TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
marathon 11
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 3 februari 2023 07:23:

vorig jaar bij de Q4/FY cijfers2021

3-2-2022 8,16
4-2-2022 6,85 (cijfers)
7-2-2022 7,45
Nu tegenovergestelde koersontwikkeling??
2-2-2023 6,94
3-2-2023 8,25
6-2-2023 7,65
Tevreden met alles boven de 6,94.
pwijsneus
0
quote:

Koos99 schreef op 3 februari 2023 07:23:

Blijft toch moeilijk te bevatten. Aan de ene kant veel hogere omzet dan verwacht, aan de andere kant veel lagere FCF dan verwacht??
Dit is wat winsome terecht aanstipte, de verliesgevendheid is groter geworden, ondanks stijgende omzet.

Hogere omzet, hogere kosten, resulteert in meer verlies.

@hvasd, idd, gelukkig hebben we het dividend nog :D
marathon 11
0
quote:

Koos99 schreef op 3 februari 2023 07:29:

Ik had verder wel een update over Overture verwacht
Bij de toelichting wellicht.
marathon 11
0
quote:

pwijsneus schreef op 3 februari 2023 07:30:

[...]

Dit is wat winsome terecht aanstipte, de verliesgevendheid is groter geworden, ondanks stijgende omzet.

Hogere omzet, hogere kosten, resulteert in meer verlies.
De kost gaat voor de baat. Backlog 2.4 miljard is wel een kurkje waarop wat verborgen winst kan drijven natuurlijk.
pwijsneus
0
quote:

marathon 11 schreef op 3 februari 2023 07:30:

[...]
Bij de toelichting wellicht.
Idd, en dan met name de vraag of Microsoft straks minder gaat betalen aan TomTom omdat ze enirme hoeveelheden data gaat bijdragen aan Overture, dat vertegenwoordig ook een waarde. Ook nemen ze de ruwe mapdata af van stichting Overture, en niet meer van TomTom.

Welke impact gaat dit hebben?
Koos99
0
quote:

JustRevisited schreef op 3 februari 2023 07:27:

[...]

Working capital is de verklaring. Vorig jaar gingen ze heel assertief cash collection doen (rekeningen asap innen) wat de fcf in dat kwartaal verklaart.

Nog iets wat opvalt: echt amper krimp van Enterprise met de kleinere heronderhandelde contracten van sommigen. Het was slechts 3 mio (sommigen dachten 10). Er is dus abl aanwas andere nieuwe klanten, voor de API’s bijvoorbeeld?
Vorig jaar was het het veilig stellen van de bonus targets, sommige klanten hadden ineens vlugger betaald.
Kan verder wel zijn dat Working Capitol, maar tijdens de Q3 22 cijfers verhoogde TomTom z'n FCF verwachtingen van -5% naar -2%, dan is het toch wat suf als je dan alsnog -5% moet rapporteren bij een veel beter dan verwachte omzet.
I Love Melbourne
0
quote:

pwijsneus schreef op 3 februari 2023 07:19:

Goede cijfers, automotive trekt de kar volledig.

Vraag me wel af waarom enterprise zo slecht loopt, zeker met de contractwijziging van Microsoft in het verschiet. Enterprise stopt niet na H1, maar pas ergens in Q4 met krimpen. Dat is dus uitgesteld.

Verder prima cijfers, in het perspectief van TT althans.
Full-year group revenue increased in 2022. For 2023, we expect group revenue growth to continue, with a strong increase in Automotive revenues offsetting declines in both our Consumer and Enterprise businesses. We envision our Enterprise business to show growth from Q4 2023 onward
sniklaas
0
quote:

Koos99 schreef op 3 februari 2023 07:35:

[...]Vorig jaar was het het veilig stellen van de bonus targets, sommige klanten hadden ineens vlugger betaald.
Kan verder wel zijn dat Working Capitol, maar tijdens de Q3 22 cijfers verhoogde TomTom z'n FCF verwachtingen van -5% naar -2%, dan is het toch wat suf als je dan alsnog -5% moet rapporteren bij een veel beter dan verwachte omzet.
juist Koos in 3 maanden tijd 3% slechter, trek die lijn door met de outlook voor 2023 wordt het -3% tot +2%…
Koos99
1
quote:

Koos99 schreef op 2 februari 2023 16:21:

Die automotive orderbook van 2.4 miljard gaan ze never nooit niet omhoog bijstellen, mark my words (en ik hoop ongelijk te hebben)
told you
NewKidInTown
0
Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?
Aandeel Kies Huidige trend
TomTom

100% zegt verkopen
JustRevisited
1
Analisten hadden in aanloop naar de cijfers lagere verwachtingen van de outlook 2025 dan tomtom zelf — 600 miljoen location omzet en 10% free cashflow. De positiefste dacht 592 met 9%.

De reden daarvoor was dat er nog best een verschil is te overbruggen van 2023 naar 2025. Met de info van vandaag is deze sprong een stuk kleiner geworden en de 600 miljoen verwachting die ikzelf al bescheiden vond, (daar gaat TT overheen) die wordt dat nu ook voor analisten haalbaar in hun modellen.
Eva1960
2
wel andere manier van omzet rapporteren in q4 met 9 mln positief effect.

Our Automotive products have evolved into API-based updates and services in combination with an
initial onboard map, from a predominantly onboard offering including updates. As a result of this
change, the timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts changed from Q4
2022 onward. In the fourth quarter of 2022, the impact on reported revenue was a positive effect of
€9.6 million, and we expect the positive impact on full-year 2023 revenue to be around €40 million.
Koos99
1
Mmmh, bij het overlezen van het persbericht valt iets op wat de hogere omzet en de hogere outlook minder positief maakt. TomTom gaat de omzet anders berekenen

leading to a change in how we recognize revenue from new map subscription contracts.

Door deze boekhoudkundige aanpassing wordt 2023 40 miljoed positiever

As a result of this change, the timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts changed from Q4
2022 onward. In the fourth quarter of 2022, the impact on reported revenue was a positive effect of
€9.6 million, and we expect the positive impact on full-year 2023 revenue to be around €40 million.
The change in revenue recognition resulting from these products will also have an impact on 2024
and 2025 revenue, though the 2025 impact is expected to be negligible


Wat blijft er dan nog van de outlook verhoging over? Helemaal niets.
win some...
0
Omzet van zowel Automotive als Enterprise beter dan verwacht.

Zoals hierboven aangegeven een FCF (voor wat het waard is) van -5% ipv de geupdate -2% van Q3. Net cash op jaarbasis van 356 naar 304 mio. Dat is dus -52 mio.

Speciale aandacht nog voor de TiTa-tovenaar truc in de reportage:

Our Automotive products have evolved into API-based updates and services in combination with an initial onboard map, from a predominantly onboard offering including updates. As a result of this change, the timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts changed from Q4 2022 onward. In the fourth quarter of 2022, the impact on reported revenue was a positive effect of €9.6 million, and we expect the positive impact on full-year 2023 revenue to be around €40 million.

Deze wijziging in 'revenue recognition' is in de outlook van q3 niet meegenomen en komt nu opeens als een duveltje uit een doosje in Q4 te voorschijn. Hierdoor valt de Automotive omzet zo'n 10 mio hoger uit dan anders het geval was geweest. Ik vind dit een nogal dubeuze actie. Ik kan me een wijziging in omgang met 'revenue recognition' best voorstellen, maar dat laat je dan voor 2023 ingaan. Om dit nu plotsklaps in Q4 te doen lijkt meer ingegeven door de wens om de cijfers extra op te poetsen.

Het is nog even wachten tot het jaarverslag om te zien of er nog verdere Tita-tovenaar trucs zijn uitgehaald die het persbericht net hebben gehaald.
Wereldbelegger
0
Increased car production volumes and a further ramp up of some contracts led Automotive to
generate revenues of €77 million in the quarter, an increase of 64% compared with the same quarter
last year (Q4 '21: €47 million). Normalized for the positive impact from the change in how we
recognize revenue for new map subscription contracts,
the year-on-year increase in Automotive
revenue was 43%. In part, this considerable increase can be explained by the comparatively low
reported revenue in Q4 2021, which reflected the impact of downward adjustments in total contract
values.
voda
0
TomTom voert omzet op, zet rem op verlies
Door VIAN SCHOUTEN

Updated 10 min geleden
51 min geleden
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - TomTom heeft het afgelopen kwartaal meer omzet geboekt. De navigatiedienstverlener zag meer geld binnenstromen bij de grootste divisie Location Technology. Die maakt onder meer navigatieproducten voor de auto-industrie. Het bedrijf wist het verlies terug te dringen.

BEKIJK OOK:
TomTom plot nieuwe koers als kaartenmaker

„In het vierde kwartaal steeg de omzet op jaarbasis fors, deels als gevolg van de ontwikkeling van onze producten”, zegt financieel directeur Taco Titulaer in een toelichting op de cijfers. Tomtom stelt dat zijn activiteiten voor de auto-industrie beter hebben gepresteerd dan de auto-industrie in het algemeen. De resultaten zijn beter dan analisten in doorsnee hadden verwacht.

Topman Harold Goddijn, die al ruim twintig jaar aan het roer staat bij TomTom, kondigde eind vorig jaar een nieuwe koers aan. De kaartenmaker ging het maken van kaarten anders aanpakken. Het nieuwe Maps Platform moet kaarten sneller gaan updaten en maakt daarbij ook gebruik van externe bronnen. Eind vorig jaar werd bekend dat TomTom kaartgegevens gaat uitwisselen met techgigannten Amazon, Meta en Microsoft. Zo willen ze de strijd aangaan met Google Maps. Het orderboek is met €2,4 miljard in ieder geval dikker dan ooit.

Beperken
De omzet van TomTom groeide in het vierde kwartaal met 21% naar €139 miljoen. Daarbij wist het op de beurs in Amsterdam genoteerde bedrijf het verlies te beperken. Waar in het laatste kwartaal van 2021 nog een verlies van bijna €39 miljoen de boeken in ging, was dat in het laatste kwartaal van 2022 €9 miljoen.

De consumententak, die onder meer navigatiekastjes maakt, blijft krimpen. De opbrengsten daalden in het vierde kwartaal met 13% naar €21 miljoen.

Over heel 2022 steeg de omzet van TomTom met 6% naar €536 miljoen. Het nettoverlies steeg naar €103 miljoen, tegen de €95 miljoen in 2021. Dat komt onder meer door kosten in verband met een reorganisatie. Halverwege vorig jaar kondigde TomTom aan honderden banen te schrappen bij het onderdeel dat kaarten maakt omdat het proces meer is geautomatiseerd.

www.telegraaf.nl/financieel/617871826...
Wereldbelegger
0
OPERATING RESULT
Operating result (EBIT) in the quarter was a loss of €5 million (Q4 '21: loss of €35 million). Total
operating expenses in the quarter were €125 million, a decrease of €4 million compared with the
same quarter last year (Q4 '21: €130 million) as a result of lower personnel expenses in our Maps
unit.


Van hoeveel medewerkers is afscheid genomen?
Nog meer afscheid in 2023?
Koos99
1
Dat TomTom dit dan weer gewoon durft te stellen:
– Group revenue increased by 21% to €139 million (Q4 '21: €115 million)
– Location Technology revenue increased by 30% to €118 million (Q4 '21: €91 million)
– Automotive operational revenue increased by 16% to €82 million (Q4 '21: €71 million)


We meten het in 2022 anders dan in 2021, maar we gaan verder wel 2022 met 2021 vergelijken. Normaal als je anders gaat boekhouden, dan geef je de nieuwe en de oude manier weer, nu wordt het appels met peren vergelijken.

De cijfers zijn nog steeds niet slecht, maar een stuk minder positief dan oorspronkelijk verwacht
1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront