Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

ervaringen met energieleveranciers

1.001 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 » | Laatste
Leefloon
0
quote:

voda schreef op 8 februari 2023 13:26:

Prijsplafond: 4 op 10 Nederlanders verwacht te hoog energieverbruik
Zouden 10 op de 10 Nederlanders überhaupt weten dat het niet over 1.200 m³ per jaar gaat, en dat het van juni tot en met augustus voor iedereen lastig kan zijn om onder de grens te blijven? Oké, maanden met weinig bijstoken, maar de waakvlam verbruikt ongeveer al al het gas tot aan het prijsplafond. Velen zullen 3 maanden op vakantie moeten om in die maanden onder het prijsplafond te blijven, ook als je jaarverbruik (zeer) ver onder 1.200 m³ ligt. Hopelijk zijn de prijzen dan sowieso gekelderd, maar ik vrees dat het onderzoekje uitgaat van 1.200 m³ per jaar. Want de kans is vrij groot dat (bijna) iedereen weleens boven het plafond uitkomt, wanneer in een zomermaand maar 17 m³ onder het plafond valt. De waakvlam van het warmwatertoestel gebruikt zoiets vermoedelijk al bijna. Dus 3 maanden op vakantie, koud douchen, niet op gas koken, en de afwas laten staan, als je principieel altijd onder het prijsplafond wilt blijven.
voda
1
ING: voorschot energie veelal nog hetzelfde, ondanks prijsplafond
Artikel van ANP Producties • 58 minuten geleden
© ANP

AMSTERDAM (ANP) - De meeste huishoudens merken in januari nog niets van het prijsplafond voor energie in hun portemonnee. Dat meldt ING, dat keek naar de transactiedata van de afgelopen maand. Het gemiddelde voorschotbedrag dat huishoudens betaalden daalde met slechts 5 euro tot 207 euro.

De groep huishoudens die een veel lager voorschotbedrag betaalde als gevolg van het prijsplafond, bleef dus beperkt. De overheid ging er echter vanuit dat de meeste huishoudens hierdoor een korting zouden krijgen op hun energierekening.

Maar bijna zeven op de tien huishoudens betaalden precies hetzelfde bedrag als in december. Wel nemen de onderzoekers van ING daarbij een slag om de arm. Zo zou het kunnen zijn dat het voorschotbedrag in de loop van de maand alsnog is aangepast.

Verdeling

De groep mensen die wel een ander bedrag zijn gaan betalen, is opgedeeld in twee ongeveer even grote groepen: 16 procent van de huishoudens is meer gaan betalen, 16 procent juist minder. Het lagere voorschotbedrag is het gevolg van het prijsplafond, waarbij het energiebedrijven is gelukt om het tarief in januari aan te passen. Het hogere voorschotbedrag geldt volgens ING onder meer voor huishoudens van wie hun vaste energiecontract is afgelopen. Zij betaalden voorheen een relatief laag tarief.

Huishoudens betalen sinds dit jaar 1,45 euro voor een kubieke meter gas en 40 cent voor een kilowattuur stroom. Die prijzen gelden voor gasverbruik tot 1200 kuub en stroomverbruik tot 2900 kWh. Deze korting wordt betaald door de overheid. Wie meer energie verbruikt, betaalt het tarief uit het energiecontract.
Leefloon
0
Het nationale Noodfonds Energie, voor wie zware moeite heeft met het betalen van de energierekeningen, is door het gebruik van een app alleen toegankelijk voor ... bezitters van dure smartphones.
voda
1
Jaarreke­nin­gen onbegrijpe­lijk, zeggen experts: ‘Die van Eneco dramatisch slecht’

ENERGIEBEDRIJVEN
Jaarrekeningen van energiebedrijven zijn onduidelijk en slecht leesbaar, concluderen experts. Het is voor een doorsnee-consument nauwelijks te controleren of de nota klopt en of het prijsplafond wel goed is toegepast. Vooral Eneco maakt er een puzzel van.

Ton Voermans 11-02-23, 03:00 Laatste update: 08:35

De eerste huishoudens kregen afgelopen weken de jaarrekening van het energiebedrijf waarin ook de korting van het prijsplafond voor 2023 is opgenomen. Dat prijsplafond is een overheidskorting op de energieprijs waardoor tot een bepaalde hoeveelheid elektriciteit maximaal 40 cent per kWh kost en gas 1,45 euro per kuub.

Lees ook
Het eerste vaste energiecontract is terug: zes maanden met tarief ietsje boven het prijsplafond
Energietarief Vattenfall duikt onder prijsplafond: ‘Mensen hielden hoge prijzen niet lang meer vol’

Decennialang was de jaarrekening van het energiebedrijf misschien wel de saaiste post van het jaar, maar sinds de energiecrisis is de afrekening een belangrijk bericht dat door tienduizenden consumenten met knikkende knieën wordt geopend. Honderdduizenden huishoudens moeten fiks bijbetalen.

Zoveel geld? Klopt dat wel? Ja, probeer daar maar eens achter te komen. Eneco, Vattenfall en Essent, de energiereuzen met samen ruim 80 procent marktaandeel, sturen desgevraagd een geanonimiseerde jaarrekening van afgelopen week. Maar hoe begrijpelijk zijn die?

Als klant vraag je je af of het terugkrij­gen van een negatief bedrag hetzelfde is als het betalen van een positief bedrag

Martijn Jacobs, Taaldeskundige
Die jaarrekeningen moeten duidelijk zijn zegt de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ook de prijsplafondkorting moet inzichtelijk weergegeven worden. Of de eindnota’s van de grote drie daaraan voldoen, wil ACM nu niet onderzoeken. Uit data van de toezichthouder blijkt wel dat ruim de helft van de klanten de rekening probeert te doorgronden. 15 procent van de mensen komt er totaal niet uit of vraagt iemand anders om hulp. Ruim een derde zegt de rekening te hebben gecontroleerd.

,,Energienota’s werden door consumenten altijd al ingewikkeld gevonden en ze zijn nog ingewikkelder geworden met het energieplafond’’, stelt de Consumentenbond.

We vroegen daarom energie-expert Joris Kerkhof van vergelijkingssite Independer, taaldeskundige Martijn Jacobs van taalbureau Loo van Eck en de Consumentenbond of zij wijs konden worden uit de jaarrekeningen. Ook werd Eneco, die met stip de ingewikkeldste nota produceert, om uitleg gevraagd.

Door de hoge energiekosten is het bijhouden van stroomverbruik voor veel huishoudens belangrijker dan ooit. © ANP / ANP

Negatief bedrag
De hamvraag is natuurlijk: krijg ik geld terug of moet ik bijbetalen? Dat is bij alle bedrijven helder. In dikke vette letters staat het eindbedrag vermeld. Alhoewel. Op de rekening van Eneco krijgt de betreffende klant bijvoorbeeld geld terug als er -720 euro op de nota staat. ,,Als klant vraag je je dan direct af of het terugkrijgen van een negatief bedrag hetzelfde is als het betalen van een positief bedrag’’, zegt taalexpert Jacobs. ,,Bij een aanslag van de Belastingdienst betekent een negatief bedrag dat je moet betalen.’’

Eneco blinkt uit door het vele gebruik van vaktaal én ingewikkelde berekeningen. De jaarrekening is een lange cijferbrij van tien A4-tjes. Het bedrijf stuurt lange tabellen met uitgesplitst de tariefveranderingen van afgelopen jaar, die om de drie maanden veranderen, de btw-verlaging op 1 juli, de btw-verhoging op 1 januari én de veranderingen in de energiebelasting. En ook nog een kort regeltje over het prijsplafond. Maar hoe die korting is berekend, blijft duister.

Hoe is de energierekening opgebouwd?
Leveringskosten
Energieleveranciers brengen allereerst leveringskosten in rekening, vaak onderverdeeld in vaste en variabele kosten. De vaste kosten zijn meestal zo’n 5 à 10 euro per maand, die betaal je altijd, ongeacht de hoogte van je verbruik. Dan zijn er ook variabele leveringskosten, bijvoorbeeld 0,50 euro per gebruikte kWh stroom en 2,50 euro per gebruikte m3 gas. Hoe meer je verbruikt, hoe hoger de rekening wordt. In deze kosten zit ook de winstmarge van de energiemaatschappij. Hoe meer jij verbruikt, hoe meer zij dus verdienen. Op de hoogte van deze kosten is wel toezicht vanuit de ACM.
Lees hier de complete toelichting.

Netbeheerkosten
Ieder huishouden betaalt netbeheerkosten. Dit is een vast, maar kan wel per aanbieder verschillen. Netbeheerders zijn regiogebonden, dus deze kun je niet zelf kiezen. Nederland telt zeven netbeheerders, die ervoor zorgen dat stroom en gas daadwerkelijk geleverd kan worden.
Lees hier de complete toelichting.

Het prijsplafond
Bij het prijsplafond wordt gerekend met een tarief van 1,45 euro per kuub gas tot een verbruik van 1200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot 0,40 euro per kWh en het maximale verbruik ligt daarbij op 2900 kWh. Verbruik je meer, dan betaal je de variabele leveringskosten die gelden voor jouw contract. Op de jaarrekening wordt de definitieve balans opgemaakt. Het prijsplafond van 1200 kuub en 2900 kWh is door de overheid opgesplitst in 365 stukjes, waarbij je op een koude januaridag logischerwijs meer mag verbruiken dan een zwoele zomerdag in juli.
Lees hier de complete toelichting.

Belastingen
Over jouw verbruik betaal je belasting. Dat is de energiebelasting: hoe meer je verbruikt, hoe meer belasting je betaalt. In 2023 is de belasting voor stroom 0,1525 euro per kWh en voor gas 0,5927 cent per m3. Maar dan heb je nog de vermindering energiebelasting, die dit jaar 596,86 euro is.
Lees hier de complete toelichting.

BTW
Wederom belasting? Ja, zeker. Eigenlijk betaal je twee keer belasting, ook belasting toegevoegde waarde (btw). Tot 1 januari 2023 was deze verlaagd naar 9 procent, maar nu is het weer 21 procent. Dat is teruggezet om ervoor te zorgen dat een deel van die opbrengst ingezet kan worden voor het energieplafond.
Lees hier de complete toelichting.

Termijnbedrag en welkomstkorting
Je termijnbedrag is meestal gebaseerd op je historische jaarverbruik. De geschatte kosten worden dan gedeeld door twaalf (maanden) en daaruit rolt jouw maandelijks te betalen termijnbedrag. Op de jaarafrekening zie je dan nog een verrekening van bijvoorbeeld je welkomstkorting (indien van toepassing).
Lees hier de complete toelichting.

Wat is ODE?
ODE staat voor Opslag Duurzame Energie. Een opslag die we met zijn allen betalen om een bijdrage te kunnen leveren aan alle zaken omtrent de klimaattransitie. Tot 2023 was dit nog een losse post, vanaf dit jaar zit de ODE verwerkt in het belastingtarief voor gas en stroom.
Lees hier de complete toelichting.
voda
1
Deel 2:

Eneco trekt bovendien de verschillende onderdelen – vaste kosten, leveringskosten (daarmee wordt de energieprijs zonder heffingen bedoeld) en belasting – op de jaarrekening uit elkaar. Duizenden cijfertjes dansen daardoor op papier. Alleen al het jaartal 2022 staat 150 keer op de jaarrekening. De poging om volledig te zijn, komt volgens energie-expert Kerkhof de duidelijkheid niet ten goede. ,,Lange lijsten van periodes met verschillende tarieven maakt het minder overzichtelijk, voornamelijk door de hoeveelheid periodes. Ik vind dat er duidelijker vermeld kan worden waarom er verschillende periodes kunnen zijn en hoe dat dan precies is opgebouwd.’’

Taalexpert Jacobs: ,,De korting van het prijsplafond is totaal niet controleerbaar. Alleen als je hebt doorgeleerd voor wiskunde of een andere exact vak, word je er wijs uit. Ik geloof echt dat de energiemaatschappijen het goed bedoelen en dat het, als je er echt induikt, klopt. Maar een eenvoudige energieconsument met een gemiddeld taalniveau kan er geen chocola van maken. En dan kun je niets anders doen dan vertrouwen op je energiemaatschappij. En het versterkt elkaar. Als de cijfers niet duidelijk zijn en de uitleg al evenmin, dan kom je er echt niet meer uit.’’

De Eneco-tekst blijkt een puzzel met zinnen als ‘Misschien had u een contract met vaste looptijd dat is afgelopen.’ Huh? Hoe zit dat bij mij? Waarom weet Eneco dat niet van zijn eigen klant?

Prijsplafond
Extra aandacht is er dit jaar bij de korting vanwege het prijsplafond. Eneco verwijst voor de berekening naar de website. Maar daar wacht de klant niet zijn persoonlijke berekening maar een algemeen verhaal met zinnen als ‘Je gewogen gemiddelde contracttarief voor gas komt bijvoorbeeld uit op € 3.’ Het ‘gewogen gemiddelde’: sla de schoolboeken er nog maar eens op na.

Jacobs wordt tureluurs van zinnen als: ‘Uw nieuwe termijnbedrag is berekend met de huidige tarieven van uw contract en tarieven die passen bij de markt voor de periode daarna (tot aan uw volgende jaarnota). Ook houden we rekening met uw verbruik en het prijsplafond.’

Of deze dan: ‘Het prijsplafond is verwerkt in uw jaarnota. U ziet dit terug als kortingsregel op de pagina ‘Uw verbruik in detail’. De regel staat onder het kopje ‘leveringskosten’ bij uw verbruik van stroom, gas of warmte.’

Diep triest
Jacobs: ,,Het zou bijna grappig zijn als het niet zo diep triest is. Zo onduidelijk is ook deze alinea weer. Opnieuw strooit de schrijver met jargon als prijsplafond, verwerken, jaarnota, kortingsregel, verbruik, leveringskosten, jaarnota. Geen touw aan vast te knopen voor de gemiddelde lezer. Ook de inhoud van de tekst is complex. Bijvoorbeeld de eerste zin: ‘Het prijsplafond is verwerkt in uw jaarnota.’ Wat betekent dat? Hoe is dat verwerkt? Wat merk ik ervan? Wat is het doel van deze zin? Om de lezer gerust te stellen? Ik denk dat de gemiddelde lezer de brief inmiddels kreunend heeft weggelegd.’’

Eneco probeert de begrippen op de nota uit te leggen, maar in een taal die even onbegrijpelijk is. ,,Alleen die toelichting van de begrippen scoort al taalniveau B2. Terwijl 60 procent van de Nederlanders niet verder komen dan taalniveau B1. Dat betekent dus dat het grootste deel van de Nederlanders deze begrippenlijst niet of met moeite kan lezen. De jaarnota van Eneco is dramatisch slecht. Een zeer dikke onvoldoende. Eerder een 3 dan een 4’’, oordeelt de taalkenner.

Ook Essent heeft tien lange pagina’s nodig om de klant uit te leggen waar het geld is gebleven. Jacobs geeft het bedrijf ‘een 6 en noemt de jaarnota ‘redelijk’. ,,Je ziet aan alles dat Essent haar best heeft gedaan om alles zo zorgvuldig mogelijk uit te leggen. Nette grafieken, rustige lay-out en korte toelichtingen.’’

Al blijft ook hier het antwoord op de kernvraag – Waarom moet ik € 251,47 bijbetalen? – lastig zo niet onmogelijk. Maar ook qua taal kan het beter, de begrippenlijst op de nota scoort ook een B2, dus lastig voor het gros van de Nederlanders.

Kerkhof: ,,Er wordt regelmatig naar de website en ‘mijn omgeving’ verwezen voor de echte details. Hierdoor levert de jaarnota net niet genoeg inzicht om de echte details te kunnen inzien, daarvoor moet je inloggen. Ik denk dat het slim is als er een keuze wordt gemaakt door leveranciers: zet alles in de jaarrekening en verwijs niet naar mijn omgeving, óf zet er juist heel weinig in en verwijs voor een detailberekening naar mijn omgeving. Nu zit het ertussenin en dat is onduidelijk.’’

Geen ellenlange lijsten
Vattenfall pakt het anders aan. Geen ellenlange lijsten, maar grafiekjes en de cijfers in grote lijnen. Het bedrijf verwijst de klant naar de persoonlijke pagina op de website voor alle onderliggende cijfers. Eneco had tien pagina’s nodig, Vattenfall kan met de helft toe.
voda
1
Deel 3:

Het cijfergedeelte bij Vattenfall is minder verwarrend maar over het taalgebruik is Jacobs kritisch. ,,Je ziet dat Vattenfall heeft geworsteld om de complexe inhoud zo duidelijk mogelijk weer te geven. Voor goede bedoelingen scoren ze dan toch een 6 min.’’ Maar ook Vattenfall scoor op taal niet beter dan B2. Het bedrijf schrijft zinnen als: ‘Als de periode van de jaarafrekening meer dan een jaar bestrijkt, stijgt deze verbruiksgrens. Is de periode korter, dan daalt de verbruiksgrens.’ Jacobs: ,,Ik denk dat er maar weinig lezers in Nederland zijn die begrijpen wat er hier staat.’’

,,De meeste schrijvers bij bedrijven en overheden hebben geen idee hoezeer mensen worstelen met taal en teksten’’, vervolgt Jacobs. Hij stelt dat energiebedrijven beter hun best moeten doen om in te gaan op de persoonlijke situatie van de klant. ,,Daar heeft de klant ook recht op. Hij betaalt keurig elke maand zijn rekening, dus hij mag op zijn minst verwachten dat hij een uitleg over zijn rekening krijgt die past bij zijn persoonlijke situatie.’’

Hij wil de jaarrekeningen van de energiebedrijven niet helemaal afbranden. ,,De regels zijn heel complex en het valt niet mee om dat eenvoudig uit te leggen. Dat is een verzachtende omstandigheid voor de leveranciers.’’

Ook volgens de Consumentenbond zijn de nota’s – en dan met name de toepassing van het prijsplafond – onbegrijpelijk. Volgens de consumentenorganisatie was een vast compensatiebedrag per maand veel eenvoudiger geweest. Nu de het prijsplafond er is, pleit de Consumentenbond ervoor om een extra pagina aan de jaarrekening toe te voegen waarop wordt uitgelegd hoe het prijsplafond werkt. ,,Nu is het misschien voor veel mensen toch nog te veel een black box, als ze geen zin hebben om de website uit te pluizen. Energienota’s werden door consumenten altijd al ingewikkeld gevonden en ze zijn nog ingewikkelder geworden met het energieplafond’’, stelt Joyce Donat van de Consumentenbond. ,,Bij de nota van Essent moest ik drie keer lezen voor ik überhaupt de term energieplafond tegenkwam.’’

We hadden pas half december duidelijk­heid over hoe het prijspla­fond zou werken en toen moesten we dat in allerijl verwerken

Denise de Lange, Eneco
Eisen ACM
Eneco zegt dat de ACM en de wet nu eenmaal eisen stellen aan de informatie op de jaarrekening, maar geeft ook grif toe dat het beter kan en moet. Denise de Lange, verantwoordelijk voor klantcommunicatie bij Eneco: ,,Vergeet niet dat we pas half december duidelijkheid hadden hoe het prijsplafond zou werken en toen moesten we dat in allerijl verwerken.’’ Ze was juist bezig om de rekeningen duidelijker te maken toen de energiecrisis uitbrak. Alle aandacht was toen nodig om de tienduizenden verontruste klanten te woord te staan en maatregelen zoals het prijsplafond in te voeren.

Renate Grotenbreg, hoofd facturatie bij Eneco geeft eerlijk antwoord op de vraag hoe de consument met de jaarrekening in de hand kan narekenen of de korting vanwege het prijsplafond klopt. ,,Dat kan niet, maar de berekening klopt wel.’’

Slechts met extra informatie van de website én de app en veel speurwerk kan de consument tot op de cent de rekening narekenen. Maar 15 procent van de consumenten heeft niet de beschikking over die digitale informatie.

Eneco belooft een duidelijkere jaarrekening te gaan maken, meldt de voorlichter een paar uur na het gesprek. ,,We gaan nu meteen het prijsplafond opnemen in de begrippenlijst en gaan ook aan de slag met een toelichting in de nota op het waarom van zoveel verbruiksperiodes met meterstanden en tarieven. Waarschijnlijk komt dit ook in de begrippenlijst.’’ De jaarnota wordt dus in elk geval nog wat langer.

www.ad.nl/geld/jaarrekeningen-onbegri...
voda
1
Brandbrief gemeenten aan Eneco: onvrede hoge tarieven stadswarmte
Door DEN HAAG (ANP)

Updated Gisteren, 17:46
Gisteren, 17:32
in GELD

Dertien Nederlandse gemeenten hebben een brandbrief geschreven aan Eneco. De lokale overheden, waaronder die van Den Haag, Utrecht en Houten, laken de hoge tarieven die de energieleverancier rekent voor stadswarmte.

Volgens de gemeente Houten leidt het gebruik van het warmtenet met het huidige tarief tot hogere maandlasten, ondanks het prijsplafond voor energie. „Onze inwoners die aangesloten zijn op het warmtenet van Eneco worden daardoor geraakt”, zegt wethouder in Houten Paul van Ruitenbeek. „Wij willen graag weten waar deze tarieven op zijn gebaseerd én horen wat de mogelijkheden voor verlaging zijn. We willen dat deze inwoners ook tegen een betaalbaar tarief hun woning kunnen verwarmen.”

BEKIJK OOK:
Ook Eneco gooit tarieven warmtenet fors omhoog

De ondertekenaars van de brief, onder wie ook wethouders van Rotterdam, Diemen, Delft en Amersfoort, vrezen ook dat stadsverwarming aan populariteit inboet door de hoge tarieven. Dit terwijl gemeenten warmtenetten juist promoten als toekomstbestendig en duurzamer alternatief voor gasgestookte cv-installaties. „Laten we in gezamenlijkheid blijven werken aan de maatschappelijke waardering van stadswarmte, die zo hard nodig gaat zijn om tempo te maken in de warmtetransitie.”

Eneco laat weten te begrijpen dat de hoge tarieven vragen oproepen. Op korte termijn wil het bedrijf daarom in gesprek gaan met de gemeenten. „Wij realiseren ons heel goed dat de tarieven voor 2023 individueel financieel gevolgen kunnen hebben voor bewoners. Dat geldt voor warmte, maar ook voor gas en elektriciteit. Nagenoeg alle consumenten die warmteklant zijn bij Eneco blijven onder het plafond. Bijna alle gebruikers die boven het plafond komen zijn zakelijke gebruikers”, aldus Eneco in een reactie.

Warmtenetten vervoeren warmte die bijvoorbeeld bij afvalverbranding of de industrie vrijkomt naar woningen en bedrijfspanden. Klanten met zo’n aansluiting kunnen niet zelf kiezen welke leverancier ze willen. Daarom bepaalt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) jaarlijks hoeveel de tarieven voor stadswarmte maximaal mogen stijgen.

Eneco koos ervoor het maximale tarief te hanteren van 90,91 euro per gigajoule, ruim het dubbele van vorig jaar. Maar tot een verbruik van 37 gigajoule per jaar vallen klanten nog onder het prijsplafond, waarbij ze 47,38 euro per gigajoule betalen.

www.telegraaf.nl/financieel/161393739...
DurianCS
2
quote:

voda schreef op 22 februari 2023 07:50:

Brandbrief gemeenten aan Eneco: onvrede hoge tarieven stadswarmte
Door DEN HAAG (ANP)

Updated Gisteren, 17:46
Gisteren, 17:32
in GELD

Dertien Nederlandse gemeenten hebben een brandbrief geschreven aan Eneco. De lokale overheden, waaronder die van Den Haag, Utrecht en Houten, laken de hoge tarieven die de energieleverancier rekent voor stadswarmte.
...
Ja, Eneco is altijd al (veel te) duur geweest en toen ze onlangs de kans kregen zijn ze meteen maar naar het maximaal mogelijke tarief gegaan. En de smoes is heel triest: ze zouden voor het hele jaar energie ingekocht hebben toevallig op een moment dat dit erg duur was.
aexo
0
voda
1
Stroomtarief Eneco vanaf april onder prijsplafond
26 min geleden
in GELD

ROTTERDAM (ANP/DFT) - De groep klanten die in april een nieuw variabel tarief ontvangen bij Eneco, krijgt voor stroom een prijs onder het prijsplafond. Het variabele tarief voor april gaat voor ongeveer een derde van de klanten met een variabel contract gelden, aldus Eneco.

De tarieven zijn vastgesteld op iets meer dan €0,39 euro per kilowattuur stroom, inclusief energiebelasting en €0,21 procent btw. Met dit tarief gaan de prijzen voor klanten circa 50% omlaag ten opzichte van hun huidige tarief, aldus Eneco. Het tarief voor deze groep klanten is momenteel iets meer dan €0,75 per kilowattuur stroom.

BEKIJK OOK:
Gasprijs zakt voor het eerst in 17 maanden onder €50 per megawattuur

„Wij zetten ons altijd in om klanten zo snel mogelijk mee te laten profiteren van dalende energieprijzen. Het is nu mogelijk om het stroomtarief onder het prijsplafond aan te bieden. Dat is fijn voor onze klanten, want in de periode van april tot en met juni heeft stroom meer invloed op de energiekosten. Daarnaast besparen we direct op de overheidsuitgaven voor het prijsplafond”, aldus Selina Thurer van Eneco.

BEKIJK OOK:
’Garantiefonds consument nodig in energiecrisis’

Eneco verlaagt de variabele tarieven voor gas naar €1,50 per kuub gas. Dat is nu nog iets meer dan €3 euro per kuub.

Voor verbruik onder het prijsplafond heeft de overheid sinds begin dit jaar een maximum gesteld van €1,45 euro per kuub gas en €0,40 cent per kilowattuur stroom. Dat is het tarief dat de meeste huishoudens met een variabel contract betalen.

www.telegraaf.nl/financieel/147623705...
voda
1
’Bijna helft bezorgd over energienota’
3 min geleden
in GELD

LEIDEN (ANP) - De bezorgdheid van Nederlanders over de energierekening is in de periode van september tot december iets afgenomen. Ondanks deze afname blijft de energierekening wel de grootste bron van financiële zorg. Bijna de helft van de Nederlanders maakt zich hier zorgen over.

Dat komt naar voren uit de eerste resultaten van de Nationale Monitor Geldzorgen, een initiatief van het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag van de Universiteit Leiden en Wijzer in geldzaken.

Op basis van een steekproef van minimaal 1500 personen stellen de onderzoekers elk kwartaal vast waar huishoudens in Nederland zich de meeste zorgen over maken. Van de deelnemers maakt 48 procent zich zorgen over de energierekening. Bij het vorige onderzoek van eind september was dat nog 53 procent.

BEKIJK OOK:
Saldering stopt, heeft het nog zin om zonnepanelen aan te schaffen?

Zorgkosten en boodschappen
Na de energierekening zijn Nederlanders het meest bezorgd over de zorgkosten (36 procent), zoals kosten voor medicijnen, medische behandelingen en de zorgverzekering. Dat was in september nog 33 procent. Over huishoudelijke uitgaven, zoals eten en drinken, maken Nederlanders zich ook relatief vaak zorgen (27 procent), al is dat wel minder dan de dik 29 procent in september. Ook over de woonlasten en vervoerskosten maken Nederlanders zich wat minder zorgen dan in september.

BEKIJK OOK:
Groener leven? Meeste Nederlanders maken zich zorgen over energienota

„In deze tijden van hoge inflatie spelen geldzorgen steeds vaker een rol in het leven van Nederlanders. De monitor geeft ons de mogelijkheid om dit maatschappelijke probleem goed in beeld te brengen”, aldus Marret Noordewier, hoofd onderzoek van het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag.

www.telegraaf.nl/financieel/607975430...
voda
1
Ook overige klanten Budget Energie per april onder energieplafond
27 min geleden
in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - De tarieven bij energiebedrijf Budget Energie zakken vanaf 1 april onder het energieplafond. Eerder gingen de tarieven voor nieuwe klanten al omlaag, maar nu hoeven ook bestaande klanten minder te betalen voor hun gas en stroom. Budget Energie gaat voor een kuub gas 1,41 euro vragen en voor een kilowattuur stroom 0,39 euro.

De tarieven voor de prijsplafonds liggen op respectievelijk 1,45 euro en 0,40 euro. Wie minder dan 1200 kuub gas of 2900 kWh stroom gebruikt, betaalt die tarieven en de overheid betaalt wat resteert aan de energiebedrijven. Wie boven de grens komt, betaalt de volle tarieven die de energiebedrijven hanteren.

BEKIJK OOK:
’Garantiefonds consument nodig in energiecrisis’

Vrijwel alle van de in totaal 800.000 klanten van Budget Energie hebben een variabel contract of een vast contract dat werd afgesloten voordat de energieprijzen hard stegen. Topvrouw Caroline Princen zegt dat ongeveer 7000 à 8000 klanten met een vast contract nog niet gelijk profiteren van de prijsaanpassing. Zij hebben hun vaste contract namelijk afgesloten toen de prijzen nog hoger lagen dan het prijsplafond.

Volgens Princen kan Budget Energie deze stap zetten, omdat het maandelijks energie inkoopt. „Daarmee zitten we kort op de bal.” Dat betekent wel dat klanten sneller een hogere prijs betalen als de energieprijzen weer stijgen. Hoewel ze geen exacte voorspellingen wil doen voor de energieprijzen later dit jaar, wijst ze er wel op dat bijvoorbeeld gasopslagen goed gevuld zijn en tekorten dus niet snel zullen ontstaan.

BEKIJK OOK:
Vattenfall duikt in de lente onder prijsplafond: ’Meer effect als ze ’t nu doen’

De prijzen voor stroom en gas dalen al geruime tijd. Het scheelt het Rijk veel geld als energie goedkoper wordt dan het prijsplafond. Het kabinet gaat er vanuit dat het prijsplafond vele miljarden euro’s zal kosten.

www.telegraaf.nl/financieel/197181812...
voda
1
Uitspraak met mogelijk grote gevolgen: Vattenfall mocht energietarieven niet tussentijds verhogen

De vele tussentijdse verhogingen van de energieprijs, die miljoenen Nederlanders afgelopen jaar op hun bord kregen, zijn mogelijk in strijd met de wet. In een pikante uitspraak krijgt energiereus Vattenfall van de rechtbank Amsterdam een fikse draai om de oren.

Jurriaan Nolles, David Bremmer 28-02-23, 20:00 Laatste update: 28-02-23, 22:44
55 REACTIES

De zaak draait om de variabele energiecontracten, waarover miljoenen Nederlanders beschikken. Van toezichthouder ACM mogen de tarieven slechts tweemaal per jaar worden gewijzigd: op 1 januari en 1 juli. Er geldt echter een uitzondering ‘bij zeer uitzonderlijke onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om de tarieven ongewijzigd te laten’.

Die uitzondering was er vorig jaar vanwege de Oekraïne-oorlog, stellen energiebedrijven. De prijzen van gas- en stroom stegen ineens zó snel dat tussentijdse verhogingen in hun ogen onvermijdelijk waren.

Uit een opmerkelijke, vandaag gepubliceerde uitspraak blijkt dat de rechtbank Amsterdam daar heel anders over denkt. Een Vattenfall-klant kreeg op 22 maart vorig jaar te horen dat haar energietarieven per 1 april fors zouden stijgen. Als verklaring noemde de energiereus de strijd in Oekraïne. Later in het jaar volgden nog meer stijgingen. De vrouw, al sinds 2015 klant bij Vattenfall (voorheen Nuon, red) pikte dat niet en stapte daarop naar de rechter.

Ze wees er onder meer op dat Vattenfall op zijn eigen website vermeldde dat het de tarieven maximaal tweemaal per jaar wijzigt. Daar kwam bij dat de vrouw in zo korte tijd geen tijd had om over te stappen. Energiebedrijven namen nauwelijks nieuwe klanten aan, of deden dat enkel tegen exorbitante tarieven.

Oneerlijke handelspraktijk
De rechtbank Amsterdam kiest de kant van de klant en draait de tariefsverhoging terug. Vattenfall maakte zich schuldig aan een ‘oneerlijke handelspraktijk’. De leverancier stelt in de eigen algemene voorwaarden namelijk dat het de tarieven om veel meer redenen mag wijzigen dan uitzonderlijke omstandigheden.

Dat is oneerlijk, aldus de rechter. Daar komt bij dat de passage grammaticaal onvoldoende begrijpelijk is voor normale, goed geïnformeerde consumenten.

Tekst gaat verder na de foto

© ANP / Berlinda van Dam

Daarnaast informeerde Vattenfall de klant te laat, namelijk pas negen dagen voor de tariefsverhoging. Het opzegrecht moet niet slechts een formeel recht zijn, maar een reële mogelijkheid, stelt de rechter. ,,Dat is niet het geval wanneer de consument, gelet op de betrokken markt, niet daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om van leverancier te veranderen.”

Gevolgen
Vattenfall krijgt er al met al flink van langs in de uitspraak. Volgens de Friese jurist Roelof de Nekker, die de klant bijstond, kunnen de gevolgen groot zijn. ,,Hoewel de impact nog niet te overzien is, zou het kunnen dat ook alle andere tariefwijzigingen onterecht zijn geweest. In dat geval zou Vattenfall haar alle jaren dat ze klant is geweest, moeten compenseren.’’

De impact betreft bovendien niet alleen Vattenfall, stelt De Nekker. Vrijwel alle energiebedrijven pasten hun tarieven vorig jaar immers vaker dan het maximum van twee aan. Zo heeft hij nog drie andere zaken lopen, onder meer tegen Essent en Energiedirect.nl.

Mogelijk kunnen talloze huishoudens profiteren van de uitspraak. Circa de helft van de acht miljoen Nederlandse huishoudens had begin vorig jaar een variabel contract. Afgelopen najaar was dat al opgelopen tot 56 procent, nu energiebedrijven nauwelijks nog vaste contracten aanboden.

De jurist krijgt bijval van de Consumentenbond. ,,Onze juristen bestuderen de uitspraak nu, maar wij zijn het eens met de rechtbank Amsterdam”, stelt woordvoerster Joyce Donat. ,,Zelf ageren we al al jaren tegen het eenzijdige recht waarmee energiebedrijven hun tarieven meer dan twee keer per jaar kunnen wijzigen. Dat is ons inziens in strijd met de regels.”

Situatie gewijzigd
De Consumentenbond stelt dat energiebedrijven hun klanten tijdig moeten informeren over tariefwijzigingen. ,,Niet voor niets stelde de ACM afgelopen najaar dat energiebedrijven dat minimaal een maand van te voren moeten doen.” Negen dagen, zoals Vattenfall deed, is zwaar onvoldoende. Ook Eneco waarschuwde klanten veel te laat.

Voor Vattenfall is de uitspraak pijnlijk. Het bedrijf nam de rechtszaak uiterst serieus: voor de zitting werden onder meer de directeuren klantbeleving en strategie ingevlogen. Vattenfall laat in een reactie weten dat het hoger beroep overweegt. Benadrukt wordt dat het slechts één geval betreft. ,,In onze algemene voorwaarden staat duidelijk vermeld in welke gevallen de tarieven kunnen wijzigen, bijvoorbeeld bij prijsontwikkelingen op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en gas. Door de oorlog in Oekraïne, tekort aan gas en de daardoor extreem hoge inkoopprijzen waren we genoodzaakt om in april 2022 de tarieven voor een variabel contract aan te passen.’’

Tijdelijke tekst
Dat Vattenfall op de eigen website aangaf de tarieven slechts twee maal per jaar te wijzigen, heeft een goede reden, stelt het bedrijf. ,,Dit gaat over een tijdelijke tekst die op onze website heeft gestaan. Die mededeling had als doel om klanten het verschil tussen een variabel en een vast contract uit te leggen, in een normaal functionerende energiemarkt.’’ De uiting is inmiddels van de website gehaald.

De Consumentenbond beklemtoont dat tussentijdse wijzigingen niet enkel nadelig hoeven uit te pakken voor Nederlanders. ,,De prijzen voor gas en stroom zijn de laatste tijd fors gedaald", zegt Donat. ,,Consumenten profiteren daar nu van, want tarieven gaan sneller omlaag.’

www.ad.nl/binnenland/uitspraak-met-mo...
voda
2
Meer vaste energiecontracten aangeboden door nieuwe regels
Artikel van RTL Z • 3 uur geleden

Wil je een vast contract bij je energieleverancier zodat je meer zekerheid hebt over je tarieven? Dan kun je beter wachten tot april voordat je overstapt. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) verwacht namelijk dat er vanaf die datum meer te kiezen valt.

Er komen dan nieuwe regels voor de vergoeding die je als klant moet betalen als je een langlopend contract opzegt. Dat zorgt voor meer zekerheid bij energieleveranciers.

Hogere opzegvergoeding
Nu moeten klanten nog 50 euro boete betalen om een gascontract voortijdig op te zeggen, en nog eens 50 euro voor elektriciteit als je een halfjaarcontract of jaarcontract voortijdig afbreekt. Vanaf april wordt die opzegvergoeding hoger.

Wie dan een nieuw contract afsluit en dat eerder wil opzeggen, moet het prijsverschil tussen de marktprijs en de prijs van het contract gedurende de resterende looptijd betalen aan de energieleverancier. Die loopt zo minder risico energie ingekocht te hebben, die niet meer nodig is omdat de klant vertrokken is. Door dat risico bieden nu maar enkele energieleveranciers vaste contracten aan.

Weinig aanbod
Zo'n vast contract kun je nu krijgen bij Mega (jaarcontract), Eneco (half jaar) en Greenchoice (half jaar). Onder meer Vattenfall, Essent en Budget Energie bieden nu nog geen vaste contracten aan.

"We verwachten dat dat gaan veranderen", zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM. "Het financiële risico voor de energieaanbieder wordt kleiner. Er is dus meer zekerheid voor hen en daardoor verwachten we dat er ook meer vaste contracten aangeboden zullen worden."

Warme zomer
De vraag is wel of het verstandig is om in april, net voor de zomer, een vast contract af te sluiten. In de zomer dalen de variabele gasprijzen sowieso vaak, omdat we allemaal minder gas afnemen. Ook zijn er minder lampen aan.

"Je betaalt voor zekerheid," zei Ben Woldring van prijsvergelijkingssite Gaslicht.com tegen RTL Z. "Een vaste prijs voor energie is een gok. Ben je goedkoper uit of juist duurder?"

Advies: jaar vastzetten
Voor een half jaar zou Woldring het niet vastzetten en voor twee of drie jaar ook niet. "Maar voor een jaar wel. Minister Kaag heeft aangekondigd dat het prijsplafond eind dit jaar vervalt. En je weet ook niet wat er komende winter gaat gebeuren en hoe lang de oorlog in Oekraïne nog duurt. Als je in april vastzet voor een jaar, heb je in ieder geval zekerheid over de prijs tot en met de volgende winter."

Langer vastzetten wordt speculeren, aldus Woldring. "De mensen die drie jaar geleden een 3-jarig contract hebben afgesloten waren spekkoper. Die sloten het af toen er een historisch lage prijs was en dat kon niet verhoogd worden. Maar in principe blijft het een gok. Het ligt eraan hoeveel risico je wilt nemen. Eén jaar is beter te overzien. Dan is het ook niet zo erg als je het achteraf op het verkeerde moment hebt vastgezet."

Weer iets te kiezen
Lange tijd konden consumenten helemaal niet kiezen. Tot februari bood geen enkele energieleverancier een vast contract aan. Snoep van de ACM noemt het goed nieuws dat er 'weer iets te kiezen valt en dat de concurrentie toeneemt'.

"Al moet je je realiseren dat de prijzen voor veel mensen nog hoog blijven. Maar meer leveranciers zetten hun aanbod ook weer op prijsvergelijkingssites. Ik zou dus zeggen tegen consumenten: kijk rond en kies wat het beste bij je past. En bepaal ook hoeveel risico je wilt lopen."

Woldring: "Let er als je prijzen vergelijkt wel op dat alles bij de kWh-prijs inzit, dus ook vastrechtkosten en belastingen. We krijgen bij Gaslicht.com regelmatig offertes die mensen insturen die lekker zijn gemaakt met een scherp tarief, waar dan nog van alles bijkomt. Met die extra kosten ziet de wereld er dan minder mooi uit."

Welke keuze heb je nu?
Mega biedt nu al een vast jaarcontract aan en rekent hier 1,61 euro per kuub gas en 0,51 eurocent per kWh stroom voor. Het bedrijf verwacht na 1 april ook met contracten voor twee en drie jaar te komen.
Greenchoice biedt sinds februari 2023 een vast contract aan tot 1 september 2023. Je betaalt dan 42 cent per kWh stroom en 1,30 euro per kubieke meter gas. "We kunnen nu nog niet aangeven wanneer we weer jaarcontracten kunnen aanbieden", zegt een woordvoerder.
Eneco biedt nu een vast contract voor zes maanden. Dit tarief wordt iedere week bepaald. Als je deze week zo’n vast contract voor een half jaar afsluit betaal je voor één kuub gas 1,43 euro en voor stroom 39 cent. Deze tarieven liggen onder het huidige prijsplafond (1,45 euro en 40 cent).

In de toekomst komen er ook weer jaarcontracten en wellicht ook contracten voor langere termijn. Het bedrijf weet echter niet of dat 1 april al zo is.

Vattenfall is nu hard bezig met de ontwikkeling van vaste contracten, aldus een woordvoerder. "Op dit moment kunnen we nog geen informatie delen over looptijd of tarieven."
Datzelfde geldt voor Essent: "Om klanten langere tijd zekerheid te bieden, bereidt Essent zich voor om in het voorjaar weer op grote schaal vaste contracten aan te bieden." Details daarover zijn nu nog niet bekend.
Budget Energie wil niet zeggen of het vaste contracten gaat aanbieden. Wel verlaagt de energieleverancier per 1 april de prijzen bij variabele contracten. Je betaalt dan 1,41 euro per kubieke meter gas en 39 cent per kWh elektriciteit.
Hoe hoog de boete (opzegvergoeding) voor de consument wordt als je van een vast contract af wilt, is straks dus afhankelijk van het moment waarop je opzegt.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/me...
voda
2
Ceo kondigt na tien jaar onverwacht vertrek aan
Gasunie zet in op forse daling tarieven voor consumenten
Door THEO BESTEMAN

Updated Vandaag, 00:15
Gisteren, 19:30
in GELD

AMSTERDAM - Vertrekkend ceo Han Fennema wil dat Gasunie na een ’uitzonderlijk’ jaar tarieven met gemiddeld 22% verlaagt. „De goede resultaten in moeilijke tijden maken dat mogelijk”, aldus de 58-jarige Fries in Groningse dienst, die na tien jaar ’op eigen verzoek’ in september opstapt.

Vanwege de uitval van Russisch gas sinds de oorlog in Oekraïne, ontstond vorig jaar een run op het 17.000 kilometer grote Europese Gasunie-netwerk. „Op heel het continent zijn de importstromen door de inval veranderd. Ook is de import van gas van buiten Europa enorm gestegen”, zegt hij. Gasunie regelt het transport, maar niet de verkoop van het gas noch het beheer van het Groningse gasveld. Fennema zegt wel dat Gasunie adviseert om het Groningse gasveld in het komende gasjaar nog op de waakvlam te laten staan.

De grote capaciteitsvraag leidde tot een omzetgroei van €872 miljoen in 2021 naar €2,2 miljard vorig jaar. Er bleef een winst van €555 miljoen over. Het jaar ervoor was dat €311 miljoen. „Een hoge winst, maar dat geld vloeit naar de schatkist. De winst wordt gebruikt voor de lagere tarieven. Bedrijven en huishoudens gaan minder betalen”, aldus de ceo. Toezichthouder ACM moet dit voorstel nog wel goedkeuren.

Het werk vergde persoonlijk zijn tol, zo blikt Fennema terug. Vanaf de ’verschrikkelijke’ Russische inval in Oekraïne in februari vorig jaar, is hij ’met onze 2000 werknemers’ bijna volcontinu bezig geweest om Nederland van voldoende gas en warmte te voorzien.

BEKIJK OOK:
Winter mild en aanvoer voldoende: ’Gasprijs naar €35’

Hij maakte in korte tijd de bouw mogelijk van een terminal voor vloeibaar gemaakt gas (lng) met de aanschaf van platforms Golar Igloo en Eemshaven LNG. Daarmee verdubbelde de import.

„Ik wilde na tien jaar wel eens wat anders doen. Ik heb toch standaard ook elke avond en elk weekend een paar dagdelen gewerkt. Ik zou meer tijd willen voor mijn gezin, vrienden, sport en vakanties”, zo duidt de oud-Enexis-bestuurder zijn motief.

Dat vertrek komt onverwacht. Hij tekende eind vorig jaar, in het midden van de energiecrisis, voor vier jaar bij. Wat vanwege Fennema’s ’verbindende persoonlijkheid’ de continuïteit ten goede kwam, aldus Pieter Duisenberg, voorzitter raad van commissarissen, die al een opvolger zoekt. Die moet de ingezette strategiewijziging van Fennema, van gas naar energievormen zoals waterstof, voortzetten.

Fennema meldde woensdag ook dat Gasunie zijn totale belang van 9% in de Nord Stream 1-pijpleiding, lopend vanuit Rusland naar Duitsland, heeft afgeboekt. Dat gaat om ruim €500 miljoen. Zomer vorig jaar boekte Gasunie daarvan al de helft af tot €204 miljoen. Fennema: „De kans dat er op korte termijn nog Russisch gas door die kapotte leiding op de zeebodem gaat stromen is erg klein. Dan moet je je belang afboeken.”

BEKIJK OOK:
Onvrede over brisante prijsverschillen energie: ’Dit is niet uit te leggen’

www.telegraaf.nl/financieel/117125488...
voda
0
Gasprijs duikt onder €40: laagste prijs in anderhalf jaar
2 uur geleden
in FINANCIEEL

AMSTERDAM (ANP) - De prijs van gas op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs is maandag onder de 40 euro per megawattuur gedaald. Dat is de laagste prijs sinds augustus 2021.

De daling van zo'n 7% is ingegeven door gunstig nieuws over de gasvoorraden in de Europese landen. Die zijn aan het einde van de winter nog voor meer dan de helft gevuld en dat is veel voller dan normaal omdat de winter zacht was. Het betekent ook dat Europese landen deze zomer minder gas hoeven in te kopen om de gasopslagen weer te vullen voor de komende winter.

Hard omhoog
Vorig jaar steeg de gasprijs hard als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de spanningen rond de gasleveringen van Rusland naar Europa. Die zijn inmiddels vrijwel stilgelegd. In augustus vorig jaar kostte een megawattuur gas even meer dan 300 euro.

www.telegraaf.nl/financieel/776406444...
voda
0
Onderzoek: ook mét prijsplafond besparen we fanatiek energie
Door CHRIS BROESDER

1 min geleden
in GELD

AMSTERDAM - Ondanks het prijsplafond blijven Nederlanders gemotiveerd om energie te besparen in hun woningen. Maar liefst 80% van de huiseigenaren met een cv-ketel wil energiebesparende maatregelen blijven treffen, blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

In 70% van de huishoudens staat de thermostaat nu lager dan een jaar geleden, gemiddeld zelfs met 2 graden. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden om thuis het gasverbruik verder te verminderen volgens de onderzoekers.

BEKIJK OOK:
’Ons droomhuis energiezuinig maken, we worden er moedeloos van’

In zeven op de tien huishoudens staat de thermostaat niet hoger dan de door Milieu Centraal aanbevolen maximale temperatuur van 19 graden. „De hogere energieprijzen zijn de voornaamste reden voor mensen om te gaan besparen, al spelen de wens om minder afhankelijkheid te zijn van gas, het milieu en het minder koude weer ook een rol.”, zegt energie-expert Gwen Jansen van Milieu Centraal.

Van de ondervraagden had 17% in januari 2023 moeite om de maandelijkse energierekening te betalen en 3% kampt met betalingsachterstanden. Daarentegen ervaart 60% geen problemen met het betalen van de energierekening.

Besparingsmogelijkheden
Vrijwel elke Nederlander met een cv-ketel heeft zich afgelopen jaar beziggehouden met energiebesparing in huis (93%). Desondanks blijkt uit het onderzoek dat er nog ruimte is voor extra besparingen. Ongeveer een kwart (24%) kan nog winst behalen door de woning tot 19 graden te verwarmen en meer dan de helft (62%) kan extra besparen door alleen de meest gebruikte ruimte te verwarmen. Bovendien kan bij vier op de tien huishoudens de thermostaat ’s nachts of bij afwezigheid verder worden verlaagd tot 15 graden.

www.telegraaf.nl/financieel/153765643...
voda
0
Bureau begint massaclaim tegen energieleveranciers
Artikel van ANP Producties • 6 uur geleden
© ANP

AMSTERDAM (ANP) - GoBaxter, naar eigen zeggen een bureau voor consumentenbescherming, begint een massaclaim tegen meer dan tien energiemaatschappijen waaronder Vattenfall, Eneco, Essent, Greenchoice en Budget Energie. Volgens GoBaxter is de aanleiding de rechtszaak die Vattenfall recent verloor van een klant die het niet eens was met een tussentijdse verhoging van het energietarief. De campagne voor aanmelding van deelnemers aan de claim begint dinsdag.

Vattenfall heeft zich volgens de kantonrechter in Amsterdam schuldig gemaakt aan een "oneerlijke handelspraktijk" door vorig jaar de energietarieven meerdere keren omhoog te gooien, terwijl op de website van de energieleverancier stond dat tarieven bij een variabel contract maar twee keer per jaar worden gewijzigd. De rechter heeft Vattenfall verboden om de tariefsverhoging van 1 april 2022 voor de klant door te voeren.

Vattenfall is het oneens met de uitspraak en overweegt hoger beroep. De energiemaatschappij benadrukte dat deze uitspraak alleen geldt voor deze specifieke klant in een specifieke situatie, en dus niet meteen voor alle klanten.

2 miljard euro

Directeur Jochem van Dalfsen van GoBaxter stelt dat zo'n 4,5 miljoen huishoudens mogelijk geld kunnen terugvorderen van de energieleverancier. "Volgens onze berekeningen kan een variabele energiecontracthouder op basis van een gemiddeld gas- en stroomverbruik voor de tariefwijzigingen van 1 april en 1 oktober zo’n 400 euro terugkrijgen. De totale omvang komt daarmee op zo'n 2 miljard euro."

"De tussentijdse prijsverhogingen van Vattenfall zijn in strijd met Europese richtlijnen en de wet. De algemene voorwaarden waar Vattenfall gebruik van maakt zijn afkomstig van koepelorganisatie Energie Nederland. En 90 procent van de energiesector maakt hier gebruik van. Kortom, ook andere energieleveranciers hebben waarschijnlijk onrechtmatig gehandeld als zij hun tarieven ook tussentijds gewijzigd hebben. Van al deze partijen kunnen klanten mogelijk geld terugeisen", zegt Van Dalfsen. De website van GoBaxter is inmiddels in de lucht en er zijn al een aantal aanmeldingen binnen.

Collectieve afwikkeling

GoBaxter zal juridisch worden bijgestaan door advocatenkantoor Finch Dispute Resolution. Volgens Koen Rutten van dat kantoor leent de zaak zich goed voor een collectieve afwikkeling. Hij stelt dat het vonnis rond Vattenfall goed is onderbouwd en dat het in hoger beroep waarschijnlijk overeind blijft.

De Consumentenbond had na de uitspraak bij Vattenfall al gezegd dat de gevolgen groot kunnen zijn.

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/bu...
Leefloon
0
quote:

voda schreef op 21 maart 2023 06:50:

Bureau begint massaclaim tegen energieleveranciers
Ik ga niet eens uitzoeken of ik eraan mee zou kunnen doen. Bij de grote kon je nog lang hebben geprofiteerd van lage prijzen voor een 6-maands contract, en bij hoge prijzen is de looptijd verkort. Dus geen hoge prijzen voor een 6-maands contract, plus de meerprijs van langere looptijden. De verkorting is voor jan publiek in het belang van jan publiek, eventuele uitzonderingen misschien daargelaten. Alleen het operationele proces was soms te slordig, zonder spontaan gerespecteerde termijnen voor contractaanpassingen.
voda
0
Vast energiecontract afsluiten of wachten tot de prijzen dalen? 5 vragen
Door WILLEMIJN VAN BENTHEM

17 min geleden
in GELD

AMSTERDAM - Prijsplafond, welk prijsplafond? Bij een klein tiental energieaanbieders - waaronder grotere jongens als Eneco - staan de tarieven inmiddels zo laag dat ook veelverbruikers een schappelijke prijs blijven betalen. Woensdag voegde Vandebron zich in het rijtje partijen dat die tarieven zelfs voor een jaar wil garanderen. Dat roept wel de vraag op wat wijsheid is, als je nu nog een variabel tarief hebt: snel een vast contract afsluiten, of blijven zitten totdat de prijzen nog verder zijn gedaald?

Je kunt aardig shoppen tussen verschillende energieleveranciers. ANP/HH

Zijn de prijzen nu iets minder hoog, of ook echt laag?

Nou, ze zijn behoorlijk laag. Gemiddeld kosten een kilowattuur stroom en een kubieke meter gas ongeveer evenveel als toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, ruim een jaar geleden dus, meldt Energievergelijker.nl. Op de top, afgelopen najaar, kostte een kuub gas volgens die site bijna €4, nu ligt het tarief met een krappe €1,80 meer dan de helft lager. De stroomprijs is gedaald van 86 cent per kWh in september naar nog geen vijftig cent nu. „De afgelopen weken praat je echt over flinke dalingen”, zegt Ben Woldring van prijsvergelijker Gaslicht.com.

Het gemiddelde tarief ligt nu iets onder het prijsplafond: wie minder dan 2900 kWh stroom verbruikt betaalt veertig cent, onder de 1200 kuub ligt de gasprijs op €1,45. Kan het nog lager? Ja: in 2020 kostte stroom nog geen kwartje per kilowattuur, en lag de gasprijs op acht dubbeltjes per kuub.

BEKIJK OOK:
Kabinet broedt op koopkrachtsteun na energieplafond

Maar nu kan ik dus aardig shoppen op de energiemarkt.

Jazeker. De gemiddelde prijs ligt dus iets boven prijsplafondniveau, maar er zijn grote verschillen. De volgens prijsvergelijker Gaslicht.com goedkoopste aanbieder van een vast contract, Oxxio, vraagt 34,6 cent voor een kilowattuur stroom en €1,30 voor een kuub gas. Bij Eneco, waar je de prijzen voor zes maanden kunt vastzetten, gaat het om 37 cent per kWh en €1,34 per kuub. En Essent-dochter Vandebron, dat sinds woensdag onder het prijsplafond is gedoken, rekent ruim 39 cent voor een kWh stroom en €1,44 voor een kuub gas. Inderdaad: nét onder de tarieven van het prijsplafond.

Het verschil wordt direct duidelijk als je de tarieven omrekent naar een gemiddeld verbruik van 3500 kWh en 1500 kubieke meter. Bij Oxxio kom je dan uit op €3160 per jaar, bij Vandebron bedragen de totale verbruikskosten €3553. Van het verschil kun je toch behoorlijk vaak warm douchen.

BEKIJK OOK:
Massaclaim tegen energiebedrijven om hoge tarieven: ’in strijd met de wet’

Vast contract afsluiten dus?

Dat is wel wat veel experts adviseren. „Als je zekerheid wil, kun je nu overstappen”, zegt bijvoorbeeld Woldring. „Voordeel van 1 jaar vast is dat je dan komende winter ook prijsbescherming hebt, ook nadat het prijsplafond van de overheid op 31 december is afgelopen. Wie nu afsluit, heeft tot april volgende jaar een vaste prijs - en verlengt daarmee in feite voor zichzelf het prijsplafond van de overheid, en dat in de belangrijkste maanden van het jaar qua energieverbruik.” Ook Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond adviseert om nu voor een jaarcontract te gaan. „Omdat de tarieven al onder het prijsplafond liggen, gaan mensen enorm beparen ten opzichte van de tarieven van vorig jaar.”

BEKIJK OOK:
Met een app uitkienen wanneer je de was goedkoop kunt draaien: opmars van dagprijzen

En m’n variabele tarief houden totdat de prijzen nog verder zijn gedaald?

Daarmee neem je een gok, en wat de experts betreft geen verstandige. Want het is absoluut niet zeker dat de ’flinke dalingen’ van de afgelopen weken doorzetten. Dat heeft alles te maken met de vraag naar gas op de wereldmarkt, legt Wolfert uit. „Op dit moment blijven de tarieven laag, maar ze kunnen weer stijgen als die vraag toeneemt.” En dat kan ’vrij vlot gaan’, want een van de slapende reuzen op de wereldmarkt begint zich te roeren: China gaat weer open na de coronalockdowns. „Als China meer gas wil, moeten wij diep in de buidel tasten.” Die vrees deelt Woldring: „Het opstarten van China levert de komende tijd mogelijk een grotere energievraag op.”

BEKIJK OOK:
Ruime meerderheid huishoudens profiteert van prijsplafond energie

Er zijn ook nog dynamische contracten, begrijp ik.

Die zijn inderdaad in opkomst. Met zulke ’hypervariabele’ contracten verandert je energieprijs per uur, en kun je dus spotgoedkoop uit zijn: de marktprijzen liggen niet zelden (85% van de tijd, claimt aanbieder ANWB) ver onder prijsplafondniveau, of onder het niveau van het goedkoopste ’normale’ energiecontract. Maar je moet wel van ’het spelletje’ houden om op het juiste moment je auto aan de laadpaal te hangen, of de wasmachine aan te zetten - het dynamische energiecontract is niet geschikt voor mensen die er geen omkijken naar willen hebben.

BEKIJK OOK:
Vattenfall moet tariefsverhoging terugdraaien: geldt dat ook voor jou?

www.telegraaf.nl/financieel/171187312...
1.001 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,02  -0,77  -0,09%  24 apr
 Germany40^ 18.086,70 -0,01%
 BEL 20 3.883,83 -0,18%
 Europe50^ 4.990,80 +0,02%
 US30^ 38.353,31 0,00%
 Nasd100^ 17.524,13 0,00%
 US500^ 5.072,39 0,00%
 Japan225^ 37.998,76 0,00%
 Gold spot 2.318,16 -0,17%
 EUR/USD 1,0698 -0,04%
 WTI 82,90 -0,48%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +24,31%
ASMI +10,99%
BESI +4,08%
NX FILTRATION +3,85%
TomTom +3,80%

Dalers

ALLFUNDS GROUP -11,00%
ING -5,96%
Flow Traders -2,94%
WDP -2,89%
RELX -2,04%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront