Kendrion « Terug naar discussie overzicht

Kendrion in 2023 met stijgend aandeel duurzaamheid

586 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 26 27 28 29 30 » | Laatste
ischav2
1
In een zeer negatieve markt onder mooi volume netjes hoger gesloten. Smaakt naar meer!
ischav2
3
Ruim een kwart van de nieuwe auto's die particulieren vorig jaar in Nederland kochten was volledig elektrisch. Een jaar eerder was dat nog 11 procent.

Het aandeel van volledig elektrische auto's in de nieuwverkoop steeg in 2022 naar 26 procent, meldt de RAI Vereniging. Die toename komt volgens de vereniging mede doordat er meer elektrische auto's in de middenklasse verkrijgbaar zijn. Ook de aanschafsubsidies en private-lease aanbiedingen spelen een rol.

In de totale autoverkoop, waarbij onder meer ook zakelijke- en verhuurauto's worden meegerekend, was 23 procent van de nieuwe auto's volledig elektrisch.
phu
1
Zakt weer flink vandaag. Maar inmiddels lijkt het zo met Kendrion dat het morgen weer net zo hard stijgt en vaker harder dan de daling van vandaag.
VLiTaNbase
1
phu
1
quote:

VLiTaNbase schreef op 31 januari 2023 13:15:

Volume vandaag tot op heden 20 aandelen. Gemiddelde per (hele) dag is 7400.
Idd

Stilte voor storm hopen we dan maar...
phu
2
Automative is booming. Zie ook cijfers tomtom en bijbehorende koers reactie. Kendrion gaat volgen daar ben ik van overtuigd. Deze koers is te laag.
voda
0
Opsplitsing Automotive bij Kendrion gepaard met afschrijving

Neemt boekhoudkundige afschrijving van 57 tot 59 miljoen euro.

(ABM FN-Dow Jones) Kendrion heeft de Automotive-tak in december vorig jaar, zoals aangekondigd, opgesplitst in een kern- en een E-afdeling en dat gaat gepaard met een papieren afschrijving van 57 tot 59 miljoen euro. Dit maakte de specialist in elektromagneten woensdag voorbeurs bekend.

Met deze transformatie wil het bedrijf profiteren van de zogeheten elektrificatie van het autovervoer, waarvoor de onderneming nog altijd verwacht dat deze markt tot en met 2027 jaarlijks met circa 40 procent groeit.

De kerntak richt zich op bestaande technologieën voor auto's met een verbrandingsmotor en daarbij onder meer op kostenbesparingen en de kasstroomdynamiek. De E-poot richt zich op autonoom elektrische rijden met innovatie, klantenbinding en winstgevende groei.

Deze opsplitsing noemden analisten van Edison vorig jaar "zeer goed". "We kunnen dan beter zien hoe Kendrion zich ontwikkelt in de nieuwe segmenten. En die nieuwe structuur moet jaarlijks 4 miljoen euro aan kostenbesparingen opleveren."

De afschrijving heeft volgens de onderneming geen impact op de liquiditeitspositie, de financiële doelstellingen voor 2025, de bankenconvenanten en het dividendbeleid.

De afschrijving hangt samen met goodwill en op de overnames van Linnig in 2027, FAS Controls in 2011 en Kuhnke Automotive in 2013.

De resultaten van Kendrion in het vierde kwartaal worden op 28 februari van dit jaar gepubliceerd.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
Bart Meerdink
2
Er staan 15.114.621 aandelen uit, dus dat is 58.000.000/15.114.621 = €3,84 per aandeel als ik het goed zie. Koers is nu €16,66

Het is alleen op papier (en voor de belasting?) van belang, maar optisch hakt het er wel fors in.

Net profit over 2021 was €14,4 miljoen

/typefoutje in news-item trouwens Linnig 2007, niet 2027 ;-)
maci
0
KENDRION N.V.
PRESS RELEASE 8 February 2023

Kendrion completes Automotive split to focus on Automotive E business; takes non-cash impairment of goodwill in its Automotive Core Group
• Automotive split into Automotive Core and E strengthens ability to benefit from the move towards automotive electrification and clean energy
• Non-cash impairment of goodwill and other acquisition related intangibles of EUR 57 – 59 million related to Automotive Core
• Impairment charge does not affect Kendrion’s liquidity position, 2025 financial targets, financial covenants, and dividend policy
The automotive industry is transitioning to hybrid and electric cars. This transition is driven by the urgent need for sustainable mobility and mandated by legislative initiatives across the world. It will lead to a phase out of the combustion engine over the next 10 to 15 years. Due to this fundamental change combined with increased interest rates, Kendrion will impair EUR 57 - 59 million in goodwill and other intangibles related to the acquisitions of Linnig (2007), FAS Controls (2011) and Kuhnke Automotive (2013), to the extent allocatable to Automotive Core. Goodwill attributable to Automotive E, amounting to EUR 7 million, is unaffected, with the recoverable amount exceeding the carrying value by a healthy margin based on a strong outlook. The impairment is a non-cash item and has no impact on Kendrion’s liquidity position, 2025 financial targets, financial covenants, and dividend policy.
Joep van Beurden, Kendrion CEO:
“By splitting our Automotive Group into Automotive Core and Automotive E, we have taken an important strategic, operational and organizational step forward and benefit from the fast-growing market for electric vehicles. As presented during our Capital Markets Day in 2022, we expect that the market for electric vehicles will grow with around 40% per year between 2018 and 2027, while the market for passenger cars with combustion engines will decline with about 3% per year over the same period. We believe it is necessary to impair the goodwill resulting from the 3 acquisitions related to products for the combustion engine, all done before 2014. We remain confident to deliver on our medium-term financial targets by 2025.”
The Automotive Group split was completed in December 2022. Automotive Core and Automotive E each have full P&L responsibility with separate performance goals. Automotive Core focuses on operational excellence, cost efficiency, profitability and cashflow. Automotive E concentrates on innovation, close collaboration with customers, project management and profitable growth. Automotive E currently generates around one third of the Automotive Group revenue.
Kendrion will announce its fourth quarter and full-year results 2022 on 28 February 2023.
Bart Meerdink
1
quote:

phu schreef op 8 februari 2023 09:43:

Is op zich positief toch?
Nou, het geeft aan

a) dat ze te lang in de verbrandingsmotor hebben geïnvesteerd, en ook significant veel
b) dat het in termen van EBITDA rapporteren een misleidend beeld van de gang van zaken gaf en geeft

In financiële termen misschien neutraal of zelfs wat positief (als ze hierdoor minder belasting zouden hoeven betalen), maar in termen van vertrouwen in het management toch wel een forse min.

Wel positief dat ze dit nu achter zich laten op deze manier.
VLiTaNbase
0
I.v.m. 2 x post van vandaag van 8.35 en 10.01 uur:
-Ook vergelijken wat de invloed van het bedrag van de papieren boekhoudkundige afschrijving is op het, op zich goede, eigen vermogen?
-EBITDA is toch winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen?
hjk2
1
quote:

Bart Meerdink schreef op 8 februari 2023 10:01:

[...]
..

In financiële termen misschien neutraal of zelfs wat positief (als ze hierdoor minder belasting zouden hoeven betalen), maar in termen van vertrouwen in het management toch wel een forse min.

Wel positief dat ze dit nu achter zich laten op deze manier.
Gaat wel om afschrijvingen op acquisities die plaatsvonden voordat Joep Van Beurden in Nov 2015 als CEO aan boord kwam. Die heeft gelukkig wel een goede track record wat betreft overnames.
Bart Meerdink
0
quote:

hjk2 schreef op 8 februari 2023 12:07:

[...]
Gaat wel om afschrijvingen op acquisities die plaatsvonden voordat Joep Van Beurden in Nov 2015 als CEO aan boord kwam. Die heeft gelukkig wel een goede track record wat betreft overnames.
Hopelijk. Maar stel dat JvB elk jaar sinds zijn aantreden 7 jaar lang 1/7 deel van deze afschrijving in de jaarcijfers had gerapporteerd.

Dan had de koers veel lager gestaan dan nu. €0,55 p/a minder winst elk jaar, al die tijd.
Heel veel beleggers kijken toch met name naar de koers/winst verhouding en die was dan een heel stuk hoger (duurder) geweest.
VLiTaNbase
0
De afwaardering bij de 'Automotive Core' wordt in het bericht van vandaag (mede) toegeschreven aan de fundamentele verandering door uitfasering van de verbrandingsmotor over de komende 10-15 jaar gecombineerd met de verhoogde rente niveaus.
Bob de Bouwer 59
1
quote:

Bart Meerdink schreef op 8 februari 2023 10:01:

[...]
Nou, het geeft aan

a) dat ze te lang in de verbrandingsmotor hebben geïnvesteerd, en ook significant veel
b) dat het in termen van EBITDA rapporteren een misleidend beeld van de gang van zaken gaf en geeft

In financiële termen misschien neutraal of zelfs wat positief (als ze hierdoor minder belasting zouden hoeven betalen), maar in termen van vertrouwen in het management toch wel een forse min.

Wel positief dat ze dit nu achter zich laten op deze manier.
Als aanvulling op bovenstaande: dit is voor zover mij bekend het eerste bedrijf (na Ford) dat nu al durft af te waarderen op haar "kern"-activiteit. Dat is gewaagd maar getuigd van visie.

Heel veel andere bedrijven zullen (moeten) volgen met afwaarderingen de komende jaren vanwege de elektrificatie en het einde van het businessmodel fossiele brandstofmotor.

of sla ik de plank mis?
586 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 26 27 28 29 30 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 13,020
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 13,140
Laag 12,760
Volume 41.965
Volume gemiddeld 33.694
Volume gisteren 55.609

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront