Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
boothram
0
We weten eigenlijk nog niets...
Wie kochten in de laatste maand 25% van de euronav aandelen? Een derde hond scenario? de virenden van MCA, oude familiebanden? zowel sofina, exmar, ackh kan zomaar over een half miljardej beschikken. Ook cmb, en wie euronav binnenrijft kan zomaar cash maken: van de cashflo, de oudere suexmax, of de nieuwbouwcontracten met voorafbetalingen verkopen.. Of de FSO verkopen? Ik kan me voorstellen dat een private equity fonds met een miljard cash en een halfjard opvraagbaar zomaar de Boël (whatsinaname) overneemt. O ja Belgie heeft bij mijn weten maar 1 private equity specialist, den Hugo.
wiegveld
0
Meer de TIJD, analyse

MARC DE ROO KOEN LAMBRECHT
10 januari 2023 13:48
Frontline trekt de stekker uit het ruilbod met Euronav. De familie Saverys, die het bod sowieso kon blokkeren, is nu aan zet. De vraag is wat er gebeurt met Euronav-CEO Hugo De Stoop, die zijn lot hardnekkig aan de fusie verbond.
De Cypriotische rederij Frontline liet maandag nabeurs in New York in een kort persbericht weten dat ze niet langer een combinatie - lees: ruilbod - met de Belgische olietankerrederij Euronav
EURN
-19,89%
nastreeft. Dat betekent dat de Noorse scheepsmagnaat John Fredriksen, die Frontline al jaren controleert, de in juli vorig jaar gesloten combinatie afblaast en er dus geen fusie komt. Euronav blijft tot nader order Belgisch.

De mededeling komt niet als een verrassing. De familie Saverys, die zich als Euronav-aandeelhouder altijd heeft verzet tegen de fusie, had de afgelopen maanden voor 620 miljoen dollar Euronav-aandelen gekocht en bereikte eind vorig jaar een blokkeringsminderheid van 25 procent. Dat was voldoende om de fusie te blokkeren.
Begin december had Fredriksen, die vorig jaar ook massaal Euronav-aandelen had ingekocht, zijn belang in Euronav tot ieders verbazing ook verlaagd van 18,8 naar 17,8 procent. Dat was volgens insiders een teken aan de wand dat hij niet meer in de overname van Euronav geloofde. Maandag gooide Fredriksen zonder enige uitleg de handdoek ook publiekelijk in de ring
wiegveld
0
Dividendstop

Fredriksen heeft net als de Saverysen een hekel aan langlopende onderhandelingen die beheerst worden door advocaten, haat patstellingen en wil dat het vooruitgaat. De deal met Euronav was het tegenovergestelde van wat hij in gedachten had. De flamboyante scheepstycoon was het getalm en het vijandschap van de Saverysen - die hij al decennialang kent - hartsgrondig beu.
Voor Fredriksen duurde de procedure om tot een ruilbod te komen te lang. Hij kon geen dividenden betalen omdat Euronav-topman Hugo De Stoop hem aan het fusieakkoord hield. Daarin staat dat beide bedrijven geen dividenden mogen betalen tot het einde van het ruilbod. Maar onder meer door de weerstand van de familie Saverys, die de jongste maanden meermaals met zowel De Stoop als Fredriksen rond de tafel ging zitten om uit de impasse te raken, was dat ruilbod pas in het eerste kwartaal gepland.
Door de diversificatieplannen van de familie Saverys valt niet uit te sluiten dat een deel van de Euronav-vloot toch nog in handen van Frontline belandt.
Deel op Twitter
Fredriksen begreep ook dat een bod op de overblijvende aandelen van Euronav weinig zin had. Zelfs als Frontline met zijn ruilbod op Euronav 55 procent of meer haalde, zou een olietankergroep ontstaan met een hoofdbedrijf en een filiaal met dezelfde CEO - De Stoop - en dezelfde raad van bestuur, maar met verschillende minderheidsaandeelhouders in bedrijven die elkaars concurrenten zijn.
Dat zou nefast zijn voor zowel Frontline als Euronav. Fredriksen had dat als geen ander begrepen en gaat nu waarschijnlijk naar andere manieren op zoek om zijn olietankerrederij verder uit te bouwen.
wiegveld
0
Groene waterstof

Nu de fusie tussen Frontline en Euronav officieel begraven is, is de familie Saverys, die Euronav nog altijd bestempelt als haar baby, meer dan ooit aan zet. Alexander Saverys - de CEO van de groep CMB waartoe Euronav ooit behoorde - bevestigde eind vorig jaar in alle stelligheid in een interview met De Tijd dat hij niet van plan is te verkopen en dus in Euronav wil blijven.
Hij wil de Belgische olietankerrederij uitbouwen tot een meer gediversifieerde rederij met schepen die inzetten op het vervoer van containers, droge bulk - wat CMB nu ook doet - en op het transport van meer 'milieuvriendelijke' producten als groene waterstof of ammoniak. Die twee producten zullen volgens specialisten een belangrijke rol spelen in de wereldwijde energietransitie van de chemiesector en in de 'decarbonisatie' van de scheepvaart.
LEES MEER

Euronav keldert na mislukte fusie
Om Euronav van koers te laten veranderen, heeft Saverys een boud plan klaar. Hij wil de winsten uit het vervoer van olie - Euronav stevent af op een brutowinst van 1 miljard euro - en de opbrengsten uit de verkoop van een deel van de Euronav-tankers op termijn herinvesteren in een meer gediversifieerde vloot. Het is niet uitgesloten dat een deel van de Euronav-vloot op die manier uiteindelijk toch in handen van Fredriksen komt.
Om die compleet nieuwe strategie door te drukken zal Saverys - die het nooit een goed idee gevonden heeft 'Euronav te verpatsen aan de Vikings' - de aandeelhouders van Euronav achter zich moeten krijgen. Dat wordt geen makkelijke klus. De meeste zijn in de ban van de verwachte hoge dividenden en die zullen de eerstvolgende jaren wellicht op een veel lager pitje komen, zeker als Saverys zijn zin doordrijft.
In mei vorig jaar werd de familie Saverys nog teruggefloten door de aandeelhouders van Euronav toen ze probeerde drie bestuurders bij de rederij benoemd te krijgen. De verwachting is dat ze dit jaar nog eens probeert om Ludovic Saverys, de broer van Alexander, vertrouweling Patrick De Brabandere en de Noor Bjarte Bøe als Euronav-bestuurder benoemd te krijgen. Voor de benoeming is 50 procent plus 1 stem nodig.
Dreun voor aandeel

Het wordt ook afwachten wat gebeurt met Hugo De Stoop. De Euronav-topman heeft zich maanden volop gesmeten in het fusievoorstel met Frontline en bleef tot het laatste moment vasthouden aan het ruilbod. Zelfs nadat de Saverysen een blokkeringsmeerderheid van 25 procent hadden bereikt.
Als de Saverysen de macht grijpen bij Euronav, bestaat de kans dat CEO Hugo De Stoop de wacht wordt aangezet.
Deel op Twitter
Met zijn verklaringen in de media joeg hij de familie Saverys regelmatig op de kast. Zo noemde hij de recente vermindering door Fredriksen van zijn Euronav-belang 'een non-event' en bleef hij steevast geloven in het verhaal van wat de grootste olietankerrederij ter wereld moest worden. Hij weigerde ook in te gaan op de compromisvoorstellen van de Saverysen en vond hun 'vergroeningsplan' te verregaand. Ook het Saverys-kamp spaarde zijn kritiek op De Stoop niet.
Als de Saverysen de macht grijpen bij Euronav, is de kans niet onbestaande dat De Stoop - die net als de familie Saverys in het Belgica-gebouw aan de Antwerpse De Gerlachekaai werkt - en zijn management de wacht worden aangezegd en moeten opkrassen. De Stoop wou geen commentaar kwijt. Ook bij de familie Saverys hield de lippen elkaar.
Het aandeel van Euronav kreeg dinsdag een dreun van ruim 17 procent. Toen de Saverysen hun blokkeringsminderheid van 25 procent bereikten, kreeg de olietankerrederij van hetzelfde laken een broek.
Donatello
0
Bootrham heeft wat hij wilt :-) benieuwd naar de groei en meerwaarde de eerste 4 jaar....
Francesco L.
0
quote:

wiegveld schreef op 10 januari 2023 15:11:

Groene waterstof

Nu de fusie tussen Frontline en Euronav officieel begraven is, is de familie Saverys, die Euronav nog altijd bestempelt als haar baby, meer dan ooit aan zet. Alexander Saverys - de CEO van de groep CMB waartoe Euronav ooit behoorde - bevestigde eind vorig jaar in alle stelligheid in een interview met De Tijd dat hij niet van plan is te verkopen en dus in Euronav wil blijven.
Hij wil de Belgische olietankerrederij uitbouwen tot een meer gediversifieerde rederij met schepen die inzetten op het vervoer van containers, droge bulk - wat CMB nu ook doet - en op het transport van meer 'milieuvriendelijke' producten als groene waterstof of ammoniak. Die twee producten zullen volgens specialisten een belangrijke rol spelen in de wereldwijde energietransitie van de chemiesector en in de 'decarbonisatie' van de scheepvaart.
LEES MEER

Euronav keldert na mislukte fusie
Om Euronav van koers te laten veranderen, heeft Saverys een boud plan klaar. Hij wil de winsten uit het vervoer van olie - Euronav stevent af op een brutowinst van 1 miljard euro - en de opbrengsten uit de verkoop van een deel van de Euronav-tankers op termijn herinvesteren in een meer gediversifieerde vloot. Het is niet uitgesloten dat een deel van de Euronav-vloot op die manier uiteindelijk toch in handen van Fredriksen komt.
Om die compleet nieuwe strategie door te drukken zal Saverys - die het nooit een goed idee gevonden heeft 'Euronav te verpatsen aan de Vikings' - de aandeelhouders van Euronav achter zich moeten krijgen. Dat wordt geen makkelijke klus. De meeste zijn in de ban van de verwachte hoge dividenden en die zullen de eerstvolgende jaren wellicht op een veel lager pitje komen, zeker als Saverys zijn zin doordrijft.
In mei vorig jaar werd de familie Saverys nog teruggefloten door de aandeelhouders van Euronav toen ze probeerde drie bestuurders bij de rederij benoemd te krijgen. De verwachting is dat ze dit jaar nog eens probeert om Ludovic Saverys, de broer van Alexander, vertrouweling Patrick De Brabandere en de Noor Bjarte Bøe als Euronav-bestuurder benoemd te krijgen. Voor de benoeming is 50 procent plus 1 stem nodig.
Dreun voor aandeel

Het wordt ook afwachten wat gebeurt met Hugo De Stoop. De Euronav-topman heeft zich maanden volop gesmeten in het fusievoorstel met Frontline en bleef tot het laatste moment vasthouden aan het ruilbod. Zelfs nadat de Saverysen een blokkeringsmeerderheid van 25 procent hadden bereikt.
Als de Saverysen de macht grijpen bij Euronav, bestaat de kans dat CEO Hugo De Stoop de wacht wordt aangezet.
Deel op Twitter
Met zijn verklaringen in de media joeg hij de familie Saverys regelmatig op de kast. Zo noemde hij de recente vermindering door Fredriksen van zijn Euronav-belang 'een non-event' en bleef hij steevast geloven in het verhaal van wat de grootste olietankerrederij ter wereld moest worden. Hij weigerde ook in te gaan op de compromisvoorstellen van de Saverysen en vond hun 'vergroeningsplan' te verregaand. Ook het Saverys-kamp spaarde zijn kritiek op De Stoop niet.
Als de Saverysen de macht grijpen bij Euronav, is de kans niet onbestaande dat De Stoop - die net als de familie Saverys in het Belgica-gebouw aan de Antwerpse De Gerlachekaai werkt - en zijn management de wacht worden aangezegd en moeten opkrassen. De Stoop wou geen commentaar kwijt. Ook bij de familie Saverys hield de lippen elkaar.
Het aandeel van Euronav kreeg dinsdag een dreun van ruim 17 procent. Toen de Saverysen hun blokkeringsminderheid van 25 procent bereikten, kreeg de olietankerrederij van hetzelfde laken een broek.
Thanks for the update. This is the gravestone on Euronav, the queen of the seas. Transforming such a company into a multi purpose reality for containers, bulk and so on is a losers' project.
Tsjoeba
0
Ben blij dat ik er eind vorige jaar uitgestapt ben.
Ze mogen met k weet niet wat van toekomst plannen komen wat ze willen.
Als het (toekomstige)bestuur er maar zit om op elkaars aangezicht te slaan kan het niet gezond zijn.
Ik ben blij, met zeer mooie winst verkocht (ak 8,00 en vk 17,50)
NSBB
0
FRO gaat er als een speer van door , al bijna + 25% er bij vandaag ,maar verwacht wel een herstel de komende dagen bij EURN .
Donatello
0
ja, jammer dat ik mijn frontline niet kan verkopen, had ze bij degiro, maar die werken niet met cyprische beurs.... staan op 0 waarde, men ging vandaag beslissen wat ze gingen doen, de aandelen teruggeven/ laten overbrengen naar andere portefeuille/ of dezelfde aandelen geven in dollars.....
[verwijderd]
0
» 10 jan 2023

Saverys-familie aan zet bij Euronav na afhaken Frontline
Frontline trekt de stekker uit het ruilbod met Euronav. De familie Saverys, die het bod sowieso kon blokkeren, is nu aan zet. De vraag is wat er gebeurt met Euronav-CEO Hugo De Stoop, die zijn lot hardnekkig aan de fusie verbond.

De Cypriotische rederij Frontline liet maandag nabeurs in New York in een kort persbericht weten dat ze niet langer een combinatie - lees: ruilbod - met de Belgische olietankerrederij Euronavnastreeft. Dat betekent dat de Noorse scheepsmagnaat John Fredriksen, die Frontline al jaren controleert, de in juli vorig jaar gesloten combinatie afblaast en er dus geen fusie komt. Euronav blijft tot nader order Belgisch.
De mededeling komt niet als een verrassing. De familie Saverys, die zich als Euronav-aandeelhouder altijd heeft verzet tegen de fusie, had de afgelopen maanden voor 620 miljoen dollar Euronav-aandelen gekocht en bereikte eind vorig jaar een blokkeringsminderheid van 25 procent. Dat was voldoende om de fusie te blokkeren.

Begin december had Fredriksen, die vorig jaar ook massaal Euronav-aandelen had ingekocht, zijn belang in Euronav tot ieders verbazing ook verlaagd van 18,8 naar 17,8 procent. Dat was volgens insiders een teken aan de wand dat hij niet meer in de overname van Euronav geloofde. Maandag gooide Fredriksen zonder enige uitleg de handdoek ook publiekelijk in de ring.
Dividendstop

Fredriksen heeft net als de Saverysen een hekel aan langlopende onderhandelingen die beheerst worden door advocaten, haat patstellingen en wil dat het vooruitgaat. De deal met Euronav was het tegenovergestelde van wat hij in gedachten had. De flamboyante scheepstycoon was het getalm en het vijandschap van de Saverysen - die hij al decennialang kent - hartsgrondig beu.

Voor Fredriksen duurde de procedure om tot een ruilbod te komen te lang. Hij kon geen dividenden betalen omdat Euronav-topman Hugo De Stoop hem aan het fusieakkoord hield. Daarin staat dat beide bedrijven geen dividenden mogen betalen tot het einde van het ruilbod. Maar onder meer door de weerstand van de familie Saverys, die de jongste maanden meermaals met zowel De Stoop als Fredriksen rond de tafel ging zitten om uit de impasse te raken, was dat ruilbod pas in het eerste kwartaal gepland.
Fredriksen begreep ook dat een bod op de overblijvende aandelen van Euronav weinig zin had. Zelfs als Frontline met zijn ruilbod op Euronav 55 procent of meer haalde, zou een olietankergroep ontstaan met een hoofdbedrijf en een filiaal met dezelfde CEO - De Stoop - en dezelfde raad van bestuur, maar met verschillende minderheidsaandeelhouders in bedrijven die elkaars concurrenten zijn.

Dat zou nefast zijn voor zowel Frontline als Euronav. Fredriksen had dat als geen ander begrepen en gaat nu waarschijnlijk naar andere manieren op zoek om zijn olietankerrederij verder uit te bouwen.
Groene waterstof

Nu de fusie tussen Frontline en Euronav officieel begraven is, is de familie Saverys, die Euronav nog altijd bestempelt als haar baby, meer dan ooit aan zet. Alexander Saverys - de CEO van de groep CMB waartoe Euronav ooit behoorde - bevestigde eind vorig jaar in alle stelligheid in een interview met De Tijd dat hij niet van plan is te verkopen en dus in Euronav wil blijven.

Hij wil de Belgische olietankerrederij uitbouwen tot een meer gediversifieerde rederij met schepen die inzetten op het vervoer van containers, droge bulk - wat CMB nu ook doet - en op het transport van meer 'milieuvriendelijke' producten als groene waterstof of ammoniak. Die twee producten zullen volgens specialisten een belangrijke rol spelen in de wereldwijde energietransitie van de chemiesector en in de 'decarbonisatie' van de scheepvaart.

Om Euronav van koers te laten veranderen, heeft Saverys een boud plan klaar. Hij wil de winsten uit het vervoer van olie - Euronav stevent af op een brutowinst van 1 miljard euro - en de opbrengsten uit de verkoop van een deel van de Euronav-tankers op termijn herinvesteren in een meer gediversifieerde vloot. Het is niet uitgesloten dat een deel van de Euronav-vloot op die manier uiteindelijk toch in handen van Fredriksen komt.

Om die compleet nieuwe strategie door te drukken zal Saverys - die het nooit een goed idee gevonden heeft 'Euronav te verpatsen aan de Vikings' - de aandeelhouders van Euronav achter zich moeten krijgen. Dat wordt geen makkelijke klus. De meeste zijn in de ban van de verwachte hoge dividenden en die zullen de eerstvolgende jaren wellicht op een veel lager pitje komen, zeker als Saverys zijn zin doordrijft.

In mei vorig jaar werd de familie Saverys nog teruggefloten door de aandeelhouders van Euronav toen ze probeerde drie bestuurders bij de rederij benoemd te krijgen. De verwachting is dat ze dit jaar nog eens probeert om Ludovic Saverys, de broer van Alexander, vertrouweling Patrick De Brabandere en de Noor Bjarte Bøe als Euronav-bestuurder benoemd te krijgen. Voor de benoeming is 50 procent plus 1 stem nodig.
Dreun voor aandeel

Het wordt ook afwachten wat gebeurt met Hugo De Stoop. De Euronav-topman heeft zich maanden volop gesmeten in het fusievoorstel met Frontline en bleef tot het laatste moment vasthouden aan het ruilbod. Zelfs nadat de Saverysen een blokkeringsmeerderheid van 25 procent hadden bereikt.
Met zijn verklaringen in de media joeg hij de familie Saverys regelmatig op de kast. Zo noemde hij de recente vermindering door Fredriksen van zijn Euronav-belang 'een non-event' en bleef hij steevast geloven in het verhaal van wat de grootste olietankerrederij ter wereld moest worden. Hij weigerde ook in te gaan op de compromisvoorstellen van de Saverysen en vond hun 'vergroeningsplan' te verregaand. Ook het Saverys-kamp spaarde zijn kritiek op De Stoop niet.

Als de Saverysen de macht grijpen bij Euronav, is de kans niet onbestaande dat De Stoop - die net als de familie Saverys in het Belgica-gebouw aan de Antwerpse De Gerlachekaai werkt - en zijn management de wacht worden aangezegd en moeten opkrassen. De Stoop wou geen commentaar kwijt. Ook bij de familie Saverys hield de lippen elkaar.

Het aandeel van Euronav kreeg dinsdag een dreun van ruim 17 procent. Toen de Saverysen hun blokkeringsminderheid van 25 procent bereikten, kreeg de olietankerrederij van hetzelfde laken een broek.
Bron:"De Tijd"
boothram
0
Hugo de Stoop was en is 'maar' CEO van een raad van bestuur die een opportuniteit zag in fusie met frontline aan degelijke voorwaarden...Ik zie niet in waarom dat de relatie met de Saverijs blijvend zou moeten verstoren...hij is tenslotte maar de tolk van de raad van bestuur, en die werd opgedrongen door Fredeiksen. Overigens acht ik het niet uitgesloten dat hij het nooit echt eens was met Fredriksen. En dat hij weldegelijk blij is met het vertrek van Frederiksen. Trouwens,de echte reden van het vertrek van Fredriksen zou wel eens kunnen een conflict zijn met zijn raad van bestuur. De nieuwe, onmiddellijk renderende boten gingen naar frontline, en euronav krijgt nu pas zijn nieuwe boten, en eigenlijk teveel om goed te zijn..Nu, misschien neemt hij die overbodige nieuwbouwcontracten over, met een grote kapitaalverhoging bij Frontline? Zomaar zonder enige compensatie of schadeherstel euronav beleggers oplichten, want die rekenen met recht en redenn op 2 aandelen frontline, dan zou hij er al te goedkoop van afkomen.

Ik ga ervan uit dat ze nu gewoon verder gaan als voor de komst van de viking, dwz de winst op verkoop van boten reserveren voor vlootvernieuwing, en de courante winst voor de helft als dividend (met een minimum) en voor de rest aankoop aandelen. De massale aankoop van nieuwe boten die nu nog niet opbrengen maar wel al kosten is een 'eis' van frederiksen, en zal enigszins wegen op de winst op korte termijn.
Er zal wel echter zowat een miljard aan courante cashflow overblijven: rekening houdend met een zeker tekort aan vlcc, als china weer volledig open gaat.
Wat die nieuwe boten betreft, die zijn nu wel in waarde gestegen, en die zouden kunnen verkocht worden via leasecontracten en in de vloot blijven.
De schuldenlast is na die inkopen wel gestegen, maar in het transcript van q3 resultaten is uitgelegd hoe de liquiditeitsposite van 700 miljoen vanzelf hersteld.
op de duur verwacht ik 70 boten die elke dag minstens 20 000 net moeten opbrengen ...met de FSO erbij kom je dan tot een 500 miljard net, zonder de winst op boten mee te rekenen (die gaat naar groei)
en daarmee kunnen ze dus 10% eigen aandelen inkopen en nog een $ uitbetalen.
Fronline zou misschien het dubbel dividend geven... 2 euro -30% = 1,4 euro net en blijven invesrteren in overbodige tankers. Het euronav dividend kan nog een tijdje uit kapitaalreserve, zonder belgische voorheffing...
Overigens zie ik een aantal schadeloosstelling eisen afkomen op frontline, en jarenlange juridische onzekerheid die op het aandeel zal wegen..Maar ja onderhandelingen brengen euronav nu wel in de controlerende positiie. logisch zou geweest zijn dat frontline zakt en euronav stijgt...maar ja, de succesverhalen over de grootste tankermaatschappij ter wereld hebben de beleggers op het verkeerde been gezet.

Donatello
0
realiteit is dat euronav dus veel geld zal steken in R&D en dit op het aandeel zal wegen, dus het is niet logisch dat Euronav veel zou stijgen en Frontline die die kosten niet moet doen zou zakken....
NSBB
0
wat is er nu voor het moment met EURN ? handel stil gelegd ? weet iemand iets meer ?
NSBB
0
Euronav oneens met annulering overname door Frontline

Delen met anderen
(ABM FN) Euronav vindt dat Frontline geen afdoende reden heeft gegeven om de combinatie tussen de twee bedrijven te annuleren en dat Frontline daarmee geen recht doet aan de bestaande overeenkomst. Dit meldde Euronav woensdag in een persbericht.

"Euronav heeft voldaan aan haar verplichtingen onder de combinatieovereenkomst en deed alles wat in haar macht lag om deze transactie tot een goed einde te brengen", stond in het persbericht.

De mogelijke opties worden nu bestudeerd door Euronav, waaronder een rechtszaak of arbitrage.

Door: ABM Financial News.pers@abmfn.beRedactie: +32(0)78 486 481
maci
0
EURONAV VERWERPT
FRONTLINE’S RECHT OM
COMBINATIEOVEREENKOMST TE
BEEINDIGEN
ANTWERPEN, België, 11 januari 2023 – Euronav NV (“EURN” or “Euronav”) (NYSE: EURN &
Euronext: EURN) maakt hierbij, na grondig overleg met haar juridische en financiële
adviseurs, van de gelegenheid gebruik om onze stakeholders op de hoogte te brengen van
de verdere stappen volgend op de aankondiging op 9 januari 2023 van onze partner in de
combinatieovereenkomst.
Euronav stelt vast dat de eenzijdige actie van Frontline (NYSE:FRO & OSE:FRO) om de
beëindiging van de combinatieovereenkomst na te streven geen basis vindt in de
combinatieovereenkomst die op 10 juli 2022 ondertekend werd door beide bedrijven, en dat
Frontline geen afdoende reden gegeven heeft voor deze beslissing. Euronav heeft voldaan
aan haar verplichtingen onder de combinatieovereenkomst en deed alles wat in haar macht
lag om deze transactie tot een goed einde te brengen.
De Raad van Toezicht en Directieraad van Euronav analyseren momenteel de opties van de
Vennootschap en zullen passende maatregelen nemen om de rechten en belangen van
Euronav en haar belanghebbenden te beschermen en te vrijwaren, met inbegrip van maar
niet beperkt tot mogelijke rechtszaken en/of arbitrage. Euronav zal haar strategie voor
waardecreatie blijven uitvoeren en is goed gepositioneerd om de opportuniteiten te grijpen
die de verbeterde marktomstandigheden bieden en om haar waardepotentieel voor alle
belanghebbenden te maximaliseren.
Euronav blijft communiceren en een constructieve dialoog onderhouden met haar
aandeelhouders.
Contact:
Brian Gallagher – Head of IR Communications & Management Board member
Tel: +44 20 78 70 04 36
Email: IR@euronav.com
PERSMEDEDELING
Gereglementeerde informatie - Dit persbericht bevat voorwetenschap in de zin van
Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014
inzake marktmisbruik (verordening marktmisbruik)
11 januari 2023 – 02:00 p.m. CET

Bekendmaking resultaten vierde kwartaal: 2 februari 2023

Bron: ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...
Donatello
0
Euronav kan de eenzijdige terugtrekking van Frontline uit hun fusieakkoord niet verkroppen. Volgens de olietankerspecialist geven de Noren 'geen bevredigende reden' voor de beëindiging van de deal. De Belgische tankerrederij overweegt juridische acties om haar rechten te beschermen.

Het zit er bovenarms op tussen de Belgische olietankerrederij Euronav en haar Noorse sectorgenoot Frontline . Die zette maandag eenzijdig en abrupt een punt achter de fusieplannen tussen de twee bedrijven. Een reden gaf Frontline niet. Het ruilbod van de Noren op Euronav gaat evenmin door.

Bij Euronav pikken ze dat niet. Volgens de Belgische olietankerrederij gaf Frontline geen bevredigende reden om de fusieovereenkomst te beëindigen. 'Euronav heeft wel voldaan aan zijn verplichtingen onder de combinatieovereenkomst en alles gedaan wat in zijn macht lag om de transactie tot een succes te maken', luidt het.

Bij Euronav bekijken ze de opties en zeggen ze 'gepaste actie te zullen ondernemen' om de rechten en belangen van het bedrijf en zijn stakeholders te beschermen. Dat houdt ook mogelijke rechtszaken en/of arbitrageprocedures in.

Euronav zegt dat het na de mislukte fusie zijn waardecreatiestrategie wil blijven uitvoeren. Ook is het 'goed gepositioneerd om de kansen die de verbeterende marktomstandigheden bieden aan te grijpen en zijn waardepotentieel voor alle stakeholders te maximaliseren', luidt het.

'Daarmee begint wel een bijkomende periode van onzekerheid. En juridische acties gaan Euronav niet helpen de fusie wel te realiseren', zegt een waarnemer.

Familie Saverys
De familie Saverys, de eigenaar van de rederij CMB, verzette zich de voorbije maanden luid tegen de fusie van Frontline en Euronav. Ze bouwde zelfs een belang van 25 procent in de Vlaamse olietankerrederij uit om de deal te torpederen.

Maar de aanwezigheid van de familie als 'stoorzender' kan niet ingeroepen worden als reden om zich terug te trekken, leert een blik op het fusieakkoord tussen Euronav en Frontline.

Het aandeel Euronav klimt woensdagmiddag met ruim 3,5 procent. Dinsdag, na de bekendmaking van de terugtrekking van Frontline, had het een opdoffer van meer dan 17 procent gekregen.

Nu Frontline de stekker uit de deal met Euronav heeft getrokken, is de familie Saverys aan zet. De vraag is wat gebeurt met Euronav-CEO Hugo De Stoop, die zijn lot hardnekkig aan de fusie verbond.
[verwijderd]
0
Euronav pikt afgesprongen fusie met Frontline niet

Vandaag om 14:12

Euronav kan de eenzijdige terugtrekking van Frontline uit hun fusieakkoord niet verkroppen. Volgens de olietankerspecialist geven de Noren 'geen bevredigende reden' voor de beëindiging van de deal. De Belgische tankerrederij overweegt juridische acties om haar rechten te beschermen.

Het zit er bovenarms op tussen de Belgische olietankerrederij Euronav en haar Noorse sectorgenoot Frontline . Die zette maandag eenzijdig en abrupt een punt achter de fusieplannen tussen de twee bedrijven. Een reden gaf Frontline niet. Het ruilbod van de Noren op Euronav gaat evenmin door.

Bij Euronav pikken ze dat niet. Volgens de Belgische olietankerrederij gaf Frontline geen bevredigende reden om de fusieovereenkomst te beëindigen. 'Euronav heeft wel voldaan aan zijn verplichtingen onder de combinatieovereenkomst en alles gedaan wat in zijn macht lag om de transactie tot een succes te maken', luidt het.

Bij Euronav bekijken ze de opties en zeggen ze 'gepaste actie te zullen ondernemen' om de rechten en belangen van het bedrijf en zijn stakeholders te beschermen. Dat houdt ook mogelijke rechtszaken en/of arbitrageprocedures in.

Euronav zegt dat het na de mislukte fusie zijn waardecreatiestrategie wil blijven uitvoeren. Ook is het 'goed gepositioneerd om de kansen die de verbeterende marktomstandigheden bieden aan te grijpen en zijn waardepotentieel voor alle stakeholders te maximaliseren', luidt het.
pilot1
0
[quote alias=pilot1 id=14594744 date=202301101446]
Plukje gekocht voor de gok.

Mooi geweest nu in Oci
boothram
0
de handel is nog altijd extreem druk...We zijn alweer bijna aan 10M...
Ik denk dat frontline of frederiksen dat duur zal betalen bv 26 euro per aandeel in kontanten of een duur akkoordje in kontanten, minstens 20 euro per aandeel...Dat is de wettelijke logica: ze hadden baten bij de beloftes, nu moeten ze die nakomen.
Wellicht volgt er een vorm van vergoeding of regeling in de zin van compensatie voor wie aandelen bezat voor verkoop...ipv van 2 euro winst per aandeel door de merge, ni 3 euro verlies: 5 euro schade te vergoeden toch? en dat voor de aandeelhouder, ook nog enkele euro voor de schade aan euronav zelf.
Een schadervergoeding van 1 miljard $ zou ik normaal vinden helft voor houders op datum, andere helft voor euronav.

j
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 15,520
Verschil -0,030 (-0,19%)
Hoog 15,540
Laag 15,320
Volume 43.784
Volume gemiddeld 223.643
Volume gisteren 23.581

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront