TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
tatje
0
Tja wil vandaag afsluiten met :

We hebben in het nederlandse voetbal geen wereldtopper.

De jong leuk in de breedte , maar voor de rest geen Modric of de Bruijne of Messi ( door diverse barca bestuursleden riool rat of hormom dwerg ) genoemd.

Depay leuk voor een sub topper.

Van dijk, top tijd voorbij.

Xaxi midelmatige trainer met veel budget.

Van Gaal, als Portugal belt , het blijkt, Portugal belt nooit, zijn toch niet gek.

Ten Hag , geen voetstuk en toch kwaliteiten.
dachthetniet
0
quote:

tatje schreef op 14 januari 2023 18:33:

[...]

Ben het wel met je eens, oeverloos gelul, maar dan wel van jouw kant.

Gewoon verkopen op 10 maar dat doe je gegarandeerd NIET :-)
verkopen op 10€ hahahahhaa de grapjas.
tatje
2
Kijk je kan wel zeiken over koersdoelen.

Maar of het nu voor je zelf is of voor je kinderen of voor je klein kinderen.

Er is maar 1 ding dat telt,

GELUK

.En gelukkig is geluk, maar voor een beperkt deel afhankelijk van geld :-)

Desalniettemin ga ik vol voor Tom Tom.

Groeten een naaste verwante van Marten Toonder.
Alrob2
0
Wat is geluk?
Voor de 1 een pakhuis vol dukaten, voor de ander een groot denkraam.
Ik streef naar beiden, maar -parbleu- een heer van stand heeft genoeg aan een eenvoudige doch voedzame maaltijd in het bijzijn van zijn gewaardeerde vrienden, als je begrijpt wat ik bedoel.
JustRevisited
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 15 januari 2023 19:40:

img.mreza.bug.hr/2023/01/2021-Locatio...
Die is van 2021, dit is die van 2023.

TomTom streeft Google voorbij, maar HERE blijft grootste
telecomnieuws.online/markt/navigatie-...
www.counterpointresearch.com/maintain...

Ze komen jaarlijks wel op mij over als biased ten gunste van HERE.
Het onderzoek staat ook elk jaar op de HERE site (in opdracht van?)
Dutchy Ron
0
quote:

JustRevisited schreef op 15 januari 2023 20:56:

[...]

Die is van 2021, dit is die van 2023.

TomTom streeft Google voorbij, maar HERE blijft grootste
telecomnieuws.online/markt/navigatie-...
www.counterpointresearch.com/maintain...

Ze komen jaarlijks wel op mij over als biased ten gunste van HERE.
Het onderzoek staat ook elk jaar op de HERE site (in opdracht van?)
Eens, niet objectief
Dutchy Ron
0
Toyota Motor Europe customers are now able to purchase Yaris, Yaris Cross, and Aygo X vehicles with navigation that delivers fresh and accurate map data, as well as an easy-to-use UI for the daily commute and road tripping, all powered by Mapbox.

Waarom maar 3 modellen?

www.prnewswire.com/news-releases/mapb...
Dutchy Ron
0
Auto van het Jaar 2023: Jeep pakt de hoofdprijs!
Het Autosalon van Brussel was voor het eerst het toneel van de verkiezing van de Auto van het Jaar (COTY). Dit keer kreeg Jeep de meeste stemmen voor zijn Avenger.
tatje
0
Gewoon de presentatie van de laatste CMD.

Marktaandeel Europa
maps 35% momenteel - groei 5% - 2025 40% - groei omzet 14,28%
Nav software 25% momenteel - groei 15% - 2025 40% - groei omzet 60%
Traffic 75% blijft 75%

Marktaandeel VS
Maps 15% - groei 5% - 2025 20% - groei omzet 33,3%
nav software 15% - groei 5% - 2025 20% - groei in omzet 33,3%
Traffic 30% - groei 10% - 2025 40% - groei in omzet 33,3%

Gemiddelde groei ( weet niet of de onderdelen even groot zijn in omzet ) bijna 30% neem 25%

Neem de omzet van 2021 223.

223 in 2021 wordt dus door het grotere marktaandeel 25% groter nl 280.

De markt groeit van 2021 1 miljard naar 1,5 miljard in 2025 is 50%

280 maal 1,5 is 420 in 2025 voor automotive.

In de mid term kan Enterprise verdubbelen zei Harold.

Is de mid term te bepalen of had men een vraag moeten stellen aan Harold, wat bedoel je met mid term.

Al die publicaties, het zal wel.

Zonder schokkend nieuws hou ik me aan de uitspraken CMD vast.

In zuid Limburg is het momenteel 30 graden, ik ga zwemmen.

Doei :-)

Ben ik soms ergens anders ?
JustRevisited
2
@tatje. Ja een marktaandeel van maps en software Europa 40% en traffic 75%. Met een klein beetje Google en Mapbox en dan HERE rond de 50% marktaandeel maps. HERE marktaandeel software zal niet hoog zijn, dit is een gefragmenteerde markt die straks maar één grote speler heeft: TomTom.

Ga je ditzelfde schema echter opstellen voor marktaandelen in het electrische auto segment, dan is het marktaandeel van tomtom zeker groter. Dit komt door het EV marktaandeel van Hyundai/KIA en Stellantis die nog heel veel op de markt gaan zetten. En Volkswagen ook — de VW groep is (met de kennis van nu) een dual sourcer. Ze kopen software en services bij TomTom en (vooralsnog) maps bij HERE.

De EV gaat vroeg of laat de benzine en diesel auto overnemen en dan kantelt het infotainment marktaandeel eerder dan je denkt omdat voor EV’s geld dat ze 100% infotainment aan boord hebben, terwijl dit voor ‘normale’ auto’s rond de 40% ligt (de mix van EV en non-EV gaat naar 50% per 2025).

Er komt dus al vrij snel een situatie dat er meer infotainment systemen in EV’s verkocht worden dan in diesel/benzine auto’s. Dit kantelpunt is er al zodra de EV de 35% marktaandeel raakt. En dus bij behoud van huidige klandizie is ook marktleiderschap tomtom in het verschiet in Europa en op den duur misschien ook in de VS.

Wat HERE betreft; hun nieuwe maps platform is ontwikkeld samen met BMW. Ze noemen de andere twee Duitsers die aandeelhouder in hen zijn niet (Volkswagen en Daimler). Ik vermoed dat Volkswagen via CARIAD interesse heeft in het nieuwe maps platform en ook in Overture, om hun zogenoemde ‘swarm data’ te kunnen spiegelen aan een uniforme base map.

Volgens TomTom waren zowel big tech bedrijven en OEMs die wel oren hadden naar Overture. De tech bedrijven kennen we nu en zijn samen met TomTom de founders van Overture. De OEM’s doen het denk ik indirect met TomTom als tussenstation denk ik. Dit plaatje suggereert dat ook. Er is een directe lijn van TomTom naar OEM’s. a.storyblok.com/f/178460/1440x850/afd...
tatje
0
Het volgende werd gezegd door een analist, er rijden veel meer autos met Intelligent Speed Assist van Here dan van Tom Tom.

Goed kijken wat Harold daarop antwoordt

Maarten Verbeek – the IDEA! – Research Analyst
I'd like to get back to the Intelligent Speed Assist. You speak very highly about what you can do yourself.
But to my surprise, I did notice that HERE has captured most of that market. So, why have OEMs opted for
HERE instead of you?

Harold Goddijn – TomTom – Co-Founder & Chief Executive Officer
Yeah, I think there is a short-term plan and a longer-term plan. I think that in the short term, OEMs have
scrambled to get, from their existing suppliers, the data. I think with our increasing market share, we will see
significant growth, also in ISA, and significant market share wins in the ISA product going forward.

Tja.
tatje
0
JR, ben het gedeeltelijk eens.

Take rate en EV zitten al in de marktgrootte van 2025.

Groeien deze harder dan TT verwacht, dan zal de grootte van de markt in 2025 ook groter zijn.

Alles is te herleiden tot marktaandeel en marktgrootte.

Groei jouw take rate en EV harder dan bij anderen, dan praten we over marktaandeel groei.
JustRevisited
1
Ik vroeg aan twee industrie experts die dichtbij het vuur zit of het nieuwe maps platform TomTom aan meer Enterprise omzet gaat helpen.

Een paar dingen die gezegd werden.

- Het verbetert TomTom’s maps product met input vanuit OSM en big tech (ook de POI van Facebook)
- Het vergroot hun sales funnel (ze komen via Overture in contact met duizenden potentiële klanten die ze anders niet gekend hadden. Er zijn duizenden aanmeldingen)
- Het product dat TT verkoopt wordt hoogwaardiger. Niet meer basic map data maar value adding layers. Dus ook onderscheidender
- Of TomTom ook die hoogwaardigere kaarten lagen weet te verkopen aan die vergrote sales funnel konden ze geen antwoord geven. Ligt aan de behoeften bij die bedrijven en of TT daar op aansluit
- De te adresseren markt wordt groter door nieuwe doelgroepen als food delivery en social media
- Facebook gaat Overture gebruiken voor de metaverse
- Of Facebook en Amazon ook data gaan inkopen als klant? Geen antwoord. Wel is er een goede relatie ontstaan met deze tech bedrijven. En met Microsoft was die er al

Daarnaast een inzicht van mijn kant. Ik denk dat TomTom hiermee MapBox sterk de pas afsnijdt. MapBox kon zich op twee punten onderscheiden van TomTom en HERE. De eerste is de kwaliteit van de niet-automotive map data van OSM. MapBox heeft geen eigen kaarten maar gebruikt OSM en dat is best geschikt voor mobiele toepassingen zoals wandelen/fietsen.

Daarnaast is het design van de maps een troef van MapBox. In de nieuwe tomtom kaart zitten echter ook de OSM data en het ontwerp van de kaart is ook verbeterd en tomtom werkt nu ook samen (in de Digital Cockpit) de partijen die ook het design van MapBox doen.

Ik zie dus naar de toekomst toe weinig tot geen onderscheidend vermogen van MapBox ten opzichte van TomTom. Laat TT hen maar kopen zodra ze daar teveel last van krijgen. Het is namelijk wel een goede club met ook een grote community om zich heen en ervaring met open data en design. TT wil juist haar voorkant beter maken dus daar past MapBox goed bij. Het kost wel wat. 1 miljard voor 100 miljoen omzet is 10x sales. Er zijn echter wel inverdien effecten cq synergie voordelen. De eerste 350 heeft TomTom al op de bank staan.
JustRevisited
0
quote:

tatje schreef op 16 januari 2023 11:41:

JR, ben het gedeeltelijk eens.

Take rate en EV zitten al in de marktgrootte van 2025.

Groeien deze harder dan TT verwacht, dan zal de grootte van de markt in 2025 ook groter zijn.

Alles is te herleiden tot marktaandeel en marktgrootte.

Groei jouw take rate en EV harder dan bij anderen, dan praten we over marktaandeel groei.
Ik bedoel het eigenlijk zo. Indien marktaandeel TomTom maps in 2025 40% is, zoals ze zeggen. Dan zou dit bijvoorbeeld zo opgebouwd kunnen zijn, indien dan 33% van alle verkochte auto’s een EV is.

60% marktaandeel in EV markt x 33%
35% marktaandeel in non-EV markt x 66%

Dan komt dit totaal uit op een 40% marktaandeel. Indien de EV dan verder doorgroeit en TT behoudt haar huidige klant portfolio — en in 2025 komt er nog een nieuwe OEM bij — dan gaat TT mee op de EV golf.

Er zal echter ook marktaandeel gewonnen worden door EV startups. Daar moet TT ook 60% van winnen om dit marktaandeel te behouden. Daarom is die Fisker deal en het partnership met het MIH platform van FoxConn wel van strategisch belang. TT moet dé EV infotainment supplier worden.
dachthetniet
0
Gaat niet gebeuren justin. Zoals je nu al ziet worden ze om de iren geslagen met tegenslagen wb afnemers. Dan ook nog de zeer minimale omzet hieruit door diezelfde concurrentie. Voila.. geen toekomst en dito koers.
JustRevisited
1
quote:

dachthetniet schreef op 16 januari 2023 12:52:

Gaat niet gebeuren justin. Zoals je nu al ziet worden ze om de iren geslagen met tegenslagen wb afnemers. Dan ook nog de zeer minimale omzet hieruit door diezelfde concurrentie. Voila.. geen toekomst en dito koers.
Om de oren geslagen met EUR 2.400.000.000 aan orders bedoel je :)
sniklaas
1
quote:

JustRevisited schreef op 16 januari 2023 11:54:

Laat TT hen maar kopen zodra ze daar teveel last van krijgen. Het is namelijk wel een goede club met ook een grote community om zich heen en ervaring met open data en design. TT wil juist haar voorkant beter maken dus daar past MapBox goed bij. Het kost wel wat. 1 miljard voor 100 miljoen omzet is 10x sales. Er zijn echter wel inverdien effecten cq synergie voordelen. De eerste 350 heeft TomTom al op de bank staan.
Kopen wanneer TT er last van krijgt is te laat Justin, dat trekt kapers aan en verhoogd de prijs, idem als bij @TA van 8 maal de omzet naar 11 maal...

Daarnaast heeft TT €350 mio op de bank staan maar dit zijn vooruitbetalingen (deferred/ prepayments) centen die naar ik verwacht zijn geoormerkt als zijnde niet besteedbaar voor uitgaves welke geen directe relatie hebben tot operationele uitgaves...

Cash minus deferred zal ook ultimo 2022 een negatief saldo hebben wat tevens inhoudt dat er geen centen beschikbaar zijn voor de inkoop van eigen aandelen en of dividend uitkeringen naar aandeelhouders, wordt nog een hele uitdaging om per 2025 een positief saldo te realiseren.
1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront