TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Red Bull presenteert nieuwe wagen Max Verstappen, Ford keert terug in de Formule 1

De presentatie van de nieuwe Red Bull waar Max Verstappen dit jaar in zal rijden, de RB19, is onderweg en eerder vandaag maakte Ford bekend terug te keren in de Formule 1. Een en een lijkt twee en alles wijst op een samenwerking tussen de wereldkampioen en de Amerikaanse fabrikant.

Naar verwachting maakt Red Bull vanmiddag in New York de samenwerking met Ford bekend. Het team heeft momenteel nog een overeenkomst met de Japanse fabrikant Honda, waarvan het de motoren gebruikt. Tegelijkertijd is het team al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een eigen krachtbron, die vanaf 2026 gebruikt moet worden voor de Red Bull-auto’s. De ontwikkeling daarvan zou dan moeten worden ondersteund door Ford, dat vandaag bekend maakte terug te keren in de Formule 1.

Ford/Red Bull-auto’s met een stickertje van TomTom er op?
Eva1960
1
zo lekker gap gaan sluiten vanmiddag, gelukkig alles eruit gedrukt op 7,30, 7,50 en 7,60.
ik heb er weinig vertrouwen meer in
Dutchy Ron
0
Das VW-Beispiel mit der Software-Tochter Cariad zeigt, dass die eigene Entwicklung den Ansprüchen des Markts kaum gerecht wird. Zum anderen schneiden die Digital-Marken ihre Software jetzt gezielt auf die Automarken zu. Während in einem Polestar 2 noch die Google-Oberfläche mit Google-Logo auf den Bildschirmen erscheint, wird die genutzte Technologie in einem Mercedes, BMW oder VW nicht erkennbar sein. Stellantis hat auf der Digitalmesse CES in Las Vegas seine Cockpitentwicklung mit Amazon, Foxconn und Qualcomm vorgestellt: ein skalierbares und wie ein Mobiltelefon updatebares Betriebssystem, das tiefem Eingriff in Fahrzeugfunktionen ermöglicht.

Die Nummer eins in Deutschland dürfte Google werden. Das Unternehmen paart Erfahrung mit autonomen Fahrzeugtechnologien (Waymo) und Datenverknüpfung zwischen Fahrzeug und Kundenaktivitäten über Google im Internet; das könnte einen fast monopolistischen Wettbewerbsvorsprung bedeuten. Mit dem Kartendienst Google Maps kann es eh niemand mehr aufnehmen.

www.manager-magazin.de/unternehmen/au...
JustRevisited
2
quote:

xof schreef op 3 februari 2023 15:02:

[...]

Inderdaad heb ik je er eerder op gewezen. Gisteren avond tot middernacht op het forum en vanmorgen alweer positief voor het ontbijt. Het gaat op werk lijken.

Eva en Koos wezen je op de kritische punten. Liever minder frequent en meer gebalanceerd, maar dat is voor eenieder om zelf te bepalen. Ik waardeer zowel positief als negatief.

Taco kan mijn "ass" niet redden. Ik neem mijn eigen beslissingen en ben allergisch voor verschuivingen, Capex vs opex, intangibles, omzet eo kosten naar voren of achteren. Deferred, deferred etc. Ik kijk liefste naar werkkapitaal, ebitda en cash. Verder probeer ik gedrag van mngt te doorgronden. Goddijn vertrouw ik niet, its my gut-feel. Mooi weer prater.

De regelmatige boekhoud aanpassingen bij TT zijn niet behulpzaam. If you cant convince me, confuse me. De TT aandeelhouders moeten opletten.

Ik heb zelf ooit een CEO rol vervuld.

Mijn credo, Say what you do and do what you say. Goddijn grijnst en vijnst. Sluwe ex bankier

De tent wordt voorbereid op een exit, was men maar eerlijker en transparant.
Goddijn is net zozeer ‘bankier’ als ik ‘barman’ ben, omdat ik in studententijd achter de tap stond. Hoe lang werkt hij wel niet bij tomtom en de voorgangers daarvan. Als iedereen die ooit bij een bank gewerkt heeft tussen nu en 30 jaar geleden ‘sluw’ is, dan is de halve wereld sluw.

En daarmee zegt het ook iets over je algehele post, vol wantrouwen. Ik ga je niet van gedachten proberen te veranderen (zou toch niet lukken), maar
het is wel een stuk prettiger leven wanneer je wel vertrouwt op wat je hoort en niet overal iets achter zoekt. Dat je direct bijval krijgt van Pwijsneus verrast me niets. Die zoekt ook overal iets achter.

Vandaag presenteert TT een outlook die vrijwel identiek is als de eerdere, maar met wat meer IFRS omzet, en daaronder staat dat gewoon toegelicht en uitgelegd. In de conference call werd er ook direct mee begonnen. Niets geheimzinnigs dus. Maar hier wordt het direct uitgelegd als rommelen met de cijfers, cooking the books, etc. Dit komt ook door hun eigen achterdocht. Als je wilt en dat je vooraanname is, vind je overal iets wat niet klopt.

Zie bijvoorbeeld ook de cashflow; was heel simpele verklaring voor. Wat vooruitbetalingen aan leveranciers gedaan waardoor cashflow in 2022 wat lager is en in 2023 hoger. Er is meestal ook een ‘gewone’ verklaring.
Vici
2
quote:

JustRevisited schreef op 2 februari 2023 16:20:

Morgen is trouwens de officiele release van de Fisker Ocean.
@DutchyRon kwam met de scoop dat Fisker als klant op de site van TT stond tot half januari. Daarna niet meer. Verwijderd van de site.
Vandaag niets over Fisker Ocean, geen officiële release.
Hoe betrouwbaar is TT nog?
JustRevisited
1
quote:

Vici schreef op 3 februari 2023 16:06:

[...]

@DutchyRon kwam met de scoop dat Fisker als klant op de site van TT stond tot half januari. Daarna niet meer. Verwijderd van de site.
Vandaag niets over Fisker Ocean, geen officiële release.
Hoe betrouwbaar is TT nog?
Misschien was ‘officiele release’ niet de juiste term. Zo noemden ze het zelf bij die beurs. Inmiddels heet het een Sverige Premiere (Zweedse première)

ecarexpo.se/
Vici
2
Broodje knäckebröd oftewel broodje apekool Justin. Gaat mij erom dat Fisker als klant door TT van de site is gehaald. De productie van de Fisker Ocean is al gestart las ik op hun site.
Had TT gesierd om vandaag hier een PB over uit te doen.
JustRevisited
0
quote:

Vici schreef op 3 februari 2023 16:21:

Broodje knäckebröd oftewel broodje apekool Justin. Gaat mij erom dat Fisker als klant door TT van de site is gehaald. De productie van de Fisker Ocean is al gestart las ik op hun site.
Had TT gesierd om vandaag hier een PB over uit te doen.
Ik reageerde op het feit dat het geen officiele release was vanuit Fisker.

Wanneer TT erover moet communiceren? In wezen hadden ze het al op de CMD verteld en zit het ook in de slides. Maar verder lijken ze te wachten tot ze van Fisker live mogen met het nieuws. Wat dus voor ons inmiddels al geen nieuws meer is.
tatje
2
Tja.

Heb nogmaals de webcast beluisterd en de plaatjes erbij bekeken.

2023

automotive 13% van de current backlog 2,4 is 312
Enterprise 3 maal 40 en 1 maal 45 165 ( mijn inschatting )
totaal 477 a 90% is 430
C 90 maal 50% is 45
Gross profit 475
Mijn opex zonder D en A 460
ebitda 15
D en A 50
ebit - 35

Kijk de stand van intangible op de balans is momenteel 43.

Neem je D en A 50, dan is PPE 5 Lease 15 en 30 intangible.

Intangible eind 2023 is dan nog 13.

D en A 2024 is dan 5 PPE 15 Lease en intangible 13 totaal 33.

Verlaag je D en A in 2023 naar 40, dan zal D en A 2024 43 zijn.

Na 2024 is intangible OP.

Taco zei daarover :

. The only things that we capitalize are lease assets and some IT stuff that we have in house. But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity.
We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million.

Bij mij is a couple 2 :-)

Verder zei taco.

automotive zal in 2023 bijna helemaal uit de backlog komen.

2024 en 2025 wordt een combinatie van de backlog en nieuwe deals.

Tja, als je dan weet 2024 14% uit de backlog en nieuwe deals
2025 15% uit de backlog en nieuwe deals.

Tja :-)
Vici
4
quote:

JustRevisited schreef op 3 februari 2023 16:38:

[...]

Ik reageerde op het feit dat het geen officiele release was vanuit Fisker.

Wanneer TT erover moet communiceren? In wezen hadden ze het al op de CMD verteld en zit het ook in de slides. Maar verder lijken ze te wachten tot ze van Fisker live mogen met het nieuws. Wat dus voor ons inmiddels al geen nieuws meer is.
Feit bljjft dat het op de site stond bij TT onder het kopje customers. Heel slordig en kwalijk om het dan half januari te verwijderen zonder enige toelichting. IR zou bijscholing goed kunnen gebruiken.
Nieuws moeten we al een tijd lang zelf zoeken; informeren vanuit TT richting aandeelhouders gebeurt nog sporadisch.
Erg chebbi
0
Ik heb het allemaal niet gezien of gevolgd. Maar het algemene beeld m.b.t. TomTom's toekomst klaart wel op. De oude bluf van Goddijn maakt (ook dat is een gevoelskwestie) plaats voor het meer uitspreken van vertrouwen dat het schip op koers ligt.
Voor mijn handelsstrategie kijk ik toch naar het verleden. Daarin stelde TomTom steeds teleur, komen er nog steeds koersdips voor richting 6.5 en veert ze met regelmaat weer op.
Ik lees dit forum met regelmaat en bovenstaande inkleuring komt daaruit voort. Mijn waardering voor hen die hier regelmatig inhoudelijk posten.
aandeeltje!
1
Wereldbelegger
1
Toch is er wel een en ander in positieve zin veranderd.

"Het was niks, het is niks, het wordt niks."
Dat lees je vandaag niet.
Weer een vertrouwde traditie minder.
((-;
GLMF
2
de winnaar is bekend www.iex.nl/Forum/Topic/1393827/TomTom...

met de complimenten voor alle deelnemers, die tot een gemiddelde voorspelling van 7,33 kwamen
dachthetniet
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 3 februari 2023 17:34:

Toch is er wel een en ander in positieve zin veranderd.

"Het was niks, het is niks, het wordt niks."
Dat lees je vandaag niet.
Weer een vertrouwde traditie minder.
((-;
je wil zeggen dat dit eeecchtt de laatste keer is dat 6 te zien is? Haha grapje zeker. En idd ook na vandaag is en niets veranderd. Of zo weinig dat tomtom geen zelfstandig bestaansrecht heeft.
Koos99
2
Al met al vond ik het toch een positief dagje. Ik denk dat we de 6 niet meer gaan zien
Vici
0
quote:

Koos99 schreef op 3 februari 2023 17:59:

Al met al vond ik het toch een positief dagje. Ik denk dat we de 6 niet meer gaan zien
Laten we het hopen Koos99. Anders wordt het weer droog brood eten. Zag dat Harold op de foto in de Telegraaf niets aan eten te kort kwam, gezien zijn buikje. :-))
pwijsneus
1
quote:

JustRevisited schreef op 3 februari 2023 16:06:

[...]

Goddijn is net zozeer ‘bankier’ als ik ‘barman’ ben, omdat ik in studententijd achter de tap stond. Hoe lang werkt hij wel niet bij tomtom en de voorgangers daarvan. Als iedereen die ooit bij een bank gewerkt heeft tussen nu en 30 jaar geleden ‘sluw’ is, dan is de halve wereld sluw.

En daarmee zegt het ook iets over je algehele post, vol wantrouwen. Ik ga je niet van gedachten proberen te veranderen (zou toch niet lukken), maar
het is wel een stuk prettiger leven wanneer je wel vertrouwt op wat je hoort en niet overal iets achter zoekt. Dat je direct bijval krijgt van Pwijsneus verrast me niets. Die zoekt ook overal iets achter.

Vandaag presenteert TT een outlook die vrijwel identiek is als de eerdere, maar met wat meer IFRS omzet, en daaronder staat dat gewoon toegelicht en uitgelegd. In de conference call werd er ook direct mee begonnen. Niets geheimzinnigs dus. Maar hier wordt het direct uitgelegd als rommelen met de cijfers, cooking the books, etc. Dit komt ook door hun eigen achterdocht. Als je wilt en dat je vooraanname is, vind je overal iets wat niet klopt.

Zie bijvoorbeeld ook de cashflow; was heel simpele verklaring voor. Wat vooruitbetalingen aan leveranciers gedaan waardoor cashflow in 2022 wat lager is en in 2023 hoger. Er is meestal ook een ‘gewone’ verklaring.
Ook ik wantrouw de founders, de telematics sale hebben mijn "gut-feeling" bevestigd. Hoop dat ik net als iedereen anders mag vinden wat ik vind.

Heb hier geloof ik wel duidelijk gemaakt dat met 2 petten op de waarde voor de founders op verschillende manieren vrijgemaakt kan worden.

Als ik het kan verzinnen, kunnen de 4 founders het ook. En gelijk hebben ze.

Blijf scherp. Iemand nog een lollie?
JustRevisited
0
quote:

pwijsneus schreef op 3 februari 2023 20:48:

[...]

Ook ik wantrouw de founders, de telematics sale hebben mijn "gut-feeling" bevestigd. Hoop dat ik net als iedereen anders mag vinden wat ik vind.

Heb hier geloof ik wel duidelijk gemaakt dat met 2 petten op de waarde voor de founders op verschillende manieren vrijgemaakt kan worden.

Als ik het kan verzinnen, kunnen de 4 founders het ook. En gelijk hebben ze.

Blijf scherp. Iemand nog een lollie?
Bij de verkoop van Telematics zijn alle aandeelhouders hetzelfde behandeld
pwijsneus
4
quote:

JustRevisited schreef op 3 februari 2023 21:25:

[...]

Bij de verkoop van Telematics zijn alle aandeelhouders hetzelfde behandeld
Precies, de founders hebben een belang van 44%, en vonden het een goed idee om in plaats van het aandeel wat nieuw leven in te plaatsen een belastingvrije uitkering te doen. Niets mis mee.

Er werd 330 mln belastingvrij door de verkoop van een onderdeel overgemaakt naar de priverekening, en de rest van de aandeelhouders hebben uiteraard ook hun geld teruggekregen. Niets mis mee, en kudo's voor deze constructie. Had het zelf niet kunnen verzinnen, share & buyback, klint goed, nietwaar? Dit was een weloverwogen, geraffineerde en vooral bewuste keuze van de founders om plan B levend te houden. Cash uit de toko trekken, en mocht het aanmodderscenario mislopen de optie overhouden om een dirty exit uit te voeren en de asset maximaal aan bv de overture partners te slijten. Jammer voor de minderheidsaandeelhouders.

Het overgrote deel van de aanwezige cash in TT te danken aan de telematics sale, wat maakt dat ze de komende jaren nog wel even kunnen aanmodderen. De CEO had het over een tweede jeugd, maar de cijfers laten iets anders zien. Ook klopt de uitstraling can deze CEO - net zoals jouw bijdragen - niet met de realiteit. Ik neem de ondankbare taak op me om hier niet allen de interne TomTom- gospel TT te verspreiden, maar om hier-en-daar wat realiteit ten toon te spreiden.

Je weer dat de asset- en freefloatwaarde kilometers uit elkaar liggen. Mooie is dat de founders 2 opties hebben. Zelfstandig succesvol worden, maar vertrouwen is weg, zeker niet alleen bij mij, neem ING afgelopen week nog.

Andere optie is exit, en gelijk hebben ze. Met de opbrengst van Telematics en net cash positie kan free float worden uitgekocht. Zeg niet dat dit gebeurd, integendeel, vermoed dat dit planB is, maar plan A. Zodra plan A - het aanmodderscenario - in 2025 toch niet helemaal lekker gaat, is plan B wel lekker om een gratis delisting uit te voeren, en de poet onder te verdelen.

Founders fungeren als Private Equity, en gelijk hebben ze om dit maximaal uit te buiten. Tenslotte hebben ze zelf de toko opgericht, dus daar zul je mij nooit over horen.

Maar naar mijn eigen bescheiden mening hadden ze scenario B allang moeten doorvoeren in 2015 toen het ijzer heet was. De assetwaarde van TT is sindsdien meer dan gehalveerd, beurswaarde trouwens ook.
1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront