TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
tatje
0
Dit zei JR op mijn A 340 en E 260 in 2025.

Automotive zou ik op 400 zetten voor 2025 en Enterprise op 200+.

Kijk je naar de presentatie Q4 2022.
trouwens het transcript staat er ook.

presentatie Q4 2022.
blz 5 gaat over de verwachtingen ( expectations ) automotive.

2023 13% van 2,4 miljard = 312
2024 14% van 2,4 miljard = 336
2025 15% van 2,4 miljard = 360

Over die toekomstverwachtingen zei taco ook :
To provide additional transparency on Automotive revenue expectations, we give an indication of how the backlog will materialize in revenues over time. Most of the reported Automotive revenue for 2023 will be the outcome of the current backlog. Reported revenue for later years will be based on a combination of new deals and our backlog. We provide an update on our backlog annually, with our full year results.

Inkomsten automotive.
2023 meest uit de huidige backlog.
2024 uit de backlog en uit nieuwe deals
2025 uit de backlog en nieuwe deals.

Alles went, zeker een lagere koers bij TT.

A 2022 zonder herkenning 250 2025 340 zou een cagr betekenen van 12,35% 400 zou een cagr geven van 17%
E 2022 176 zou bij 260 een cagr betekenen 13,5% bij 200 5%.

Verwachtingen versus waarmaken.

Kunnen de verwachtingen uitkomen. ( ligt eraan wat je tegenkomt )

We zullen zien.
Koos99
5
quote:

JustRevisited schreef op 7 februari 2023 16:38:

[...]

Ik denk dat als je operational revenue bekijkt en IFRS negeert dat het verschil 0 is.

In die 40 miljoen zitten ook klanten die recent overgegaan zijn naar de API.
Die zouden zonder deze verandering de IFRS outlook gedrukt hebben, zonder dat dit de operationele omzet (wat je daadwerkelijk krijgt) drukt. De 40 mio is een delta tussen oude en nieuwe reporting stijl.

Wat verder wat impact heeft is currency. Er was een currency nadeel van 20 miljoen in de omzet. Nou moet je currency nadeel als relatief zien. Want als de euro duur is en dollar goedkoop dan heb je enerzijds een omzetdaling van je omzet uit de US. Maar je hebt ook een kosten daling van alle inkopen die je doet vanuit het buitenland. De brutomarge was afgelopen kwartaal een whopping 87%. Dat tomtom niet wil hedgen is omdat dit per saldo weinig oplevert.
Win Some zijn verhaal klopt gewoon als een bus, en gaat over IFRS.
Operational Revenue verwachting rapporteert TomTom niet, is dus wat lastiger om aan te geven, maar impliciet is de verwachting daarvoor ook gedaald. TomTom voorspelde aan het begin van het jaar 20% groei voor Automotive, tijdens Q3 15% en nu nog maar 10%-15% dat heeft ook impact op de Operational Revenue
ketchup
4
TomTom kan nog immer geen rally vasthouden, zelfs niet aan deze ongelofelijke lage beurswaardering
Er moet daar echt iets gaan veranderen , te beginnen met afscheid te nemen van de huidige CEO
JIBA
0
Wereldbelegger
0
Wat is het toch een heerlijk aandeel om te pielen met afgeleide producten.
Weer wat aandelen-aankoopgeld bij elkaar gesprokkeld in drie dagen tijd.
Wereldbelegger
0
quote:

JIBA schreef op 7 februari 2023 17:36:

Komt nou eindelijk dat bod van een 10tje?
Kan dit forum ook eens gesloten worden :)
Helemaaaaaaal niet

Microsoft neemt TT over voor minimaal € 18,50 is mij door een glazenbolwrijver toegebeten.
Morgen groot nieuws.
((-;
tatje
0
Outlook 2023

omzet 540 - 580
LT 455 - 485
FCF tussen o en 5%

LT
automotive 13% van 2,4 = 312
Enterprise 4 maal 40 is 160
LT totaal 472
Consumer 90
totaal 562 is ongeveer het midden van de outlook.

Is de FCF dan ook het midden :-) 2,5% +

LT 472 maal 90% 425
C 90 maal 50% is 45
gross profit 470.

Denk dat opex zonder D en A ook rond 470 is.

Restructering telt niet mee voor de FCF maar moeten nog 26 - 6 -6 = 14 miljoen betalen in 2023.

Van deferred moeten we het niet hebben in 2023 automotive - enterprise - consumer zal door de herkenning op 0 uitkomen in 2023.

Het positieve van een FCF 2023 moet dus van vooruitbetaalde kosten komen.

Tja.
tatje
1
Zo zie maar weer, een FCF is zwaar te manipuleren.

Na 2025 hopelijk bijna alles online geeft een jaarlijkse fee en automotive gaat lopen als Enterprise.
Nog in dit decennium zal deferred van 400 naar hooguit 100 dalen.

Weet iemand hoe de betaling van online gaat lopen.

Online geeft een jaarlijkse fee zei Harold, maar wie betaalt !
pwijsneus
0
quote:

Koos99 schreef op 7 februari 2023 17:24:

[...]

Win Some zijn verhaal klopt gewoon als een bus, en gaat over IFRS.
Operational Revenue verwachting rapporteert TomTom niet, is dus wat lastiger om aan te geven, maar impliciet is de verwachting daarvoor ook gedaald. TomTom voorspelde aan het begin van het jaar 20% groei voor Automotive, tijdens Q3 15% en nu nog maar 10%-15% dat heeft ook impact op de Operational Revenue
Even wachten, je hebt het hierboven over een voorspelling van alleen Automotive. Die was een jaar geleden 20% en nu nog maar 10-15%

Is dat daardwerkelijk alleen voor Automotive? Of bedoel je misschien Automotive+Enterprise?

Anders zou daar misschien de contractwijziging van Microsoft in verstopt kunnen zitten.

Als je het echt hebt over alleen Automotive, hoe kan dat? Het type diensten wat tomtom aanbied groeit, elke dag heeft justin het over full stacks die alleen TomTom zou hebben. Dan moet de voorspelling hogere groei laten zien, ipv krimpende.

Ik begrijp het niet meer. Ze goochelen teveel met cijfers en verwachtingen bij TomTom. Te vaak zijn die verwachtingen niet waargemaakt, daardoor is het vertrouwen bij de serieuze beleggers weg.

TomTom is een laughing Stock. Heb toch wel weer wat goedkoper terug kunnen kopen. Eind van de maand nieuwe poging.
Wereldbelegger
0
quote:

pwijsneus schreef op 7 februari 2023 18:21:

[...]

Even wachten, je hebt het hierboven over een voorspelling van alleen Automotive. Die was een jaar geleden 20% en nu nog maar 10-15%

Is dat daardwerkelijk alleen voor Automotive? Of bedoel je misschien Automotive+Enterprise?

Anders zou daar misschien de contractwijziging van Microsoft in verstopt kunnen zitten.

Als je het echt hebt over alleen Automotive, hoe kan dat? Het type diensten wat tomtom aanbied groeit, elke dag heeft justin het over full stacks die alleen TomTom zou hebben. Dan moet de voorspelling hogere groei laten zien, ipv krimpende.

Ik begrijp het niet meer. Ze goochelen teveel met cijfers en verwachtingen bij TomTom. Te vaak zijn die verwachtingen niet waargemaakt, daardoor is het vertrouwen bij de serieuze beleggers weg.
Dank u.
Dat is een mooi compliment!
pwijsneus
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 februari 2023 18:24:

[...]

Dank u.
Dat is een mooi compliment!
TomTom is een hobby lees ik zojuist, en hobbies mogen geld kosten. Zo zal de CEO er ook vast over denken.
Vici
4
Slotkoers 2-2-2023, dag vóór de cijfers: 6.94.
Slotkoers 6-2-2023, dag na de cijfers: 7.385
Slotkoers 7-2-2023, 2 beursdagen later: 6.95. Was er nieuws vandaag wat ik gemist heb?
tatje
0
quote:

Vici schreef op 7 februari 2023 18:36:

Slotkoers 2-2-2023, dag vóór de cijfers: 6.94.
Slotkoers 6-2-2023, dag na de cijfers: 7.385
Slotkoers 7-2-2023, 2 beursdagen later: 6.95. Was er nieuws vandaag wat ik gemist heb?
De tranen springen me in de ogen.

Zal mijn kinderen bellen, alweer een kanjer.

Wat een talent, zou TT zitten slapen.

Zal de IR berichten, jullie moeten beter op die kanjer letten op dit forum.

Ik ben eerlijk, dat niveau benader ik nooit.

141 posten
196 duimpjes gegeven.
145 duimpjes ontvangen.

Let wel, deze diepgaande post is nog niet meegeteld bij de ontvangen duimpjes.

Van mij krijg je er al 1 :-)
Vici
4
@Tatje, Ik was serieus verbaasd over deze grote daling vandaag. Een oorzaak kon ik nergens vinden. Dus je reactie vind ik sterk overdreven. Toch een fijne avond gewenst.
marathon 11
1
quote:

effegenoeg schreef op 7 februari 2023 16:07:

[...]

Tis moeilijk timen.
Morgen zomaar 6,50€ kan mogelijk zijn.
Of €7,50. Alles is mogelijk!!!
JustRevisited
0
In 2022 was aan het begin van het jaar de outlook voor Location omzet 400 miljoen (380-420) en deze kwam uit op 436 miljoen. 9% hoger dus. Ik denk dat TT aan het begin van het jaar de target niet al te hoog legt en als dat desondanks een 10-15% groei in Automotive vertegenwoordigt vind ik dat prima. Een 15% CAGR is nodig om het 2025 doel te behalen van 600 mio met 10% FCF. Ik reken er wel op dat dat gaat lukken

Belangrijkste dingen wat mij betreft

- Dat het platform op tijd live gaat (in Q2)
- Dat daarna ook inzicht komt in groei Enterprise; het kwanficeren van die 'significant opportunities'**
- Positieve updates over auto order intake verwachtingen

**We reiterate our midterm Location Technology revenue ambition of EUR 600 million in 2025. This ambition is based on our strong Automotive backlog and significant opportunities in Enterprise. The new Maps Platform that we introduced at the Capital Markets Day will bring significant improvements for our customers.
Koos99
1
quote:

pwijsneus schreef op 7 februari 2023 18:21:

[...]

Even wachten, je hebt het hierboven over een voorspelling van alleen Automotive. Die was een jaar geleden 20% en nu nog maar 10-15%

Is dat daardwerkelijk alleen voor Automotive? Of bedoel je misschien Automotive+Enterprise?

Anders zou daar misschien de contractwijziging van Microsoft in verstopt kunnen zitten.

Als je het echt hebt over alleen Automotive, hoe kan dat? Het type diensten wat tomtom aanbied groeit, elke dag heeft justin het over full stacks die alleen TomTom zou hebben. Dan moet de voorspelling hogere groei laten zien, ipv krimpende.

Ik begrijp het niet meer. Ze goochelen teveel met cijfers en verwachtingen bij TomTom. Te vaak zijn die verwachtingen niet waargemaakt, daardoor is het vertrouwen bij de serieuze beleggers weg.

TomTom is een laughing Stock. Heb toch wel weer wat goedkoper terug kunnen kopen. Eind van de maand nieuwe poging.
Gaat echt alleen over automotive, is tijdens de verschillende conference calls aangegeven. Dat is dan ook vreemd, de recessie is minder erg dan verwacht, chiptekorten verdwijnen en Tomtom stelt z’n automotive groei naar beneden bij.

Maar goed nu met de euro die wegzakt, wanneer die op dit niveau blijft dan wordt de 5% FCF makkelijk gehaald. Ik heb vandaag zelf een dollar hedge op Tomtom genomen, dat is riskant, maar ze zijn te gevoelig voor de euro/dollar.
1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 15:18
Koers 5,510
Verschil +0,050 (+0,92%)
Hoog 5,560
Laag 5,450
Volume 370.887
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront