0%" staan, dus de kleine belegger betaald op dit moment ook niets.

Of dat ethisch of 'belastingontduiking' laat ik in het midden. De kleine belegger heeft daar niets aan te zeggen in deze...
aossa
1
quote:

Becb schreef op 6 december 2022 15:21:

Ik zie hier info over dat de kleine belegger wel belasting op hun dividend zou betalen, maar als ik naar mijn Saxo rekening kijk, dan zie ik daar "bronbelasting: 0%" staan, dus de kleine belegger betaald op dit moment ook niets.
De recente dividend uitkeringen EURN komen uit de 'reserve'.
Het zijn kapitaaluitkeringen waarop de roerende voorheffing (bronbelasting) niet van toepassing is.

Voor details zie de website euronav.
www.euronav.com/en/investors/share-se...
boothram
0
CMB: 23,99 % sec filings van 5/12
vandaag werd weer 0.9 % verhandeld in NY... tel er nog brussel bij...
om aan 50% te geraken moeten ze alleen een vergelijkbaar bod doen... dan behouden ze hun voorsprong. Of met belgische partners mag het misschien zelfs iets minder zijn... als die hun stemmen beloven!
nu ja... elke week een % kopen kan ook werken!
en een beter vooruitzicht voor het aandeel.
Vandaag zakt NY sterk...
nu ja voor wie vandaag in sinterklaas geloofd...komt die net uit de boot van cyprus?

boothram
0
frontline via framatome moet om 50% te halen dus 31% bijkopen, CMB 26%.
Voor elke 5% dat cmb koopt (thuis, famile) moet framatome er 6 kopen (neighbours)
Becb
0
Spot rates stevig naar beneden sinds gisteren 44k nu vs 50k gisteren. Toch wel stevig verlies vandaag
boothram
0
De daling heeft waarschijnlijk mee te maken dat de imo normen niet 'ideaal' zijn voor co2 reductie: meer boten laten blijven varen, aan lagere snelheden wellicht draagt meer bij tot het doel: minder co2 uitstoot. Ook al vanwege de langere levensduur van de schepen...
Meer en meer schepen zullen tot 25 jaar varen...Dan gaan ze wel maar half zo productief zijn (trager varen, meer onderhoudsdagen, meer defecten en dus veel hoger vaste kosten: maar echte schaarste zal nog een tijdje vermeden worden. ook de veel lagere brandstof prijzen speelt in de kaart van de 'zwarte' vloot... Hoe dan ook, is uitstel...maar ook echt een verslechtering van het uitzicht. Wel niet voor q4, dat is zowat geboekt, maar q1 wordt kritiek: maar in gebruik acht ik de zwarte vloot algauw 30000 euro per dag duurder dan de scruberred eco vloot.
Frontline zal dus nog 100 000 000 aandelen kunnen bij-uitgeven: wellicht om het cmb nog iets moeilijker te maken. na de merge zouden er dan 600 miljoen aandelen zijn: of een en ander conform is met de ruil...Ik verwacht een reactie van CMB: trouwens er werd gisteren en vandaag weer meer verkocht dan 1%... dus ook meer gekocht ...Ik zie cmb wel nog tijdig 50% halen om zelf het roer te houden. misschien moeten ze ook wel een bodje doen...Aan de huidige koers zie ik CMB wel in staat dat resterende 26% bij te kopen of de meerderheid van de stemmen binnenhalen en dan frontline niet veel meer te zeggen...
[verwijderd]
0
H.L.N. vandaag

De familie Saverys trok haar belang in tankerrederij Euronav verder op tot 23,99%. Ze komt nu dicht bij de 25% die nodig is om een fusie van de onderneming met sectorgenoot Frontline te blokkeren.
Becb
0
Kan er nog eens in kort uitgelegd worden wat het verschil is tussen scenario 1 en scenario 2 (voor de aandeelhouder)?
CMB wint --> veel investeringen in nieuwe tech voor de toekomst, weinig dividenduitkeringen
FRO wint --> samengevoegd bedrijf: extra-grote speler, en veel (meer) dividenduitkeringen?

Zoiets?
over die rogue tankers die Russische olie vervoeren. Het westen had die zelf moeten opkopen, en uit de markt moeten halen als ze de russen het echt onmogelijk wouden maken. Maja, dat zou een gigantische kost geweest zijn.
Todeco
0
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 15,550
Verschil +0,190 (+1,24%)
Hoog 15,590
Laag 15,370
Volume 23.581
Volume gemiddeld 224.369
Volume gisteren 25.364

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront