Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2023

58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
DeWalt
0
quote:

niceguy19502020 schreef op 5 maart 2023 21:36:

@deWalt Dat poste ik dus ook.
Go TKWY!
A3aan
5
quote:

wiegveld schreef op 5 maart 2023 13:48:

Stel dat Grub voor €1,5 of 2 miljard verkocht wordt: dan komt er opeens een hoop geld beschikbaar waarmee de bestaande markten versterkt kunnen worden en daarnaast zou dat ruimte bieden voor een aandeleninkoopprogramma.
Er is niemand geïnteresseerd in die rotzooi. Het een hele grote miskoop geweest van dhr. Groen. Op moment van kopen moet hij gedacht hebben dat hij van alles goud kon maken. Typisch een geval van zelfoverschatting. Slachtoffers zijn de beleggers die rond 90 ingestapt zijn met idee dat aandeel naar 150 euro kon gaan. Grubhub gaat niemand een groot bedrag voor betalen. Misschien is er een gek die er een 250 miljoen voor over heeft. Maar dat zie ik niet gebeuren. Wie koop nou een tent die jaarlijks heel veel verlies maakt en markaandeel blijft verliezen.
[verwijderd]
4
Just Eat Takeaway, flop of wederopstanding - Rowan Nijboer.

Degenen die me al langer volgen, weten dat ik negatief sprak over Just Eat Takeaway (JET) toen de koers nog boven de €100 stond. Inmiddels staan we rond de €20 en is er veel gebeurd. Ze kwamen deze week met jaarcijfers dus tijd om er weer eens in te duiken en het is smullen geblazen.

Sowieso gaaf al die jaarcijfers. Er is altijd veel blabla maar cijfers liegen niet (meestal niet) en geven je als belegger een beeld van de progressie dan wel achteruitgang van een bedrijf.

Bij JET is het duidelijk dat eindelijk de realiteit in de cijfers is weer te zien. De druk van de accountants werd te groot en de miljarden afschrijvingen staan eindelijk in de boeken. Dit was een jaar geleden ook wel duidelijk voor een beetje analist maar JET wist de mega afschrijvingen nog een jaartje te rekken door slim overleg met de accountant.

JET draaide in 2022 een netto verlies van maar liefst €5,7 mld. Ter vergelijking, de omzet van JET bedroeg €5,6 mld. Ik kan me niet herinneren dat een bedrijf een groter bedrag moest afschrijven dan de hoogte van de omzet.

De nettowinst was met name zo rood vanwege afschrijvingen op eerdere overnames van Grubhub en Just Eat (en hierbij Ifood dat verkocht werd) van in totaal €4,6 mld.

De cashpositie steeg met 53% naar €2 mld vanwege de verkoop van het belang in Ifood voor €1,5 mld. Die verkoop geeft ze gelukkig veel lucht. Aan de andere kant bedragen de rentedragende schulden nog steeds €2mld. Vroeg of laat zal JET cash moeten gaan generen.

Dat lukte in 2022 ondanks een sterke verbetering in de tweede jaarhelft niet. Er stroomde maar liefst €367 mln de kas uit. Wel een forse verbetering van de €574 mln in 2021. Maar er moet dus nog wat veranderen bij JET wil het blijven bestaan.

Maar er is goed nieuws! Dit stond bovenaan het persbericht:

Just Eat Takeaway.com returns to full year positive Adjusted EBITDA.

Een aangepaste EBITDA van €19 mln. Dat is lekker!?

En 2023 gaat nog beter worden met een 'aangepaste EBITDA' van ongeveer €225 mln. Prachtig!?

En ook als je de overige headlines van het persbericht mag geloven, gaat vrijwel alles crescendo.

Maar de echte cijfers laten wat anders zien. Het voelt een beetje alsof een pizzakoerier op een elektrische fiets doet alsof hij Max Verstappen is.

Het begint bij het woord EBITDA (earnings before interest tax depreciation & amortisation). Alhoewel de EBITDA vaak als een soort afgeleide wordt gegeven voor de operationele kasstroom betekent het in de praktijk vaak wat anders.

Want stel dat we het woord 'aangepaste' nog even buiten beschouwing laten. Van de EBITDA moeten dus nog rente en belastingen betaald worden. Iets waar je niet onderuit kan. Deze bedroegen afgelopen jaar samen €43 mln. Vervolgens zijn de afschrijvingen en amortisaties over. Dit zijn wel kosten maar geen uitgaven en dus stroomt er geen geld uit? Klopt, niet voor deze posten. Maar JET moet wel gewoon blijven investeren in nieuw materiaal zoals fietsen en andere inventaris om hun business in leven te houden. In totaal bedroegen deze investeringen €203 mln.

Dus ook over 2023 zal er ondanks de 'winstverwachting' van €225 mln ongetwijfeld weer cash het bedrijf uitstromen. En dat ondanks de ronkende koppen in het persbericht.

Blijft nog over het woord 'aangepaste'. Aangepast is oorspronkelijk bedoeld om incidentele zaken eruit te filteren. Bij JET is het volgende 'aangepast': beloningen in aandelen, overname- en integratiekosten, stakingskosten van een paar landen waar JET afscheid heeft genomen en 'overige' items die niet gerelateerd zijn aan de operationele prestaties. Beloningen op aandelen zijn uiteraard niet incidenteel en wel gerelateerd aan de operationele prestaties. Immers hoe beter de prestaties, hoe meer aandelen het management krijgt.

Heel vervelend al deze aanpassingen allemaal maar zo werkt het in deze wereld. Bedrijven die rapporteren in EBITDA of erger zijn vaak niet winstgevend op netto basis. Dat is een beetje de vuistregel.

Maar hoe staan ze ervoor qua business? Pijnlijk is de daling in orders met 9% over 2022. Beursgenoteerde concurrenten groeiden allemaal qua orders, bijvoorbeeld Deliveroo met 5%. Uiteindelijk is dit toch de belangrijkste niet-financiële succesindicator. Voor andere concurrenten vind ik niet altijd het aantal orders waardoor ik de omzet pak om ze te vergelijken.

JET zag de omzet wel groeien met 4% in 2022. Wat doet de concurrentie? Uber Eats met zijn grootste markten in de VS en UK groeide met circa 14%. Het verschil lijkt misschien klein maar JET rapporteert in euro's en Uber in dollars, dus in werkelijkheid is het verschil gigantisch ten nadele van JET. In constante valuta groeide JET niet in omzet. Doordash, voornamelijk actief in de VS en dus geen valuta interventie nodig, groeide met 35% in omzet. De concurrentieanalyse is zeer beperkt maar zegt wel wat over de richting.

Of JET succesvol zal zijn als belegging is afhankelijk van concurrenten als Uber. Gelukkig voor JET zijn alle spelers verliesgevend en dat pikken aandeelhouders niet langer. Hierdoor neemt de intensiteit van de concurrentie wat af, bijvoorbeeld doordat spelers landen verlaten waar uitzicht op winstgevendheid kansloos is. De overgebleven speler kan de marketingkosten omlaag gooien en is gelijk een stuk winstgevender.

Aandeelhouders mogen hopen op verdere consolidatie om op die manier toch winstgevend te kunnen worden. Bovenstaande is uiteraard geen advies en ik zit niet diep qua kennis in de dynamische maaltijdoorlog. Maar de oorlog is zeker nog niet voorbij. En bij oorlogen zijn meestal geen winnaars. Daarom blijf ik voorlopig aan de zijlijn staan.

Met beleggende groet,

Rowan Nijboer
Steef89
3
quote:

Frankie schreef op 6 maart 2023 06:15:

Just Eat Takeaway, flop of wederopstanding - Rowan Nijboer.

Degenen die me al langer volgen, weten dat ik negatief sprak over Just Eat Takeaway (JET) toen de koers nog boven de €100 stond. Inmiddels staan we rond de €20 en is er veel gebeurd. Ze kwamen deze week met jaarcijfers dus tijd om er weer eens in te duiken en het is smullen geblazen.

Sowieso gaaf al die jaarcijfers. Er is altijd veel blabla maar cijfers liegen niet (meestal niet) en geven je als belegger een beeld van de progressie dan wel achteruitgang van een bedrijf.

Bij JET is het duidelijk dat eindelijk de realiteit in de cijfers is weer te zien. De druk van de accountants werd te groot en de miljarden afschrijvingen staan eindelijk in de boeken. Dit was een jaar geleden ook wel duidelijk voor een beetje analist maar JET wist de mega afschrijvingen nog een jaartje te rekken door slim overleg met de accountant.

JET draaide in 2022 een netto verlies van maar liefst €5,7 mld. Ter vergelijking, de omzet van JET bedroeg €5,6 mld. Ik kan me niet herinneren dat een bedrijf een groter bedrag moest afschrijven dan de hoogte van de omzet.

De nettowinst was met name zo rood vanwege afschrijvingen op eerdere overnames van Grubhub en Just Eat (en hierbij Ifood dat verkocht werd) van in totaal €4,6 mld.

De cashpositie steeg met 53% naar €2 mld vanwege de verkoop van het belang in Ifood voor €1,5 mld. Die verkoop geeft ze gelukkig veel lucht. Aan de andere kant bedragen de rentedragende schulden nog steeds €2mld. Vroeg of laat zal JET cash moeten gaan generen.

Dat lukte in 2022 ondanks een sterke verbetering in de tweede jaarhelft niet. Er stroomde maar liefst €367 mln de kas uit. Wel een forse verbetering van de €574 mln in 2021. Maar er moet dus nog wat veranderen bij JET wil het blijven bestaan.

Maar er is goed nieuws! Dit stond bovenaan het persbericht:

Just Eat Takeaway.com returns to full year positive Adjusted EBITDA.

Een aangepaste EBITDA van €19 mln. Dat is lekker!?

En 2023 gaat nog beter worden met een 'aangepaste EBITDA' van ongeveer €225 mln. Prachtig!?

En ook als je de overige headlines van het persbericht mag geloven, gaat vrijwel alles crescendo.

Maar de echte cijfers laten wat anders zien. Het voelt een beetje alsof een pizzakoerier op een elektrische fiets doet alsof hij Max Verstappen is.

Het begint bij het woord EBITDA (earnings before interest tax depreciation & amortisation). Alhoewel de EBITDA vaak als een soort afgeleide wordt gegeven voor de operationele kasstroom betekent het in de praktijk vaak wat anders.

Want stel dat we het woord 'aangepaste' nog even buiten beschouwing laten. Van de EBITDA moeten dus nog rente en belastingen betaald worden. Iets waar je niet onderuit kan. Deze bedroegen afgelopen jaar samen €43 mln. Vervolgens zijn de afschrijvingen en amortisaties over. Dit zijn wel kosten maar geen uitgaven en dus stroomt er geen geld uit? Klopt, niet voor deze posten. Maar JET moet wel gewoon blijven investeren in nieuw materiaal zoals fietsen en andere inventaris om hun business in leven te houden. In totaal bedroegen deze investeringen €203 mln.

Dus ook over 2023 zal er ondanks de 'winstverwachting' van €225 mln ongetwijfeld weer cash het bedrijf uitstromen. En dat ondanks de ronkende koppen in het persbericht.

Blijft nog over het woord 'aangepaste'. Aangepast is oorspronkelijk bedoeld om incidentele zaken eruit te filteren. Bij JET is het volgende 'aangepast': beloningen in aandelen, overname- en integratiekosten, stakingskosten van een paar landen waar JET afscheid heeft genomen en 'overige' items die niet gerelateerd zijn aan de operationele prestaties. Beloningen op aandelen zijn uiteraard niet incidenteel en wel gerelateerd aan de operationele prestaties. Immers hoe beter de prestaties, hoe meer aandelen het management krijgt.

Heel vervelend al deze aanpassingen allemaal maar zo werkt het in deze wereld. Bedrijven die rapporteren in EBITDA of erger zijn vaak niet winstgevend op netto basis. Dat is een beetje de vuistregel.

Maar hoe staan ze ervoor qua business? Pijnlijk is de daling in orders met 9% over 2022. Beursgenoteerde concurrenten groeiden allemaal qua orders, bijvoorbeeld Deliveroo met 5%. Uiteindelijk is dit toch de belangrijkste niet-financiële succesindicator. Voor andere concurrenten vind ik niet altijd het aantal orders waardoor ik de omzet pak om ze te vergelijken.

JET zag de omzet wel groeien met 4% in 2022. Wat doet de concurrentie? Uber Eats met zijn grootste markten in de VS en UK groeide met circa 14%. Het verschil lijkt misschien klein maar JET rapporteert in euro's en Uber in dollars, dus in werkelijkheid is het verschil gigantisch ten nadele van JET. In constante valuta groeide JET niet in omzet. Doordash, voornamelijk actief in de VS en dus geen valuta interventie nodig, groeide met 35% in omzet. De concurrentieanalyse is zeer beperkt maar zegt wel wat over de richting.

Of JET succesvol zal zijn als belegging is afhankelijk van concurrenten als Uber. Gelukkig voor JET zijn alle spelers verliesgevend en dat pikken aandeelhouders niet langer. Hierdoor neemt de intensiteit van de concurrentie wat af, bijvoorbeeld doordat spelers landen verlaten waar uitzicht op winstgevendheid kansloos is. De overgebleven speler kan de marketingkosten omlaag gooien en is gelijk een stuk winstgevender.

Aandeelhouders mogen hopen op verdere consolidatie om op die manier toch winstgevend te kunnen worden. Bovenstaande is uiteraard geen advies en ik zit niet diep qua kennis in de dynamische maaltijdoorlog. Maar de oorlog is zeker nog niet voorbij. En bij oorlogen zijn meestal geen winnaars. Daarom blijf ik voorlopig aan de zijlijn staan.

Met beleggende groet,

Rowan Nijboer
Is dat diezelfde Rowan die vorig jaar -35% rendement scoorde?
Is dat diezelfde Rowan die een 12jaars rendement van slechts 13% heeft?
Is dat diezelfde Rowan die zich qua strategie meet aan waarde investeerders zoals Warren?

3 keer ja...

Verder heeft hij wel een paar goede punten.
valeo 325
0
quote:

Frankie schreef op 6 maart 2023 06:15:

Just Eat Takeaway, flop of wederopstanding - Rowan Nijboer.

Degenen die me al langer volgen, weten dat ik negatief sprak over Just Eat Takeaway (JET) toen de koers nog boven de €100 stond. Inmiddels staan we rond de €20 en is er veel gebeurd. Ze kwamen deze week met jaarcijfers dus tijd om er weer eens in te duiken en het is smullen geblazen.

Sowieso gaaf al die jaarcijfers. Er is altijd veel blabla maar cijfers liegen niet (meestal niet) en geven je als belegger een beeld van de progressie dan wel achteruitgang van een bedrijf.

Bij JET is het duidelijk dat eindelijk de realiteit in de cijfers is weer te zien. De druk van de accountants werd te groot en de miljarden afschrijvingen staan eindelijk in de boeken. Dit was een jaar geleden ook wel duidelijk voor een beetje analist maar JET wist de mega afschrijvingen nog een jaartje te rekken door slim overleg met de accountant.

JET draaide in 2022 een netto verlies van maar liefst €5,7 mld. Ter vergelijking, de omzet van JET bedroeg €5,6 mld. Ik kan me niet herinneren dat een bedrijf een groter bedrag moest afschrijven dan de hoogte van de omzet.

De nettowinst was met name zo rood vanwege afschrijvingen op eerdere overnames van Grubhub en Just Eat (en hierbij Ifood dat verkocht werd) van in totaal €4,6 mld.

De cashpositie steeg met 53% naar €2 mld vanwege de verkoop van het belang in Ifood voor €1,5 mld. Die verkoop geeft ze gelukkig veel lucht. Aan de andere kant bedragen de rentedragende schulden nog steeds €2mld. Vroeg of laat zal JET cash moeten gaan generen.

Dat lukte in 2022 ondanks een sterke verbetering in de tweede jaarhelft niet. Er stroomde maar liefst €367 mln de kas uit. Wel een forse verbetering van de €574 mln in 2021. Maar er moet dus nog wat veranderen bij JET wil het blijven bestaan.

Maar er is goed nieuws! Dit stond bovenaan het persbericht:

Just Eat Takeaway.com returns to full year positive Adjusted EBITDA.

Een aangepaste EBITDA van €19 mln. Dat is lekker!?

En 2023 gaat nog beter worden met een 'aangepaste EBITDA' van ongeveer €225 mln. Prachtig!?

En ook als je de overige headlines van het persbericht mag geloven, gaat vrijwel alles crescendo.

Maar de echte cijfers laten wat anders zien. Het voelt een beetje alsof een pizzakoerier op een elektrische fiets doet alsof hij Max Verstappen is.

Het begint bij het woord EBITDA (earnings before interest tax depreciation & amortisation). Alhoewel de EBITDA vaak als een soort afgeleide wordt gegeven voor de operationele kasstroom betekent het in de praktijk vaak wat anders.

Want stel dat we het woord 'aangepaste' nog even buiten beschouwing laten. Van de EBITDA moeten dus nog rente en belastingen betaald worden. Iets waar je niet onderuit kan. Deze bedroegen afgelopen jaar samen €43 mln. Vervolgens zijn de afschrijvingen en amortisaties over. Dit zijn wel kosten maar geen uitgaven en dus stroomt er geen geld uit? Klopt, niet voor deze posten. Maar JET moet wel gewoon blijven investeren in nieuw materiaal zoals fietsen en andere inventaris om hun business in leven te houden. In totaal bedroegen deze investeringen €203 mln.

Dus ook over 2023 zal er ondanks de 'winstverwachting' van €225 mln ongetwijfeld weer cash het bedrijf uitstromen. En dat ondanks de ronkende koppen in het persbericht.

Blijft nog over het woord 'aangepaste'. Aangepast is oorspronkelijk bedoeld om incidentele zaken eruit te filteren. Bij JET is het volgende 'aangepast': beloningen in aandelen, overname- en integratiekosten, stakingskosten van een paar landen waar JET afscheid heeft genomen en 'overige' items die niet gerelateerd zijn aan de operationele prestaties. Beloningen op aandelen zijn uiteraard niet incidenteel en wel gerelateerd aan de operationele prestaties. Immers hoe beter de prestaties, hoe meer aandelen het management krijgt.

Heel vervelend al deze aanpassingen allemaal maar zo werkt het in deze wereld. Bedrijven die rapporteren in EBITDA of erger zijn vaak niet winstgevend op netto basis. Dat is een beetje de vuistregel.

Maar hoe staan ze ervoor qua business? Pijnlijk is de daling in orders met 9% over 2022. Beursgenoteerde concurrenten groeiden allemaal qua orders, bijvoorbeeld Deliveroo met 5%. Uiteindelijk is dit toch de belangrijkste niet-financiële succesindicator. Voor andere concurrenten vind ik niet altijd het aantal orders waardoor ik de omzet pak om ze te vergelijken.

JET zag de omzet wel groeien met 4% in 2022. Wat doet de concurrentie? Uber Eats met zijn grootste markten in de VS en UK groeide met circa 14%. Het verschil lijkt misschien klein maar JET rapporteert in euro's en Uber in dollars, dus in werkelijkheid is het verschil gigantisch ten nadele van JET. In constante valuta groeide JET niet in omzet. Doordash, voornamelijk actief in de VS en dus geen valuta interventie nodig, groeide met 35% in omzet. De concurrentieanalyse is zeer beperkt maar zegt wel wat over de richting.

Of JET succesvol zal zijn als belegging is afhankelijk van concurrenten als Uber. Gelukkig voor JET zijn alle spelers verliesgevend en dat pikken aandeelhouders niet langer. Hierdoor neemt de intensiteit van de concurrentie wat af, bijvoorbeeld doordat spelers landen verlaten waar uitzicht op winstgevendheid kansloos is. De overgebleven speler kan de marketingkosten omlaag gooien en is gelijk een stuk winstgevender.

Aandeelhouders mogen hopen op verdere consolidatie om op die manier toch winstgevend te kunnen worden. Bovenstaande is uiteraard geen advies en ik zit niet diep qua kennis in de dynamische maaltijdoorlog. Maar de oorlog is zeker nog niet voorbij. En bij oorlogen zijn meestal geen winnaars. Daarom blijf ik voorlopig aan de zijlijn staan.

Met beleggende groet,

Rowan Nijboer
Bedankt voor de heldere uitleg in jip en janneke taal
Hier kunnen beleggers die wat mindere kennis hebben van beleggen en deze wereld wat mee
Het blijft dus een beetje gokken ik zou er nu voor de lange termijn in gaan zitten
Maar mocht hij onverhoopte weer 4 procent stijgen vandaag weet ik het nog net zo niet
Veel plezier en gezondheid deze week
Hendrik Roo
0
quote:

valeo 325 schreef op 6 maart 2023 07:50:

[...]
Bedankt voor de heldere uitleg in jip en janneke taal
Hier kunnen beleggers die wat mindere kennis hebben van beleggen en deze wereld wat mee
Het blijft dus een beetje gokken ik zou er nu voor de lange termijn in gaan zitten
Maar mocht hij onverhoopte weer 4 procent stijgen vandaag weet ik het nog net zo niet
Veel plezier en gezondheid deze week
Dus bij 4% stijging stap je niet in ? Waarom niet ?
[verwijderd]
1
LAATSTE ADVIES VAN HSBC VOOR JUST EAT TAKEAWAY.COM


HSBC verhoogt koersdoel Just Eat Takeaway.com
Gepubliceerd door Trivano.com op 6 maart 2023 om 08:43
HSBC heeft de aandelen van Just Eat Takeaway.com maandag opnieuw positief beoordeeld. De analisten van HSBC herhaalden het advies kopen voor de aandelen van Just Eat Takeaway.com.

Het koersdoel werd verhoogd van 22,00 naar 24,00 EUR. Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Just Eat Takeaway.com met 12% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 21,34 EUR. Daarmee is HSBC heel wat negatiever dan de gemiddelde analist, die de koers van Just Eat Takeaway.com met 51% ziet stijgen tot 32,14 EUR.
Peter2meter
0
quote:

Frankie schreef op 6 maart 2023 06:15:

Just Eat Takeaway, flop of wederopstanding - Rowan Nijboer.

Degenen die me al langer volgen, weten dat ik negatief sprak over Just Eat Takeaway (JET) toen de koers nog boven de €100 stond. Inmiddels staan we rond de €20 en is er veel gebeurd. Ze kwamen deze week met jaarcijfers dus tijd om er weer eens in te duiken en het is smullen geblazen.

Sowieso gaaf al die jaarcijfers. Er is altijd veel blabla maar cijfers liegen niet (meestal niet) en geven je als belegger een beeld van de progressie dan wel achteruitgang van een bedrijf.

Bij JET is het duidelijk dat eindelijk de realiteit in de cijfers is weer te zien. De druk van de accountants werd te groot en de miljarden afschrijvingen staan eindelijk in de boeken. Dit was een jaar geleden ook wel duidelijk voor een beetje analist maar JET wist de mega afschrijvingen nog een jaartje te rekken door slim overleg met de accountant.

JET draaide in 2022 een netto verlies van maar liefst €5,7 mld. Ter vergelijking, de omzet van JET bedroeg €5,6 mld. Ik kan me niet herinneren dat een bedrijf een groter bedrag moest afschrijven dan de hoogte van de omzet.

De nettowinst was met name zo rood vanwege afschrijvingen op eerdere overnames van Grubhub en Just Eat (en hierbij Ifood dat verkocht werd) van in totaal €4,6 mld.

De cashpositie steeg met 53% naar €2 mld vanwege de verkoop van het belang in Ifood voor €1,5 mld. Die verkoop geeft ze gelukkig veel lucht. Aan de andere kant bedragen de rentedragende schulden nog steeds €2mld. Vroeg of laat zal JET cash moeten gaan generen.

Dat lukte in 2022 ondanks een sterke verbetering in de tweede jaarhelft niet. Er stroomde maar liefst €367 mln de kas uit. Wel een forse verbetering van de €574 mln in 2021. Maar er moet dus nog wat veranderen bij JET wil het blijven bestaan.

Maar er is goed nieuws! Dit stond bovenaan het persbericht:

Just Eat Takeaway.com returns to full year positive Adjusted EBITDA.

Een aangepaste EBITDA van €19 mln. Dat is lekker!?

En 2023 gaat nog beter worden met een 'aangepaste EBITDA' van ongeveer €225 mln. Prachtig!?

En ook als je de overige headlines van het persbericht mag geloven, gaat vrijwel alles crescendo.

Maar de echte cijfers laten wat anders zien. Het voelt een beetje alsof een pizzakoerier op een elektrische fiets doet alsof hij Max Verstappen is.

Het begint bij het woord EBITDA (earnings before interest tax depreciation & amortisation). Alhoewel de EBITDA vaak als een soort afgeleide wordt gegeven voor de operationele kasstroom betekent het in de praktijk vaak wat anders.

Want stel dat we het woord 'aangepaste' nog even buiten beschouwing laten. Van de EBITDA moeten dus nog rente en belastingen betaald worden. Iets waar je niet onderuit kan. Deze bedroegen afgelopen jaar samen €43 mln. Vervolgens zijn de afschrijvingen en amortisaties over. Dit zijn wel kosten maar geen uitgaven en dus stroomt er geen geld uit? Klopt, niet voor deze posten. Maar JET moet wel gewoon blijven investeren in nieuw materiaal zoals fietsen en andere inventaris om hun business in leven te houden. In totaal bedroegen deze investeringen €203 mln.

Dus ook over 2023 zal er ondanks de 'winstverwachting' van €225 mln ongetwijfeld weer cash het bedrijf uitstromen. En dat ondanks de ronkende koppen in het persbericht.

Blijft nog over het woord 'aangepaste'. Aangepast is oorspronkelijk bedoeld om incidentele zaken eruit te filteren. Bij JET is het volgende 'aangepast': beloningen in aandelen, overname- en integratiekosten, stakingskosten van een paar landen waar JET afscheid heeft genomen en 'overige' items die niet gerelateerd zijn aan de operationele prestaties. Beloningen op aandelen zijn uiteraard niet incidenteel en wel gerelateerd aan de operationele prestaties. Immers hoe beter de prestaties, hoe meer aandelen het management krijgt.

Heel vervelend al deze aanpassingen allemaal maar zo werkt het in deze wereld. Bedrijven die rapporteren in EBITDA of erger zijn vaak niet winstgevend op netto basis. Dat is een beetje de vuistregel.

Maar hoe staan ze ervoor qua business? Pijnlijk is de daling in orders met 9% over 2022. Beursgenoteerde concurrenten groeiden allemaal qua orders, bijvoorbeeld Deliveroo met 5%. Uiteindelijk is dit toch de belangrijkste niet-financiële succesindicator. Voor andere concurrenten vind ik niet altijd het aantal orders waardoor ik de omzet pak om ze te vergelijken.

JET zag de omzet wel groeien met 4% in 2022. Wat doet de concurrentie? Uber Eats met zijn grootste markten in de VS en UK groeide met circa 14%. Het verschil lijkt misschien klein maar JET rapporteert in euro's en Uber in dollars, dus in werkelijkheid is het verschil gigantisch ten nadele van JET. In constante valuta groeide JET niet in omzet. Doordash, voornamelijk actief in de VS en dus geen valuta interventie nodig, groeide met 35% in omzet. De concurrentieanalyse is zeer beperkt maar zegt wel wat over de richting.

Of JET succesvol zal zijn als belegging is afhankelijk van concurrenten als Uber. Gelukkig voor JET zijn alle spelers verliesgevend en dat pikken aandeelhouders niet langer. Hierdoor neemt de intensiteit van de concurrentie wat af, bijvoorbeeld doordat spelers landen verlaten waar uitzicht op winstgevendheid kansloos is. De overgebleven speler kan de marketingkosten omlaag gooien en is gelijk een stuk winstgevender.

Aandeelhouders mogen hopen op verdere consolidatie om op die manier toch winstgevend te kunnen worden. Bovenstaande is uiteraard geen advies en ik zit niet diep qua kennis in de dynamische maaltijdoorlog. Maar de oorlog is zeker nog niet voorbij. En bij oorlogen zijn meestal geen winnaars. Daarom blijf ik voorlopig aan de zijlijn staan.

Met beleggende groet,

Rowan Nijboer
Just chill
0
quote:

Frankie schreef op 6 maart 2023 06:15:

Just Eat Takeaway, flop of wederopstanding - Rowan Nijboer.

Degenen die me al langer volgen, weten dat ik negatief sprak over Just Eat Takeaway (JET) toen de koers nog boven de €100 stond. Inmiddels staan we rond de €20 en is er veel gebeurd. Ze kwamen deze week met jaarcijfers dus tijd om er weer eens in te duiken en het is smullen geblazen.

Sowieso gaaf al die jaarcijfers. Er is altijd veel blabla maar cijfers liegen niet (meestal niet) en geven je als belegger een beeld van de progressie dan wel achteruitgang van een bedrijf.

Bij JET is het duidelijk dat eindelijk de realiteit in de cijfers is weer te zien. De druk van de accountants werd te groot en de miljarden afschrijvingen staan eindelijk in de boeken. Dit was een jaar geleden ook wel duidelijk voor een beetje analist maar JET wist de mega afschrijvingen nog een jaartje te rekken door slim overleg met de accountant.

JET draaide in 2022 een netto verlies van maar liefst €5,7 mld. Ter vergelijking, de omzet van JET bedroeg €5,6 mld. Ik kan me niet herinneren dat een bedrijf een groter bedrag moest afschrijven dan de hoogte van de omzet.

De nettowinst was met name zo rood vanwege afschrijvingen op eerdere overnames van Grubhub en Just Eat (en hierbij Ifood dat verkocht werd) van in totaal €4,6 mld.

De cashpositie steeg met 53% naar €2 mld vanwege de verkoop van het belang in Ifood voor €1,5 mld. Die verkoop geeft ze gelukkig veel lucht. Aan de andere kant bedragen de rentedragende schulden nog steeds €2mld. Vroeg of laat zal JET cash moeten gaan generen.

Dat lukte in 2022 ondanks een sterke verbetering in de tweede jaarhelft niet. Er stroomde maar liefst €367 mln de kas uit. Wel een forse verbetering van de €574 mln in 2021. Maar er moet dus nog wat veranderen bij JET wil het blijven bestaan.

Maar er is goed nieuws! Dit stond bovenaan het persbericht:

Just Eat Takeaway.com returns to full year positive Adjusted EBITDA.

Een aangepaste EBITDA van €19 mln. Dat is lekker!?

En 2023 gaat nog beter worden met een 'aangepaste EBITDA' van ongeveer €225 mln. Prachtig!?

En ook als je de overige headlines van het persbericht mag geloven, gaat vrijwel alles crescendo.

Maar de echte cijfers laten wat anders zien. Het voelt een beetje alsof een pizzakoerier op een elektrische fiets doet alsof hij Max Verstappen is.

Het begint bij het woord EBITDA (earnings before interest tax depreciation & amortisation). Alhoewel de EBITDA vaak als een soort afgeleide wordt gegeven voor de operationele kasstroom betekent het in de praktijk vaak wat anders.

Want stel dat we het woord 'aangepaste' nog even buiten beschouwing laten. Van de EBITDA moeten dus nog rente en belastingen betaald worden. Iets waar je niet onderuit kan. Deze bedroegen afgelopen jaar samen €43 mln. Vervolgens zijn de afschrijvingen en amortisaties over. Dit zijn wel kosten maar geen uitgaven en dus stroomt er geen geld uit? Klopt, niet voor deze posten. Maar JET moet wel gewoon blijven investeren in nieuw materiaal zoals fietsen en andere inventaris om hun business in leven te houden. In totaal bedroegen deze investeringen €203 mln.

Dus ook over 2023 zal er ondanks de 'winstverwachting' van €225 mln ongetwijfeld weer cash het bedrijf uitstromen. En dat ondanks de ronkende koppen in het persbericht.

Blijft nog over het woord 'aangepaste'. Aangepast is oorspronkelijk bedoeld om incidentele zaken eruit te filteren. Bij JET is het volgende 'aangepast': beloningen in aandelen, overname- en integratiekosten, stakingskosten van een paar landen waar JET afscheid heeft genomen en 'overige' items die niet gerelateerd zijn aan de operationele prestaties. Beloningen op aandelen zijn uiteraard niet incidenteel en wel gerelateerd aan de operationele prestaties. Immers hoe beter de prestaties, hoe meer aandelen het management krijgt.

Heel vervelend al deze aanpassingen allemaal maar zo werkt het in deze wereld. Bedrijven die rapporteren in EBITDA of erger zijn vaak niet winstgevend op netto basis. Dat is een beetje de vuistregel.

Maar hoe staan ze ervoor qua business? Pijnlijk is de daling in orders met 9% over 2022. Beursgenoteerde concurrenten groeiden allemaal qua orders, bijvoorbeeld Deliveroo met 5%. Uiteindelijk is dit toch de belangrijkste niet-financiële succesindicator. Voor andere concurrenten vind ik niet altijd het aantal orders waardoor ik de omzet pak om ze te vergelijken.

JET zag de omzet wel groeien met 4% in 2022. Wat doet de concurrentie? Uber Eats met zijn grootste markten in de VS en UK groeide met circa 14%. Het verschil lijkt misschien klein maar JET rapporteert in euro's en Uber in dollars, dus in werkelijkheid is het verschil gigantisch ten nadele van JET. In constante valuta groeide JET niet in omzet. Doordash, voornamelijk actief in de VS en dus geen valuta interventie nodig, groeide met 35% in omzet. De concurrentieanalyse is zeer beperkt maar zegt wel wat over de richting.

Of JET succesvol zal zijn als belegging is afhankelijk van concurrenten als Uber. Gelukkig voor JET zijn alle spelers verliesgevend en dat pikken aandeelhouders niet langer. Hierdoor neemt de intensiteit van de concurrentie wat af, bijvoorbeeld doordat spelers landen verlaten waar uitzicht op winstgevendheid kansloos is. De overgebleven speler kan de marketingkosten omlaag gooien en is gelijk een stuk winstgevender.

Aandeelhouders mogen hopen op verdere consolidatie om op die manier toch winstgevend te kunnen worden. Bovenstaande is uiteraard geen advies en ik zit niet diep qua kennis in de dynamische maaltijdoorlog. Maar de oorlog is zeker nog niet voorbij. En bij oorlogen zijn meestal geen winnaars. Daarom blijf ik voorlopig aan de zijlijn staan.

Met beleggende groet,

Rowan Nijboer
Bedankt voor het plaatsen! Ik ben het zeker eens voor wat betreft het stuk waarin het management beloond wordt in aandelen. Ze krijgen veel te veel compensatie voor slechte prestaties, als ze daar nu eens mee kappen tot ze exht aandeelhouderswaarde creëren, dan zou het al een hele vooruitgang zijn!
Peter2meter
0
quote:

Peter2meter schreef op 6 maart 2023 08:52:

[...]
Mooi lang verhaal Rowan maar daat staat een koerswaarde tegenover die giga gedaald is. Ik wordt altijd moe van die mensen die roepen het gaat niet goed op punt a t/m z bij een koers van 80
Als de koers op 60 staat roepen ze dat nog, staat die op 40 komen ze weer met die punten en bij 20 nog steeds
Ik heb het idee als Just eat op 1 euro staat je nog steeds met dit verhaal komt
Je argumenten begrijp ik maar het gaat om de relatie met de huidige koerswaarde.
Die is te laag en te ver doorgeslagen naar mijn mening
Terug naar de 100 is biet rechtvaardig vanwege jouw punten maar een koers tussen de 30-40 wel degelijk
Wilbar
1
quote:

Steef89 schreef op 6 maart 2023 07:49:

[...]

Is dat diezelfde Rowan die vorig jaar -35% rendement scoorde?
Is dat diezelfde Rowan die een 12jaars rendement van slechts 13% heeft?
Is dat diezelfde Rowan die zich qua strategie meet aan waarde investeerders zoals Warren?

3 keer ja...

Verder heeft hij wel een paar goede punten.
De beste punten staan op de ij in zijn naam.
Steef89
0
quote:

Wilbar schreef op 6 maart 2023 08:57:

[...]De beste punten staan op de ij in zijn naam.
Heb je de pagina lidmaatschap gezien?
Krijg je meteen een glimp van de bedrijven waarin hij investeert. Dan weet je direct genoeg.
Steef89
0
quote:

Validus schreef op 6 maart 2023 09:04:

Riemen vast dan maar
Vandaag en morgen weinig prikkels qua macro cijfers.

Morgen om 4 uur onze tijd praat Powell (FED baas USA) in de House of Representatives over financieel beleid. 1 Van de belangrijkste punten deze week.

Woensdag banenrapport USA, ook een belangrijke.
Louis Pasciuto
1
quote:

Steef89 schreef op 6 maart 2023 09:01:

[...]

Heb je de pagina lidmaatschap gezien?
Krijg je meteen een glimp van de bedrijven waarin hij investeert. Dan weet je direct genoeg.
En zo zeiken we iedereen af die een andere mening heeft... want het toptalent zit dagelijks hier.
Ondertussen ritje 19,948 - 21,505 gedaan ;)
Just chill
1
quote:

Louis Pasciuto schreef op 6 maart 2023 09:10:

[...]

En zo zeiken we iedereen af die een andere mening heeft...
Ondertussen ritje 19,948 - 21,505 gedaan ;)
Mooi ritje! En je bewijst zelf eigenijk dat het top talent hier zit.
Steef89
0
quote:

Louis Pasciuto schreef op 6 maart 2023 09:10:

[...]

En zo zeiken we iedereen af die een andere mening heeft...
Ondertussen ritje 19,948 - 21,505 gedaan ;)
Je begrijpt het niet. Het gaat niet om zijn analyses, daar is niet veel negatiefs over te zeggen.
Het gaat om de hele mikmak eromheen. Betaalde content en presentatie, voorstellingen over topresultaten en rendement, terwijl 13% over zo'n lange tijd absurd laag is. Kon je net zogoed een ETF kopen.

Voor die informatie vraagt men dan ook nog gestoord veel geld. "7 diepte trainingen t.w.v. €1153,-"
Louis Pasciuto
0
Ik moet zeggen dat ik de beste man niet kende tot vanmorgen, 35 jaar vind ik ook nog wat jong om hele boeken te schrijven over beleggen. Theoretisch ok, praktisch mis je toch wel wat casussen.
58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 12:31
Koers 13,580
Verschil +0,260 (+1,95%)
Hoog 13,590
Laag 13,295
Volume 869.509
Volume gemiddeld 2.409.952
Volume gisteren 6.390.192

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront