Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 » | Laatste
voda
0
Subsidiepot voor elektrische auto's gaat weer open
© ANP

DEN HAAG (ANP) - Particulieren die dit jaar een elektrische auto kopen of privé gaan leasen, kunnen daar vanaf dinsdag weer subsidie voor aanvragen. Voor nieuwe auto’s is dit jaar een bedrag van 2950 euro beschikbaar. Dat is 400 euro minder dan in 2022. Voor tweedehandsauto’s blijft het bedrag gelijk: wie die aanschaft, kan 2000 euro subsidie krijgen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

De regeling was vorig jaar behoorlijk populair: de subsidiepot voor nieuwe stekkerauto’s was eind mei leeg. Dit jaar is die pot gevuld met in totaal 99,4 miljoen euro, 8 miljoen euro meer dan in 2022.

Doordat het bedrag per auto is verlaagd, kunnen meer mensen een gesubsidieerde auto aanschaffen. Vooral voor tweedehands auto’s is het budget opgeschroefd: daar is nu ruim 32 miljoen euro voor beschikbaar, goed voor 16.200 auto’s. Vorig jaar trok de overheid ruim 20 miljoen euro subsidie uit voor elektrische occasions, wat neerkomt op 10.200 auto’s.

Het aantal nieuwe elektrische auto’s dat met subsidie kan worden aangeschaft, komt dit jaar uit op zo’n 22.700. Vorig jaar was er budget voor bijna 21.200 wagens. Als de pot leeg is, moeten mensen die interesse hebben wachten tot begin volgend jaar.

Met de subsidieregeling wil de overheid het gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Anders dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden, stoten die geen schadelijke stoffen uit. Dat scheelt in elk geval lokale luchtvervuiling. In hoeverre ook de uitstoot van broeikasgassen vermindert door het gebruik van elektrische auto’s, is onder meer afhankelijk van de manier waarop de stroom waar de auto op rijdt is opgewekt.
voda
0
Automobielclub slaat ’laadpaalalarm’: ’Laad- en tankinfrastructuur blijft fors achter in Nederland’
Door GIJSBERT TERMAAT

21 min geleden
in BINNENLAND

AMSTERDAM - RAI Vereniging slaat ’laadpaalalarm’, omdat de automobielclub ziet dat de laad- en tankinfrastructuur in ons land fors achter blijft omdat het energienetwerk hiervoor nog niet klaar is.

Een Cupra laadt aan de laadpaal in de woonwijk. ANP / BART STOUTJESDIJK

„De snelheid van onze industrie, de capaciteit van ons energienetwerk en de ambities van de overheid op het gebied van elektrificatie lopen steeds meer uit de pas”, constateert voorzitter Frits van Bruggen. „De forse investeringen voor publieke snellaadpunten voor trucks zijn nog niet vrijgemaakt, terwijl het kabinet wel grote ambities heeft maar ook ziet dat er op veel plekken in Nederland al geen ruimte meer is voor uitbreiding.”

„Minister Jetten lanceerde daarom niet voor niks nog vlak voor de kerst het ’Actieplan Netcongestie’. We ondersteunen de drie pijlers uit zijn plan: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit van het energienetwerk. Maar maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is”, meent Van Bruggen, die zich ook zorgen maakt over proeven zoals in Amsterdam, waar de laadvermogens van de publieke palen teruggeschroefd wordt bij piekbelasting van het energienetwerk.

BEKIJK OOK:
Waterstof onstuitbaar als energiedrager: ’Industrie kan veel schoner werken’

Elke dag 155 laadpunten
Er staan inmiddels zo’n 105.000 (semi)publieke laadpunten voor personenauto’s in ons land, maar er moeten er nog zo’n 400.000 worden bijgebouwd. Met nog zeven jaar voor de boeg, moeten er dus elke dag ongeveer 155 laadpunten bij komen. Van Bruggen: „De overheid lijkt op dit punt op koers, maar het is een spannende uitdaging. Naast het aanleggen, moeten al deze laadpunten immers de broodnodige energie leveren. Er is berekend dat in 2050 ons volledig geëlektrificeerde wagenpark een kwart van de huidige elektrische energie in Nederland vraagt.”

Op momenten op de dag dat het netwerk zwaar belast is, kan dit voor fikse problemen zorgen. „Daar komt dan de energievraag vanuit de bebouwde omgeving, industrie en onze logistieke sector nog bij”, stelt Van Bruggen. „Voor onze logistieke sector is de uitdaging fors en zorgelijk. De benodigde laadvermogens voor zware bedrijfswagens zijn veel hoger dan voor personenauto’s, vanwege de grotere accu’s en de vaak beperkte tijd die er is om te laden. Er zijn nog nauwelijks van dit soort snelle laadstations. Maar nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren. Tijd wat er simpelweg niet is.”

RAI Vereniging slaat niet alleen alarm, maar legt ook een agenda neer met mogelijke oplossingen. „Ten eerste is het zaak dat de overheid meer duurzame technologieën toestaat”, meent Van Bruggen. „Bij wetgeving om de klimaatdoelstellingen te bereiken, ligt nu de focus enkel op elektrische batterijen, terwijl waterstof, hernieuwbare brandstoffen maar ook de inmiddels sterk ontwikkelde plug-in hybride beschikbaar is. Ook is het zaak om nu fors geld beschikbaar te stellen voor de verzwaring van het netwerk, hier echt direct mee te beginnen en de realisatie van snellaadstations voor trucks te versnellen. Ten derde blijven we inzetten op slimme manieren om energie samen slimmer te delen.”

www.telegraaf.nl/nieuws/1418918647/au...
voda
0
Autobranche slaat alarm: 'Stroomnet niet klaar voor elektrisch rijden'
Artikel van RTL Nieuws • 35 minuten geleden

De Nederlandse autobranche vreest dat het elektriciteitsnetwerk de grotere vraag naar stroom voor het opladen van elektrische auto's en vrachtwagens de komende jaren niet aankan.

© Gamma-Rapho/Getty

"Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie", zegt voorzitter van de RAI Vereniging Frits van Bruggen. Op meerdere plekken in Nederland is de maximale capaciteit van het elektriciteitsnetwerk momenteel bereikt.

De overheid trok eerder 30 miljoen euro uit voor het plaatsen van laadpalen. Er staan nu zo'n 105.000 publieke of semipublieke laadpunten in ons land. Volgens de RAI Vereniging moeten daar nog eens 400.000 bij komen om de klimaatambities voor 2030 te halen.

'Direct beginnen met verzwaren'
"Het is een spannende uitdaging. Naast het aanleggen moeten al deze laadpunten immers de broodnodige energie leveren", aldus Van Bruggen. De branchevereniging roept op tot verdere investeringen in het verzwaren van het stroomnetwerk, waarmee 'echt direct begonnen moet worden'.

Elektrische vrachtwagens
Wat betreft aanleg van laadpunten voor personenauto's lijkt de overheid volgens Van Bruggen 'op koers', maar dat geldt niet voor de laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens. "Voor de logistieke sector is de uitdaging fors en zorgelijk."

RAI Vereniging wil dat de overheid snel meer geld uittrekt voor speciale laadpunten voor elektrische trucks. Dat zijn laadpunten met een veel hoger vermogen, maar daar zijn er nog weinig van. "Er moeten voor laadstations voor trucks in veel gevallen zware leidingen aangelegd worden. Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren", aldus Van Bruggen.

Waterstof
De RAI Vereniging vindt dat het kabinet 'broodnodige andere duurzame technologieën' niet moet uitsluiten, zoals waterstof. "De focus ligt nu op elektrische batterijen, terwijl ook waterstof, hernieuwbare brandstoffen en plug-in hybrides beschikbaar zijn."

www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/autobr...
voda
0
Er komt een stuk Autobahn waar EV’s kunnen inductieladen tijdens het rijden
Artikel van Mattijn Nederend • 5 uur geleden

Op het werk aankomen met een vollere accu dan je thuis nog had, dat klinkt niet slecht. Als je heel langzaam rijdt, lukt dat misschien met de Lightyear 0, maar wie weet zijn er in de toekomst nog andere mogelijkheden. In 2025 komt er in de Duitse deelstaat Beieren een stuk Autobahn te liggen waar elektrische auto’s kunnen inductieladen, dit meldt Autobild. Het gaat om een proef.

Inductieladen doe je waarschijnlijk thuis al, misschien met je elektrische tandenborstel of anders met je telefoon. Bij deze vorm van laden is er geen stekker nodig, maar gaat de stroom heel plat gezegd een stukje door de lucht. Normaliter gaat inductieladen tergend langzaam, maar in dit geval rekenen de initiatiefnemers op een laadsnelheid van 125 kW.

Een volle accu dankzij inductieladen op de Autobahn
Met een snelheid van 125 kW is een kleine EV in een file binnen een halfuurtje wel opgeladen. Een grotere auto, zoals een Tesla, zou dan een uur moeten laden. Tijdens het rijden, verbruikt een EV natuurlijk stroom, dus dan zal het minder snel gaan. Uiteraard zullen elektrische auto’s wel aangepast moeten worden om stroom uit het wegdek te halen.

De universiteit Erlangen-Nürnberg gaat het experiment uitvoeren met verschillende partners. De techniek komt van het bedrijf Electreon, dat nu al het zogenoemde Electric Road System (ERS) gebruikt in een testbaan voor stadsbussen in Tel Aviv en bij een testbaan in Italië. De levensduur van de inductiesnelweg is naar schatting tien tot twintig jaar.

MG Marvel R
© MG

Deze Nederlandse laadpaal geeft je een boete zodra je blijft staan als de auto vol is

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/er-komt...
Kkd
1
Volgens mij is die inductie (of met contact systeem) de enige mogelijke oplossing op lange termijn want dan kan je gaan voor zeer lichte wagens met een beperkte batterij van een +/- 30km radius want er zullen niet genoeg grondstoffen zijn om iedereen elektrisch te laten rijden.
voda
0
EnBW Opens 5 EV-Charging Parks in Germany

Strategic Research Institute
Published on :
16 Jan, 2023, 3:30 am

The expansion of the fast-charging infrastructure in Germany is progressing rapidly in 2023. One driving force behind this is EnBW, which y operates the largest fast-charging network in both Germany and Austria. In the meantime, drivers can charge at more than 800 fast-charging locations of the energy company throughout Germany.

EnBW has puts five new fast-charging parks for electric cars into operation. The new charging parks are located in Rostock-Kavelstorf in Mecklenburg-Western Pomerania, Könnern in Saxony-Anhalt, Rüdersdorf in Thuringia, Hildesheim in Lower Saxony and Lembeck (Dorsten) in North Rhine-Westphalia (see overview below). They are equipped with up to 16 high-performance charging points. These enable drivers to charge the electric car with up to 300 kilowatts. Depending on the type of vehicle, they can charge a range of 100 kilometers in just five minutes. All five new EnBW fast-charging parks have a solar roof. The solar power produced directly on site supplies the sites or flows into the local distribution grid.

EnBW has already set up more than 1,000 fast-charging locations. At the locations that have not yet been put into operation, motorists can charge as soon as the local grid operators have connected the sites to the power grid.

In addition, around 100 other EnBW fast-charging sites are nearing completion of construction. EnBW will maintain this rapid pace of expansion of the nationwide fast-charging infrastructure in the coming months: Construction of around 250 additional fast-charging locations of the energy company will start in the first quarter of the current year.

In addition to the company's own charging locations, EnBW also offers its customers access to over 300,000 charging points in Europe in the so-called EnBW HyperNetz. This also includes charging points from numerous other operators. The EnBW mobility+ charging tariffs apply everywhere with uniform and transparent prices per kilowatt hour. Drivers can find all charging points in the EnBW mobility+ app. EnBW's offer in the field of e-mobility regularly wins independent tests, for example for the best charging infrastructure operator and best electric mobility provider in Germany (including connect 11/2022) or for the best electric mobility app (Stiftung Warentest with the grades GOOD; iOS: 2.1, Android: 2.2; test 5/2022).
voda
1
Leasebedrijf wil 10.000 Lightyear-zonneauto's kopen

Door
Bright
16 januari 2023 14:49
Aangepast 16 januari 2023 14:49

Voorproefje van het ontwerp van de Lightyear 2
De grote leasemaatschappij Arval wil 10.000 zonneauto's van de Helmondse fabrikant Lightyear afnemen. Arval heeft een grote pre-order geplaatst voor de Lightyear 2, de goedkopere auto met ingebouwde zonnepanelen van het Nederlandse bedrijf.

De pre-order van Arval volgt nadat eerder ook al LeasePlan, Athlon en MyWheels grote bestellingen voor de Lightyear 2 hadden gedaan. In totaal heeft het Helmondse bedrijf al voor 21.000 zonneauto's bestellingen binnen van bedrijven, samen goed voor een omzet van zo'n 840 miljoen euro.

"De technologie van Lightyear is bewezen, betaalbaar, milieuvriendelijk en vormt een geweldige aanvulling op ons wagenpark", zegt Arval-ceo Alain van Groenendael. Het leasebedrijf wil in 2025 zo'n 700.000 elektrische auto's leasen, ongeveer de helft van zijn totale aantal leaseauto's. "De Lightyear 2-auto’s gaan ons helpen dat doel te bereiken."

De productie van de Lightyear 2 moet eind 2025 van start gaan. In november rolde Lightyears eerste zonneauto, de dure Lightyear 0, al van de band. Daarmee bracht het Nederlandse bedrijf als eerste een zonneauto voor consumenten op de markt. "Arval speelt een cruciale rol als leasemaatschappij om onze technologie voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken", zegt Lightyear-ceo Lex Hoefsloot.

Lightyear
Lees ook:
Lightyear geeft voorproefje van goedkopere zonneauto

Minder dan 40.000 euro
Op de techbeurs CES in Las Vegas gaf Lightyear begin deze maand al een voorproefje van de Lightyear 2 en werd de wachtlijst voor consumenten geopend. De nieuwe zonneauto wordt veel goedkoper dan de eerste Lightyear 0, die 250.000 euro kost. De Lightyear 2 moet 'minder dan 40.000 euro' gaan kosten.

Dankzij de zonnecellen op het dak zijn hoeft de auto veel minder vaak aan de lader, zegt de fabrikant. De actieradius van de Lightyear 2 wordt ruim 800 kilometer. De huidige Lightyear 0 is volgens de Nederlanders de meest aerodynamische auto die momenteel te koop is.

Luister ons interview met Lightyear:

www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5359653...
voda
0
LG Energy & Honda Establish Battery Production Joint Venture

Strategic Research Institute
Published on :
18 Jan, 2023, 3:30 am

LG Energy Solution and Honda Motor have announced the formal establishment of the joint venture which will produce lithium-ion batteries for electric vehicles produced by Honda. The JV will begin construction of a new battery plant early this year with the goal of completion by the end of 2024 and starting mass production of advanced lithium-ion battery cells by the end of 2025. The plant aims to have an annual production capacity of approximately 40GWh. All batteries produced by the new JV will be supplied exclusively to Honda plants in North America to power battery-electric vehicles sold in North America.

The new plant will be located approximately 40 miles southwest of Columbus in Fayette County, near Jeffersonville. LGES and Honda have committed to investing USD 3.5 billion and creating 2,200 jobs to establish the new production facility. The companies’ overall investment related to the JV is projected to reach USD 4.4 billion.
voda
0
Veel particulieren stappen over naar elektrisch rijden
© ANP

AMSTERDAM (ANP) - Het aantal elektrische auto's in Nederland stijgt snel. Ruim een kwart van de nieuwe auto's die particulieren afgelopen jaar kochten, reed volledig op stroom. Een jaar eerder was dat nog 11 procent, meldt branchevereniging RAI Vereniging.

Dat komt mede doordat het aanbod elektrische middenklassers is gegroeid, meldt de vereniging. Verder helpen de overheidssubsidies en private leaseaanbiedingen automobilisten om over te stappen naar duurzamer rijden.

Bij particulieren nam de populariteit verreweg het snelst toe, tot een aandeel van 26 procent onder de nieuwe auto's van afgelopen jaar. In de totale verkoop, met ook onder meer zakelijke- en verhuurauto's meegerekend, was 23 procent van de nieuwe auto's volledig elektrisch.

Hybriderijden groeide iets verder tot 36 procent, terwijl auto's met benzinemotoren een volgende krimp lieten zien. Afgelopen jaar reed een kleine 39 procent van de nieuwe auto's op de brandstof, een jaar eerder was dat 46 procent. Er rijden nu ruim 340.000 volledig elektrische auto's rond in Nederland.

In Noorwegen waren vorig jaar bijna vier op de vijf verkochte auto's al volledig elektrisch, werd begin deze maand bekend.
voda
0
Lightyear stopt productie eerste zonneauto: 'Focus op goedkopere model'
Artikel van RTL Nieuws • Gisteren om 18:11

De Nederlandse autofabrikant Lightyear stopt na nog geen twee maanden alweer met de productie van zijn eerste zonneauto, de Lightyear 0. Het bedrijf wil zich volledig richten op het tweede, goedkopere model. Die Lightyear 2 moet eind 2025 op de markt komen.

De eerste Lightyear 0 die in november in productie ging.
© Lightyear

Voor de dochteronderneming die voor de productie van de Lightyear 0 verantwoordelijk was, is vandaag surseance van betaling aangevraagd. Lightyear spreekt van een 'strategische herstructurering', die nodig is om de 'bedrijfsvisie veilig te stellen'. Het bedrijf werkt al sinds 2016 aan de zonneauto, die met ingebouwde zonnecellen minder vaak aan de laadpaal hoeft.

"Het hele proces van het ontwikkelen van Lightyear 0 heeft ons bedrijf veel waardevolle lessen opgeleverd. We steken nu al onze energie in het bouwen van Lightyear 2", aldus ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot.

De Lightyear 0 was in november de eerste in productie genomen zonneauto ter wereld, maar de auto had een fors prijskaartje: 250.000 euro. Er zijn uiteindelijk maar een handvol auto's geproduceerd.

'Minder dan 40.000 euro'
Lightyear was de afgelopen maanden al druk bezig met de ontwikkeling van de Lightyear 2, die 'minder dan 40.000 euro' moet kosten. Op een grote techbeurs in Las Vegas gaf de Brabantse automaker begin deze maand al een voorproefje van de auto.

Toen zei Lightyear dat de productie eind 2025 van start moet gaan. Het bedrijf wil vanavond niet zeggen of die planning nu gaat veranderen.

Dankzij de zonnecellen op het dak hoeft de zonneauto volgens de makers veel minder vaak aan de lader. De actieradius van de Lightyear 2 moet ruim 800 kilometer worden. Al 40.000 mensen hebben zich aangemeld voor de wachtlijst voor de zonneauto.

Investeringen en leasebedrijven
"We hopen de komende weken een aantal belangrijke investeringen af te ronden om op te schalen naar de Lightyear 2, een betaalbare elektrische auto op zonne-energie die beschikbaar is voor een breder publiek", aldus Hoefsloot.

Voor de Lightyear 2 kwamen inmiddels 21.000 bestellingen binnen van leasemaatschappijen en autodeelbedrijven, samen goed voor een omzet van zo'n 840 miljoen euro. Sinds de oprichting haalde Lightyear meer dan 185 miljoen euro aan investeringen op.

Toen de allereerste Lightyear 0 eind november van de band rolde, was dit volgens de Nederlandse makers behalve de eerste zonneauto voor consumenten ook 'de meest aerodynamische auto' op de markt.

Duitse concurrent in geldnood
De Duitse concurrent van Lightyear, Sono Motors, heeft intussen grote moeite om voldoende geld op te halen voor zijn eerste zonneauto. Die Sion moet een kleine 30.000 euro gaan kosten, maar de komst is na jaren vertraging onzeker geworden.

Sono Motors zegt bijna 105 miljoen euro nodig te hebben, maar heeft inmiddels nog maar een kleine 46 miljoen binnen.

Met sub-links:

www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/l...
voda
0
Britishvolt Building Giga-Battery Factory Enters Administration

Strategic Research Institute
Published on :
24 Jan, 2023, 3:30 am

Britishvolt, which was planning to build a giga-battery factory in Northumberland, has announced that it is going into administration. On 17 January 2023, the Britishvolt entered Administration and Mr Dan Christopher Hurd, Joanne Honor Robinson and Alan Michael Hudson, partners of EY Parthenon, were appointed as Joint Administrators. The appointment was made by the directors in accordance with paragraph 22 of Schedule B1 to the Insolvency Act 1986. No other entity in the BritishVolt group is in Administration.

Unite national officer for the automotive sector Mr Steve Bush said “This is a grim day for the North East and for the just transition to the electrification of the nation’s automotive sector. The complete lack of a competent industrial strategy by the government to protect jobs in the UK automotive sector is becoming potentially more catastrophic by the day. It is extraordinary that despite the UK automotive sector being required to move to the production of electric vehicles, there are still no UK stand-alone factories making the batteries that are required. The demise of Britishvolt means there are not even any in the pipeline. The government’s strategy seems to be to cross their fingers and hope that everything will be ok. The workers in the automotive sector are frankly enraged at this dreadful and total abdication of leadership”

UK’s foremost investor in battery cell technologies and associated R&D to develop homegrown intellectual property EV battery pioneer Britishvolthad announced its historic plans in January 2022 for its first full-scale electric-vehicle Gigaplant in Northumberland and received support from the Government through its Automotive Transformation Fund, delivered by the Advanced Propulsion Centre.
voda
0
Stonehenge Goes Electric with EV Chargers at Solstice Park

Strategic Research Institute
Published on :
24 Jan, 2023, 3:30 am

Visiting one of Britain’s greatest historical and cultural icons has never been easier, thanks to the installation of a new GRIDSERVE Electric Super Hub in the shadow of Stonehenge. Located a few minutes down the A303 from the prehistoric monument, Solstice Park now offers eight 350kW-capable High Power chargers bringing 21st century technology to one of the oldest sites in the world. The Electric Super Hub features eight 350kW-capable High Power charging units that can add 100 miles of range in as little as five minutes.

Drivers can charge their cars at Solstice Park with the knowledge that the industry-leading chargers they’re using are powered exclusively by net zero carbon energy.

The Solstice Park site in Wiltshire is also an important location for anyone travelling to the south-west. The A303 is a key route from London to holiday hotspots in Devon and Cornwall, meaning the new Electric Super Hub will provide fast, hassle-free, reliable charging to millions of tourists each year.

That’s in addition to Electric Super Hubs we have under development in Exeter and Cornwall to make sure your next Bank Holiday weekend trip to the coast is fully charged.
Bijlage:
voda
0
’Auto thuis opladen nu goedkoper dan bij snellader’
1 uur geleden
in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - Meer dan de helft van de automobilisten met een elektrische auto is momenteel goedkoper uit om de auto thuis op te laden dan bij een snellader van Fastned, concludeert vergelijkingssite Pricewise na onderzoek. Dat was lange tijd niet het geval.

De auto thuis opladen is meestal goedkoper dan bij een snellader. ANP/HH

Dit geldt echter alleen als ze onder het prijsplafond blijven, dat deze maand werd ingevoerd. „Als automobilisten hun auto opladen nadat zij het verbruik van het prijsplafond hebben bereikt, dan zijn zij mogelijk ongeveer evenveel kwijt als bij een snellader”, zegt Hans de Kok, directeur bij Pricewise.

BEKIJK OOK:
Stekkerrijder laat zich amper afremmen door prijsexplosie aan laadpaal

Als voorbeeld geeft hij een Tesla Model S. Het volladen van deze auto thuis kost nu rond de 30 euro bij 0,40 cent per kilowattuur. Bij Fastned kost diezelfde tank 62,25 euro bij 0,83 cent per kilowattuur, stelt de site vast.

In augustus vorig jaar was een automobilist met een elektrische auto thuis nog 58 euro (0,77 per kilowattuur) kwijt, bij Fastned betaalde je op dat moment 51 euro (0,68 per kilowattuur).

BEKIJK OOK:
BMW-bestuurder Pieter Nota: ’Dealer wordt agent’

Pricewise wijst erop dat de huidige marktprijzen van energieleveranciers rond de 0,80 cent per kilowattuur liggen. Budget Energie verlaagde afgelopen week de prijs per eenheid stroom naar 0,39 cent, dat is 0,01 cent onder het tarief van het prijsplafond.

„Als de inkoopprijs van energie verder daalt of blijft op het niveau van afgelopen week, dan verwacht ik dat meerdere energieleveranciers hun prijzen verlagen tot onder het prijsplafond”, stelt de Kok. Wanneer dat gebeurt, is het volgens hem ook boven het verbruik van het prijsplafond goedkoper om de auto thuis op te laden.

BEKIJK OOK:
Omzet Fastned bijna verdriedubbeld

Fastned zegt vooralsnog geen „negatieve impact” te zien van prijswijzigingen in de thuissituatie. „Bij ons blijven de omzetten en het aantal klanten toenemen”, aldus een woordvoerder. Fastned is het grootste snellaadbedrijf in Nederland, met 150 laadstations.

www.telegraaf.nl/financieel/116209520...
[verwijderd]
0
Volkswagen ziet niets in auto's op waterstof

Volkswagen ziet geen toekomst in waterstofauto's. Concurrenten als Toyota en Hyundai maken wel waterstofauto's, maar het Duitse autoconcern heeft geen plannen om in dit decennium een personenauto die rijdt op waterstof te produceren.

"Waterstof is niets voor ons", zegt Volkswagen-ceo Thomas Schafer tegen Autobild. Hij wijst op de nadelen van waterstofauto's ten opzichte van stekkerauto's met accu's. "Het is niet competitief, zeker niet voor personenauto's, de tanks nemen ruimte in de cabine in. Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto. Ik zie dit niet gebeuren in dit decennium. Niet bij Volkswagen."

www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5361286...
voda
0
Elektrische auto’s voortaan verboden op deze veerboten
Artikel van Auto55.be • Gisteren om 19:50
© Auto55.be

Elektrische auto’s zijn moeilijk te blussen, dat is bekend. Om die reden heeft de brandweer bijvoorbeeld niet graag elektrische auto’s die staan laden in ondergrondse parkeergarages. Maar de situatie kan nog complexer zijn. Op een boot bijvoorbeeld. Daarom verbiedt rederij Havila Kystruten, die langs de Noorse kust actief is tussen Bergen en Kirkenes, voortaan elektrische auto’s. Die mogen niet meer aan boord op het populaire toeristische traject.

Ramp met autotransportschip

De beslissing is een gevolg van een brand aan boord van autotransportschip Felicity Ace in februari 2022. Aan boord van zogeheten roll on / roll off autotransportschip brak toen brand uit. Aan boord waren bijna 4000 auto’s van de verschillende merken van de Volkswagen-groep. De bemanning kon de brand niet onder controle krijgen. Een gegeven waarvoor de elektrische auto’s aan boord als oorzaak werden aangewezen. De brand brak uit op 16 februari. Alle 22 bemanningsleden konden gered worden, maar het schip zonk uiteindelijk bijna 2 weken later na een tijd stuurloos rond te hebben gedobberd.

Te moeilijk om te blussen

Volgens Havila Kystruten blijkt uit een veiligheidsanalyse nu dat een brand van een elektrische auto aan boord zou leiden tot een situatie die zo complex is dat de bemanning de situatie onmogelijk aan zou kunnen. Momenteel lijken er nog geen andere rederijen het voorbeeld te volgen. De beslissing is des te opmerkelijker omdat Noorwegen te boek staat als een mekka voor de bezitter van een elektrische auto. EV’s domineren er de verkoop van nieuwe auto’s, met een marktaandeel van meer dan 80%.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/elektri...
voda
0
Duitsland: “elektrische auto’s maken snelheidslimiet op autobahn overbodig”
Artikel van Auto55.be • 4 uur geleden

Tot op heden zijn grote delen van het Duitse snelwegnet - de fameuze Autobahn - nog steeds vrij van een snelheidslimiet. De algemene invoering van een snelheidsbeperking wordt er met de regelmaat van de klok weer bovenaan de agenda geplaatst. Het is een geliefkoosd onderwerp van zowel de groenen als voorstanders van meer veiligheid.

© Auto55.be

Steeds luidere politiek roep om snelheidslimieten

Tot op heden bleek er echter onvoldoende politieke wil om een algemene limiet - de vaak gesuggereerde 130km/u - in te voeren. De discussie wordt er niet eenvoudiger om omdat een lagere snelheidsbeperking volgens sommige onderzoeken zou leiden tot een hogere filedruk en dat op haar beurt voor meer vervuiling. En op veiligheidsvlak scoort Duitsland ook hoge toppen. De ongevalstatistieken zijn er beter dan in veel landen mét een snelheidsbeperking. Een recente politieke demarche voor de invoering van een algemene maximumsnelheid kon alweer geen meerderheid vinden, maar het onderwerp blijft maar opduiken en het draagvlak wordt er steeds breder.

"Mensen zullen toch niet meer snel kunnen rijden"

De Duitse minister van transport, Volker Wissing, drukt recente geruchten over besprekingen over de invoering van een maximumsnelheid in Duitse media alweer de kop in. Nochtans hoort Wissing tot een coalitie (in Duitsland aan de macht sinds oktober 2021) die een snelheidslimiet wel degelijk op de agenda had staan. Wissing verstopt zich achter de elektrische toekomst. Die maakt volgens hem een snelheidslimiet overbodig. “Mensen zullen toch niet snel meer kunnen rijden want ze zullen hun batterijen moeten sparen” verklaarde hij tegen Duitse media.

Wissing wil zelfs het Duitse snelwegnet uitbreiden. Hij pakt uit met een studie die aantoont dat zowel personen als vrachtvervoer in de toekomst verder zal toenemen (volgens schattingen met zo'n 50 miljoen ton per jaar) en hij wil het Duitse wegennet aanpassen aan het verwachte debiet. Dat stuit alweer op weerstand van groen, dat beweert dat meer wegen aanleggen strijdig is aan de milieudoelstellingen van de natie.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/duitsla...
voda
0
'Prijzenoorlog' elektrische auto's in VS: Ford verlaagt ook de prijzen
Artikel van RTL Nieuws • Gisteren om 19:21

Er lijkt in de VS een 'prijzenoorlog' tussen fabrikanten van elektrische auto's te ontstaan. Nadat Tesla recent zijn prijzen tot 20 procent verlaagde, volgt Ford nu met een prijsverlaging van gemiddeld 4500 dollar voor de elektrische Mustang Mach-E.

De elektrische Ford Mustang Mach-E
© Aangeboden door RTL Nieuws

Tesla verlaagde twee geleden geleden de prijzen van zijn Model 3 en Model Y, ook in Nederland. Dat zorgde volgens topman Elon Musk direct voor een flinke groei in de vraag naar de auto's van het merk.

"Onze concurrenten passen ook hun prijzen aan. Als we concurrerend willen blijven moeten we daar op reageren", zei Ford-topman Marin Gjaja over de prijsverlaging in de VS. De goedkoopste Mustang Mach-E kost in de VS nu 45.995 dollar (ex btw). De Amerikaanse prijzen van de elektrische Ford zijn tot 8 procent gedaald.

Ford hoopt dit jaar de productie met tweederde te vergroten. Het bedrijf zei vorig jaar nog dat het nauwelijks winst maakte met de Mach-E.

Amerikaanse media spreken van een 'prijzenoorlog' tussen makers van stekkerauto's. Analisten verwachten dat GM, het bedrijf achter Cadillac, Buick en Chevrolet, binnenkort ook met een prijsverlaging komt.

Nederlandse prijzen onlangs al verlaagd
In Nederland heeft Ford per 1 januari de prijzen van de Mustang Mach-E al verlaagd. Zo ging de prijs van het instapmodel van 61.200 euro naar 58.100 euro.

"Onze prijsstrategie in Noord-Amerika en die in Europa staan los van elkaar", legt een woordvoerder van Ford uit. "We kijken continu naar de markt. En het is niet zo dat we alleen naar Tesla kijken. We waren in Nederland dus eerder dan Tesla met onze nieuwe prijsstelling."

Belastingvoordeel
Door de prijsverlagingen in de VS komt de elektrische Ford daar, net als sommige Tesla-modellen, in aanmerking voor het belastingvoordeel van 7500 dollar voor stekkerauto's.

Volgens Ford zorgt zijn elektrische auto voor nieuwe klanten: tweederde van de Mustang Mach-E-kopers had voordien een auto van een concurrerend merk.

Pick-uptruck
In de VS is er ook veel vraag naar de elektrische pick-uptruck van Ford, de F-150 Lightning. Daarvan zijn de prijzen niet lager geworden. Eind 2021 zei Ford al ruim 200.000 reserveringen voor de elektrische pick-uptruck te hebben ontvangen.

Over een Nederlandse introductie van de elektrische F-150 is volgens de Ford-woordvoerder nog niets bekend. "In de VS is de vraag groter dan wat we aankunnen. Voor een aantal Europese landen kan het ook een interessante wagen zijn. Maar of en wanneer hij naar Nederland komt, is nog niet bekend."

www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/p...
voda
1
Interview with Anfia director
by Kallanish Power Materials

Kallanish Power Materials sits down with general director of Italian automakers' association Anfia, Gianmarco Giorda for exclusive interview with Kallanish to discuss electric mobility in Europe.

Voor meer, zie de bijlage
Bijlage:
3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  18:05
 Germany40^ 17.726,50 -0,62%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.914,34 -0,45%
 US30^ 37.924,96 -0,23%
 Nasd100^ 17.243,34 -1,74%
 US500^ 4.995,45 -1,07%
 Japan225^ 37.415,98 -1,54%
 Gold spot 2.399,41 +0,84%
 EUR/USD 1,0653 +0,09%
 WTI 82,71 +0,77%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront