TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
Wereldbelegger
1
quote:

Koos99 schreef op 25 januari 2023 12:46:

[...]

Hier straalt het trackrecord van Tomtom wel vanaf. Ik ben daarom erg benieuwd naar Q4 2022 cijfers + verwachtingen. Vorig jaar heeft Tomtom Q3 21 vs Q4 21 zijn verwachtingen ook behoorlijk bijgesteld (negatief). In Q3 21 was er nog sprake van een groei in Automotive van tussen de 20 en 30% In Q4 21 werd die verwachting fors naar beneden bijgesteld. In die zin zou er nu ruimte kunnen zijn voor een verbetering.

Tomtom weet eigenlijk altijd elk positief aspect tijdens de cijfers wel weer teniet te doen met een negatief aspect. Ik ben benieuwd of Q4 22 naast (waarschijnlijk) redelijke cijfers ook weer een negatieve verrassing weet te bevatten

Ik denk dat Chat GPT al heel goed in staat is om het bericht rondom de kwartaalcijfers samen te stellen:
- we zijn tevreden over het afgelopen kwartaal, goede feedback van klanten
- helaas wordt het komende jaar een stuk slechter dan we oorspronkelijk dachten, daar kunnen wij niets aan doen want ….
- over 2 jaar dan betalen al onze inspanningen zich uit en dan gaan we knallen

voor 2023 en 2024 en wellicht ook voor nu-nog-jubeljaar 2025
1. Transitiejaar
2. Scharnierjaar
3. Overgangsjaar
4. Kanteljaar
5. Pivotal-year
6. Klotejaar
7. Omslagjaar
8. Adaptatiejaar
9. Transmutatiejaar
10. Wachtkamerjaar

*Met dank aan pwijsneus waarvan ik dit lijstje leen.
marathon 11
5
quote:

Wereldbelegger schreef op 25 januari 2023 13:25:

[...]

voor 2023 en 2024 en wellicht ook voor nu-nog-jubeljaar 2025
1. Transitiejaar
2. Scharnierjaar
3. Overgangsjaar
4. Kanteljaar
5. Pivotal-year
6. Klotejaar
7. Omslagjaar
8. Adaptatiejaar
9. Transmutatiejaar
10. Wachtkamerjaar

*Met dank aan pwijsneus waarvan ik dit lijstje leen.
Pffff wat is dit weer een geweldige bijdrage. Kom hier gelukkig nog maar af en toe maar triester dan tegenwoordig kan het normaliter niet meer worden. Zie ook dat onze realisten het positivo draadje weer volledig beheersen.
Hadden op het eigen draadje blijkbaar alleen maar aandacht van elkaar en daar doen ze het natuurlijk niet voor.

Later!!!!
effegenoeg
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 25 januari 2023 13:25:

[...]

voor 2023 en 2024 en wellicht ook voor nu-nog-jubeljaar 2025
1. Transitiejaar
2. Scharnierjaar
3. Overgangsjaar
4. Kanteljaar
5. Pivotal-year
6. Klotejaar
7. Omslagjaar
8. Adaptatiejaar
9. Transmutatiejaar
10. Wachtkamerjaar

*Met dank aan pwijsneus waarvan ik dit lijstje leen.
Ik had verwacht hier snel even mijn voorlopige aanslag ink bel 23 te kunnen toucheren.
Wordt kort dag op z'n West-Fries gezegd.
Wereldbelegger
1
quote:

marathon 11 schreef op 9 januari 2023 18:36:

Toch maar eens een berichtje gestuurd naar IR van TomTom.

Ik begrijp dat we in een closed period zitten maar blijkbaar zit TomTom dat een heel jaar.
Here trekt nogal van leer op de CES met de nodige pers berichten. Mijn ervaring leert dat het bestuur en de rest van het managment geen boodschap heeft aan beleggers die datzelfde bestuur uit de ellende hebben geholpen na de Tele Atlas overname maar het mag gezegd dat waar HG c.s de laatste jaren er buitengewoon fors in pecunia op vooruit zijn gegaan er ook heel veel helpende handjes per geval ( zoals ondergetekende) vele tonnen in belegd TT euros hebben ingeleverd. TomTom is er helaas niet voor de gewone aandeelhouders maar is er alleen voor de happy few die in het Family , Friends en Founder programma werden opgenomen. Laat Harold een voorbeeld nemen aan bijv Alex Mulder en zijn bestuurders Rob Zandbergen en Leen Geirnaerdt. Die waren er niet alleen voor zichzelf maar ook voor de gewone belegger. En die konden ook gewoon door mij worden gebeld om zaken of zorgen te bespreken. Nou wens de heren namens mij ( en ongetwijfeld nog vele ontevreden aandeelhouders!)succes met hun manier van ondernemen en het binnenharken van nog meer €€€.

www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
www.here.com/about/press-releases/en/...
En ik maar denken dat marathon ook 'realist' realistisch is geworden.
Maar hij kan het blijkbaar toch niet hebben dat zijn geliefde TomTom zo slecht scoort op het koersenbord.
Terwijl hij HG c.s de laatste jaren met veel handjes geholpen heeft. Met vele tonnen?

p.s.
zou het waar zijn van dat berichtje aan IR?

p.s. 2
Lachen toch!
Founders en management worden aan het kruis genageld door een uberpositivo op hét 'positivodraadje'.
dachthetniet
1
quote:

marathon 11 schreef op 25 januari 2023 13:55:

[...]

Pffff wat is dit weer een geweldige bijdrage. Kom hier gelukkig nog maar af en toe maar triester dan tegenwoordig kan het normaliter niet meer worden. Zie ook dat onze realisten het positivo draadje weer volledig beheersen.
Hadden op het eigen draadje blijkbaar alleen maar aandacht van elkaar en daar doen ze het natuurlijk niet voor.

Later!!!!
Ja marathon voor sprookje moet je ergens anders zijn. Voor een beurs nachtmerrie ben je op het juiste adres
Wereldbelegger
0
Aanhoudende daling Europese verkoop bedrijfsauto's - ACEA

(ABM FN-Dow Jones) De verkoop van bedrijfsauto's in Europa is in december verder gedaald. Dit meldde de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie ACEA woensdag.

Het aantal verkochte nieuwe bedrijfswagens in de EU daalde in december met 5,1 procent tot 148.149 stuks.

In Nederland ging het evenwel om een stijging met 17,9 procent, maar in België was er een daling van 7,3 procent.

Duitsland en Frankrijk, landen die qua volumes toonaangevend zijn in de Europese Unie, lieten een verdeeld beeld zien. In Duitsland ging de verkoop in december met 8,4 procent omhoog, maar in Frankrijk daalden de verkopen met 14,2 procent.

In heel 2022 daalde de verkoop in de EU met 14,6 procent. In Nederland was de krimp 9,7 procent en in België 19,1 procent.

bron:
nl.marketscreener.com/koers/aandeel/D...
Wereldbelegger
0
Volkswagen ziet niets in auto's op waterstof

Volkswagen ziet geen toekomst in waterstofauto's. Concurrenten als Toyota en Hyundai maken wel waterstofauto's, maar het Duitse autoconcern heeft geen plannen om in dit decennium een personenauto die rijdt op waterstof te produceren.

"Waterstof is niets voor ons", zegt Volkswagen-ceo Thomas Schafer tegen Autobild. Hij wijst op de nadelen van waterstofauto's ten opzichte van stekkerauto's met accu's. "Het is niet competitief, zeker niet voor personenauto's, de tanks nemen ruimte in de cabine in. Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto. Ik zie dit niet gebeuren in dit decennium. Niet bij Volkswagen."
Toyota en BMW

Concurrenten als Toyota, Hyundai, BMW en Renault hebben de afgelopen jaren wel geïnvesteerd in waterstoftechnologie voor auto's. Hyundai verkoopt al jaren de Nexo-waterstofauto's. Toyota kwam onlangs nog met een nieuwe conceptauto die op waterstof rijdt, de Corolla Cross H2 Concept en BMW start dit jaar met de productie 'in kleine aantallen' van zijn iX5-waterstofauto's. Ook ontwikkelt Renault een waterstofversie van de Master-bestelwagen.

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5361286...
Wereldbelegger
0
Nog last van chiptekort

Volgens Schafer stappen steeds meer klanten over van een auto met brandstofmotor op een elektrische auto. "We zijn er heel tevreden over. Het is mainstream geworden."

De vraag naar de stekkerauto's van Volkswagen en zijn zustermerken Skoda, Seat en Cupra is volgens de topman groot, maar bij de productie kampt de fabrikant ook dit jaar nog met tekorten aan bepaalde chips. "We zouden dit jaar onze productie verhoogd hebben als we het probleem met de chips niet hadden gehad."

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5361286...
Wereldbelegger
0
Ken je die mop van de zelfrijdende auto? Die komt er voorlopig niet

Op de zelfrijdende auto moet je nog heel lang wachten, óók als het technologisch mogelijk is om volledig autonoom te rijden. Wij hadden al een 'klein' vermoeden maar Volvo-opperbaas Jim Rowan bevestigt dit nu ook.

Dat de autonoom rijdende auto nog lang op zich laat wachten, zegt Jim Rowan van Volvo in een interview met de Australische site CarExpert. De zelfrijdende auto waarbij je je handen niet aan het stuur hoeft te houden, is er wel degelijk, zegt Rowan, maar regelgeving voorkomt vooralsnog dat je hiermee de weg op mag.

"Regels vormen de barrière van een volledige acceptatie van de zelfrijdende auto. Niet de technologie, want die wordt steeds geavanceerder."

"Autonoom rijden start op bepaalde gedeeltes van snelwegen, waarschijnlijk eerst in Californië", vervolgt Rowan in het interview met CarExpert. "Bijvoorbeeld vanaf het vliegveld naar de stad, als een soort taxi-service. Maar in de stad zelf, met zijn scholen, wegwerkzaamheden en telkens veranderende verkeersomstandigheden? Nee, dat gaat nog heel lang duren", denkt de CEO van Volvo.

5 levels autonoom rijden 'onzinnig'
De huidige vijf levels van autonoom rijden vindt de Volvo-CEO maar onzinnig: "Feitelijk heb je maar twee levels van autonoom rijden", vertelt hij. "Level 1 is met de handen aan het stuur, level 2 is zonder handen aan het stuur, dat is het."
Autonoom rijden kent momenteel vijf niveaus of level, bepaald door het Society of Automotive Engineers (SAE):

Voorlopig kun je nog niet de krant lezen achter het stuur. "Zelfs niet op het hoogste niveau 5. De auto kan veel zelf, zoals van rijstrook wisselen en automatisch remmen. Dat gaan we steeds verder ontwikkelen, maar je moet nog altijd de handen aan het stuur houden."
Ken je die mop van de zelfrijdende auto? Die komt er voorlopig niet

Zelfrijdende auto ver-van-mijn-bed-show
De CEO van Volvo waarschuwt in het interview met CarExpert voor mensen Elon Musk van Tesla, die de buzz rond autonoom rijden alleen maar aanjagen om de marktwaarde van een merk op te drijven. "Ik denk dat mensen zich meer en meer beginnen te realiseren dat de zelfrijdende auto nog een ver-van-mijn-bed-show is en het daarom nog maar weinig doet voor je marktwaarde."

Ondanks de woorden van zijn CEO gaat Volvo toch gewoon door met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto, benadrukt Jim Rowan. "Zodra het wettelijk toegestaan is, zijn we er klaar voor."

bron:
www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/i...
JustRevisited
1
Ken je die mop van al die nieuwe kaartenmakers.

Die komen ook allemaal niet.

HD maps voor ADAS functies kan via de reguliere partijen (TomTom en HERE)
JustRevisited
2
quote:

JustRevisited schreef op 25 januari 2023 17:29:

Ken je die mop van al die nieuwe kaartenmakers.

Die komen ook allemaal niet.

HD maps voor ADAS functies kan via de reguliere partijen (TomTom en HERE)
En Google wordt nu aan vier kanten aangevallen. Dit bedreigt haar core business:

- Ministerie van Justitie in de VS rondom medediging. Sinds gisteren.

- Class action rechtszaak over dat Apple en Google. Trek dit artikel maar eens door de vertaler heen. De klacht is concurrentievervalsende afspraken maken door voorinstallatie op iPhones en iPads. Hier haalt Google miljarden omzet uit en betaalt ze ook miljarden voor aan Apple

-Apple dat in 2026 met eigen zoekmachine kan komen

- Microsoft dat 10 miljard steekt in ChatGPT.

De oprichters zijn teruggehaald omdat er paniek in de tent is en doorgaans is het zo dat als je core inkomsten worden aangevallen dat je ook teruggaat naar het beschermen van de core.

Google Maps hoort zeker tot de core. Dit is eigenlijk een visuele zoekmachine. Google navigatie en automotive is al op de grens van core en non-core en voor Google een kleine markt. Autonoom rijden is zeker non-core. Als het moet kan er zo een streep doorheen.
dachthetniet
1
Zucht… wensdenken. En dat dan met een strak gezicht op wederom een zeeer teleurstellende dag voor tomtom aandelen.
pwijsneus
3
quote:

JustRevisited schreef op 25 januari 2023 17:35:

[...]
De oprichters zijn teruggehaald omdat er paniek in de tent is en doorgaans is het zo dat als je core inkomsten worden aangevallen dat je ook teruggaat naar het beschermen van de core.

Google Maps hoort zeker tot de core. Dit is eigenlijk een visuele zoekmachine. Google navigatie en automotive is al op de grens van core en non-core en voor Google een kleine markt. Autonoom rijden is zeker non-core. Als het moet kan er zo een streep doorheen.
Dus jij denkt dat Google tegen Honda, Renault, GMC, Polestar, Ford, Chevrolet, Volvo en Cadillac zegt, zak er maar in.

Waar moeten deze partijen dan naartoe? Eerder hebben al deze partijen expliciet Google verkozen boven HERE en zeker boven TomTom. Zie Volvo en recent nog Ford.

Porsche praat ook met Google omdat dat de enige partij is die snel een fatsoenlijk product kan leveren.

Wishfull thinking.

Wat denk je overigens dat er gebeurt met het contract van Microsoft als overture straks live is?
pwijsneus
1
Oktober 2018:

TomTom hard onderuit op beurs na verliezen opdracht Volvo van 50 miljoen

Analisten van ING vermoeden dat Volvo kiest voor Google in plaats van TomTom. Ook Versteeg denkt dat TomTom zijn klant verliest aan de Amerikaanse internetgigant.

The rest is history, en er volgden nog meer trouwe klanten vam TomTom zoals Renault.
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/445...

In tegenstelling tot TomTom heeft Google wél een digital cockpit waar OEM's het mee aandurven. Ze zijn er zelfs trots op.

built-in.google/cars/

Klanten Indigo, of digital cockpit, of weetikveel hoe ze het deze week noemen: 0 klanten.

Stellantis volgt binnenkort, als ik de berichten hier mag geloven althans. Er zijn veel hints, suggesties, maar niets concreets. Geen persbericht, en al helemaal geen financiele details.
pwijsneus
1
Google drijft TomTom in het nauw: val lijkt niet te stoppen

September 2018
www.parool.nl/nieuws/google-drijft-to...

Google, Porsche in talks over Google Apps access
www.reuters.com/technology/google-por...

TomTom in geen velden of wegen te bekennen. Denk ik te druk met het heronderhandelen van Microsoft contract.
Wereldbelegger
0
quote:

pwijsneus schreef op 25 januari 2023 18:17:

Google drijft TomTom in het nauw: val lijkt niet te stoppen

September 2018
www.parool.nl/nieuws/google-drijft-to...

Google, Porsche in talks over Google Apps access
www.reuters.com/technology/google-por...

TomTom in geen velden of wegen te bekennen. Denk ik te druk met het heronderhandelen van Microsoft contract.
Uit artikel:
Technology companies from Google to Apple and Amazon are in a race to control carmakers' dashboards as software becomes an integral part of car design.

Carmakers including General Motors, Renault, Nissan and Ford use embedded Google technology in their vehicles via a Google Automotive Services (GAS) package, offering features like Google Maps, Google Assistant and other applications.


'leading mapmaker' TomTom wordt niet genoemd in het artikel.
Doet als belegger in TT wel een beetje pijn.
Terwijl TT toch zo leuk bezig is op het wereldtoneel met allerlei samenwerkingen en megadeals.
Freebird
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 25 januari 2023 18:59:

[...]

Uit artikel:
Technology companies from Google to Apple and Amazon are in a race to control carmakers' dashboards as software becomes an integral part of car design.

Carmakers including General Motors, Renault, Nissan and Ford use embedded Google technology in their vehicles via a Google Automotive Services (GAS) package, offering features like Google Maps, Google Assistant and other applications.


'leading mapmaker' TomTom wordt niet genoemd in het artikel.
Doet als belegger in TT wel een beetje pijn.
Terwijl TT toch zo leuk bezig is op het wereldtoneel met allerlei samenwerkingen en megadeals.
Tja… dat vinden ze zelf. Gezien de recente koersdaling en daarop volgende volslagen desinteresse in het aandeel ziet de markt dat kennelijk heel anders.
JustRevisited
0
Sundar sent the following email to Google employees earlier today.

Googlers,

I have some difficult news to share. We’ve decided to reduce our workforce by approximately 12,000 roles. We’ve already sent a separate email to employees in the US who are affected. In other countries, this process will take longer due to local laws and practices.

blog.google/inside-google/message-ceo...
JustRevisited
2
TomTom kan nog weleens een slag slaan op de arbeidsmarkt. Er zijn veel mensen geraakt bij google die in maps werken. Maar ook in machine learning, in SLAM (een autonoom rijden technologie simultaan mappen en localisatie)

Gewoon 1 random bericht

Today’s layoffs at Google impacted some absolutely fabulous engineers on my team. If you’re hiring, have I got a deal for you - ping me and I’ll let you know about engineers who ran Google Maps Driving Directions, know how to build something users love that runs at a million qps on top of insanely hard engineering and math problems.
sniklaas
4
quote:

JustRevisited schreef op 25 januari 2023 17:29:

Ken je die mop van al die nieuwe kaartenmakers.

Die komen ook allemaal niet.

HD maps voor ADAS functies kan via de reguliere partijen (TomTom en HERE)
waarom zouden bedrijven van scratch af kaarten gaan ontwikkelen, kost jaren ontwikkeltijd, vereist vele honderden lastig beschikbaar hoog gekwalificeerd personeel, dus al met al is het bedrijf €4000 mio kwijt en 4 jaar verder terwijl er eentje al jaren te koop staat aan €500 mio, daar hebben we ‘m weer +/- tegen 10% van de investering…

Daarnaast toont TT al 15 jaar aan dat met de verkoop van enkel kaartmateriaal en aanverwante producten geen verdienmodel valt op te tuigen…

De afnemers van kaartmateriaal zijn zeer content met de huidige situatie waar de lusten zijn voor de klanten en de lasten voor TT en in mindere mate HERE…
1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:19
Koers 5,875
Verschil -0,105 (-1,76%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 102.581
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront