AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG 2023

17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
AanDeelnemer
2
Volkswagen komt met elektrische modellen 'voor het volk'
bedrijf maakt inhaalslag ten opzichte van tesla en loopt in de transitie voor op andere traditionele merken.

Elektrisch rijden moet voor iedereen bereikbaar worden, vindt Volkswagen. Daarom komt het merk over twee jaar met een elektrische gezinsauto die nog geen 25.000 euro zal kosten: de ID.2. Later volgt een model van onder de 20.000 euro.

Wolfsburg

VW hoopt met de relatief goedkope ID.2 een oplossing te bieden voor het huidige gebrek aan betaalbare elektrische auto's. Dat is een van de oorzaken dat het maar niet wil lukken om met name de particuliere autokoper te verleiden tot de aankoop van een elektrische auto.

,,Onze merknaam heeft altijd beloofd dat we auto's voor het volk maken. Daarom vinden we het belangrijk dat wij nu ook daadwerkelijk met een betaalbare elektrische auto komen'', zegt Imelda Labbé, lid van de raad van bestuur van Volkswagen voor Verkoop en Marketing.

Toch is het niet alleen de prijs, maar zijn het vooral ook de praktische eigenschappen waarmee deze nieuwe VW verrast. Zo biedt hij ondanks zijn compacte buitenmaten de interieurruimte van een VW Golf. De ID.2 is 4,05 meter lang en daarmee zelfs 2 centimeter korter dan een VW Polo. Niettemin hebben opgroeiende kinderen veel zitplek op de achterbank. De kofferbak verrast eveneens, met zijn 490 liter inhoud. Een andere verrassing is het rijbereik voor een auto van deze prijs. Er hoeft pas na 450 kilometer te worden opgeladen. Bij een snellader moet het lukken om in 20 minuten van 10 naar 80 procent op te laden.

Het nieuwe model onderstreept weer eens de succesvolle koerswiijziging van Volkswagen. Na het schandaal rond de sjoemelsoftware in 2016. leek de toekomst van Europa's grootste autofabrikant ineens ongewis. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat er in dieselmodellen van VW software was geprogrammeerd die de uitkomsten van uitlaatgastests moest manipuleren. Het schandaal leek rampzalig voor het imago en leidde tot kostbare schadeclaims.

Volkswagen wist echter razendsnel om te schakelen naar een nieuwe toekomst. Er werd enorm geïnvesteerd in elektrische aandrijving, iets waarin het merk tot dan toe nauwelijks geloofde. Intussen bleken de klanten vergevingsgezind en leden de verkoopaantallen nauwelijks onder het schandaal.

Juist door op grote schaal in te zetten op elektrische auto's, ging het Volkswagen de afgelopen jaren voor de wind. Deze week nog bleek uit de jaarcijfers dat de omzet ten opzichte van 2021 met 8,7 procent is gestegen tot 74 miljard euro. De operationele winst nam met 22,5 procent toe tot 2,6 miljard euro. En dan te bedenken dat Volkswagen vorig jaar 6,8 procent minder auto's verkocht, geteisterd door de nasleep van de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en leveringsproblemen als gevolg van een tekort aan onderdelen.

Inhaalslagen
,,VW heeft de afgelopen jaren met het opschalen van de verkoop van elektrische auto's forse inhaalslagen gemaakt ten opzichte van Tesla. Het loopt in de transitie ook voor op andere traditionele merken'', stelt transporteconoom Rico Luman van ING. ,,Wereldwijd was vorig jaar nog geen 2 procent van de nieuwe auto's volledig elektrisch. Bij VW ging het om 7 procent en de ambitie voor 2023 is 10 procent. VW loopt dus voor op de markt.''

Luman vindt dat knap, omdat het merk in steeds meer landen wordt bedreigd door nieuwe concurrenten. Tegelijk stelt hij vast dat het nog lang niet zeker is dat Volkswagen zijn positie als marktleider kan behouden. ,,Schaalgrootte kan de kosten van de omschakeling naar elektrische auto's drukken, dus het tempo moet verder omhoog. Dat verklaart de aangekondigde plannen van VW voor nieuwe, grootschalige investeringen.''

Volkswagen trekt de komende vijf jaar 180 miljard euro uit voor verdere ontwikkeling van elektrische auto's, batterijproductie en nieuwe software. De fabrikant wil binnen drie jaar tien nieuwe elektrische modellen introduceren, waaronder ook een elektrische auto die minder dan 20.000 euro zal gaan kosten. Dit jaar komt de grote, luxueuze limousine ID.7. In 2026 volgt een nieuwe, compacte SUV.

Het is de vraag of het Volkswagen met dit alles lukt om de oprukkende concurrentie het hoofd te bieden. Want een Chinese concurrent als BYD groeit intussen heel hard, ziet Luman. Dit merk maakte enkele maanden geleden zjjn debuut in Nederland. Luman: ,,BYD verkocht vorig jaar 900.000 volledig elektrische auto's en bij Volkswagen waren het er 572.000. Tesla verkocht er 1,3 miljoen. Zo'n BYD heeft het voordeel van eigen batterijproductie en heeft ook zijn netwerk van toeleveranciers goed ontwikkeld. Dat bedreigt de sterke positie van VW in Europa.''

De ID.2 lijkt een sterke zet omdat het volgens Luman juist heel belangrijk is dat autofabrikanten met betaalbaardere modellen komen. Elektrische gezinsauto's kosten op dit moment nog minimaal 30 tot 40 mille. Bovendien zijn ze het afgelopen jaar niet goedkoper, maar juist duurder geworden. Dat komt door de inflatie en door de stijgende prijs van batterijen.

Luman: ,,Naar verhouding is elektrisch rijden duurder geworden als je het vergelijkt met de situatie voor de energiecrisis. Dit geldt zeker voor de groep rijders die elektrisch overweegt, maar niet thuis kan laden.''
Hopper58
1
Nu gaat er volop gespeculeerd worden over overname/samenwerking/jv AMG-Volkswagen. En dit is ook een echt reële mogelijkheid. Ik ben er weer groot ingestapt.
mathijsjelle
0
quote:

Hopper58 schreef op 17 maart 2023 09:35:

Nu gaat er volop gespeculeerd worden over overname/samenwerking/jv AMG-Volkswagen. En dit is ook een echt reële mogelijkheid. Ik ben er weer groot ingestapt.
Dit baseer je op het bericht dat ze met een "betaalbare" electrische auto komen?
Hopper58
0
quote:

mathijsjelle schreef op 17 maart 2023 09:39:

[...]

Dit baseer je op het bericht dat ze met een "betaalbare" electrische auto komen?
Op mijn bericht van 9:00. Volkswagen gaat rechtstreeks in mijnbouw investeren.
Just lucky
1
quote:

Hopper58 schreef op 17 maart 2023 09:43:

[...]

Op mijn bericht van 9:00. Volkswagen gaat rechtstreeks in mijnbouw investeren.
Is geen verkeerde gedachte, zelf mijnen openen gaat veels te lang duren, als dat al lukt. Dus koop AMG voor 2mld (60 euro/aandeel) en ze zijn gelijk klaar. Lithium hydroxide modules worden al gebouwd in hun achtertuin. Kunnen ze de rest verkopen voor 1mld. Goedkopere en snellere opties zijn er niet.
mathijsjelle
0
Ha dat is idd best logisch bedacht. Zelf een mijn bouwen lijkt mij ook onbegonnen werk. EU gaat wel fors investeren in mijnbouw heb ik gelezen. Op welke manier is mij dan niet duidelijk.

Andere vraag: wat zou dat inhouden voor mijn opties van AMG die ik heb. lopen af op dec. 40 eur call.
Geeninspiratie
4
quote:

Hopper58 schreef op 17 maart 2023 09:35:

Nu gaat er volop gespeculeerd worden over overname/samenwerking/jv AMG-Volkswagen. En dit is ook een echt reële mogelijkheid. Ik ben er weer groot ingestapt.
Alsjeblieft zeg haha. Waar gaat dit over. Zeg dan gewoon dat je aan short term trading doet. Helemaal prima en niks mis mee. Maar elke keer een drogreden om in of uit te stappen slaat nergens op.
Het mannetje van de radio
0
Hopper58 doet zijn forum-naam in elk geval wel eer aan. Al had "Hop-On, Hop-Off" ook wel een mooie naam geweest.

Maar beste @Hopper58, van harte welkom terug bij dit prachtbedrijf en alle succes gewenst met het realiseren van rendement op je investering!
Hopper58
0
quote:

Just lucky schreef op 17 maart 2023 09:50:

[...]Is geen verkeerde gedachte, zelf mijnen openen gaat veels te lang duren, als dat al lukt. Dus koop AMG voor 2mld (60 euro/aandeel) en ze zijn gelijk klaar. Lithium hydroxide modules worden al gebouwd in hun achtertuin. Kunnen ze de rest verkopen voor 1mld. Goedkopere en snellere opties zijn er niet.
Precies. Bovendien bevestigt dit weer de analyse van Heinz: hij is al aan het investeren in nieuwe mijnlicenties. En dan zie je dat Vanadium ook weer in de belangstelling komt.

Kortom: reden om mijn gerechtvaardigd pessimisme over de prijzen van Lithium (short term) aan de kant te zetten. Dit is misschien 'once in a lifetime'.
Hopper58
0
En dan komt ook zijn bewering tijdens de laatste call over grote interesse voor Bitterfeld vanwege verschillende bedrijven weer bij mij op.
Hopper58
0
Dit stond overigens gisteren op de blog van De Tijd. Niets nieuws maar het valt toch op dat in ieder geval De Tijd meer aandacht geeft aan AMG:

07:04
AMG wil bedrijfsnaam veranderen. AMG, de Nederlandse delver van speciale metalen en mineralen, publiceert vandaag zijn jaarverslag. Ongetwijfeld interessante lectuur van een interessant bedrijf.

In een kort persbericht stipt AMG aan dat in dat jaarverslag ook staat dat een wijziging van de bedrijfsnaam op til is. AMG wil voortaan AMG Critical Materials heten in plaats van AMG Advanced Metallurgical Group. De huidige naam omschrijft niet langer op adequate wijze de activiteiten van de groep. De aandeelhouders moeten zich over de naamswijziging uitspreken op de algemene vergadering van 4 mei.

AMG telt twee segmenten: AMG Clean Energy Materials, dat de waardeketens van vanadium, lithium en tantalium omvat, en AMG Critical Materials, dat de mijnbouwactiviteiten rond antimoon, grafiet en silicium bestrijkt.

Op 30 maart houdt AMG in Frankfurt een investeerdersdag over zijn plannen met AMG Lithium. Een van de opties is een aparte beursgang van deze subtak van AMG Clean Energy Materials. De lithiumactiviteiten waren de hoofdmotor van de recordresultaten over 2022.
Hopper58
0
Op finanzen.net (eerste deel van het artikel):

Volkswagen weitet die Batteriezellproduktion für E-Autos aus und plant auch Beteiligungen an Rohstoff-Minen.

"Der Flaschenhals bei den Rohstoffen sind die Abbaukapazitäten. Deshalb müssen wir auch direkt in Minen investieren", sagte Technikvorstand Thomas Schmall der Nachrichtenagentur Reuters in einem Interview anlässlich der Grundsteinlegung der neuen Gigafabrik im spanischen Valencia am Freitag. Dort soll 2026 die Produktion der so genannten Einheitszelle von VW anlaufen. Namen und Standorte von Minen, an denen sich Volkswagen beteiligen könnte, nannte Schmall nicht. Der Wolfsburger Autobauer zieht derzeit ein Netz an Batteriefabriken hoch, um den mit der Zahl an Elektroautos steigenden Bedarf an Akkus zu decken.

In Europa sollen bis zu sechs Speicherwerke hochgezogen werden. Drei Standorte stehen bereits fest: Salgitter, Valencia und die kanadische Provinz Ontario. Dort will Volkswagen nach früheren Angaben eine Batterielieferkette aufbauen und plant Beteiligungen an Minengesellschaften. In Skelleftea in Schweden hat der Konzern außerdem die Produktion von Premiumzellen mit dem Batteriespezialisten Northvolt konzentriert.
Dadurch wollen die Wolfsburger von Lieferanten aus Asien unabhängiger werden, die den Batteriemarkt dominieren. Die Aktivitäten hat Europas größter Autokonzern in der Tochter PowerCo gebündelt, die die Rohstoffbeschaffung und den Ausbau der Batteriezellwerke weltweit organisiert. Ziel ist, die Produktion auszuweiten, um die Stückzahlen zu senken. Nur so sind E-Autos zu einem Preis von unter 20.000 Euro möglich, an denen VW derzeit arbeitet, um die Elektromobilität massentauglich zu machen.
Kruimeldief
1
Welkom terug Hopper. Ik had ook op 40 een en ander verkocht en ben weer aan het terugkopen; vanochtend ook weer.
Had gisteren, maar achteraf weet ik het al vele jaren beter, meer moeten kopen. Maar AMG is AMG en dat blijft lastig.
Over de Capital Market Day: jij gaat toch fysiek die bijwonen in Frankfurt op 30-3?
Hopper58
0
quote:

Kruimeldief schreef op 17 maart 2023 10:59:

Welkom terug Hopper. Ik had ook op 40 een en ander verkocht en ben weer aan het terugkopen; vanochtend ook weer.
Had gisteren, maar achteraf weet ik het al vele jaren beter, meer moeten kopen. Maar AMG is AMG en dat blijft lastig.
Over de Capital Market Day: jij gaat toch fysiek die bijwonen in Frankfurt op 30-3?
Ik had mij ingeschreven om samen met Lanciared te gaan. Maar hij heeft afgezegd om gezondheidsredenen (ik hoop dat het goed gaat met hem?). Het was enkel meer dan 6 uur rijden heen en terug. Heb dan zelf ook maar afgezegd. Ik ga wel on-line volgen (sta daarvoor ingeschreven).
Just lucky
0
quote:

Hopper58 schreef op 17 maart 2023 11:14:

[...]

Ik had mij ingeschreven om samen met Lanciared te gaan. Maar hij heeft afgezegd om gezondheidsredenen (ik hoop dat het goed gaat met hem?). Het was enkel meer dan 6 uur rijden heen en terug. Heb dan zelf ook maar afgezegd. Ik ga wel on-line volgen (sta daarvoor ingeschreven).
Pas maar op, je weet het nooit bij AMG, logica is ver te zoeken, we kunnen vandaag zomaar weer rood sluiten.
geldmaker
0
Goh wat zou het een boost geven als er alleen maar een artikel zou veschijnen zo van VW in gesprek met AMG.
Zou toch logischerwijs moeten kunnen.....
Hopper58
0
quote:

Just lucky schreef op 17 maart 2023 11:18:

[...]Pas maar op, je weet het nooit bij AMG, logica is ver te zoeken, we kunnen vandaag zomaar weer rood sluiten.
Ik hoop het eerlijk gezegd. Mijn Infineon's zijn lekker aan het stijgen en ik zit er iets te zwaar in.
Just lucky
0
quote:

geldmaker schreef op 17 maart 2023 11:37:

Goh wat zou het een boost geven als er alleen maar een artikel zou veschijnen zo van VW in gesprek met AMG.
Zou toch logischerwijs moeten kunnen.....
Als dat gebeurd verschijnt er voorbeurs "AMG in de belangstelling van AMG", dan openen we 45+. Dat is pas een goedemorgen....
17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:37
Koers 23,780
Verschil -0,720 (-2,94%)
Hoog 24,160
Laag 23,540
Volume 191.650
Volume gemiddeld 245.664
Volume gisteren 211.210

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront