Sligro Food Group « Terug naar discussie overzicht

Sligro Food Group 2023

306 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 » | Laatste
MOEdig Voorwaarts
1
Beursblik: flink meer omzet bij Sligro verwacht

Pakt volgens ING ook goed uit voor de winst.

(ABM FN-Dow Jones) Sligro heeft in 2022 een omzet van 2,46 miljard euro geboekt. Dit verwachten analisten van ING. Daarmee zou de omzet krap 30 procent hoger uitvallen dan in 2021, toen de omzet 1,90 miljard euro bedroeg.

Op deze omzet zou Sligro volgens ING een nettowinst hebben behaald van 48 miljoen euro, een plus van 142 procent op jaarbasis.

De taxaties van ING zijn daarmee min of meer gelijk aan de analitstenconsensus. Die rekent op een omzet van 2,44 miljard euro met een nettowinst van 49 miljoen euro.

In 2021 werd er net voor de feestdagen in december nog een nieuwe lockdown ingevoerd, merkte ING op. "En ditmaal kampte de sector met de negatieve effecten van een aanstaande recessie, wat vermoedelijk een negatieve impact had op het buiten de deur eten", merkt analist Hans D'Haese op.

De analist denkt echter dat de markt vooral zal letten op de aanstaande overname van de Belgische activiteiten van Metro. Daarmee wordt Sligro marktleider in België, voegde hij toe. Voor meer details moeten beleggers vermoedelijk gevuld hebben tot volgende maand.

Sligro opent woensdag voorbeurs de boeken over de omzet. Op 2 februari volgen de volledige cijfers.
voda
0
Omzet Sligro 31 procent hoger

Weer boven coronaniveau.

(ABM FN-Dow Jones) Sligro Food Group heeft de omzet in 2022 met 30,8 procent zien stijgen en zit daarmee weer boven het niveau van voor de coronacrisis. Dit maakte Sligro woensdag voorbeurs bekend.

Daarmee kwam de jaaromzet uit op 2,48 miljard euro, nipt meer dan de 2,44 miljard euro die analisten hadden verwacht.

In het vierde kwartaal steeg de omzet met 26,8 procent.

In het afgelopen jaar was Nederland goed voor een omzet van 2,24 miljard euro en België voor 245 miljoen euro. Dat was in 2021 respectievelijk 1,73 miljard en 168 miljoen euro.

"De inflatie was in 2022 fors. Daar waar mogelijk compenseren wij dat en geven het overige deel door in de prijs. Dat prijseffect ligt cumulatief rond de 9,7 procent", zei Sligro in een toelichting.

Indien de omzet wordt vergeleken met de omzet voor Covid, dan lag de jaaromzet in 2022 1 procent hoger, en 7 procent hoger in het vierde kwartaal.

Op 2 februari komt Sligro met de rest van de cijfers.

Op basis van een omzet van 2,44 miljard euro rekenen analisten op een nettowinst van 49 miljoen euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Beursblik: goede prestatie Sligro

Omzet weer boven coronaniveau.

(ABM FN-Dow Jones) Sligro Food Group heeft een sterk vierde kwartaal achter de rug. Dit stelde ING woensdag, nadat Sligro met omzetcijfers kwam.

In het afgelopen kwartaal boekte Sligro een omzet van 702 miljoen euro, een plus van krap 27 procent op jaarbasis. "Dat is 7,3 procent meer dan de 654 miljoen euro waarop de markt rekende", aldus analist Hans D'Haese van ING. Zelf ging hij uit van 683 miljoen euro.

"Een goede prestatie", oordeelde D'Haese, waarbij Sligro erin slaagde om de omzet te laten stijgen in vergelijking tot de situatie voor de coronacrisis.

Daarbij profiteerde Sligro wel van de hoge inflatie, waardoor de verkoopprijzen een stuk hoger lagen.

ING heeft een Houden advies op Sligro met een koersdoel van 24,00 euro. Het aandeel Sligro steeg woensdag 2,4 procent naar 17,72 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Beursblik: meevallend vierde kwartaal Sligro

Taxaties Degroof te laag.

(ABM FN-Dow Jones) Sligro Food Group heeft in het vierde kwartaal meer omzet behaald dan verwacht. Dit concludeerde Degroof Petercam woensdag.

De omzet van 702 miljoen euro lag 7 procent hoger dan analist Fernand de Boer had verwacht.

"We zullen onze omzettaxaties bijwerken en onze winstverwachtingen aanscherpen", aldus De Boer woensdag.

Degroof heeft een Houden advies op Sligro met een koersdoel van 18,00 euro. Het aandeel stijgt woensdag 2,5 procent naar 17,74 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
Branco P
0
Horeca deed het in 2022, prijsgecorrigeerd, uiteindelijk net zo goed als in 2019! Kun je nagaan wat een normaal jaar (zonder resterende corona-angst en zonder energiepaniek) gaat doen! Lekker vasthouden mijn Sligro-stukjes (GAK 14,93 euro) dus!
posilies
1
quote:

Branco P schreef op 9 januari 2023 14:17:

Horeca deed het in 2022, prijsgecorrigeerd, uiteindelijk net zo goed als in 2019! Kun je nagaan wat een normaal jaar (zonder resterende corona-angst en zonder energiepaniek) gaat doen! Lekker vasthouden mijn Sligro-stukjes (GAK 14,93 euro) dus!
Er is ook zoiets als euforie na de corona waardoor de mensen juist meer naar de Horeca gingen ( zoals na de oorlog ), kan gaan uitdoven.
Skycraper
0
Wat ik zie is dat consumenten nog steeds volop buiten de deur eten. Zonder reservering wordt het steeds lastiger om een plek te vinden in een goed restaurant. Vandaag gaat de slotkoers voor het eerst sinds lange tijd door het 200-daagse gemiddelde. Een krachtig koopsignaal, denk ik.
Branco P
0
quote:

posilies schreef op 9 januari 2023 16:32:

[...]
Er is ook zoiets als euforie na de corona waardoor de mensen juist meer naar de Horeca gingen ( zoals na de oorlog ), kan gaan uitdoven.
Alles kan, maar het meest aannemelijke is toch dat mensen gewoon weer leven zoals ze dat ook vóór Corona deden. Business as usual dus.
Branco P
0
Overigens zie ik de koers van Sligro dit jaar in ieder geval boven 20 euro noteren, richting 25 euro. Tenzij we nog weer een zwarte zwaan voor horeca, bedrijfskantines en evenementen gaan zien, in de vorm van nieuwe lockdowns bijvoorbeeld.
brocolli
0
Metro-groothandel heropend als Sligro-M: 'Klant mag geen verschil merken'
Schermvullende weergave

De Hasseltse Metro-groothandel heropende maandag als Sligro-M. ©Debby Termonia
JENS CARDINAELS
09 januari 2023 15:57
In Hasselt is maandag de eerste van de tien Belgische Metro-groothandels heropend. Ze gaan voortaan door het leven als Sligro-M. 'De helft vae rekken, die volgens de directie in de komende dagen worden aangevuld.

sluitADVERTENTIEn de Metro's gaat deze week al open onder de nieuwe naam.'

In de Metro-winkel in Hasselt is maandag alles anders en tegelijk hetzelfde als toen de horecagroothandel op 31 december de deuren sloot. De winkel, waar alleen horecaondernemers welkom zijn, is als vanouds gevuld met allerlei koopwaar voor restaurants. Her en der zijn er nog leg

Wie de winkel binnenstapt, heeft amper door dat de naam Metro niet langer op de gevel prijkt. In de plaats hangt een grote slogan: ‘Welcome Food Professional’, met eronder haast onzichtbaar het logo van Sligro. Die Nederlandse horecagroothandel is sinds 1 januari de nieuwe eigenaar van wat nu Sligro-M heet. ‘Klanten mogen zo weinig mogelijk merken dat iets veranderd is’, zegt directeur Willem-Jan Strijbosch.

Sommige producten zijn duurder dan toen Metro nog eigenaar was. Dat had sommige prijzen sinds februari niet meer verhoogd. Dat speelt in ons nadeel.
WILLEM-JAN STRIJBOSCH
DIRECTEUR SLIGRO-M
Vanaf maandag heropent zijn keten in negen dagen een voor een haar tien vestigingen. Strijbosch bereidt zich al sinds oktober daarop voor. Toen begon een rechter de zoektocht naar een nieuwe eigenaar, omdat de toenmalige hoofdaandeelhouder Bronze Properties over de kop dreigde te gaan. Het was destijds verre van zeker of Sligro met de bruid aan de haal kon gaan, maar het bedrijf moest er wel van uitgaan. ‘Als we ons niet voorbereid hadden, dan zouden we de winkels maanden moeten sluiten om ze aan te passen’, zegt Strijbosch. ‘Dan dreigden we klanten te verliezen.’

Maanden op voorhand begon Sligro koopwaar te bestellen voor Sligro-M. Het reserveerde zelfs extra ruimte in zijn magazijnen in het Nederlandse Veghel, bij zijn Belgische dochter Java in Rotselaar en bij zijn leveranciers. Het trommelde ook extra vrachtwagens op. De Nederlanders staken ook veel tijd in de creatie van een nieuw assortiment, dat zo veel mogelijk moest lijken op het oude van Metro. ‘Het huismerk van Metro mogen we uiteraard niet meer gebruiken’, zegt Strijbosch. ‘Het koffiemerk Rioba vervangen we bijvoorbeeld door ons huismerk Alex Meijer. Onze koffiemengeling benadert de smaak van de Rioba-koffie.’

TIP
Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Vul uw e-mailadres in

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Sligro nam een risico door veel geld te investeren zonder dat het zeker was dat het Metro zou inlijven, zegt Strijbosch. ‘Maar wij zagen het eerder als een kans. Je moet ondernemen met lef, en nogmaals: het was nefast geweest als we Metro onvoorbereid hadden overgenomen.’

Helse weken
Nadat Sligro op 2 januari de sleutels in handen had gekregen, was het pas echt alle hens aan dek. Alle oude producten moesten uit het rek. Sommige merkproducten keerden terug - als ze erkend worden door het IT-systeem van Sligro. Sligro zette al zijn andere IT-projecten on hold en gaf honderden ingenieurs de opdracht de gekochte winkels aan te sluiten op de Sligro-software.

De producten van de huismerken van Metro liggen er niet meer en dat is jammer. Ze waren goedkoop en hadden toch een erg goede kwaliteit.
MAGDA EN KOEN
KLANTEN METRO/SLIGRO-M
Na helse weken is maandag het resultaat zichtbaar voor de klanten. Voor Magda en Koen van Brasserie Bordeaux uit Hasselt is het nog even zoeken. ‘De producten van de huismerken van Metro liggen er niet meer en dat is jammer. Ze waren goedkoop en hadden toch een erg goede kwaliteit. Maar het voelt wel hetzelfde als vroeger.’

Even verderop staat iemand het wijnrayon te bestuderen. Het blijkt geen klant, maar de wijnverkoper zelf te zijn. ‘Het aanbod wijn is bijna volledig anders dan bij Metro. Metro had veel exclusieve wijnen’, zegt hij. ‘Ik ga in de komende weken alle nieuwe wijnen proeven. Andere rayons, zoals de sterkedranken, zijn haast identiek.’ Hij is blij dat hij zijn job nog heeft, in tegenstelling tot zijn collega’s van Makro, dat het faillissement aanvraagt. ‘Ik werk hier net geen 20 jaar. Vandaag voelt weer als dag één.’

Hoge prijzen
Terwijl we verder lopen horen we een dame verzuchten dat de wijn duur geworden is. Ook Giovanni, de uitbater van een Italiaans restaurant, denkt dat Sligro-M duurder is dan Metro. ‘Ik stuurde het juust nog naar mijn pa: die prijzen, hohoho!’

Strijbosch erkent dat sommige prijzen hoger liggen dan vroeger. Hij verwijst naar de inflatie. ‘Alles wordt duurder. Bovendien heeft Metro zijn prijzen in de voorbije maanden niet verhoogd. Sommige zelfs al niet meer sinds februari. Dat speelt in ons nadeel.’ Bovendien stijgen de kosten deze maand door de automatische loonindexering, wat gevolgen heeft voor de verkoopprijzen.

Het aanbod wijn is bijna volledig anders dan bij Metro. Ik ga ze allemaal proeven.
WIJNVERKOPER HASSELTSE SLIGRO M-WINKEL
Toch verlaagde Sligro-M zijn prijzen als het kon. 'Als we merkten dat onze prijs opvallend hoger lag dan bij Metro, dan hebben we uitgezocht hoe dat kwam en dat indien nodig opgelost. Sligro is groot genoeg om aantrekkelijke inkoopprijzen af te dwingen.'

Intussen wet de concurrentie de messen, nu de vestigingen van Metro/Sligro-M een week of twee dicht zijn. Meerdere Hasseltse klanten vertellen hoe ze de voorbije week naar de nabijgelegen Hanos geweest zijn, en daar aangesproken werden door verkopers met het voorstel eens samen te zitten om een prijsje te maken voor de lange termijn.

‘Uiteraard zit de concurrentie niet stil’, zegt Strijbosch. ‘Klanten die we eventueel verliezen, zullen we terugwinnen. We benaderen hen actief. Daarvoor kunnen we rekenen op de werknemers van Metro, die we in dienst houden. Met hen hebben onze klanten een jarenlange relatie. En uiteindelijk blijven onze vestigingen niet lang dicht. Deze week zal de helft alweer open zijn.’

Sligro-M is derde Belgische Sligro-merk
De Nederlandse horecagroothandel Sligro bouwt de Metro-vestigingen niet om naar zijn twee bestaande merken Sligro ISPC en Java. Het bedrijf zegt dat het cliënteel en het aanbod te verschillend is. Java heeft geen eigen winkelpunten en bevoorraadt vooral instellingen als ziekenhuizen en scholen. Sligro ISPC heeft wel winkels en richt zich op horecaondernemers, maar ook op andere kmo's. Met Sligro-M wil Sligro zich voluit richten op de horeca.
posilies
1
Slippens Family 15 027 380 34,0%
NN Group N.V. 4 489 800 10,1%
APG Asset Management NV 4 439 502 10,0%
Stichting Administratiekantoor Arkelhave BV 2 239 648 5,06%
Boron Investments NV 2 225 000 5,03%
Wettum T Van 2 038 189 4,61%
The Vanguard Group, Inc. 909 502 2,06%
Norges Bank Investment Management 756 346 1,71%
J.O. Hambro Capital Management Ltd. 483 574 1,09%
Kempen Capital Management NV 472 000 1,07%
voda
0
07:35
*Sligro nettowinst 2022 39 miljoen euro tegen nettowinst 20 miljoen euro 2021
07:35
*Sligro bevestigt omzet 2022 2,48 miljard euro tegen 1,90 miljard 2021
07:35
*Sligro EBITDA 2022 126 miljoen euro tegen 109 miljoen 2021
07:35
*Sligro nettoschuld eind 2022 365 miljoen euro tegen 382 miljoen euro eind 2021
07:35
*Sligro stelt dividend 0,55 euro p/a 2022 voor
Kaviaar
0
Change in legislation reduced tobacco revenue by €16 million

Door wetswijzigingen daalden de inkomsten uit tabak met € 16 miljoen

Prima cijfers. Mooi dividend.
voda
0
Meer winst voor Sligro

Groothandel stelt weer dividend voor.

(ABM FN-Dow Jones) Sligro Food Group heeft in heel 2022 een hoger resultaat weten te boeken en keert ook weer dividend uit. Dit bleek donderdag voorbeurs uit een kwartaalupdate van Sligro.

Het operationeel resultaat (EBITDA) steeg van 109 miljoen in 2021 naar 126 miljoen in het afgelopen boekjaar. Onder de streep resteerde een winst van 39 miljoen euro tegen een nettowinst van 20 miljoen in 2021.

Analisten gingen vooraf uit van 49 miljoen euro winst.

De hoge inflatie in 2022 werd door Sligro deels opgevangen met prijsverhogingen en deels met 'efficieny slagen'.

De groothandel bevestigde donderdag de jaaromzet van 2,48 miljard euro, zoals begin januari al was gemeld. Over 2021 bedroeg de omzet 1,9 miljard euro. De autonome omzetgroei kwam afgelopen jaar uit op bijna 31 procent.

De nettoschuld van Sligro daalde op jaarbasis met 17 miljoen euro naar 365 miljoen euro aan het einde van 2022.

Dividend

Over 2022 wil Sligro een dividend uitkeren van 0,55 euro per aandeel. Over 2021 werd het dividend nog gepasseerd.

Outlook

Sligro wil aan het einde van 2023 de omzet weer op 70 procent van het oude niveau zien te krijgen.

Daar gaan echter kosten mee gepaard, waardoor de EBITDA naar verwachting circa 20 miljoen euro negatief uitvalt.

Vanaf 2024 verwacht het bedrijf operationeel weer positief te kunnen zijn.

Het aandeel Sligro sloot woensdag op 18,06 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
306 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 13,820
Verschil +0,160 (+1,17%)
Hoog 13,840
Laag 13,400
Volume 39.872
Volume gemiddeld 28.393
Volume gisteren 24.335

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront