TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
JustRevisited
2
quote:

win some... schreef op 5 februari 2023 11:22:

Nog een intrigerend punt uit het Jaarverslag. In het gedeelte over remuneratie (p.57) is te lezen over de KPI LT-omzet i.v.m. de beloning van het management. Hierbij is uitgegaan van de outlook voor LT-omzet van begin 2022: 380-420 mio. Bij een LT-omzet < 380 mio was de uitkering 0%, bij een resultaat on target (400 mio) was de uitkering 100% en bij een resultaat >420 was de uitkering 150%.

Ik raakte de draad een beetje kwijt in je berekening, maar ik zou een ander punt willen aanhalen, namelijk dat de automotive omzet maar ten dele met ‘performance’ te maken heeft.

Die omzet komt uit deals die in het verleden gesloten zijn. Dát is de daadwerkelijke ‘performance’. Hoeveel omzet dan in een jaar behaald wordt uit die klant, dat is afhankelijk van de performance van de betreffende klant. En uiteraard de operatie van TT (tijdig leveren, goede logistiek)

De automotive omzet viel me alleszins mee, omdat Stellantis toch nog een moeilijk kwartaal had en marktaandeel verloor afgelopen jaar. Hoewel dat marktaandeel verlies niet kwam door vraag (dus niet door populariteit van merken als Peugeot, die de meestverkochte auto in Europa had) maar door aanbod.

Als je prestatie indicatoren wilt maken die ook echt een bepaalde prestatie belonen neem dan de omzet in Enterprise met het nieuwe platform. Dat is beinvloedbaar. En neem bijvoorbeeld tijdige release platform. En de automotive order intake. Als dat laatste een metric was geweest hadden ze overigens de bonussen ruimschoots behaald.

Verder vind ik het nonsense dat de de beloningen van de top te laag zouden zijn cq aandacht verdienen, omdat er een nieuwe subtop in de organisatie is die dicht in de buurt van hun beloning komt. Wees blij dat je een aantal top talenten hebt binnengehaald of intern opgeleid die nu in het management zitten en sommigen mogelijk naar top kunnen doorstromen als Goddijn en de Taeye op termijn een keer afzwaaien.
win some...
1
quote:

JustRevisited schreef op 5 februari 2023 12:25:

[...]

Ik raakte de draad een beetje kwijt in je berekening, maar ik zou een ander punt willen aanhalen, namelijk dat de automotive omzet maar ten dele met ‘performance’ te maken heeft.

Die omzet komt uit deals die in het verleden gesloten zijn. Dát is de daadwerkelijke ‘performance’. Hoeveel omzet dan in een jaar behaald wordt uit die klant, dat is afhankelijk van de performance van de betreffende klant. En uiteraard de operatie van TT (tijdig leveren, goede logistiek)

De automotive omzet viel me alleszins mee, omdat Stellantis toch nog een moeilijk kwartaal had en marktaandeel verloor afgelopen jaar. Hoewel dat marktaandeel verlies niet kwam door vraag (dus niet door populariteit van merken als Peugeot, die de meestverkochte auto in Europa had) maar door aanbod.

Als je prestatie indicatoren wilt maken die ook echt een bepaalde prestatie belonen neem dan de omzet in Enterprise met het nieuwe platform. Dat is beinvloedbaar. En neem bijvoorbeeld tijdige release platform. En de automotive order intake. Als dat laatste een metric was geweest hadden ze overigens de bonussen ruimschoots behaald.

Verder vind ik het nonsense dat de de beloningen van de top te laag zouden zijn cq aandacht verdienen, omdat er een nieuwe subtop in de organisatie is die dicht in de buurt van hun beloning komt. Wees blij dat je een aantal top talenten hebt binnengehaald of intern opgeleid die nu in het management zitten en sommigen mogelijk naar top kunnen doorstromen als Goddijn en de Taeye op termijn een keer afzwaaien.
Automotive omzet heeft inderdaad maar deels met performance tijdens het jaar te maken en is ook voor een belangrijk deel gebaseerd op de performance in voorgaande jaren. Des te opmerkelijker dat dit wel een korte termijn KPI is. Een groot deel van de performance is al aan het begin van het jaar bekend. Wanneer je voor de rest wat voorzichtig schat, heb je al snel je maximale bonus binnen.

Een KPI van Automotive order intake zou op zich niet verkeerd zijn. Alleen is dat wel lastig vanwege het aantal potentiele deals die op jaarbasis beschikbaar zijn nogal kan verschillen en waarschijnlijk ook niet vooraf helemaal bekend is. Beter zou dan misschien zijn om lange termijndoelstellingen voor Automotive omzet te geven. Grotere order intake zal zich op termijn moeten vertalen in meer omzet. Maar voor de lange termijn heeft TT geen KPI's, omdat dit vanwege de dynamiek in de sector lastig te bepalen zou zijn. Vind ik niet zo'n sterk argument, zeker gezien het feit dat ze wel een lange termijn outlook geven.

Lange termijn KPI's kun je voor meer zaken wel geven. Bijvoorbeeld:
-Het Maps platform cq Indigo heeft x mio aan investering gekost. HIervoor is uitgegaan van een ROI van x %. Dit vertaalt zich in een omzet van x mio in jaar x als doelstellng.
Zeker het managementboard zou op dit soort zaken beoordeeld mogen worden.
win some...
1
quote:

tatje schreef op 5 februari 2023 12:15:

Wine Some.

Ik citeer je even:

JV 2022
Over de nieuwe manier van revenue recognition (p.84):
Previously, for each map subscription contract, the group estimated and allocated similar value to the initial map installed in a car as well as the rights to receive updates and treated the obligation to deliver the initial map and map updates as a single performance obligation. Based on developments in both our customer offerings as well as developments in the Location Technology market, effective from 1 November 2022, the initial map and map updates for each newly activated subscription are treated as two separate performance obligations. The transaction price allocated to the initial map is recognized immediately when the customer installs our map while the portion allocated to the map update service is recognized on a straight-line basis over the applicable service period.

Q4 2022 verslag.
Our Automotive products have evolved into API-based updates and services in combination with an
initial onboard map, from a predominantly onboard offering including updates. As a result of this
change, the timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts changed from Q4
2022 onward. In the fourth quarter of 2022, the impact on reported revenue was a positive effect of
€9.6 million, and we expect the positive impact on full-year 2023 revenue to be around €40 million.

JV zegt dus vanaf nov en kwartaal verslag vanaf Q4, scheelt een maand.

Maar 9,6 trek je dat af van de IFRS automotive revenue Q4 77,1 - 9,6 = 67.5 zonder nieuwe recognition versus Q4 2021 47,1

Maar ik weet niet zeker of ik het goed zie cq bereken.
Ik ga van 1 november uit. Dat staat in het JV en is door de accountant gecontroleerd. Wanneer je jaar op jaar wilt vergelijken wordt het wel lastig, want Q4 2022 bevat dan nog 1 maand omzet op de oude manier en 2 maanden omzet op de nieuwe manier.

TT zegt zelf 'our Automotive prodcts have evolved'. Als er dan sprake is van 'evolutie' dan snap ik niet dat je dan persé tijdens het jaar de manier van omzet erkenning gaat aanpassen en al helemaal niet tijdens het kwartaal. Als er sprake is van een evolutie dan kun je net zo goed de boekhoudkundige verandering met ingang van het nieuwe jaar doorvoeren. Dat is veel logischer en duidelijker. Nu komt het over als creatief boekhouden.
de koe
4
AMSTERDAM - TomTom hoopt dit jaar zijn groei te versnellen. De onlangs aangekondigde kaartenstandaard Overture Maps Foundation, opgericht met Amazon, Meta en Microsoft, moet daarbij helpen. Topman Harold Goddijn van de navigatiedienstverlener zegt dat die samenwerking verder wordt uitgebreid en dit jaar zijn vruchten moet gaan afwerpen.
We kunnen verder accelereren”, zegt Goddijn over 2023. „Het is het beginjaar van een soort tweede jeugd.” TomTom presenteerde vrijdag zijn jaarcijfers en die waren beter dan verwacht. „Ik ben er blij mee. We hebben een positieve trend ingezet.” Het bedrijf wist het verlies terug te dringen. Het schrijven van zwarte cijfers lijkt binnen handbereik. „Dat denk ik wel. De sfeer zit er goed in, iedereen is goed bezig”, aldus de topman van het bedrijf dat kaarten en navigatiediensten levert aan autofabrikanten als Volkswagen, Renault en Hyundai.
Goddijn, die al ruim dertig jaar aan het roer staat bij TomTom, kondigde vorig jaar een nieuwe koers aan. De kaartenmaker gaat het maken van kaarten anders aanpakken. Met de nieuwe werkwijze moeten kaarten sneller worden bijgewerkt, minder fouten bevatten en vollediger zijn. Daarbij wordt ook gebruikgemaakt van externe bronnen. Het gebruik van het open source wil niet zeggen dat de auto’s met camera’s van kaartenmaker TomTom stoppen met rondrijden.
In december werd bekend dat TomTom een samenwerking is aangegaan met Amazon, Meta en Microsoft. Samen hebben de techbedrijven de Overture Maps Foundation opgericht, dat een nieuwe standaard moet worden voor kaartdata. „Dit nieuws is goed ontvangen”, zegt Goddijn over het initiatief. „Klanten snappen wat we willen bereiken en hebben positief gereageerd.”
Het samenwerkingsverband wil zo de strijd aangaan met Google Maps. „We kunnen een goed concurrerend product aanbieden dat in veel gevallen beter zal zijn”, stelt Goddijn. Volgens TomTom neemt het gebruik van kaarten alsmaar toe. Het orderboek van de kaartenmaker is met €2,4 miljard in ieder geval dikker dan ooit. Zo tekende TomTom in november een nieuw contract om ook na 2024 diensten te blijven leveren aan Stellantis, moederbedrijf van merken als Peugeot, Opel en Fiat.
In de verwachtingen voor dit jaar rekent TomTom op een groei in de opbrengsten van tussen de 1 en 8%, ofwel een jaaromzet van tussen de €540 miljoen en €580 miljoen. Beleggers kunnen de cijferupdate van TomTom wel waarderen. Het aandeel werd in de ochtendhandel op het Damrak zo’n 8% hoger gezet. www.telegraaf.nl/financieel/184823757...
Wereldbelegger
0
Een op acht verkochte wagens in Europa is volledig elektrisch

Ruim 12 procent van de nieuw verkochte wagens in Europa was vorig jaar volledig elektrisch aangedreven.

De volledige autoverkoop zakte in de EU in 2022 met 4,6 procent tot nog 9,3 miljoen nieuwe wagens. Dat is het laagste niveau sinds 1993. Voornamelijk chiptekorten vertraagden de markt.

Benzinewagens werden het meest verkocht. Die hebben een marktaandeel van 36,4 procent, blijkt uit cijfers van Acea, de Europese constructeurskoepel. Het aandeel van de dieselbolides is gezakt tot 16,4 procent. Wagens op aardgas blijven een eerder marginaal fenomeen met 0,2 procent van de markt in EU.

Hybrideauto's nemen 22,6 procent van de markt voor zich. Plug-inhybrides, wagens met een stekker die een brandstofmotor en een elektromotor combineren, zijn goed voor 9,4 procent.

bron:
www.tijd.be/ondernemen/auto/een-op-ac...
Wereldbelegger
0
'Autoverkoop EU veert iets terug in 2023'
Nog lang niet op niveau van 2019

De autoverkoop in de EU zit inmiddels al een paar jaar in een behoorlijke dip. Brancheorganisatie ACEA verwacht dat 2023 opnieuw geen topjaar wordt, maar dat het wel beter wordt dan afgelopen jaar. Het niveau van 2019 is echter nog verre van in zicht.

Al jaren lag de verkoop van nieuwe personenauto's in de EU vrij stabiel op tussen de 13 en ruim 15 miljoen stuks per jaar, totdat corona roet in het eten gooide. In 2020 zakte de markt met ruim een kwart in en werden er in de EU net geen 10 miljoen (9,92 miljoen) nieuwe personenauto's verkocht. In 2021 ging er (grotendeels vanwege het chiptekort) nog wat af en bleef de teller op 9,7 miljoen steken. Het dieptepunt kwam vervolgens pas afgelopen jaar met 9,26 miljoen stuks, het laagste aantal sinds 1993. We zeggen het dieptepunt, want brancheorganisatie ACEA verwacht dat de weg naar boven nu weer is gevonden.

ACEA rekent volgens Reuters op een groeiende automarkt voor dit jaar. De ramingen zijn nu dat er 9,8 miljoen nieuwe auto's worden verkocht. Dat zou een groei van een dikke 5 procent zijn ten opzichte van 2022. Op zich positief, zou je zeggen, al blijft het relatief weinig vergeleken met de pre-coronajaren.

www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/au...
Wereldbelegger
0
In onderstaande tabel (met data van ACEA) zie je het totaal aantal verkochte nieuwe personenauto's per jaar, vanaf tien jaar geleden. Belangrijke kanttekening: een groot deel van de afname van 2019 ten opzichte van 2018 komt door het niet meer meerekenen van de verkoopcijfers van het Verenigd Koninkrijk (2,3 miljoen auto's in 2019).

Jaar Verkochte personenauto's (EU)
2013 11.873.302
2014 12.542.492
2015 13.696.221
2016 14.629934
2017 15.118.269
2018 15.142.262
2019 13.006.331
2020 9.921.678
2021 9.678.749
2022 9.255.930
2023 9.800.000?

bron:
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/au...

Voor de gein de koers van TomTom aan het eind van 2013 en aan het van topjaar 2018
31-12-2013 5,15
31-12-2018 7,99

31-12-2022 6,49

Als je alleen kijkt naar de auto-omzetten dan is de slotkoers op 31 dec 2022 te hoog
Geeft te denken.....
((-;
Koos99
3
Qua Location Technology, wanneer wordt gekeken naar de in 2022 gerealiseerde resultaten en dat wordt vergeleken met de verwachtingen voor 2023 (in mil EUR), dan zie je het volgende.

2022 gerealiseerd: Automotive 260 Enterprise 176 Totaal 436
2023 Verwachting: 455-480

Voor 2022 gerealiseerd geeft TomTom aan dat 9.6 (afgerond 10) komt door een nieuwe manier van boekhouden. 2023 geeft daarnaast (aldus TomTom) een positief effect van 40. Dat betekent (als ik het goed begrijp) dat bij een gelijkblijvende 2023 automotive omzet, de omzet zal zijn 260 - 10 + 40 = 290
TomTom geeft echter voor 2023 aan een automotive groei te verwachten van 10%-15%, dat wil dus zeggen 290 * 1.1/1.15 = 320 a 335

Dat geeft voor Enterprise een verwachte 2023 omzet van 135 -150 (455/485 - 320/335), dit tegen een huidige (2022) omzet van 176
Q4 2022 liet voor Enterprise een daling zien van 45 naar 40, oftewel 11%

De impliciete Enterprise omzet verwachting van 135-150 is een daling van 15%-25% Dat is echt vrij fors, helemaal wanneer dat wordt afgezet tegen de 11% daling in Q4 2022

Ergens heb ik het gevoel dat er iets niet klopt, maar ik zou niet weten wat

Ik denk dat de analist van ING het ook niet begrijpt, aangezien hij tijdens de cc ook vroeg of het klopt dat TomTom uitgaat van een vrij lage automotive 2023 verwachting. Of er is iets vreemds aan de hand of TomTom houdt echt rekening met een zeer lage Enterprise verwachting
Koos99
0
TomTom noemde tijdens de cc dat de omzet in dollars voor Enterprise 75% is en voor Automotive 35%
Oftewel ruim 200 miljoen qua inkomsten komt uit de dollars en er wordt niet gehedged. Dat betekent dat elke cent verandering in de eur/dollar koers een plus of min is van 2 milj. Oftewel de daling van onder pariteit naar 1.09 kan TomTom 2 milj euro per jaar schelen. Ik begrijp dat ze niet hedgen, maar dat is best fors
Koos99
4
Goddijn uit de cc citeren:
You know the drill about long lead times and long times, and what we see is that, let's say in the traditional competitive landscape, it looks like we are coming out as the winner, specifically the number of companies that are active and the full stack is shrinking.

So from the cars that we are equipping with software, we also get location. It's all normalized of course and we get other data. We get sensor observation, sensor data, which in turn help us to improve our products. So this is kind of a flywheel that we have seen turning, that helped us to gain important position in traffic information that seems to happen now also in the navigation stack, so I think that's good.

De goede man is het of echt aan het kwijtraken of het gaat de goede kant op. Natuurlijk heeft HG wel meer dingen gezegd (firing from 4 cilinders), maar hij spreekt hier wel met heel veel zelfvertrouwen
JustRevisited
5
quote:

Koos99 schreef op 5 februari 2023 17:09:

Goddijn uit de cc citeren:
You know the drill about long lead times and long times, and what we see is that, let's say in the traditional competitive landscape, it looks like we are coming out as the winner, specifically the number of companies that are active and the full stack is shrinking.

So from the cars that we are equipping with software, we also get location. It's all normalized of course and we get other data. We get sensor observation, sensor data, which in turn help us to improve our products. So this is kind of a flywheel that we have seen turning, that helped us to gain important position in traffic information that seems to happen now also in the navigation stack, so I think that's good.

De goede man is het of echt aan het kwijtraken of het gaat de goede kant op. Natuurlijk heeft HG wel meer dingen gezegd (firing from 4 cilinders), maar hij spreekt hier wel met heel veel zelfvertrouwen
Er is op zich niet zoveel verrassends aan de opmerking van Goddijn.

Als je full stack ziet als een optelsom van maps +software + traffic / live services (eventueel met Indigo eromheen als strik) en je beperkt het tot het automotive segment. Dan zie je dit…

Maps
HERE is altijd leider geweest in maps met tomtom als nummer 2. TomTom wint iets terrein komende jaren (+5 procentpunt)

Services
TomTom is leidend in traffic en behoudt marktaandeel Europa dat al op 75% ligt en groeit deze in de US. Andere spelers zijn marginaal.

Software
TomTom is grootste in navigatie software met verder een heel versplinterd landschap; HERE is daarin ook niet groot. En TT wint vooral op dat terrein marktaandeel (+15 procentpunt)

Er zijn dus niet zoveel partijen in full stack. Uiteraard heb je Google als ‘nieuwkomer’ (nu een aantal jaren) met hun GAS-aanbod. En HERE blijft voorlopig de grootste in maps, maar is niet sterk in wat je ‘full stack’ noemt. HERE maps worden vaak gebruikt in combinatie met software en traffic van een derde partij (bijvoorbeeld tomtom)
Optiebelegger
2
Ondanks alle negatieve posters over HG houdt Tomtom de winst van vrijdag grotendeels vast.
Ik heb mijn positie vanmorgen uitgebreid, ik heb vertrouwen in HG.
hvasd2
0
quote:

Optiebelegger schreef op 6 februari 2023 09:27:

Ondanks alle negatieve posters over HG houdt Tomtom de winst van vrijdag grotendeels vast.
Ik heb mijn positie vanmorgen uitgebreid, ik heb vertrouwen in HG.
In opties?
hvasd2
0
[quote alias=Optiebelegger id=14638694 date=202302061006]
Aandelen, call-opties en geschreven put-opties.
[/quot
U laat er geen gras over groeien!

Zie in de bied/laat partijen spelen met het getal 770
NewKidInTown
0
quote:

Optiebelegger schreef op 6 februari 2023 09:27:

Ondanks alle negatieve posters over HG houdt Tomtom de winst van vrijdag grotendeels vast.
Ik heb mijn positie vanmorgen uitgebreid, ik heb vertrouwen in HG.
Ik heb GEEN vertrouwen in HG.
Heb wel een positie in TT, geen aandelen, wel in opties, calls, LONG en SHORT. Dat levert me een extra hoog rendement op ipv aandelen of alleen calls LONG.

Wat vandaag betreft, blijft de koers van TT sterk liggen met +0,69% bij een AEX met -1,13% Ook mijn andere belangen staan op dalend zoals JET -2,69% en AMG -1,98% Niet heel erg, dat is het risico van het vak en mijn strategie is er op gebaseerd, op dalend en stijgend.
Wereldbelegger
0
Wereldbelegger
0
De analisten die TT (nog) volgen blijven bij hun eerdere koersdoelen en adviezen.
Blijkbaar minder onder de indruk van de Q4/FY cijfers en de toelichtingen en de outlook dan de particuliere belegger.

Blijkbaar heeft Barclays besloten TT niet meer te volgen
Want de analist is verdwenen uit het overzicht op de TT site.

Broker Analyst Date Target Price Recommendation
UBS François-Xavier Bouvignies 27-jan-23 € 10.50 Buy
ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 2-dec-22 € 10.00 Buy
Independent Minds Andrew Hayman 8-nov-22 € 9,25 Buy
ING Marc Hesselink 27-jan-23 € 7.50 Hold
AlphaValue Romain Pierredon 18-jul-22 € 6.40 Sell
Kempen Emmanuel Carlier 1-dec-22 € 6.00 Sell

gemiddeld koersdoel € 8,28
1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 13:23
Koers 5,800
Verschil -0,180 (-3,01%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 263.224
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront