TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
ketchup
2
zegt wat mij betreft niet zoveel, behalve dat ING na jaren van enkel maar afgeven van koersdoelen die zo ongelofelijk ver boven de markt lagen is gaan inzien dat TT gewoon niet kan performen voor aandeelhouderswaarde en het ziet er ook niet naar uit dat dit thans zal veranderen

neemt niet weg dat de waarde van de assets veel hoger ligt dan de huidige beurswaarde en deze zouden eerder een koers rechtvaardigen van 15 euro per aandeel, maar HG is niet bij machte al de gedane inspanningen en investeringen hard te maken in de cijfers , dus bij ieder ander beursgenoteerd beursbedrijf zouden de aandeelhouders pushen voor een verandering van bestuur, of van een verkoop van de toko

we wachten af .. voor nu al 8 jaar Long and Wrong
Wereldbelegger
0
UBS laat koersdoel en advies gelijk

UBS Analyst Date Target Price Recommendation
Francois-Xavier Bouvignies 27-Jan-23 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 03-Nov-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 02-Nov-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 14-Oct-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 15-Jul-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 11-Jul-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 14-Apr-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 12-Apr-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 11-Feb-22 € 10.50 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 04-Feb-22 € 11.00 Buy
Francois-Xavier Bouvignies 18-Jan-22 € 11.00 Buy
Wereldbelegger
0
gezien op 27-01-2023 ING omlaag
Broker Analyst Date Target Price Recommendation
UBS François-Xavier Bouvignies 27-jan-23 € 10.50 Buy
ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 2-dec-22 € 10.00 Buy
Independent Minds Andrew Hayman 8-nov-22 € 9,25 Buy
ING Marc Hesselink 27-jan-23 € 7.50 Hold
Barclays Onbekende analist 4-feb-22 € 7.50 Equal-weigt
AlphaValue Romain Pierredon 18-jul-22 € 6.40 Sell
Kempen Emmanuel Carlier 1-dec-22 € 6.00 Sell

gemiddeld koersdoel op 27-1-2022 8,14

Gemiddeld koersdoel 04-2-2022 €8,88 (dag na Q4FY 2021 cijfers)
Gemiddeld koersdoel 27-1-2023 €8,14
JustRevisited
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 januari 2023 10:56:

Bij de volgende cijfers maar de witte zakdoekjes meenemen dan
Goddijn staat nog 2 jaar aan het roer verwacht ik (deze termijn nog) en het senior management is aangevuld ten behoeve van doorstroming.
Wereldbelegger
2
Volgens de 'kenners' kijken analisten maar 12 tot 18 maanden vooruit.
Dus de toegedichte geweldige prestaties in 2025 worden in hun advies niet meegenomen.

Doe daar uw voordeel mee!

Weet dat TT volgens de 'kenners' niet weet hoe te moeten communiceren naar analisten en beleggers.
Maar het orderboek ongekend gevuld is, het netto resultaat in 2025 positief zal zijn en de FCF minimaal double digit laat zien.

Doe daar uw voordeel mee!

Het nu niet tijd om de kat uit de boom te kijken of te wachten op een rijdende trein.
De parel van de Amsterdamse beurs gaat glimmen. Eerder dan u denkt.
De koers is te laag. Nog lager zal een aanfluiting zijn.
Voorkom dat u achter het vist.
tatje
0
Ik wil niet meer op dit draadje.

Maar heb WB een duimpje gegeven.

Hij heeft gelijk :-)

Voorkom dat u achter het vist.

Zo treffend, ook nog.

Geweldig hoe WB de kansen 2025 verwoordt, brengt, samenvat.

Dat wordt me toch een feest en WB als middelpunt.
hvasd2
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 27 januari 2023 11:12:

Volgens de 'kenners' kijken analisten maar 12 tot 18 maanden vooruit.
Dus de toegedichte geweldige prestaties in 2025 worden in hun advies niet meegenomen.

Doe daar uw voordeel mee!

Weet dat TT volgens de 'kenners' niet weet hoe te moeten communiceren naar analisten en beleggers.
Maar het orderboek ongekend gevuld is, het netto resultaat in 2025 positief zal zijn en de FCF minimaal double digit laat zien.

Doe daar uw voordeel mee!

Het nu niet tijd om de kat uit de boom te kijken of te wachten op een rijdende trein.
De parel van de Amsterdamse beurs gaat glimmen. Eerder dan u denkt.
De koers is te laag. Nog lager zal een aanfluiting zijn.
Voorkom dat u achter het vist.
Zeker nu ik net lees dat er in 2025 nieuwe CEO komt. Het zal wennen worden als de grote leider gaat uitvaren naar verre tropische oorden…
Koos99
0
quote:

JustRevisited schreef op 27 januari 2023 11:05:

[...]

Goddijn staat nog 2 jaar aan het roer verwacht ik (deze termijn nog) en het senior management is aangevuld ten behoeve van doorstroming.
Ik kan me niet voorstellen dat een man als Goddijn zijn beslissing om het roer over te dragen laat afhangen van een bureaucratische afhandeling als een termijn. Dat is gewoon een hamerstuk op de AGM, wat boeit Goddijn dat nu, die bepaalt heus wel zijn eigen agenda
JustRevisited
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 27 januari 2023 11:12:

Weet dat TT volgens de 'kenners' niet weet hoe te moeten communiceren naar analisten en beleggers. Maar het orderboek ongekend gevuld is, het netto resultaat in 2025 positief zal zijn en de FCF minimaal double digit laat zien. Doe daar uw voordeel mee!

Het nu niet tijd om de kat uit de boom te kijken of te wachten op een rijdende trein. De parel van de Amsterdamse beurs gaat glimmen. Eerder dan u denkt. De koers is te laag. Nog lager zal een aanfluiting zijn. Voorkom dat u achter het vist.
Ik zie de satire WB. Ik denk dat een aantal mensen vast weet hoe je moet communiceren maar ze lijken het niet belangrijk te vinden.

Simpel voorbeeld: bij de Capital Markets Day valt de presentatie uit en klappen de toehoorders er uit. Heeft iemand daarna een berichtje gehad dat de video’s online staan? Er waren twee journalisten op Twitter die meldden dat ze er uit waren gegooid. Die hadden anders een bericht geschreven. Ik heb ze een linkje naar de CMD site gestuurd met de video’s. Daar waren ze blij mee. Hoeveel moeite was het voor IR om deze journo’s even te benaderen en te wijzen op de video’s.

Een ander voorbeeld is dat tomtom ervoor kiest om geen decicated persoon voor investor relations vrij te maken die vervolgens ook nog een beetje pro-actief de beleggersmarkt op gaat en met andere beleggers de verbinding zoekt in plaats van de standaard roadshows waar je toch niets van hoort.

Het lange tijd niet communiceren en daarna wel doet afbreuk aan het verhaal op de CMD die wel degelijk goed was. TomTom had niet bij stilgestaan dat als je drie jaar in ‘stealth mode’ gaat en dan ergens het doek af trekt dat niet iedereen staat te klappen als Corinne self-absorbed op het podium vertelt dat ze echt nog bij TT werkt en dat het zo leuk was om in stealth te zijn.

Uit concurrentie overwegingen snap ik heel goed dat je innovatie soms verborgen moet houden. Maar begrijp ook dat dit voor de analisten en beleggers overkomt als “being kept in the dark”. En dat het best zou kunnen dat de toehoorders je niet direct begrijpen omdat je zelf een 3 jaar gedachten voorsprong hebt. Hoe kun je dit voorkomen? Doe een droog oefening onder embargo een dag vantevoren bij twee analisten en kijk welke vragen ze stellen en pas je verhaal aan.

Nu merkte je in de Q&A dat het verdienmodel rond open data niet werd begrepen. Verwarring alom welke layers wel of niet proprietary zijn en waar aan verdiend wordt en wat nu precies verstaan wordt onder een “base layer”.

Daar snapte ook de ING analist tijdens het gesprek ook niks van. En ik ook niet, dus I don’t blame him. Hier moest je echt de CMD goed voor teruglezen en terugkijken. Er werd in één keer 5 uur aan informatie over toehoorders uitgestort en dan was nog het hele verhaal niet verteld, want welke big tech bedrijven betrokken waren kwam pas later, met het Overture nieuws. Waarbij weer duiding ontbrak.

Er zijn qua communicatie dus te hoge verwachtingen geweest bij tomtom over het absorbtievermogen van de toehoorder en het begrip van open data. Ok, kan gebeuren, maar welke reparatie acties zijn er daarna geweest? Alleen Goddijn met drie regels in de Telegraaf. Dat is gewoon lui.

En nota bene: bovenstaande verandert niet mijn visie op tomtom. Sommige zaken zoals dreiging Google worden imho overdreven en die 2,4 miljard aan orders zou normaliter het aandeel moeten steunen.
Dutchy Ron
0
Mercedes-Benz first automotive company to certify SAE Level 3 automated driving system for US market; Nevada first state
27 January 2023
Mercedes-Benz is the world’s first automotive company to bring SAE Level 3 conditionally automated driving to the US, with Nevada being the first state to confirm the compliance of the system with state regulations. The Mercedes-Benz DRIVE PILOT system is the first and only SAE Level 3 system in a standard-production vehicle authorized for use on US public freeways.

www.greencarcongress.com/2023/01/2023...

High-precision positioning system. The exact location of a Mercedes-Benz equipped with DRIVE PILOT is determined using a high-precision positioning system that is much more powerful than conventional GPS systems. In addition to the anonymized data collected by LiDAR, camera, radar and ultrasound sensors, a digital HD map provides a three-dimensional image of the road and the surroundings with information on road geometry, route characteristics, traffic signs and special traffic events (e.g. accidents or road works). This is made available and updated via a backend connection.

This high-precision map differs from maps for navigation devices by, among other things, its higher accuracy in the centimeter rather than meter range and its detailed junction and route model. The map data is stored in backend data centers and updated constantly. Each vehicle also stores an image of this map information on board, constantly compares it with the backend data and updates the local dataset as required. All of this enables stable and accurate positioning through a representation of the surroundings that is independent of factors such as shadows or dirty sensors.

A powerful chipset inside the central control unit provides the necessary sophisticated software functions for conditionally automated driving while important algorithms are calculated redundantly within the framework of a modern security architecture.

Conditionally automated driving on suitable freeway sections. During the conditionally automated journey, DRIVE PILOT allows the driver to take their mind off the traffic and focus on certain secondary activities. When DRIVE PILOT is active, applications can be enabled on the vehicle’s integrated central display that are otherwise blocked while driving.
JustRevisited
1
quote:

Koos99 schreef op 27 januari 2023 11:33:

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat een man als Goddijn zijn beslissing om het roer over te dragen laat afhangen van een bureaucratische afhandeling als een termijn. Dat is gewoon een hamerstuk op de AGM, wat boeit Goddijn dat nu, die bepaalt heus wel zijn eigen agenda
Omdat ik het gevoel heb dat ze hier op voorsorteren.

- het aanvullen van senior management
- een outlook voor 2025 die je met twee vingers in de neus haalt (afgaande op orderboek) zodat je met een succes weggaat
- het klaarstomen van die Mike Schoofs als chief revenue officer over meerdere business units heen
- het niet willen uitgeven van de 350+ miljoen netto kaspositie, zodat opvolger in gespreid bedje terechtkomt
- Goddijn is tegen die tijd 65 ofzo. En de Taeye ook
Dutchy Ron
1
In 2021, HERE began supporting Level 3 automated driving in Mercedes-Benz’s DRIVEPILOT system, leveraging HERE HD Live Map

Despite all those precautions, DRIVE PILOT in the U.S. will still be a fairly constrained system in how and where it can operate. It'll only be supported on select freeway sections, tracked with a high-precision GPS sensor and HD maps, and at speeds up to 40 mph at times of high traffic density. As in Germany, it'll only work in daylight, too.

Read More: www.slashgear.com/1179520/these-merce...
hvasd2
0
quote:

Koos99 schreef op 27 januari 2023 11:33:

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat een man als Goddijn zijn beslissing om het roer over te dragen laat afhangen van een bureaucratische afhandeling als een termijn. Dat is gewoon een hamerstuk op de AGM, wat boeit Goddijn dat nu, die bepaalt heus wel zijn eigen agenda
Daarnaast zijn er nog 3 founders en vergeet Alain niet.. gaan zij dan ook weg of functie elders?
JustRevisited
0
quote:

hvasd2 schreef op 27 januari 2023 11:45:

[...]

Daarnaast zijn er nog 3 founders en vergeet Alain niet.. gaan zij dan ook weg of functie elders?
De andere drie staan al op afstand. Eentje was nog even aan boord in de sports periode maar daarna niet meer. Goddijn en de Taeye dan in toezichthoudende of adviserende rol?
Koos99
3
quote:

JustRevisited schreef op 27 januari 2023 11:45:

[...]

Omdat ik het gevoel heb dat ze hier op voorsorteren.

- het aanvullen van senior management
- een outlook voor 2025 die je met twee vingers in de neus haalt (afgaande op orderboek) zodat je met een succes weggaat
- het klaarstomen van die Mike Schoofs als chief revenue officer over meerdere business units heen
- het niet willen uitgeven van de 350+ miljoen netto kaspositie, zodat opvolger in gespreid bedje terechtkomt
- Goddijn is tegen die tijd 65 ofzo. En de Taeye ook
De outlook 2025 met 2 vingers in de neus halen. Vergis je niet Justin, er is geen analist, niet eens de meest positieve, die denkt dat TomTom de outlook van 2025 gaat halen. Dan kunnen we met zijn alle roepen dat die analisten er geen pepernoot van begrijpen, maar dat is te kort door de bocht.

Tijdens Q3 2021 had Taco het nog over een Automotive groei van 20-30% en was er een Location omzet outlook voor (ik meen) 2024 In aanloop naar Q4 21 was er weinig verandert op het wereldtoneel, en er was geen 1 analist die maar bij benadering de outlook zoals gecommuniceerd door TomTom had ingetekend. En verrek, wie had er gelijk....de analisten. Het zegt mij 2 dingen. Een, TomTom geeft te weinig finaciele onderbouwing daarom is moeilijk in te schatten hoe de omzet zich zal ontwikkelen, en het trackrecord is tegen Tomtom. Twee, dat ze binnen TomTom niet heel erg in control zijn qua omzet. Tuurlijk zijn ze afhankelijk van OEM, maar blijkbaar heeft een gemiddelde analist beter zicht op wat daar speelt, dan TomTom als leverancier van dezelfde OEM's

Het is dan ook vrij bruut wanneer we hier gaan stellen dat die 2025 echt makkelijk gehaald gaat worden

Het niet willen uitgeven van die EUR 350 milj, we zullen het nooit weten, maar ik ben er van overtuigd dat dit fiscaal is ingegeven. Ik denk altijd dat TomTom nog wel een keer wordt overgenomen (of van de beurs wordt gehaald). Dan fietsen de groot aandeel houders de cash die in de toko zit fiscaal vriendelijk binnen. Wanneer er dividend wordt uitgekeerd, dan moeten ze betalen, dat willen ze niet
Wereldbelegger
1
Rapport: “Rijhulp kan indrukwekkend lijken, maar zelfrijdende auto is nog ver weg”

De Amerikaanse autofabrikant Ford Motor heeft voor de ondersteuning van de chauffeur tot nu toe de meest efficiënte technologie op de markt. Dat is de conclusie van een studie van de Amerikaanse gebruikersorganisatie Customer Reports, waarin twaalf systemen voor de assistentie van de autobestuurder werden geanalyseerd. BlueCruise gaat in de rangschikking Cadillac Super Cruise van General Motors en Driver Assistance van Mercedes-Benz vooraf.

Waarom is dit belangrijk?
Ook bij de vorige editie van de studie, drie jaar geleden, bekleedde BlueCruise de eerste plaats. Autopilot van Tesla, dat toen als tweede was geëindigd, is inmiddels echter tot een zevende plek teruggezakt.

Tijdperk zelfrijdende auto nog niet aan de orde: Bij systemen zoals BlueCruise zou men volgens Fisher soms het idee kunnen krijgen dat het tijdperk van de zelfrijdende auto eindelijk is aangebroken.

Opmerkelijk is de terugval die Autopilot, de rijhulp van Tesla, in de rangschikking van Consumer Reports heeft gemaakt.
“Autopilot was ooit een echte voorloper, maar heeft sindsdien weinig vooruitgang geboekt”, voert Jake Fisher aan. “Er werden alleen nieuwe functionaliteiten aan het programma toegevoegd.”
“Na al deze tijd laat Autopilot nog altijd geen collaboratief sturen tussen chauffeur en auto toe. Ook heeft het programma geen efficiënt systeem om de chauffeur op te volgen. Terwijl concurrenten vooruitgang hebben geboekt, is Tesla achterop geraakt.”

Hoewel de technologie nog relatief nieuw is, zijn inmiddels al meer dan 50 procent van de automodellen die dit jaar in de Verenigde Staten op de markt komen, met actieve rijhulpsystemen uitgerust.

bron:
businessam.be/rapport-rijhulp-kan-ind...
sniklaas
1
quote:

JustRevisited schreef op 27 januari 2023 11:41:

[...]die 2,4 miljard aan orders zou normaliter het aandeel moeten steunen.
de reden dat dit niet gebeurd heeft 2 oorzaken;
1) TT heeft nog nimmer haar vrijval uit het orderboek behaald, voorzichtigheid halve pas ik de 80/20 regel toe, dus van de €2400 mio aan orderboek komt daadwerkelijk €2000 in de TT pocket.. dus de €400 mio voor 2025 wordt €320 mio...
2) TT heeft teveel kosten en doet allerlei uitgaves waarvoor geen terugverdienmodel bestaat...

die €7,50 van ING hanteer ik al een jaar als mediaan koers voor die zonder koers ondersteunende effort vanuit TT nog dit hele jaar en wellicht ook in 2024 valide blijft...
Wereldbelegger
2
quote:

tatje schreef op 27 januari 2023 11:22:

Ik wil niet meer op dit draadje.

Maar heb WB een duimpje gegeven.

Hij heeft gelijk :-)

Voorkom dat u achter het vist.

Zo treffend, ook nog.

Geweldig hoe WB de kansen 2025 verwoordt, brengt, samenvat.

Dat wordt me toch een feest en WB als middelpunt.
Leuk dat u blijft meelezen op het draadje waarop u niet wilt zijn.
Dank dat u uw eigen (gemurmel)draadje voor een keertje verlaat om mij een duimpje te geven.
Dat ik deze van u mag ontvangen!. U maakt mij dag weer helemaal goed.

Want weet u, ik ben niet zo blij met de koers.
En ik heb niemand meer om me aan vast te houden.
Iemand die me hoop geeft. Iemand die me niet laat denken dat ik een Buy&Wrong aandelenpositie in TT heb.
Iemand die klip en klaar in duidelijke taal uitlegt hoe het zit zal gaan met de koers de komende jaren.

Ik moet het hier doen met saaie realisten, die maar niet enthousiast willen worden over TomTom.
Ik moet het hier doen met saaie analisten, die maar niet enthousiast willen worden over TomTom.
Ik moet het hier doen met medebeleggers, die vrolijk vertellen dat ze rendement maken met andere fondsen.
Dat doet zo zéér.......
sniklaas
2
quote:

Koos99 schreef op 27 januari 2023 12:00:

[...]Het niet willen uitgeven van die EUR 350 milj, we zullen het nooit weten, maar ik ben er van overtuigd dat dit fiscaal is ingegeven.
die cash positie van €350 mio is afkomstig van deferred en zijn als zodanig geoormerkt, cash minus deferred geeft een negatief saldo...

en dat gel#l van de supporters dat de bruto marge voor deferred 90% is koop ik helemaal niets voor zolang YoY de omzet ontoereikend is om de kosten van te betalen en TT zonder deferred een financiele schuld heeft van €100 tot €200 mio...
1.305 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 62 63 64 65 66 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront