TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
marathon 11
10
Toch maar eens een berichtje gestuurd naar IR van TomTom.

Ik begrijp dat we in een closed period zitten maar blijkbaar zit TomTom dat een heel jaar.
Here trekt nogal van leer op de CES met de nodige pers berichten. Mijn ervaring leert dat het bestuur en de rest van het managment geen boodschap heeft aan beleggers die datzelfde bestuur uit de ellende hebben geholpen na de Tele Atlas overname maar het mag gezegd dat waar HG c.s de laatste jaren er buitengewoon fors in pecunia op vooruit zijn gegaan er ook heel veel helpende handjes per geval ( zoals ondergetekende) vele tonnen in belegd TT euros hebben ingeleverd. TomTom is er helaas niet voor de gewone aandeelhouders maar is er alleen voor de happy few die in het Family , Friends en Founder programma werden opgenomen. Laat Harold een voorbeeld nemen aan bijv Alex Mulder en zijn bestuurders Rob Zandbergen en Leen Geirnaerdt. Die waren er niet alleen voor zichzelf maar ook voor de gewone belegger. En die konden ook gewoon door mij worden gebeld om zaken of zorgen te bespreken. Nou wens de heren namens mij ( en ongetwijfeld nog vele ontevreden aandeelhouders!)succes met hun manier van ondernemen en het binnenharken van nog meer €€€.

www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
tatje
3
automotive marktaandeel EU
maps van 35 naar 40%, groei in omzet gelijkblijvende marktgrootte 14,28%
navigatie software van 25 naar 40%, groei in omzet in gelijkblijvende marktgrootte 60%
Traffic 70% 2021, 70% in 2025 groei in omzet 0%
Automotive marktaandeel VS
maps van 15 naar 20%, groei in omzet is dan 33,3%
navigatie software van 15 naar 20%, groei in omzet is dan 33,3%
Traffic van 30 naar 40%, groei in omzet is dan 33,3%

Als automotive in 2021 223 groot is.

En tm 2025 groeit mijn markaandeel ( ff makkelijk ) 30% groeit,

Dan is mijn omzet 290

Als de markt van 1 miljard in 2021 naar 1,5 miljard gaat in 2025 .

dan kan ik toch zeggen, 290 maal 1,5 = 435 voor automotive in 2025.

Ik laat de groei in produktie 53 naar 65 en de take rate weg, zit misschien al in de 1,5 miljard.

450 alleen voor automotive.

Ik reken met de presentaties van Alain en Taco op de CMD.

Ik ben het eens met de realisten, leveren.

Nu of nooit.

Ik ga voor NU.

Wie was de initiatiefnemer van Overture, Tom Tom of Big tech :-)

Teslin zegt :

Een dergelijk vliegwiel is uniek voor een open ecosysteem. TomTom verwacht dat de kaart hierdoor steeds beter zal worden. De TomTom-kaart is al zeer competitief op veel vlakken, maar loopt bijvoorbeeld nog achter op Google met betrekking tot de zoekfunctie of gedetailleerde informatie over specifieke locaties (POIs). Het vliegwiel kan daar verandering in gaan brengen. Juist omdat Google een gesloten platform is.

Volgens mij met Apple erbij, kan Overture op alle vlakken concurreren met Google.

Tja.

neem toch maar 2 wijntjes :-)
tatje
0
De geleerden zijn het niet eens.

Zo schreef IEX het.

14 okt
'Sterke resultaten TomTom met teleurstellende outlook'
14 okt
'Sterk derde kwartaal TomTom'
14 okt
Meevallende omzet TomTom leidt tot outlookverhoging

Stel ze schrijven dit over Q4 zonder teleurstellende outlook.

Dan zijn de rapen gaar :-)

Tot morgen :-)
JustRevisited
0
quote:

tatje schreef op 9 januari 2023 20:18:

De geleerden zijn het niet eens.

Zo schreef IEX het.

14 okt
'Sterke resultaten TomTom met teleurstellende outlook'
14 okt
'Sterk derde kwartaal TomTom'
14 okt
Meevallende omzet TomTom leidt tot outlookverhoging

Stel ze schrijven dit over Q4 zonder teleurstellende outlook.

Dan zijn de rapen gaar :-)

Tot morgen :-)
Mijn verwachting bij jaarcijfers

- omzet
Q4 zal goed zijn. Jaaroutlook aan bovenkant geraakt. Reden: versneld herstel automarkt door oplossen chiptekorten. Q4 was sterk qua autoverkopen in Europa

- overall outlook 2023
Blijft mager qua FCF, maar dit is al bekend. Zou een lichte upgrade kunnen krijgen naar: 0-5%. Reden: autofabrikanten als Hyundai gaan uit van 10% marktgroei. Base scenario van TT = 5%

- orderboek automotive
Er kan nog iets bij gekomen zijn na de 2,4 mld. En opwaartse revisies zijn mogelijk omdat de automarkt sneller hersteld. In verleden is twee keer een neerwaartse revisie geweest; de laatste keer 100 mio ivm chips. Wat neerwaarts bijgesteld was kan ook opwaarts.

- Enterprise
Q4 zal de ‘kale’ Enterprise omzet laten zien, met heronderhandelde Enterprise contract(en) vanwege Overture open base layer. Vanaf Q3 komt er aanwas aan omzet uit nieuwe platform. Dus twee magere Enterprise kwartalen voor de boeg.

- Automotive outlook
Werd eerst geschat op 20% groei. Toen 15% (recessievrees, gascrisis eind vorig jaar). Nu weer 20%.

Belangrijkste in mijn beeld is dat het onwaarschijnlijk is dat er een onaangename verrassing zit in de FCF outlook. Die was in oktober al gegeven en áls deze wordt aangepast dan is het opwaarts.
JustRevisited
0
quote:

tatje schreef op 9 januari 2023 19:57:

Teslin zegt :

Een dergelijk vliegwiel is uniek voor een open ecosysteem. TomTom verwacht dat de kaart hierdoor steeds beter zal worden. De TomTom-kaart is al zeer competitief op veel vlakken, maar loopt bijvoorbeeld nog achter op Google met betrekking tot de zoekfunctie of gedetailleerde informatie over specifieke locaties (POIs). Het vliegwiel kan daar verandering in gaan brengen. Juist omdat Google een gesloten platform is.

Volgens mij met Apple erbij, kan Overture op alle vlakken concurreren met Google.

Tja.

neem toch maar 2 wijntjes :-)
De POI’s worden beter in het nieuwe maps platform van tomtom door de toevoeging van Facebook/Instagram POI. Dat zijn er heel veel, ook door de check-ins die mensen doen.
pwijsneus
0
quote:

Crash Bandicoot schreef op 10 januari 2023 11:43:

Geld de stilte periode ook op het forum?:)
Ja. Toch best knap dat er überhaupt zoveel over geschreven wordt.
dachthetniet
3
Die verwachtingen over de jaarcijfers…. Daar kan je beter niets mee doen. Die zijn al jaren niet terug te vinden in de koers. Of met een schep zout tot je nemen. Gratis tip.
win some...
2
quote:

JustRevisited schreef op 9 januari 2023 20:58:

[...]

Mijn verwachting bij jaarcijfers

- omzet
Q4 zal goed zijn. Jaaroutlook aan bovenkant geraakt. Reden: versneld herstel automarkt door oplossen chiptekorten. Q4 was sterk qua autoverkopen in Europa

- overall outlook 2023
Blijft mager qua FCF, maar dit is al bekend. Zou een lichte upgrade kunnen krijgen naar: 0-5%. Reden: autofabrikanten als Hyundai gaan uit van 10% marktgroei. Base scenario van TT = 5%

- orderboek automotive
Er kan nog iets bij gekomen zijn na de 2,4 mld. En opwaartse revisies zijn mogelijk omdat de automarkt sneller hersteld. In verleden is twee keer een neerwaartse revisie geweest; de laatste keer 100 mio ivm chips. Wat neerwaarts bijgesteld was kan ook opwaarts.

- Enterprise
Q4 zal de ‘kale’ Enterprise omzet laten zien, met heronderhandelde Enterprise contract(en) vanwege Overture open base layer. Vanaf Q3 komt er aanwas aan omzet uit nieuwe platform. Dus twee magere Enterprise kwartalen voor de boeg.

- Automotive outlook
Werd eerst geschat op 20% groei. Toen 15% (recessievrees, gascrisis eind vorig jaar). Nu weer 20%.

Belangrijkste in mijn beeld is dat het onwaarschijnlijk is dat er een onaangename verrassing zit in de FCF outlook. Die was in oktober al gegeven en áls deze wordt aangepast dan is het opwaarts.
Ik mis alleen nog een verwachting voor de Opex.
Dutchy Ron
0
Pony.ai and Horizon Robotics Partner to Create a Comprehensive Smart Driving Solution for OEMs

finance.yahoo.com/news/pony-ai-horizo...

Pony.ai has formed partnerships with leading OEMs, including Toyota, SAIC, SANY, FAW Group, GAC Group, etc. As of December 2022, Pony.ai has driven over 12 million autonomous testing and operation miles worldwide.
Dutchy Ron
0
youtu.be/HVrb4JCppkM

16% rendement met aandelen TomTom

In deze video een technische analyse van technisch analist Nico Bakker op aandelen TomTom. Gaan aandelen TomTom binnenkort weer stijgen of niet?
Dutchy Ron
0
www.tomtom.com/newsroom/explainers-an...

Weer een nieuw TT blogje
Why is location data so valuable? Left turns only, nuclear verdicts and bottom-line efficiency

(komkommertijd qua grote nieuwe deals)
JustRevisited
0
quote:

win some... schreef op 10 januari 2023 12:08:

[...]

Ik mis alleen nog een verwachting voor de Opex.
Rond de 500 miljoen.

Slide 8

download.tomtom.com/open/banners/Capi...
tatje
0
quote:

JustRevisited schreef op 10 januari 2023 13:28:

[...]

Rond de 500 miljoen.

Slide 8

download.tomtom.com/open/banners/Capi...
Inderdaad 500 a 505

Opex 505
D en A door Taco meegedeeld 50
Opex zonder D en A 455

D PPE 5 lease 15 en 30 A intangible

Intangible begin 2022 70 capex 5 stand na 3 kwartalen 50 dus A rond de 8

1/1 2023 50 min Q4 8 = 42

Intangible min 30 A

1/1 2024 12

D en A kan dus in 2024 PPE 4 lease 16 D 20 totaal en 12 A en weg is intangible , mits er geen capex van intangible plaatsvindt in 2023 of 2024 ?

Dus verwacht ik voor 2024

een opex zonder D en A 470 a 480
D en A 32

ohne Gewähr.

Dus in 2025 is er volgens mij alleen nog D PPE 4 16 Lease 20 totaal aan D

Taco ziet Lease ook als capex.

In the mid term gaat D par lopen met capex 20, uitspraak op de laatste CMD.
win some...
4
quote:

JustRevisited schreef op 10 januari 2023 13:28:

[...]

Rond de 500 miljoen.

Slide 8

download.tomtom.com/open/banners/Capi...
Staat genoteerd: 500 mio Opex voor 2023

Opmerking 1: In 2021 was de Opex ook 500 mio. Het ontslag van 500 man levert dus per saldo geen besparingen op.

Opmerking 2: In februari 2022 gaf de CFO tjdens de conference call nog het volgende aan:
The year after, in 2023, we think that D&A will modestly decline further to, let's say, EUR 50 million, but we expect the total OpEx number to reduce to around EUR 470 million.
In minder dan een jaar tijd is de Opex-verwachting voor 2023 dus al met 30 mio verhoogd. Het is dus zeker niet onmogelijk dat de uiteindelijke kosten voor 2023 nog hoger uitvallen. Lijkt me goed om dit risico ook te benoemen.
JustRevisited
1
quote:

win some... schreef op 10 januari 2023 14:22:

[...]

Staat genoteerd: 500 mio Opex voor 2023

Opmerking 1: In 2021 was de Opex ook 500 mio. Het ontslag van 500 man levert dus per saldo geen besparingen op.

Opmerking 2: In februari 2022 gaf de CFO tjdens de conference call nog het volgende aan:
The year after, in 2023, we think that D&A will modestly decline further to, let's say, EUR 50 million, but we expect the total OpEx number to reduce to around EUR 470 million.
In minder dan een jaar tijd is de Opex-verwachting voor 2023 dus al met 30 mio verhoogd. Het is dus zeker niet onmogelijk dat de uiteindelijke kosten voor 2023 nog hoger uitvallen. Lijkt me goed om dit risico ook te benoemen.
De opex wordt hoger dan 2021 en lager dan 2022. Hierin zie je een mix van effecten.

Er zijn eerst dure engineers binnengehaald (impact: kosten verhogend), die bijdragen aan meer automatisering en meer open data, wat kosten kan reduceren. Vervolgens kunnen er 500 mensen uit aan de onzichtbare achterkant van de maps (impact: kosten verlagend) wat vervolgens geld vrijmaakt om meer te kunnen investeren in de voorkant van de maps en het uiterlijk van de maps en de verdienmodellen daaromheen en meer aan marketing en sales (impact: kosten verhogend én omzetverhogend). Je moet dus niet uitsluitend naar kostenkant kijken, het doel is ook de commerciële kracht versterken.

Voor de zomer van 2023 (eind Q2) gaat het nieuwe platform live waar nu nog 200-300 mensen aan werken (impact: mogelijk zijn kosten in eerste helft 2023 hoger dan in tweede helft. Dit ligt er aan of een deel van die mensen dan echt ‘klaar’ is) Ik vermoed dat in eerdere outlooks uitgegaan is van een platform dat begin 2023 live zou gaan ipv eind Q2. Dat kan ook nog meespelen vergeleken met eerdere omzet en kosten verwachtingen. Er is bijvoorbeeld twee kwartalen omzet gap Enterprise, de ‘nieuwe’ omzet uit het nieuwe verdienmodel komt vanaf Q3 2022.

De optelsom van al het bovenstaande moet zijn dat tomtom hogere omzet haalt tegen kosten die een vrij vlakke trend vertonen (ondanks de inflatie). Mijn verwachting voor komende jaren is wel dat kosten zullen stijgen, maar dat de omzet sneller stijgt dan de kosten en dus een hefboom effect.
JustRevisited
2
NB: vergeet daarbij niet dat TT vroeger veel meer kapitaliseerde, er zijn grote bedragen verschoven van CAPEX naar OPEX.
sniklaas
1
quote:

JustRevisited schreef op 10 januari 2023 15:41:

NB: vergeet daarbij niet dat TT vroeger veel meer kapitaliseerde, er zijn grote bedragen verschoven van CAPEX naar OPEX.
logisch gevolg van de verschuiving van hardware producent naar software ontwikkelaar...

Een software ontwikkelaar heeft voornamelijk OPEX en kapataliseerd (CAPEX) enkel de kosten voor s/w dat specifiek voor 1 klant is ontwikkelt...
1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront