TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2022

1.147 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
JustRevisited
2
En denk eens na…

Waarom zouden Facebook en Amazon - twee BIG tech companies - een project willen met TomTom die ‘interoperability’ biedt van open data (die zij nu al gebruiken) en tomtom data? Interoperability betekent dat data in dezelfde taal zijn opgesteld, zodat je ze makkelijker met elkaar kunt vergelijken, samenvoegen en overlap voorkomt.

Dat zou niet logisch zijn als die twee mega bedrijven niet voornemens zijn om klant te worden van tomtom en de content van tomtom te integreren in wat ze nu al gebruiken.

Voor Amazon is het van kern belang dat afleverpunten voor pakketjes en parkeerspots zo dicht mogelijk bij een adres perfect zijn. Dit is voor hen ‘business critical’, want heeft invloed op klanttevredenheid, op hoeveel pakketten je kunt bezorgen en op brandstof. Deze info over af en aanrijroutes willen zij zelf kunnen onderhouden en aanvullen. TomTom biedt hen die mogelijkheid.

Meta (Facebook) wil het voor de metaverse maar Amazon wil het voor processen die as we speak bedrijfskritiek zijn en waar ze efficiencies mee kunnen behalen.

quote:

JustRevisited schreef op 20 december 2022 10:03:

[...]

TomTom is een bedrijf dat informatie maakt uit data als grondstof. Een goed voorbeeld daarvan is HD traffic verkeersinformatie. TomTom kocht data in bij Vodafone en maakte daarvan verkeersinformatie als betaald product. Voor TomTom zijn data dus vooral kosten en informatie is wat we uit komt. TomTom heeft 45 miljoen euro per kwartaal aan kosten van data en verwerking van data.

Het hele ‘open’ initiatief gaat over data (de grondstof) en niet over informatie (het product). Concreet betekent dit dat tomtom tegen lagere kosten (open data) meer producten en rijkere producten kan maken waar een klant gewoon geld voor betaalt, zoals kaarten, verkeersinformatie en andere dingen.

Dus open data is voor tomtom alleen maar een kans om door data uitwisseling een beter product te maken tegen lagere kosten. Dat er bij tomtom 500 man uit konden is een voorbeeld. Je hoeft ook steeds minder met camerawagens rond te rijden bijvoorbeeld. Het product dat tomtom maakt wordt niet weggegeven.

TomTom vertrouwt dermate op haar competenties dat ze niet bang is voor open data; met haar algoritmen, kwaliteitscontroles, meer dan 25 jaar ervaring als kaartenmaker ziet ze zich in een unieke positie om die massieve hoeveelheid aan data (biljoenen aan data) chocola te maken.

Het idee dat je data in bezit hebt in plaats van dat je er toegang toe hebt komt echt uit de oude doos. Toen TomTom nog een bedrijf was met alleen camerawagens, toen zou je data nog als bezit kunnen zien. Omdat je de data zelf geoogst hebt. (Overigens tegen hoge kosten, want de hele wereld continu rond crossen kost ook geld). Zo is het al lang niet meer, de data zijn overal. Er zijn echter wereldwijd maar een paar partijen die er iets mee kunnen.

Kort samengevat: data is een input en informatie is een output. De markt wil nu die informatie ‘realtime’ hebben en realtime is de kerncompetentie van tomtom. Doe je er een week over om een wegblokkade te communiceren naar gebruikers dan ben je te laat. Vandaar tomtom’s focus op cloud en snelheid.
tatje
2
JustRevisited plaatste gisteren :

Uitspraak Teslin

“Beurssentiment is niet iets waar wij een mening over hebben. Wij kunnen alleen praten over de bedrijven waarin wij investeren. Wij zeggen wel dat de ontwikkelingen op de beurs apart zijn van de ontwikkelingen bij de bedrijven. Maar wij zijn ervan over- tuigd dat als een onderneming zich goed ontwikkelt en goed wordt geleid, dat dit reflecteert in een goede koersontwikkeling.”

Zoals altijd 1 zin :-)

""Wij zeggen wel dat de ontwikkelingen op de beurs apart zijn van de ontwikkelingen bij de bedrijven. ""

Mee eens !

Neem
Accell van 13 naar 58
Post.nl van 0,96 naar > 4
USG van 5 naar 17,50

Net een ijsberg 90% gebeurt zonder dat wij het weten.

Alles wat in de afgelopen 16 maanden bekend is gemaakt, stond al 3 jaar in de stijgers.

- Harold: in de mid term gaan we de omzet Enterprise verdubbelen.
- Par is een golfterm. D en A even groot als PPE en Lease ( capex ) 20 miljoen mid term.verschil ebit en ebitda 20 miljoen.
- FCF 2023 0% FCF 2025 10% FCF 2024 ???

Over zoveel tijd wordt deze aardkloot weer bewoont door anderen, of we het nu willen of niet.

AVE.
tatje
3
Kijk, dirty kan altijd, al hoewel je dan een bod moet krijgen, dat gerecht doet aan de AMBITIE, anders worden het recht zaken.

Ik ben het met iedereen eens.

Alle scenario's' over de toekomst van TT zijn wel gepasseerd.

Zeg nooit, nooit.

Iedereen heeft een mening over de toekomst van TT.

Iedereen onderbouwt zijn mening op zijn manier en handelt meestal naar zijn mening.

De 1 haalt zijn onderbouwing uit het verleden ( was niets, is niets en wordt niets ), de ander uit de toekomst ( ambitie ).

Ik bv haal mijn onderbouwing uit.

- cijfermatige veranderingen, een balans die lean en mean is.
- uitspraken CMD ( hopelijk verschoond van "" rampen "" )
- de uitgesproken ambitie.

Ik blijf en breidt uit :-)

Ik huldig het standpunt van oa Teslin

"" ""Wij zeggen wel dat de ontwikkelingen op de beurs apart zijn van de ontwikkelingen bij de bedrijven. "" ""

Ik zou het woordje """kunnen "" denkelijk gebruiken.
Wereldbelegger
0
Ik huldig het aloude beleggersstandpunt:

"De ontwikkeling van de koersen op de beurs is gebaseerd op de ontwikkelingen bij de bedrijven."
Wereldbelegger
0
15 procent van bedrijven overweegt te vertrekken uit Europa: ‘Fors maatschappelijk probleem’

De industrie dreigt Europa links te laten liggen. Vooral de hoge energieprijzen maken produceren in de EU te duur. Ook lokken de Amerikanen bedrijven met forse subsidies.

bron:
www.ad.nl/economie/15-procent-van-bed...

Mogelijk scenario:
(dirty) exit, reorganisatie, andere naam, verdienmodel promoten, naar Nasdaq
Eva1960
1
Ha Justin,

Dank voor je uitvoerige reactie. Kan me er prima in vinden, maar de markt snapt het niet.

Zolang TT geen pricing power heeft wordt het niets met dit aandeel en hollen de kosten de omzet slechts achterna.

We zitten al jarenlang te wachten op een riante FCF door omzetgroei of kostendaling, maar doellingen worden nooit gehaald.

En in een overname gelooft niemand meer. Als dit bedrijf zoveel strategische waarde zou hebben dan zouden de van hun techniek afhankelijke partners voor een xxx% belang in de rij moeten staan. Net zoals destijds bij asml.

Kortom ik zie geen enkel licht aan de koers horizon.

Op een beter 2023.

quote:

JustRevisited schreef op 20 december 2022 10:03:

[...]

TomTom is een bedrijf dat informatie maakt uit data als grondstof. Een goed voorbeeld daarvan is HD traffic verkeersinformatie. TomTom kocht data in bij Vodafone en maakte daarvan verkeersinformatie als betaald product. Voor TomTom zijn data dus vooral kosten en informatie is wat we uit komt. TomTom heeft 45 miljoen euro per kwartaal aan kosten van data en verwerking van data.

Het hele ‘open’ initiatief gaat over data (de grondstof) en niet over informatie (het product). Concreet betekent dit dat tomtom tegen lagere kosten (open data) meer producten en rijkere producten kan maken waar een klant gewoon geld voor betaalt, zoals kaarten, verkeersinformatie en andere dingen.

Dus open data is voor tomtom alleen maar een kans om door data uitwisseling een beter product te maken tegen lagere kosten. Dat er bij tomtom 500 man uit konden is een voorbeeld. Je hoeft ook steeds minder met camerawagens rond te rijden bijvoorbeeld. Het product dat tomtom maakt wordt niet weggegeven.

TomTom vertrouwt dermate op haar competenties dat ze niet bang is voor open data; met haar algoritmen, kwaliteitscontroles, meer dan 25 jaar ervaring als kaartenmaker ziet ze zich in een unieke positie om die massieve hoeveelheid aan data (biljoenen aan data) chocola te maken.

Het idee dat je data in bezit hebt in plaats van dat je er toegang toe hebt komt echt uit de oude doos. Toen TomTom nog een bedrijf was met alleen camerawagens, toen zou je data nog als bezit kunnen zien. Omdat je de data zelf geoogst hebt. (Overigens tegen hoge kosten, want de hele wereld continu rond crossen kost ook geld). Zo is het al lang niet meer, de data zijn overal. Er zijn echter wereldwijd maar een paar partijen die er iets mee kunnen.

Kort samengevat: data is een input en informatie is een output. De markt wil nu die informatie ‘realtime’ hebben en realtime is de kerncompetentie van tomtom. Doe je er een week over om een wegblokkade te communiceren naar gebruikers dan ben je te laat. Vandaar tomtom’s focus op cloud en snelheid.
win some...
2
quote:

JustRevisited schreef op 20 december 2022 10:39:

[...]

Kosten zijn in 2023 gelijk aan 2021. Terwijl ze in 2022 hoger waren. Dit betekent jaar op jaar van 2022 naar 2023 lagere kosten en dat óndanks de inflatie. Daarnaast worden de kosten aan kaarten onderhoud lager en worden die ge-herinvesteerd in sales en marketing teams die het nieuwe kaartenplatform gaan verkopen komend jaar. Je hebt dus besparingen aan de achterkant van je bedrijf (de data inkoop) en vervolgens weet je daarmee je commerciele kracht aan de voorkant van je bedrijf te versterken. Precies wat je wilt.
In 2021 was de FCF 5%,. Voor 2023 geeft TT een FCF-outlook van 0%. Het lijkt mij dan dat het verhaal van 'lagere kosten, hogere opbrengsten' in ieder geval voor 2023 nog niet van toepassing is.
JustRevisited
3
quote:

ketchup schreef op 20 december 2022 08:46:

Justin, je gelooft toch zelf niet dat men een imaginaire groeiverwachting meegaat nemen bij een overname

Neen, HG & Co zullen eerder stellen de omzet van de afgelopen jaren was gemiddeld X
het forward boek zijn ongerealiseerde inkomsten die ook nog variabel kunnen zijn , dus daar nemen we een 35% discount op voor risico
de marge is geen garantie dat deze zal blijven @ 85%
de inflatie berekening is niet in te schatten, maar de kosten zullen oplopen .. dus daar hanteren we 70%

en zo verzinnen ze van alles en nog wat om de 'eventuele' overnamepremie zo aantrekkelijk mogelijk te laten zijn op papier en dat degene die uitgekocht worden en niet mee mogen in newco HG nog dankbaar zijn dat ze van deze ellende afgeholpen worden

maar ik geloof dat alles onder de 10 euro niet geaccepteerd gaat worden .. want 1,3 miljard is veel en veel te laag voor TT's assets plus cash plus forward boek
12,50 euro zal mi wel geaccepteerd worden bij een koersrange van 6,50-7,50 euro
Geen imaginaire groeiverwachting. Het orderboek is iets dat niet leegloopt maar zich steeds vult. Dit komt doordat tomtom gezamenlijk met de klant R&D trajecten doet en samen leert en ook zorgt dat haar technologie in die van de klant geintegreerd is, waardoor er hoge exit kosten zijn (kapitaalvernietiging) indien een klant overstapt van leverancier. Dat is het hele “van partner naar (huis) leverancier” verhaal.

We zien bijvoorbeeld nu Stellantis per 4 jaar het contract vernieuwen. We zien dat Volkswagen zich heel lang gecommitteerd heeft en dat ze samen R&D doen. TomTom geeft zelf ook aan dat relaties steeds strategischer worden en ook langer van duur. Eigenlijk zonder einddatum, je bent gewoon een ‘preferred supplier’ en daar komen jaarlijks nieuwe aanvragen uit. Net zoals je een huisbank hebt of een huisaccountant en dan met hoge switchkosten

85% brutomarge of hoger zelfs is verder wel garantie, want het zijn cloud diensten en daarmee zijn de kosten die aan de levering gelinkt zijn ook zeer beperkt. Andere kosten zitten niet in de brutomarge maar zitten in de bijdrage aan R&D maar die hadden we al separaat benoemd. Door het hele open data verhaal zou zelfs de winstbijdrage van je orderboek kunnen stijgen als je voortbrengingskosten omlaag gaan.

Daarnaast zijn groeiende take rates door wetgeving gewoon een gegeven. We zien Hyundai naar 100% take rates gaan. Je kunt wel zeggen: “HG en Co zullen dit downplayen”, maar het staat allemaal op beeld dat tomtom dit verwacht dus dan zouden ze zichzelf moeten tegenspreken. Zie slide 8 en 9. download.tomtom.com/open/banners/Capi...

TomTom zal een zware dobber hebben aan ons beleggers om ineens te ontkennen wat ze allemaal zelf gepresenteerd hebben. Dan krijgen ze iedereen op dit forum tegen zich inclusief rechtszaken. Die delisting is dan ook *denk ik* iets fictiefs.

Er zijn bovendien wel meer manieren waarop longs en shorts kunnen samenwerken. Stel dat ik een 5% belang heb en wil uitbreiden naar 10%. Dan leen ik aan jou mijn stukken met verzoek om short te gaan. Ik geef je er onderhands een put optie bij dat ik ze uitleen voor 8 euro en voor 8,10 euro bij je terugkoop. Vervolgens wordt de laat volgegooid, worden particulieren bang en kan ik tot 10% belang uitbreiden. Daarna koop ik mijn oude 5% belang terug met een duppie kosten per aandeel en mag de koers weer oplopen.
JustRevisited
1
quote:

win some... schreef op 20 december 2022 11:48:

[...]

In 2021 was de FCF 5%,. Voor 2023 geeft TT een FCF-outlook van 0%. Het lijkt mij dan dat het verhaal van 'lagere kosten, hogere opbrengsten' in ieder geval voor 2023 nog niet van toepassing is.
Dan heb je niet goed opgelet, want die werd voor het grootste deel verklaard doordat S&P en dergelijken ineens met voorspellingen kwamen van een diepe recessie en dat autofabrieken zouden komen stil te liggen door gas tekorten. “winter is coming” heetten die rapporten. Toen heeft tomtom haar verwachting voor operational revenue automotive verlaagd van 20% naar 15%.

Analisten vroegen toen nog of dit was op basis van wat klanten zeggen of door die alarmerende industrie reports. Het antwoord was het laatste. Inmiddels weten we dat er *geen* fabriekssluitingen zijn door gastekorten en dat er volgend jaar een raming is van 0,5% economische groei in de eurozone.

Gisteren kwam Volkswagen ook weer met meer dan 30% groei autoverkopen jaar op jaar in de maand november. De soep wordt dus zeker niet zo heet gegeten als S&P stelde. En daarnaast was die outlook aanpassing dus gebaseerd op (vermeende) moeilijkere automarkt en maar een klein stukje door inflatie.
JustRevisited
0
quote:

Eva1960 schreef op 20 december 2022 11:45:

Ha Justin,

Dank voor je uitvoerige reactie. Kan me er prima in vinden, maar de markt snapt het niet.

Zolang TT geen pricing power heeft wordt het niets met dit aandeel en hollen de kosten de omzet slechts achterna.

We zitten al jarenlang te wachten op een riante FCF door omzetgroei of kostendaling, maar doellingen worden nooit gehaald.

En in een overname gelooft niemand meer. Als dit bedrijf zoveel strategische waarde zou hebben dan zouden de van hun techniek afhankelijke partners voor een xxx% belang in de rij moeten staan. Net zoals destijds bij asml.

Kortom ik zie geen enkel licht aan de koers horizon.

Op een beter 2023.

[...]
Het onderstreepte is een aanname die tomtom niet ondersteunt
Spoorstudent
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 20 december 2022 11:29:

15 procent van bedrijven overweegt te vertrekken uit Europa: ‘Fors maatschappelijk probleem’

De industrie dreigt Europa links te laten liggen. Vooral de hoge energieprijzen maken produceren in de EU te duur. Ook lokken de Amerikanen bedrijven met forse subsidies.

bron:
www.ad.nl/economie/15-procent-van-bed...

Mogelijk scenario:
(dirty) exit, reorganisatie, andere naam, verdienmodel promoten, naar Nasdaq
U bakt ze wel heel erg bruin.
ketchup
12
Justin, ik hoop dat je gelijk krijgt .. maar je bent mij veel te optimistisch en je leunt veel te veel op de lip-service die uit TT komt
TT heeft helemaal niets van alle eerdere verwachtingen waargemaakt - helemaal niets
dit is straks mijn 8e jaar in TomTom en het is by FAR the worst performer die ik in mijn porto heb als je uitgaat van de verwachtingen versus de returns die dit bedrijf geeft

het is één grote mind-fuck geweest en er is ook absoluut een reden waarom al die goede analisten waar we jaren geleden het mee eens waren met al hun verwachtingen zoals Maarten den Drijver ( ik dacht ooit nog eens dat jij dat was .. weet je nog ? ..) ; Kumar, BNP/Exane , Morgan Stanley enz .. allemaal zijn afgehaakt

ik blame helemaal niemand voor de gedane investering die ik in dit aandeel heb genomen , want dat was 100% mijn eigen keuze, maar ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik destijds eind 2015 tegen 12 euro bij 235 mio uitstaande aandelen mijn winst niet heb genomen en het de jaren daarna enkel maar heb zien verdampen tot vandaag een negatief resultaat van 1,10 euro in de min en dat waar ik ooit 4 euro in de plus stond
nogmaals helemaal mijn eigen fout , maar daarom ben ik er niet blind voor
het is een waardeloos gerunt bedrijf met interne belangen die overheersen en een incestueuze aandeelhoudersstructuur
en nu gooien zelfs tot op zekere hoogte de 2 loyale huisanalisten ING en ABN de handdoek in de ring .. na jaren van koersdoelen die mijlenver boven de beurskoers hingen en zelfs niet tot 35% in de buurt zijn gekomen

dat is de realiteit en Ja Justin ook ik blijf gewoon zitten en wacht af met mijn positie , maar ik ga niet meer uit van een blue-sky verdien model .. das war einmal.. andere tijden.
JustRevisited
1
quote:

ketchup schreef op 20 december 2022 12:19:

Justin, ik hoop dat je gelijk krijgt .. maar je bent mij veel te optimistisch en je leunt veel te veel op de lip-service die uit TT komt
TT heeft helemaal niets van alle eerdere verwachtingen waargemaakt - helemaal niets
dit is straks mijn 8e jaar in TomTom en het is by FAR the worst performer die ik in mijn porto heb als je uitgaat van de verwachtingen versus de returns die dit bedrijf geeft

het is één grote mind-fuck geweest en er is ook absoluut een reden waarom al die goede analisten waar we jaren geleden het mee eens waren met al hun verwachtingen zoals Maarten den Drijver ( ik dacht ooit nog eens dat jij dat was .. weet je nog ? ..) ; Kumar, BNP/Exane , Morgan Stanley enz .. allemaal zijn afgehaakt

ik blame helemaal niemand voor de gedane investering die ik in dit aandeel heb genomen , want dat was 100% mijn eigen keuze, maar ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik destijds eind 2015 tegen 12 euro bij 235 mio uitstaande aandelen mijn winst niet heb genomen en het de jaren daarna enkel maar heb zien verdampen tot vandaag een negatief resultaat van 1,10 euro in de min en dat waar ik ooit 4 euro in de plus stond
nogmaals helemaal mijn eigen fout , maar daarom ben ik er niet blind voor
het is een waardeloos gerunt bedrijf met interne belangen die overheersen en een incestueuze aandeelhoudersstructuur
en nu gooien zelfs tot op zekere hoogte de 2 loyale huisanalisten ING en ABN de handdoek in de ring .. na jaren van koersdoelen die mijlenver boven de beurskoers hingen en zelfs niet tot 35% in de buurt zijn gekomen

dat is de realiteit en Ja Justin ook ik blijf gewoon zitten en wacht af met mijn positie , maar ik ga niet meer uit van een blue-sky verdien model .. das war einmal.. andere tijden.

Goed dat je alleen jezelf voor je kop slaat. Dat is eigenaarschap. Dingen zijn ook niet verlopen zoals ik had verwacht. En Covid en chips waren ook black swans die zaken vertraagd hebben. Omzet loopt 100 miljoen achter ‘op schema’ indien je nu een normale automarkt zou hebben. Dan zou TT een 60-80 miljoen free cashflow vandaag al hebben.

TomTom verwacht dat de automarkt geleidelijk herstelt en in 2025 het niveau van 2019 weer overtreft. Dit zou weleens een stuk eerder kunnen. Ik zie Volkswagen afgelopen maand -8% doen in China (waar TT niet actief is) en +30% in Europa (waar TT wel actief is). De inflatie impact op kopers komend jaar moet nog blijken, maar nu schrikt het kopers in elk geval nog niet af en inflatie is afnemend.

Ik baseer me echter niet alleen op lip service van tomtom en diverse andere bronnen aan wie ik soms ook vragen stel. En de antwoorden zijn lang niet altijd wat ik graag wil horen, maar wel deels.

De verwachting van 600 miljoen content en services verkopen in 2025 en minimaal 60 miljoen vrije kasstroom is ook veel minder hoog dan de miljarden die je vroeger om de oren sloegen. Maar die voorspelling is wel vele malen harder en ligt een orderboek onder. Het is nog best een conservatieve outlook. Ik zie dat dus ook niet als ‘blue sky’.

Ik gun jou uiteraard ook dat je investment er uitkomt. Ik heb mijn gemiddelde aankoop met 80 cent verlaagd ten opzichte van toen we op 8 euro stonden. We gaan het meemaken.
win some...
0
quote:

JustRevisited schreef op 20 december 2022 12:07:

[...]

Dan heb je niet goed opgelet, want die werd voor het grootste deel verklaard doordat S&P en dergelijken ineens met voorspellingen kwamen van een diepe recessie en dat autofabrieken zouden komen stil te liggen door gas tekorten. “winter is coming” heetten die rapporten. Toen heeft tomtom haar verwachting voor operational revenue automotive verlaagd van 20% naar 15%.

Analisten vroegen toen nog of dit was op basis van wat klanten zeggen of door die alarmerende industrie reports. Het antwoord was het laatste. Inmiddels weten we dat er *geen* fabriekssluitingen zijn door gastekorten en dat er volgend jaar een raming is van 0,5% economische groei in de eurozone.

Gisteren kwam Volkswagen ook weer met meer dan 30% groei autoverkopen jaar op jaar in de maand november. De soep wordt dus zeker niet zo heet gegeten als S&P stelde. En daarnaast was die outlook aanpassing dus gebaseerd op (vermeende) moeilijkere automarkt en maar een klein stukje door inflatie.
-Op de CMD werd nog steeds 0% FCF voor 2023 gegeven.
-Verwachtingen voor 2023 zijn ook niet echt positief:
europe.autonews.com/automakers/vw-exp...
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 20 december 2022 11:29:
15 procent van bedrijven overweegt te vertrekken uit Europa: ‘Fors maatschappelijk probleem’

De industrie dreigt Europa links te laten liggen. Vooral de hoge energieprijzen maken produceren in de EU te duur. Ook lokken de Amerikanen bedrijven met forse subsidies.

bron:
www.ad.nl/economie/15-procent-van-bed...

Mogelijk scenario:
(dirty) exit, reorganisatie, andere naam, verdienmodel promoten, naar Nasdaq

quote:

Spoorstudent schreef op 20 december 2022 12:12:

[...]
U bakt ze wel heel erg bruin.
Als het als positief wordt ervaren noemen ze het breed denken.
((-;

TT heeft geen noodzakelijke binding met Nederland.
TT noemt zichzelf een Global Industry.
TT heeft wereldwijd kantoren.
TT 'partnert' met wereldwijd opererende spelers.

Reorganiseren en verdienmodel optuigen/promoten zonder pottenkijkers.
Wie wil dat niet?
Wereldbelegger
0
Er vliegen enkele zwaluwen rond. Maar is het al zomer?

De Volkswagen Groep liet de afgelopen weken weten meer grip te hebben gekregen op de aanlevering van microchips. Dat zien we terug in de afzet, want die nam op concernniveau met 36,8 procent toe. Het marktaandeel van het Volkswagen Groep steeg daardoor van 21,5 procent naar 25,1 procent. Naast het hoofdmerk werd er vooral door Audi goede zaken gedaan, met als gevolg dat deze autoproducent in november marktleider in het premium segment was.

Maar ook:
11 maanden na het begin van 2022 is het aantal registraties van nieuwe personenauto’s in Europa zoals gezegd 5,8 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de recente sterke resultaten waren de dalingen van januari tot en met juli voldoende om de year-to-date performance te drukken.

Maar ook:
In november is in Europa de verkoop van nieuwe personenwagens opnieuw sterk gestegen. Er was sprake van een afzetgroei van 17,4 procent. Het is de vierde maand op rij dat de autoverkopen in vergelijking met vorig jaar gestegen zijn. Desalniettemin bleef het volume van vorige maand met 1.014.630 exemplaren ver onder het pre-pandemische niveau van november 2019, toen er ruim 1,2 miljoen auto’s werden geregistreerd. En in vergelijking met de eerste 11 maanden van 2021 is het saldo nog steeds negatief (-5,8 procent).

bron:
www.autointernationaal.nl/2022/12/aut...
Wereldbelegger
0
Bij Stellantis is de zwaluw nog niet uitgevlogen.

Dat dit jaar de totale autoverkopen waarschijnlijk onder het niveau van 2021 zullen eindigen, komt onder meer door het wereldwijde chiptekort. Deze schaarste speelt de ene autofabrikant meer parten dan de ander. Zo kampte Stellantis naar eigen zeggen in november (nog steeds) met een groot tekort aan microchips. Dat was goed zichtbaar in het marktaandeel van dit autoconcern, want dat duikelde afgelopen maand omlaag van 19,9 procent naar 16,3 procent. Stellantis wist als een van de weinige spelers niet te profiteren van de sterk gestegen autoverkopen in Europa. Met name Citroën viel sterk terug. De kleine premium merken van Stellantis (Alfa Romeo, DS, Jeep, Lancia en Maserati wisten wel te plussen). De verwachting is dat Jeep in 2023 haar verkoop met minstens 50 procent zal kunnen opvoeren als de Avenger, de nieuwe (elektrische) instapper van het merk, leverbaar wordt.

bron:
www.autointernationaal.nl/2022/12/aut...
dachthetniet
1
Ik zei weer (zeker 100x in afgelopen 6-8jaar) luchtfietserij overname verhalen voorbij komen. Er is nul kans op een overname. Zie koers.
JustRevisited
2
quote:

dachthetniet schreef op 20 december 2022 14:36:

Ik zei weer (zeker 100x in afgelopen 6-8jaar) luchtfietserij overname verhalen voorbij komen. Er is nul kans op een overname. Zie koers.
TomTom kan gewoon groeien aan de beurs, daar is geen overname voor nodig. Wel wilden beleggers dat TomTom met sterke partners zou samenwerken. Dit hebben ze nu op heel veel punten gedaan.

- Open data met Facebook, Microsoft, Amazon

- Digitale cockpit met Microsoft, Amazon, Bosch, Harman en vele anderen

- HD maps met diverse partners en ook Toyota en Hella Aglaia (nu owned by Cariad). Qualcomm belangrijke speler waar TT bij in een testwagen zit

- Lane based traffic met Volkswagen CARIAD

En zo kunnen we nog wel even door
1.147 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 15:52
Koers 5,805
Verschil -0,175 (-2,93%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 341.754
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront