Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
arconati
0
Ik heb het nog eens nagerekend. Sinds het 'fusievoorstel' is de waarde van de schepen van Euronav sterker gestegen dat die van Frontline. Wellicht omdat de prijshausse voor de vracht zich eerder manifesteerde bij de 'kleine' schepen van frontline, dan de supertankers van Euronav. Dat laatste is pas recent.
Blijft nog: Heeft E meer verdiend dan F dit jaar? En welke waarde geef je aan de FSO? Mij lijkt die waarde eerder gezakt, dit is een verhuur van een 'vat', en activaprijzen dalen door gestegen intrestvoeten toch? De scrapwaarde speelt hier minder een rol. Ik heb hiervoor en de V 400 mio genomen, dus geen 700 mio.
Bekijken we de multiples van E en F dan blijkt hieruit nog altijd een overwaardering van F tov E. Het is op basis van de beurskoers en niet de intrinsieke waarde dat Frederiksen zijn slag hoopte te slaan.
boothram
1
Bod 10 a 20 % te laag en ook ecologische misdaad...
Die nieuwe aandelen worden mogelijk na de bijeenkomst binnen enkel uren in de bermudas
ik kijk vooral uit naar de resultaten van q4. Frontline has dan vlcc geboekt aan 77000 per dag, ruim het dubbele van vorig kwartaal. Maar euronav heeft VEEL meer vlcc...
Ik heb vrij nauwkeurige berekenigen gemaakt:
De FSO is moeilijk in te schatten, maar de eerste 3 jaat is al 200 miljoen,...trek daar dan 10% van af omdat je er gemiddeld anderhal jaar moet op wachten...voor de volgende 7 jaren reken ik dan maar de 60% dus nog eens 240 miljoen. Maar dan: het shaheen veld zal wellicht nog enkele jaren langer die FSO gebruiken: in die functie kan het tot 40 jaar, met geringe kosten. De scrap-metaalwaarde van die reuzen is ook nog belangrijk: elk 30 miljoen. 700 miljoen kan overdreven zijn... Let wel er wordt voor een deel geleend, en dat maakt de beleggingswaarde groter...: het is een vrij risicoloos contract en wat geleend wordt is slechts een fractie van de ontvangsten,m.a.w. ook op het geleende geld wordt winst gemaakt... men kan daarop ook een zekere goodwill toepassen; indien 150 miljoen wordt geleend wordt daarop ook 10% winst gemaakt... 700 miljoen waardering wel zeer optimistisch maar niet als het contract nog 5 jaar wordt verlengt...Het kan ook nog langer worden.
de scrapwaarde van de vloot, gecorrigeerd voor vervroegde vervreemding van de vloot na 15 jaar denst en in functie van tonnemaaat : reken 40 milj voor een vlcc, 2/3 ervan voor een suezmax
voor de opbrengsten uit verhuur tel ik het aantal dienstjaren tot een grens van 15jaar op1/6/ 2023
dan kom ik aan opbrengstjaren (omgerekend in verhouding vlcc tonnemaat)
voor het resterende aantal dieinstjaren, omgerekend naar vlcc tonequivalent reken ik er 420 voor euronav en 385 voor frontline (rekening houdend met tonnemaat: en jaren alles samengeteld bij frontline na dan gedeeld door 300 000 000, voor suezmax bij euronvav 66%)
voor de restwaaarde is aantal schepen in eigendom + bareboats; wel rekening houdend met leaseschuld. euronav: 2540 en frontline 1920
Voor de netto cashpositie reken ik alle schulden, + wat nog niet geboekt is als vlootmeerwaarde
Euronav boekt die apart l in rekeningen, frontline niet: de vlootwaarde werd slechts in geringe mate vermeerderd met voorafbetalingen, nml geschat op 200 miljoen. Voor de recente aankopen dienen dus nog schulden geboekt, naar schatting 400 milj
voor euronav is al relatief veel geboekt en er blijft voor de 8 schepen nog zowat 350 miljoen te betalen (op basis van geciteerde bderagen en evaluaties)
bij de netto cashpositie tel ik ook de verwachte cash tot half 2023 en een schatting van de andere activa..

eurn 4450: 500 fso + exploitatieopbrengst 2105 + restw 2540+ 1200 allerlei+600 q4q1q2 - 2500 schuld=
fro 2462 1840 restw 1922 +700+600-2600 2462 (+300)
1.45*fro: 3570 (4000)
besluit: het bod is 10% te laag, op basis van een berekende net asset value.
De bereking is snel opnieuw reproduceerbaar voor wie het wil controleren.
Let wel: die 5 miljoen die bijgeteld werd voor de restwaarde van de kleinere boten en voor de scrubbers is arbitrair: voor euronav is het een investering die ze niet wilden, niet intressant vonden.
En voor die kleirere boten is dat verschil ook bediscuteerbaar.
wel zijn een aantal zaken geschat en in verhouding met tonnemaat berekend; dit is voor de kleiner boten minder intressant voor frontline
Ook werd geen rekening gehouden met scrubbers
daarom wil ik per aframax en per scrubber nog 5 miljoen bijtellen voor het verschil in aantal. dat is dan een supplement van 300 miljoen.

boothram
1
Wie bied op een andeel moet betalen wat het waard is voor de meestbiedende. Blijkbaar bestonden er al 500 000 000 aandelen en zijn er nu weldegelijk 600 miljoen
Ze zijn samen zowat 7 miljard waard.... 11,5 per frontline aandeel en zullen dus na de fusie wellicht zakken, terwijl ze zonder fusie 22$ waard zijn.(11,5 x1.45= 16,7)
Er is in de cyprus overeenkomst wel gesteld dat ...
If any shareholder holds more than 50% of the voting rights, the Cyprus authorities might, subject to application from the relevant shareholder, exempt such shareholder from the bidding obligation, if the proposed acquisition does not affect the rights of the minority shareholders of Frontline plc. The takeover supervisory authority with respect to the threshold will be the Cyprus Securities and Exchange Commission. Dat zou betekenen dat Frontline moet overnemen aan de REELE waarde,
en dat kan oplopen, omdat ook CMB benageligd is door het dwarsbomen van zijn langetermijnovereenkomsten met euronav. Kan CMB een beter bod afdwingen? zeker, met behulp van vrienden... En ja, frontline kan dus 2 aandelen geven voor een euronav...
Maar frederiksen wil investeren in OLIE, schande voor dat weggeworpen geld en de schade dat het aanricht.
Hier begint het verhaal pas: wie wil volgen heeft nog niets gemist..
krach03
0
Dus al die ophef om uiteindelijk te concluderen dat het bod hoogstens 10% te laag is.

Maar toch verlangen dat fro 2 aandelen geeft voor één euronav. Daar gaapt een enorme kloof.
boothram
0
J
Eerst over de biedprijs : je krijgt wel geen geld, maar frontline aandelen...
Als ontevreden minderheidaandeelhouders- wat zu nu nug nietmogen inroepen- kunnen ze volgens wat ik las bij de overgansdocumenten, wel frontline verplichten tot een bod, en als iemand meer bied of een aantrekkelijker bod uitbrengt moeten ze volgen of afgeven.
Indien ze het pakket aandelen frontline aan de man willen brengen...dan zal dat wellicht ruime tijd onder zijn waarde noteren. En een reglementair nieuw verplicht bod is eerder ten vroegstevanaf q3/2023 te verwchten.
Gisteren ontmoette ik heel toevallig in de Antwerpse Maritieme Campus oa een Saverijs (en ook de big Boss) .Het was naar aanleiding van boekvoorstelling van Christian Claywers (prachtige professionele foto's uit de minst-toegankelijke delen ter wereld, veelal naar aanleiding van wetenschappelijke milieustudie projecten).
Beide vertegenwoordigers van de Saverijs familie, naar ik aanneem sponsors van het fotoproject vzw, boden gastvrije ontvangst aan, maar wezen uitdrukkelijk elke commentaar over Euronav af. (te vroeg!) Integendeel veel degelijke info over het MCA-labs project en zijn ambitie: om ook op labo niveau technieken en relaties te ontwikkelen, samen met cmb en cfe.Het labo zou dus proefprojecten vooral in de maritieme wereld op touw zetten, met vorsers uit eigen ondernemingen en meewerkende universiteiten en bedrijven, of individuele vorsers.
MCA campus is nu niet meer van exmar...Althans de nieuwbouw: 90% uit recyclage en herbruikbaar materiaal. Ambitie genoeg. Ik steek het niet onder stoelen of banken... ik hoop dat de enorme cashflow van euronav daar naartoevloeit, en niet naar olie investeringen, die als doel hebben olietransport goedkoper te maken, en niet winst maken op het transport zelf. Anders zouden die oliemaatschappijen toch zelf investeren in hun tankers...Trouwens, voraleer die nieuwe tankers echt beginnen van stapel te rollen zijn we de 'peak-oil' periode voorbij. Ze komen in een afkalvende markt terecht...waar ze moeten concurreren met waardeloze boten.
boothram
1
forumbeheerder, waarom niet eens echt herbeginnen....
De laatste posten van de actieve forums copieren naer een 2023 forum, dan een tijdje paralel eventueel en daarna niet meer schrijven op de oudere forums?
Anders kom je aan 1000 paginas....
Daane Pinokkio
0
quote:

bootrham schreef op 23 december 2022 10:30:

forumbeheerder, waarom niet eens echt herbeginnen....
De laatste posten van de actieve forums copieren naer een 2023 forum, dan een tijdje paralel eventueel en daarna niet meer schrijven op de oudere forums?
Anders kom je aan 1000 paginas....
Goed idee! 2023 een nieuwe, frisse start.
Op naar de 30 euro :-)
boothram
0
ik berekende iets hoger een waarde voor de vloot van euronav.
Om in de buurt van nieuwwaarde te komen, rekende ik de eerste 15 jaar 5 miljoen per jaar. reken daar zowar 4 miljoen bij voor de administratieve kosten (niets voor de leningen, die worden apart gerekend dan kom je aan aan termijncontracten van 26000$... Echter, de tarieven zijn nu 42000... (modern eco 2 jaar, men rekent doorgaans op iets meer op spot)
voor tc 5 jaar met scrubbers zelfs 45000$/dag... (totaal 72 000 000)
Als men daarmee rekening houdt komt men aan een intrensieke waarde van euronav van 30$+
Voorts voorziet men hoge tarieven voor clean volgend voorjaar: tekort aan kleiner schepen die op Rusland varen, en dat schept mogelijkheden voor Vlean op de nieuwe boten van euronav...
Ik denk
1. dat er een reel bod zal moeten volgen, wegens belangenconflict met minderheidsaandeelhouders
2. dat 'Private equity' firma's al dan niet in combinatie met CMB tot 30$ kunnen gaan
3. dat Frontline uiteindelijk zijn bod zal verhogen en/of een aparte deal zal sluiten met CMB
Frontline zal wel uitstekende resultaten boeken, zoals de tanker sector: 'clean' en VLCC,
Maar 2 frontline aan 17 euro... zou best kunnen: vooral de TC contracten in de gaten houden, bv. de woensdagavond in fearnleys weekly report.
Ik zie geen reden tot verkoop: er is nu wel een ondergrens. Tenzij het bod niet doorgaat.. Maar extreem klein risico, en de waarde blijft...
ThomasB
0
quote:

bootrham schreef op 25 december 2022 19:05:

3. dat Frontline uiteindelijk zijn bod zal verhogen en/of een aparte deal zal sluiten met CMB
Wat als je kleine aandeelhouder niet ingaat op het ruilbod van FRO, omdat je ook liever het CMB project zou zien slagen. En achteraf doet FRO een aparte deal met CMB? Zijn we dan genaaid, en zitten we dan met waardeloze aandelen, vergelijkbaar zoals de Nyrstar affaire is verlopen?
boothram
0
Ik zou wel degelijk, op laatste moment ingaan op een bod van FRO. Maar wel om te verkopen.
Let wel:
Fro blijft zeer goede zaken doen met de kleinere tankers en clean. Profiteert veel minder dan euronav in q4 van de wederopstanding van VLCC spottarieven.
CMB-tech zoekt expansie met kapitaal.
Ze kopen dus Service vessels voor de offfshore windfarms...in vietnam: naar ik mag aannemen in de industriele zone in de havens van Deepc, en kapitaalondersteuning van CFE voor het project.
Frontline heeft intussen wel een achterstand opgelopen: de koersvorming volgt niet deze van INSW
met een vergelijkbare vloot, die ook niet tenvolle profiteert van de spotprijzen met hun nieuwe VLCC (mooie termijncontracten, dat wel).
mijn standpunt:
-offshore olie zal mooie dividenden opleveren, maar moet zich grondig aanpassen. De keuze is deels dus kiezen voor leveren van capaciteit aan olievaartuigen, of resoluut gaan voor vernieuwing.
Dit maakt de toekomst onzeker, en frederiksen is een oliemagnaat, zou beter in een frituur werken denk ik.
-CMB-tech heeft investeringsplannen: een beursnotering in de tech-sector zou kunnen ...via euronav.
Ze kopen hun 'windcat offshre vessels' in vietnam... en daar betalen ze de eerste 10 jaar nauwelijks belasting op de winst! > investeren ? via CFE! (zie daar)
- nu euronav zal zijn tankers wellicht helemaal richten op die cmb-tech-nieken en ook via de Antwerpse (maritieme) Campus ook labo's mee uitbouwen, met zeer brede civiele en universitaire deelname. Ik neem aan dat ze CMB als thuismarkt hebben en ook DEME...
Nu heeft euronav aan afschrijvingen alleen al een cashflow en termijncontracten lleen al 300 miljoen per jaar. met de tankers erbij kom je aan het miljard, bij de actuele prognoses ...
Tel erbij dat euronav nog een cash-marge heeft en ook nog wel wat kan verkopen...
stel dat ze euronav zouden kopen aan de LTNAV-waarde van 25 $... 5 miljard$
-ze hebben als 25% en ze krijgen binnen de 2 jaar 2 miljard cash... dan moeten ze een overgansgregeling vinden door bv. CMB-tech te fusioneren: CMB-tech van voldoende kapitaal voorzien zodat het zelf ook nog een miljard waard is....of 25% van euronav, nieuwe aandelen voor CMB. Daarmee hebben ze dan de meerderheid...
CMB-tech zou bij beursintroductie kapitaalgarantie kunnen krijgen, bv door extra kapitaalinbreng van exmar of AVH
die tijdelijk de koers van euronav voldoende ondersteunen door het bod van frontline te counteren.
Dat lijkt me zowat het scenario die De mariteme sector Antwerpen voldoende kapitaal kan bieden om zijn ambities waar te maken.
Waardecreatie? euronav wordt dan een tech-aandeel, net als Deme, en CMB zou een beurspoot behouden. (exmar is wel een andere tak van CMB, maar familiebanden zijn verstrengeld...en over veel verwanten wellicht, oa fiscale redenen?)
Dat je uiteindelijk met waardeloze aandelen zou zitten? Dat zou kunnen met frontline, tenslotte kunnenr er 600 000 000 worden. En nu zullen die wel nog 12 -13 euro waard blijven, maar op termijn zie ik die tankers snel in waaarde afnemen(met tochwel mooie dividenden)
En ja, kan best zijn dat er dan weer teveel kosten zijn voor nietuwbouw.
Een aparte deal met fro: zou ook kunnen, dat frontilne afziet van zijn verplichting en aandelen overneemt aan bv 22 euro...in aandelen CMB- tech of in constanten: mogelijks moeten ze dan een verplicht bod doen. Het is koffiedik kijken, maar ik kan me geen rampscenario bedenken vooor euronav op korte termijn.. De ambities van CMB-tech zijn ...wellicht in verhouding met hun vermogen en dat van hun partners.
Overigens... AVH overwegen als je langere termijn viseert, en duimen voor maritieme campus antwerpen en MCA-labs. O ja, zouden ze daar geen kolken met kilometers doorsnee creeren in zee, en het water afvoeren met vele gigawatts aan turbines/pompen ...die de toegevoegde energie door stroming, getijen, golgslag wind en zon, optellen omzetten in aan de rand bevaarbare kolken...?

Donatello
0
Vind frontline niet meer terug in mijn portefeuille, communicatie bij degiro laat soms te wensen over...
boothram
0
Euronav altijd winnaar? Ook als Frederiksen eruit wil?
verwonder dat die daling gebeurt bij reuzevolumes al zeker 2 weken lang, minstens on die 8 beurdagen 10% van alle aandelen verhandeld.
Er is natuurlijk het zeer hoge aantal frontline aandelen die kan ontstaan: 600 miljoen
Voor het actuele bog kan 500 miljoenvolstaan, tegen1,45 frontline.
Echter, het kan zijn dat velen euronav kochten of minder verkochten omwille van de ruil: vppral in q3 van2022 was clean suezmax intressanter dan VLCC. Enigszins anders in Q4 waar VLCC hoge toppen scoorde. De ruil is nu minder zeker, en Frontline moet nu wel niet alleen aandelenruil doen, maar wellicht een echt bod op euronav. Er is zeker een belangenconflict... CMB wil een tech-hub , fredeiksen een oliebollenkraan.
Wel zijn er een beperkt aantal nieuwbouwbestellingen. CMB met delphi containers heeft fantastisch jaar achter de rug, CMB-tech heeft een veelbelovende tecniiek.
De vraa: wie zit achter die hoge volummes? Het kan zomaaar zijn dat ackermans zijn filialen beloftes gedaan heeft om een goede prijs te betalen om euronav in portefeuille te nemen, ook privé kaptaal bij delen, en als er 20 x 1% wordt aangehouden komt het niet in de sec filings. Alleen als er contractuele verbintenissen komen, en afspraken...Maar ja, het kan gaan om aanbevelingen, of omde contole oer frontline..
In ieder geval verwacht k goede dividenden over q1 2023 zn q3 q4 zowel van euronav als van frontline... op basis van een frontlien aandeel denk ik dat de uitkeerbare winst 1.5 $ is.
indien frontline dan zou zakkken naar 11 euro + dividend, danis dat xx1.45 no altijd meer dan 18 euro net...en dankun je voor frontline aan 11$ dividend verwachten van 15%....
Alternatief? een hoger bod op euronav! bv. 2 fro... dat is gezien er dan 600 milj. aandelen zijn slechts 16% meer..O ja lange termijn investeren in olie-aangereven tankers is niet intressant: de dual-fuels n varen nu wer op het goedkopere gas...En als er opnieuw teveel tankers zijn, over een zestal jaar mogelijks wel, dat proberen oliegiganten als frederksenwellicht te bewerkstelligen om op hun transport te besparen,ja dan zijn die oudere tankers goed voor de sloop..Reken maar op elk jaar 5% minder olie envoor suezmax gaat men nu al uit van 25 jaar varen...
NSBB
0
heb opgemerkt dat het aandeel euronav de laatste dagen serieus onder druk staat waarbij zojuist de 15€ is doorbroken. Voor het moment heb ik nog geen aandelen maar vroeg me af of het nu geen goed moment is om een pakketje te kopen of is het nog te vroeg ? Heb helaas geen glazen bol maar hoor het graag van anderen hun mening bij deze koersen. Dank,Dank !
Donatello
0
CMB-tech een veelbelovende techniek????? Ze hebben geld nodig voor R&D, anders niet veel nieuwe technieken gezien....
Donatello
0
Elk jaar minder olie? En groeilanden/continenten zoals Afrika en India gaan geen olie gebruiken? Die hebben al alle infrastructuur voor elektrisch rijden volgens uw redenering....
krach03
1
quote:

NSBB schreef op 4 januari 2023 10:45:

heb opgemerkt dat het aandeel euronav de laatste dagen serieus onder druk staat waarbij zojuist de 15€ is doorbroken. Voor het moment heb ik nog geen aandelen maar vroeg me af of het nu geen goed moment is om een pakketje te kopen of is het nog te vroeg ? Heb helaas geen glazen bol maar hoor het graag van anderen hun mening bij deze koersen. Dank,Dank !
Euronav is sinds de top ongeveer 25% gezakt. Euronav is nu daardoor gezakt tot ongeveer het 200-daags gemiddelde.

Misschien een goed instapmoment voor een eerste pakket.

Een tweede pakket kan je dan eventueel aankopen indien Euronav nog eens 20 of 25% zou zakken.

Succes!
boothram
1
nordic publiceerde al koersen voor spot-prijzen van tankers. Ze bezitten uitsluiten 19 suezmax, en hebben in de laatste dagen van 2022 voor de varende dagen 54000$ verdiend op spot. Rekening hodend met de kosten van 240 000 per maand...
Voor 2023-2024 wordt ietsje minder voorzien, voorlopig zijn die rates dus nog hoog. Ook de tweedehandsprijzen voor grote tankers blijven eeder stijgen!
Erlijken dus nog niet direct problemeen. de gratis versie van vlcc fixings (tankers international app of pc laat haast geen fixings zien... wel 5 boten 15+ waarschijnlijk naar de sloop?
Op basis van fixings en tweedehandprijzen zou ik denken 'niets aan de hand'. instapmoment: mijn voorkeur INSW met hun nieuwe TC contracten en Clean, iets veiliger, bij dalende spotprijzen.
toch komende fixings in de gaten houden...VLCC hangt af van China, meer dan de andere tankers!
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 15,380
Verschil +0,120 (+0,79%)
Hoog 15,390
Laag 15,070
Volume 59.888
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront