TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2022

1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 | Laatste
tatje
0
Kijk Taco zei het ook op de CMD.

the split between operational growth and IFRS growth will get smaller over time, first of all.

Als automotive deferred gaat lopen als Enterprise deferred is dit het bewijs.
tatje
0
gemiste kansen gebruiken vaak het woordje als.

Als Jos er niet was geweest voor de cariere van Max, verzamelde Max nu misschien oud ijzer.
[verwijderd]
3
quote:

Wereldbelegger schreef op 30 november 2022 19:54:

[...]

Mijn hemel,
wat een geneuzel.

Wel moet ik me complimenten geven voor onderstaande briljante analyse:
"welke op dagen zonder nieuws en grote (ver)kopers helemaal wordt veroorzaakt door lijntjestrekkers (voornamelijk analytische shorters) "

Dagen zonder nieuws.........
helemaal wordt veroorzaakt door voornamelijk analytische shorters.......

Zelden zulke beleggingswijsheden mogen zien.
Vooral dat "helemaal"

U hoeft alleen nog tussen elke regel een witregel te plaatsen.

Dan bent u de tweede Topper van dit forum.
Ik kon er geen touw aan vastknopen, al deed ik nog zo mijn best. Wat betekent in hemelsnaam ‘ Riet v. Milt is niet in staat tot neutraal communiceren, lees het in een reactie weglaten van subjectieve woorden en - zinnen die slechts volgen uit een persoonlijke frustratie richting de directie van TT en los staan van de inhoud.’

Maar goed, biofoed heeft deze week 17 duimpjes verdiend met twee negatieve reacties op mij, dat kan bij sommige mensen verslavend werken en de aandacht afleiden van de inhoud. Ik ben me niet bewust van een mail waaraan dit persoon refereert en kan slechts lachen om de kwalificatie ‘persoonlijke frustratie’ vanwege mijn ongenoegen over het management en dientengevolge het aandeel TomTom.
Ik vermoed dat er hier dan vele posters ‘persoonlijk gefrustreerd’ zullen zijn. Maar ok, wie weet heeft biofoed veel medestanders voor zijn zonderlinge theorie over lijntjestrekkers c.q. analytische shorters. Onzelieveheer houdt er immers vreemde kostgangers op na.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 30 november 2022 19:15:

[...]

Wanneer je de 16,9 miljard van 2030 met een CAGR van 31,7% terugrekent, kom je uit op een omvang van de markt voor HD Maps van ongeveer 1,4 miljard in 2021.

Tijdens de CMD heeft TT aangegeven dat de 'Automotive location technology market excluding China' ín 2021 een omvang had van 1 miljard.

Hoe kan het dat volgens TT de markt voor SD Maps, ADAS Maps én HD Maps gecombineerd in 2021 een totale omvang van 1 miljard had, terwijl dit rapport beweert dat in datzelfde jaar de omvang van de markt voor HD Maps alleen al goed was voor 1,4 miljard?

Mijn estimated guess is dat die 1,4 miljard ook bestaat uit investeringen (en niet omzetten)

Autonoom rijden vanaf level 3 (handen van het stuur) zit nog bij veel autofabrikanten in ontwikkelfase en komen de komende jaren de markt op. Dit zit nu in 3% van de auto’s en gaat naar 30%. De huidige omzet uit HD maps zit daardoor nu vooral in vergoedingen aan leveranciers voor hun bijdrage aan R&D. Dit kan Google zijn dat interne omzet aan zichzelf rekent en de investeringen die autofabrikanten hebben gedaan in diverse (mislukte) start-ups.

TomTom en HERE sturen geen rekening voor ontwikkelkosten, die nemen ze gewoon als R&D kosten (zoals ze altijd doen) om op een later moment rekeningen te kunnen sturen als producten op de markt komen. TT zit bij 10+ autofabrikanten binnen. Dat een start-up wel rekeningen stuurt voor R&D of funding nodig heeft is omdat ze niet de middelen hebben om dit zelf te (voor)financieren. Er gaan er ook wat op de fles omdat het verdienmodel te ver weg ligt in de tijd.

Daarnaast hebben HD maps een abonnementsvorm die per jaar betaald wordt. Dus dit gaat leiden tot ‘recurring revenue’. Dat is iets dat je graag wilt, maar dus ook geleidelijk in de cijfers gaat lopen. Ook is dekking nog iets dat zal meespelen in prijs. HD maps zijn momenteel beperkt tot snelwegen in Europa en de VS (China moet je er dus ook uit filteren). Het is dus wel een meer high-end product dan reguliere maps maar ook met beperktere dekking. In de toekomst moet je ook hogere mate van autonoom rijden in stedelijke gebieden kunnen zien. Voor HD maps is ook samenwerking nodig. Zie cursieve tekst en meer in de link

We accelerate the ability for automotive companies and Tier-1s to launch higher levels of autonomy in urban settings with this new map, while at the same time collaborating with them on using vehicle observations for our maps – to understand and improve the accuracy of the features that self-driving vehicles critically depend on for safe operations. So, that is our new map. And now, I will hand it over to Antoine and Mike, who’ll tell you a bit more about the business implications of this. write.as/9irhdf9dd6c9a.md
Biofoed
1
Beste Wereldbelegger en Riet,
Ik raad u aan om de eigen plek eens te verlaten en een keer te gaan kijken op een afdeling van een financiële- of beleggingsinstelling. Ik heb het genoegen gehad en diverse werkplekken mogen aanschouwen inclusief begeleidend commentaar van de aanwezigen.

Korte samenvatting: minimaal 95% van de handel op dagen zonder nieuws wordt veroorzaakt door algoritmes van professionele partijen op een paar momenten op de dag, door mij omschreven als “helemaal door analytische lijntjestrekkers”.

Als Riet v. Milt een beursdagje met 0,5% winst knalgroen mag noemen dan is “helemaal door analytische lijntjestrekkers” zeker toegestaan lijkt mij.
sniklaas
0
quote:

*JustMe* schreef op 30 november 2022 21:07:

Nasdaq zojuist van 0 naar +3,5%.
met dank aan Powell, het tenpo van renteverhogingen gaat een tandje lager, prima voor de €€ en de edele metalen en minder leuk voor de EU partijen die een fors deel van hun omzet afgerekend krijgen in US$, dus de @AGN’s, @AD’s en deels van toepassing op @TT, de ‘valuta’ winst op een deel van de enterprise omzet verdampt…
[verwijderd]
0
quote:

Biofoed schreef op 30 november 2022 21:11:

Beste Wereldbelegger en Riet,
Ik raad u aan om de eigen plek eens te verlaten en een keer te gaan kijken op een afdeling van een financiële- of beleggingsinstelling. Ik heb het genoegen gehad en diverse werkplekken mogen aanschouwen inclusief begeleidend commentaar van de aanwezigen.

Korte samenvatting: minimaal 95% van de handel op dagen zonder nieuws wordt veroorzaakt door algoritmes van professionele partijen op een paar momenten op de dag, door mij omschreven als “helemaal door analytische lijntjestrekkers”.

Als Riet v. Milt een beursdagje met 0,5% winst knalgroen mag noemen dan is “helemaal door analytische lijntjestrekkers” zeker toegestaan lijkt mij.
Aangezien u denkt dat ik niet op de hoogte ben van de huidige beleggingstechnieken en u een dagwinst van 0,88% afrondt naar 0,5% zijn wij écht uitgepraat. Ik zal niet meer op u reageren en hoop dat dat wederzijds is. Het ga u goed.
[verwijderd]
4
quote:

*JustMe* schreef op 30 november 2022 21:02:

[...]

We accelerate the ability for automotive companies and Tier-1s to launch higher levels of autonomy in urban settings with this new map, while at the same time collaborating with them on using vehicle observations for our maps – to understand and improve the accuracy of the features that self-driving vehicles critically depend on for safe operations. So, that is our new map. And now, I will hand it over to Antoine and Mike, who’ll tell you a bit more about the business implications of this. write.as/9irhdf9dd6c9a.md

Excuus voor de herhaling maar dit is wel relevant. Het nieuwe TomTom Maps Platform is niet alleen gericht op samenwerking met OSM en met big tech bedrijven (Microsoft, UBER en hopelijk ook Amazon) maar ook met autofabrikanten en leveranciers aan autofabrikanten die iets doen met HD maps. Bedrijven op de target list zijn dan o.a. Volkswagen CARIAD, Toyota's Woven Planet, MobilEye, Bosch, Aurora, Dynamic Map Platform Co (USHR), NVIDIA, Continental, etc. etc.

Mij lijkt het volkomen logisch dat TT dit integreert in één HD map, aangezien de HD map een representatie van de werkelijkheid moet zijn en er maar één werkelijkheid is. Bij normale maps en traffic heb je al dat verschillende automobilisten verschillende werkelijkheden hebben. Op basis van welke supplier jouw auto heeft voor maps en traffic kan jij een ander rij-advies krijgen dan een auto voor je, terwijl je dezelfde bestemming hebt. Dit kan een mens nog corrigeren door zelf keuzes te maken. Maar een autonoom rijdende auto kan dat niet en moet idealiter dezelfde keuze maken als een andere autonome auto op basis van dezelfde 'ground truth'.

De nieuwe open map voor TT maakt samenwerking technisch al mogelijk, alleen moet je ook het verdienmodel eromheen regelen. Dat het voor alle partijen voordelig is om hier aan deel te nemen. Ten eerste reduceert TT al kosten voor de deelnemers vergeleken bij zelf een HD map maken, wat betekent dat je vanaf de grond moet beginnen en iets namaken wat al bestaat. Veel te kostbaar en onnodig. Daarnaast kunnen ze mogelijk een vergoeding krijgen voor HD maps die verkocht worden waar hun data onderdeel van zijn.
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 30 november 2022 21:13:

[...]met dank aan Powell, het tenpo van renteverhogingen gaat een tandje lager, prima voor de €€ en de edele metalen en minder leuk voor de EU partijen die een fors deel van hun omzet afgerekend krijgen in US$, dus de @AGN’s, @AD’s en deels van toepassing op @TT, de ‘valuta’ winst op een deel van de enterprise omzet verdampt…
+4,4% nu zelfs
Dutchy Ron
0
The BMW 7 Series rolls out SAE Level 2+ at a speed of 130 km/h in the United States and Canada. HERE also provides the BMW 7 Series with Predictive Routing and Real-Time Traffic information.

www.gpsworld.com/here-powers-hands-fr...

The HERE HD Live Map consists of rich, highly accurate and fresh layers of data to support the vehicle in knowing exactly where it is on the road, and what road features lie ahead.

HERE HD Live Map helps a vehicle to proactively adjust its behavior to upcoming road characteristics.The lane-level data serves as a redundant source of information to the onboard sensors, providing additional safety assurances for the system.
[verwijderd]
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 30 november 2022 22:12:

Fusie HERE en TT behoort nog steeds tot de mogelijkheden

HERE kan haar kaarten plotten op de TomTom base map en daarmee haar onderhoudskosten op de onderkant van de map reduceren, haar eigenaren blij maken en zich focussen op meer value adding layers. Waarom HERE dat denk ik niet zo ziet zitten, is omdat randvoorwaardelijk is dat je je data deelt als je op het TT platform komt. En wat is dan nog de toegevoegde waarde van HERE tov TomTom? Maar *mogelijk* zien de eigenaren van HERE (o.a. Duitse car inc) het wel zien zitten, hen gaat het niet per se om de belangen van HERE, ze wilden een Google alternatief. Als dat een HERE-TT combo is, dan is dat maar zo.

Dit is een spel van TT, en HERE kan niet zeggen: dan maken wij ons platform ook open, want het heeft TomTom 3 jaar ontwikkeltijd gekost. Daarnaast zal het ook moeilijker worden om met TT te concurreren in Enterprise, want met de OSM data erbij is de TomTom map rijker geworden, zonder aanvullende kosten. TT kan dus beter op prijs-kwaliteit concurreren. Ook zal een klant nooit kiezen voor een mix van OSM en HERE of TT die ze vervolgens zelf aan elkaar moet stitchen. Kost werk, tijd en geld. Ik weet niet of er klanten zijn die een combo van HERE en OSM gebruiken.
Biofoed
2
quote:

Riet v. Milt schreef op 30 november 2022 21:32:

[...]

Aangezien u denkt dat ik niet op de hoogte ben van de huidige beleggingstechnieken en u een dagwinst van 0,88% afrondt naar 0,5% zijn wij écht uitgepraat. Ik zal niet meer op u reageren en hoop dat dat wederzijds is. Het ga u goed.
Het gemiddelde van de drie belangrijkste indexen (0,89, 0,54 en 0,28) is 0,57%. Ook de index van de 600 belangrijkste bedrijven sloot 0,6% hoger.
Dus uw reactie is weer van hetzelfde niveau als uw eerdere opmerking over “vindt ik”.

Hoewel het intussen 1-12 is laat ik deze maar even op dit draadje maar ik wilde toch even reageren op uw niveau…
dachthetniet
0
Ik begrijp het wel dat sommige posters niets meer van zich laten horen. Qua inzicht moeten ze zich nl de ogen uit hun kop schamen.
1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront