TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2022

1.147 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
Wereldbelegger
1
Bloomberg: prijzen batterijen stijgen voor het eerst in 10 jaar

Door de snelle groei van het aantal elektrische voertuigen is de prijs van batterijen voor het eerst in 10 jaar gestegen. Dat meldt onderzoekers van Bloomberg New Energy Finance (BNEF) in een nieuw rapport.

‘Dalende batterijprijzen zijn de afgelopen 10 jaar een van de meest consistente trends in de elektrische auto-industrie geweest’, aldus de onderzoekers. ‘De prijzen daalden van ruim 1.000 Amerikaanse dollar per kilowattuur in 2010 naar 141 dollar per kilowattuur in 2021. Dit zorgde voor een vliegende start van een van de grootste verschuivingen in de automobielindustrie, waardoor fabrikanten werden aangespoord om miljarden dollars in elektrische auto’s te steken.’

Tot stilstand
Uit BNEF’s jaarlijkse onderzoek naar lithium-ionbatterijen blijkt dat de trend van dalende prijzen dit jaar tot stilstand is gekomen. De prijzen zijn dit jaar met gemiddeld 7 procent gestegen; de eerste stijging in de geschiedenis van het onderzoek.

‘Er zijn verschillende factoren die de stijging veroorzaken, maar de allerbelangrijkste zijn de stijgende kosten voor materialen zoals kobalt, nikkel en lithium’, concludeert BNEF. ‘Hoewel de prijzen voor nikkel en kobalt de afgelopen maanden zijn gedaald en lithium op het punt staat om te draaien, zijn deze allemaal nog steeds hoger dan in voorgaande jaren. Dit wordt veroorzaakt door een stijgende vraag naar batterijen en een vertraging in hoe snel nieuw productiecapaciteit online kan worden gebracht.’

Lithium-ijzerfosfaat
De gemiddelde batterijprijs zou volgens de onderzoekers nog hoger zijn geweest als de industrie niet was overgeschakeld op goedkopere lithium-ijzerfosfaatbatterijen (lfp), die geen nikkel of kobalt bevatten. Lfp-batterijen hebben de afgelopen 3 jaar fors marktaandeel gewonnen en BNEF verwacht dat ze dit jaar ongeveer 40 procent van de wereldwijde elektrische autoverkopen voor hun rekening zullen nemen. De marges van batterijfabrikanten zijn dit jaar ook lager, wat suggereert dat ze een deel van de stijgende kosten van materialen en componenten hebben opgevangen.

Hoger volume
De onderzoekers verwacht dat de prijzen volgend jaar hoog zullen blijven en zelfs licht zullen stijgen ten opzichte van het niveau van dit jaar. In 2024 zullen de prijzen weer beginnen te dalen, omdat er meer grondstoffen beschikbaar komen, de druk op de toeleveringsketen afneemt en de volgende generatie batterijtechnologieën en batterijontwerpen hun weg beginnen te vinden naar de markt.

bron:
solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
Wereldbelegger
1
Autoverkoop gaat digitaal, dealer wordt doorgeefluik

Een groot aantal autofabrikanten gooit het roer om. De manier waarop ze hun auto’s aan de man brengen gaat flink veranderen. De dealer wordt straks agent en krijgt daarmee een minder prominente rol in het koopproces. De vraag is: is het een operatie achter de schermen of merk je er als klant echt iets van? Eén ding is al wel zeker: de auto’s worden er niet goedkoper door.

De veranderingen in de autobranche duikelen in een noodgang over elkaar heen. De transitie van brandstofauto’s naar elektrische voertuigen is volop aan de gang, private lease en Mobility as a Service winnen terrein ten opzichte van het traditionele eigenaarschap.

Ook de manier waarop we een auto aanschaffen verandert. Fabrikanten werken toe naar een vrijwel volledig digitaal aanschafproces, waarbij de traditionele dealer een agent wordt en oneerbiedig gezegd niet meer dan een doorgeefluik lijkt te zijn.

bron:
frankreporter.nl/?p=49
Wereldbelegger
1
De koers hoeft maar 20% te stijgen om op het zelfde niveau te komen als een jaar geleden.
Een beetje positieveling ziet dat binnen een paar dagen gebeuren in de eindejaarsrally
of door het besef dat 2024 een topjaar wordt volgens de informatie op de laatste CMD.

14-12-2021 8,29
14-12-2022 6,91
verschil -1,38
in% -19,97%
Kuiken
15
quote:

sniklaas schreef op 14 december 2022 14:45:

Beste IEX moderator, mijns inziens wordt het de hoogste tijd om Martin, alias Tatje tegen zichzelf te beschermen en de beste man/vrouw een tijdlang de toegang tot schrijven te ontzeggen.

Daarnaast verwacht ik dat u hiermee het merendeel van de posters/lezers op dit forum een dienst bewijst…
Nou dat dacht ik niet. Hoe kleinzielig kan je zijn.....
ketchup
13
het is een waardeloos forum geworden, de moderator mag het zich aanrekenen door niet te hebben ingegrepen
ben het zat
het is net als naar een slechte voetbalwedstrijd kijken waar overtredingen niet gestraft worden en het spel verzieken, daar moet een arbiter ook ingrijpen
NewKidInTown
2
quote:

NewKidInTown schreef op 14 december 2022 14:05:

De koers is de koers.
Ik zit nu in een interessante meeting, kom later beslist terug op vermeende laster en onzin.
Nu prioriteiten stellen.
Ik zou nog terug komen op....

Maar sniklaas 14 december 2022 14:45
heeft een en ander al prima verwoord, ik ben het 100% met hem eens en hem een AB-tje "aangesmeerd", 1 van de TIEN tot nu toe, en terecht. Daar laat ik het graag bij.

Oh ja, de meeting naar volle tevredenheid afgerond.

Fijne avond, zonder geweld en vernielingen, met feest voor de een of de ander.
pwijsneus
0
quote:

ketchup schreef op 14 december 2022 17:06:

het is een waardeloos forum geworden, de moderator mag het zich aanrekenen door niet te hebben ingegrepen
ben het zat
het is net als naar een slechte voetbalwedstrijd kijken waar overtredingen niet gestraft worden en het spel verzieken, daar moet een arbiter ook ingrijpen
Gewoon negeren, houd het vanzelf op.

Door alle bijzaken heeft niemand door dat morgen de grootste autobouwer van onze Oosterburen, of misschien wel de wereld een belangrijke update geeft.

Vanavond eerst toelichting op rentebesluit maar eens afwachten van onze Atlantische buren in het Westen..
Spoorstudent
0
Wat is dit? Pffff.
Kopen in de 6. Komt binnenkort een mooi moment aan denk ik.
Verkopen tweede helft 7 of boven de 8 als dat gehaald wordt.

Verder nog iets van uw dienst. Mag het een onsje meer zijn. Wil de kleine een stukje worst ???
sniklaas
0
quote:

Kuiken schreef op 14 december 2022 16:15:

[...]Nou dat dacht ik niet. Hoe kleinzielig kan je zijn.....
@Kuiken, nooit geleert om gedachtes voor jezelf te houden…
ZJ.7
0
...de 6.50 komt al aardig in zicht....
this nog even maar schat dat ze het jaar eindigen rond de 6 à 6.20€
te tijd van stijging is alweer 'n tijdje voorbij en zitten nu weer aan de dalende kant....( nog 'n maandje ?)...

zj.7
Wereldbelegger
0
Uitleg het nieuwe kaartplatform van TomTom!
Slechts twee alinea uit het wat groter interview.
Interessant voor zowel over-enthousiaste- als gewone positivo's en realisten.


The interview: Eric Bowman (CTO) on TomTom's new platform

In November 2022, TomTom announced its new mapping platform and geospatial data ecosystem, the TomTom Maps Platform. It’s one of the most significant announcements in the company’s history and there's a palpable buzz over what’s on the horizon.

EB:
The world of maps today is pretty siloed. Everyone who is making a commercial map — whether they admit it or not — is starting to see that there are limits to what any one company can do, no matter how big or powerful or well funded they are.
We see that the future is less about differentiation of the map and more about differentiation on the map. The decision around which map to use is commercially difficult and it limits your options after you make the choice.
Our Maps Platform changes the game. Instead, choosing our [TomTom’s] map will increase your options, and instead of choosing product A from one company or product B from another company, you are choosing an entire ecosystem. One that’s designed to improve, the more people choose it.
When you look at it in this way, it’s clear this is a much better approach. More freedom for customers, more value created for everyone.?

EB:
Mapmaking is a pretty hard capability to copy and as a result, there aren’t very many commercial mapmakers.
Realistically, there are only two of us [mapmaking companies] selling a map that other companies can build on. There are a couple of others that either provide services that use a map and others that build some extensions on OSM.
Our approach is quite different and not easy to copy: we have data that others do not, and we have seen this coming for some time. We have managed our operations carefully, and we have created a very healthy relationship with OSM. OSM plays an important role, but we are taking a different approach than just “building atop OSM.”
Our map uses OSM as its creators intended and we use data and computation to build a map and operate a platform. That puts us in a unique position in the world of global mapmaking.
We are participating in the OSM community, we are thriving in automotive and through that have amassed extremely rich data to improve the commercial features of our map. We also have many years of being a great partner for the best companies in the world, whom we team up with to solve their hardest problems.

bron:
staat al een dag op het internet ((-;
tatje
1
OUD NIEUWS.
ABN AMRO Oddo heeft het koersdoel voor TomTom verlaagd van 12,00 naar 10,00 euro, maar handhaaft het Outperform advies. Dit bleek vrijdag uit een rapport van analist Wim Gille.

De analist schrijft de koersdoelverlaging toe aan een lagere winstgevendheid en hogere kapitaalkosten.

De keuze van TomTom voor OpenStreetMap, zoals tijdens de laatste beleggersdag gepresenteerd, zal resulteren in lagere kosten voor het maken van de kaarten, terwijl de kwaliteit stijgt, aldus Gille. "Dit maakte dat het bedrijf eindelijk goed kan concurrenten in het zakelijke segment voor wagenparkbeheer", meent Gille, die van "een slimme stap" spreekt.

Gille denkt dat automotive de komende jaren voor groei zal zorgen, omdat de autoproductie zal stijgen en TomTom marktaandeel zal winnen. De analist wijst daarbij ook op het "gezonde orderboek" van TomTom. Daar zit voor maar liefst 10 jaar omzet in, kijkend naar de huidige omzet. Het orderboek is in de ogen van Gille ook een garantie voor meer marktaandeel.

De enterprise-markt is volgens Gille twee keer zo groot als de automotive markt, maar de omzet die TomTom uit de laatste haalt is toch de grootste. Dat is omdat de zakelijke markt concurrerender en gefragmenteerder is, maar belangrijkste is volgens de analist dat de kaarten niet voldoen aan de eisen van ontwikkelaars. Daarom heeft TomTom maar een marktaandeel van 9 procent. Maar dit zou met het nieuwe model moeten stijgen.

gewoon even samenvatten.

- van 12 naar 10
- outperform
- auto produktie stijgt
- marktaandeel stijgt
- nieuw platform zorgt voor tevredenheid bij ontwikkelaars in Enterprise

outperform
Een (beursgenoteerde) onderneming waarvan verwacht wordt dat het boven de gangbare marktontwikkeling gaat presteren.

We moeten eerst door de zure appel heen in 2023 vandaar van 12 naar 10.
PS ik kijk niet gek op, als we nog naar 6 gaan in 2023.

FCF 2023 0% FCF 2025 10%.
Tja 2024 kan ook 0% zijn, maar ook 5% FCF.

Outperform is van toepassing op 2e helft 2024 en zeker op 2025.

Wat dat betreft, er is pas worst vanaf de 2e helft 2024 :-)

Sinterklaas nog bedankt voor je bescherming.
Zag dat het 10e duimpje van Kid was, ook jij bedankt.
Kijk ik kan me voorstellen dat de niet oke knop geheim is.

Maar die 9 duimpjes kunnen zich toch kenbaar maken.

Van mij mag iedereen weten wanneer ik een duimpje geef, zelfs Kid laat het weten.

kom op 9 duimpjes, toon je.

Ik schat dat ik van de 10 zeker 8 goed heb.

Toch nog even het vliegwiel uitleggen.

TomTom beschrijft het nieuwe platform als een vliegwiel:

De nieuwe en verbeterde kaart zorgt ervoor dat nieuwe klanten zich aansluiten op het platform;
Deze klanten gaan data terug leveren aan het platform;
Hierdoor verbetert de kaart weer waardoor nieuwe klanten zich weer aansluiten op het platform.

Een dergelijk vliegwiel is uniek voor een open ecosysteem. TomTom verwacht dat de kaart hierdoor steeds beter zal worden. De TomTom-kaart is al zeer competitief op veel vlakken, maar loopt bijvoorbeeld nog achter op Google met betrekking tot de zoekfunctie of gedetailleerde informatie over specifieke locaties (POIs). Het vliegwiel kan daar verandering in gaan brengen. Juist omdat Google een gesloten platform is.
EVM
0
ik begin nou wel een beetje nieuwsgierig te worden wanneer de uptrend start. de trend omlaag is al sinds mid november gaande en op een gegeven moment moet het toch ook klaar zijn zou je zeggen. dit bedrijf heeft 2,4 miljard aan orders in de boeken en 350 miljoen cash op de bank. misschien na de grote december expiratie vrijdag? de call schrijvers hebben goede zaken gedaan.
Wereldbelegger
0
Gewoon even samenvatten zonder witregels.

Zure appel tot zeker 2de helft 2024.
B&H is Balen & Huilen.
Koersvliegwiel staat in de achteruit.
(Bij)koopmoment rond zes of lager.
tatje
4
Niet het duimpje in de mond stoppen.

Gewoon op dit draadje plaatsen.

Voor die enkeling die de CMD niet helemaal heeft gelezen ( het transcript )

Maarten Verbeek – the IDEA! – Research Analyst
Maarten Verbeek, the IDEA!. Firstly, looking at your capital allocation. And to understand you correctly?
You say that you first want to do something about returning cash to shareholders when you have a stable
free cash flow, does that imply that it won't be before 2025? So, as of 2026?

Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
Well, I think there are a couple of things. So, two things are important. Independence. So, no debt and a
strong cash position. Now, we've reached that. The second is, knowing that you're in an operation where
you create free cash flow, and also have the forecast that that will continue. That could be in 2024, but not
in 2023. And if we reach our target as we explained, it will be in 2025.

Could be in 2024, maar zeker in 2025 :-)

Taco hoe zie je de ontwikkeling van de FCF vanaf nu tm 2025.

Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
Yeah, the only year that was missing on the chart was 2024. So, I could say linear, but yeah. We had that
discussion, of course, in preparing for today. The key element is the timing of the ramp-up of Enterprise
revenue, and how fast we can sign up these new contracts, and when that revenue will come in. So, I think,
to answer it in 2024, we will make profits and I think it will be a single-digit – probably a low single-digit
percentage. And the real increase will come the year after.

Als je dit zo zegt, heb je die contracten toch al binnen !!
2024 winst ? ja probably a low single-digit

Nou nog 1tje dan.

Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
Oh, okay. Now, I think that the effect that we've seen – the split between operational growth and IFRS
growth will get smaller over time, first of all.

ja ja voor sommigen gaat dit zelfs boven de pet :-)

Taco zegt dus : het betekent dat we dus naar jaarabonnementen gaan.
Harold zei het al in het verleden, connected gaat naar jaarabonnementen.
Dus geen betaling van de oem als de auto van de band rolt voor 6 of 7 jaar.

Dat betekent dus dat de FCF bijna niet meer uit groei deferred komt, maar bijna alleen uit de winst :-)

Eigenlijk moet ik wijzer zijn, gezien mijn uitspraak, laat hem maar erbij lopen .
sniklaas
0
@TOM2 is en blijft al vele jaren een betrouwbare partner waarop de koper van aandelen vanaf een bepaald koersnivo op kan bouwen. Op de dag dat bekend gemaakt wordt dat de Europese autoverkopers in november wederom goede zaken hebben gedaan levert TT wederom de verwachte aankoopkoersen; €6,75 en lager om de weging in de portefeuille verder te vergroten.

Ik had persoonlijk niet verwacht dat na de bekendmaking van het €2400 mio grootte orderboek de koers in 2022 aan een daling zou beginnen, had verwacht dat TT dit gespaard zou blijven tot aan de presentatie van de 2022 jaarcijfers in feb.

Voor mij persoonlijk is deze vroege start een prima uitgangspunt in mijn streven naar een weging van rond de 5% te gaan bereiken tot en met de presentatie van de 2022 jaarcijfers op 3 feb 2023 en daarbij mijn gak rond de €6,58 te houden.

De markt realiseert zich dat TT de komende 24 maanden zonder meer verliesgevend blijft en gezien de investeringen en hoge kosten die gemoeid zijn om het location technologie product(en) van TT in de lucht te houden zal winstgevendheid ook na 2024 een lastige opgave blijven.

Naar ik verwacht gaan de 2022-Q4 cijfers tegenvallen waardoor gezien de huidige koersontwikkeling zelfs een overshoot naar de €5,## mogelijk is, 2 van de 3 entiteiten krimpen en wanneer automotive het groeicijfer van 2022-Q3 niet weet te evenaren is op 3 feb 2023 een kortstondige afstort naar de €5,## mogelijk en al helemaal wanneer in de aanloop ernaartoe een lage €6,## op de borden staat...
EVM
0
quote:

tatje schreef op 15 december 2022 11:09:

Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
Oh, okay. Now, I think that the effect that we've seen – the split between operational growth and IFRS
growth will get smaller over time, first of all.

ja ja voor sommigen gaat dit zelfs boven de pet :-)

Taco zegt dus : het betekent dat we dus naar jaarabonnementen gaan.
Harold zei het al in het verleden, connected gaat naar jaarabonnementen.
Dus geen betaling van de oem als de auto van de band rolt voor 6 of 7 jaar.

Dat betekent dus dat de FCF bijna niet meer uit groei deferred komt, maar bijna alleen uit de winst :-)

hd maps zijn abbos en je hoeft niet dit hele stuk van tom2 te lezen alleen het plaatje op pagina 8 dan weet je genoeg. mega groei voor de boeg ook na de outlook periode

download.tomtom.com/open/banners/Less...
1.147 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront