Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.211 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 » | Laatste
[verwijderd]
1
Iran vindt enorme berg lithium in de bodem voor EV’s

Nu EV’s de wereld overnemen, kunnen we eindelijk van die olie af uit twijfelachtige regimes. Om het in te ruilen voor lithium uit Iran.

De wereld moet over op de elektrische auto van onze goegemeente. Althans, dat was tot voor kort het adagium in met name Noord Europa. De plofmotor moest sterven op het altaar van de klimaatgod. Inmiddels lijkt men wat terug te krabbelen omdat de realiteit de wal is die het schip raakt. De onder druk staande Duitse industrie realiseert zich dat een totaal verbod op plofmotoren niet per se handig is voor hun voortbestaan. Dus voegt Duitsland zich historisch verantwoord bij Italië om regelgeving die al in kannen en kruiken leek aan te vechten.

www.autoblog.nl/nieuws/iran-vindt-eno...
Bijlage:
[verwijderd]
0
Iran Discovered To Have 10% of World’s Lithium Deposits, in Good News for China’s EV Industry

An Arbor (Informed Comment) – The Indian Express reports from Iran’s PressTV that the country has discovered a deposit of 8.5 million tons of lithium in the Qahavand Plain of western Hamedan province. There are only 89 million tons of lithium in the world in known deposits so far, with the bulk of them in Latin America. If the report is true, Iran has about ten percent of the currently known world supply.

Lithium has emerged as crucial to the green energy transformation because it forms the basis for the leading battery technology, the lithium ion battery. Lithium powers electric cars and large lithium ion batteries have come to serve as back up power for the grid in states like California. It is emerging as the world’s most strategically important mineral, given the likely rapid decline of oil, gas and coal.

The International Energy Agency has worried about the world running out of lithium if all cars go electric. One estimate is that under the latter conditions, the world would only have a 70-year supply

scheerpost.com/2023/03/10/iran-discov...
voda
0
’Extra oplaadpunten in provincies noodzakelijk’
Door THEO BESTEMAN

50 min geleden
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Provincies moeten extra opladers langs grote wegen gaan plaatsen. Daar is nog voldoende ruimte om tot een landelijk dekkend laadnetwerk voor personenauto’s en de transportsector te komen.

Langs provinciale wegen zijn veel meer laadpunten nodig, zo bepleiten energiebedrijven. ANP/HH

Die oproep doen brancheverenigingen Energie-Nederland, Holland Solar en de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie aan politieke partijen en coalitieonderhandelaars richting de Provinciale Statenverkiezingen van woensdag. Zo’n laadnetwerk vergroot de kans op een snelle overgang naar batterijauto’s, stellen zij.

Nederland moet in hun ogen, met de ervaring van de afhankelijkheid van het Russische gas, veel meer eigen energie gaan opwekken. Het wordt als goed bereisbaar vestigingsland volgens de initiatiefnemers bovendien aantrekkelijker.

BEKIJK OOK:
Gas blijft duur: dit zijn alternatieve manieren om je huis warm te houden

De energiesector benadert politieke partijen nu al om na de verkiezingen meer van zulke ’concrete ambities’ in de programma’s van provincies te krijgen. Fossiele brandstoffen worden volgens klimaatplannen vervangen: huishoudens en bedrijven ruilen gas, kolen en oliesoorten in voor elektriciteit opgewekt zonder uitstoot van vervuilende stoffen. Voor breed gebruik van schone brandstoffen zijn extra laadsystemen cruciaal, stellen zij.

Voorrang
Concretere stappen zijn nodig om de doelen van het Klimaatakkoord te halen, aldus de drie grote vertegenwoordigers van duizenden bedrijven actief in de energiesector. Daarbij vragen zij de politieke partijen de behandeling van vergunningaanvragen voor duurzame projecten in coalitieakkoorden voorrang te geven om de klimaatdoelen te kunnen halen.

BEKIJK OOK:
Licht aan de horizon: Jetten presenteert noodverband voor stroomvoorziening

„Er moet een robuust energiesysteem komen waarin Nederland zo veel mogelijk energie zelf opwekt”, aldus de bedrijven. Provincies zijn daarin een belangrijke schakel, stellen zij: die maken beleid, maar dienen ook de klimaatafspraken te handhaven.

Opvallend in de lijst met aanbevelingen is dat de brancheverenigingen aan de provincies vragen meer plannen te maken voor windenergie op land. Het merendeel van windenergie komt nu van zee. Voorstellen voor extra windmolens op land stranden vaak op verzet van omwonenden.

BEKIJK OOK:
’Overheid moet macht van grote spelers op energiemarkt beperken’

Er moeten volgens de initiatiefnemers concrete locaties komen voor windmolens, maar ook voor opwekking van zonne-energie en warmte, met concrete uitvoeringsplannen per wijk. Omdat provincies doorgaans de opdracht geven voor nieuw regionaal openbaar vervoer, zouden bijvoorbeeld de volgende bussen voor 2030 zonder uitstoot van broeikasgassen moeten rijden.

BEKIJK OOK:
Stroomalarm: een op drie straten moet open en ook thuis knipperende lampen

www.telegraaf.nl/financieel/194961865...
voda
0
Analyse | Auto-industrie heeft geen baat bij vertraging elektrificatie
Door GERT VAN HARSKAMP

Gisteren, 16:19
in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Het is een noodkreet vanuit de auto-industrie. De Europese autkoepel Acea heeft Brussel opgeroepen om snel tot een oplossing te komen voor de impasse die is ontstaan over de EU-wetgeving rond de CO2-uitstoot van personenauto’s en bestelwagens. Terwijl de autofabrikanten een voor een de weg naar elektrificatie versnellen, dreigen Duitsland en Italië juist op de rem te trappen met regelgeving. De meeste fabrikanten smachten echter naar zekerheid.

De Duitsers lijken hiermee te zwichten voor voor de druk uit München. Het is vooral BMW dat in Duitsland twijfelt aan het nut en de mogelijkheid om in 2035 alleen nog maar emissieloze auto’s te verkopen. Voor de grootste Duitse autobouwer, Volkswagen, staat 2035 helemaal niet ter discussie. Sterker, de autofabrikant uit Wolfsburg heeft de elektrificatieplannen zelfs versneld en wil in 2030 al 80% van de auto’s die wereldwijd verkocht worden aan de stekker hebben.

In Italië ligt het allemaal wat gevoeliger. Daar zijn de autofabrikanten simpelweg te laat geweest met het emissieloos maken van het wagenpark. Stellantis, het fusiebedrijf van Fiat-Chrysler en Peugeot-Citroën, heeft afgelopen jaren voor tientallen miljoenen euro’s aan emissierechten gekocht van Tesla om aan de CO2-plicht te voldoen.

BEKIJK OOK:
Benzineauto langer door op synthetische brandstof? ’Wel tien keer zo duur’

Azië
Wie helpen Duitsland en Italië met het ter discussie stellen van de doelstellingen in 2035? Europese autofabrikanten moeten namelijk alle zeilen bijzetten om het tempo om de concurrentie met name uit Azië bij te benen in de omslag naar elektrisch rijden. Mitsubishi liet vrijdag weten €13 miljard extra te steken in de elektrificatie van het wagenpark en in 2035 wereldwijd alleen nog stekkerauto’s te verkopen.

Maar het zijn niet alleen de gevestigde merken uit Azië die de Europese auto’s uit de markt dreigen te stoten. Elektrificatie van de automobiliteit is een pijler van de Chinese industriepolitiek. Geholpen met miljarden staatssteun wordt de ene na de andere Chinese elektrische auto gepresenteerd en veroveren de Chinezen langzaam ook de Europese markt met hun vol elektrische en plug-in hybride wagens. De Lynk&Co was afgelopen maand in Nederland de best verkochte auto.

BEKIJK OOK:
’Chinese autobouwers verkopen meer dan Europa en VS bij elkaar’

Dure grondstoffen
Uit een het wereldwijd onderzoek dat adviesorganisatie KPMG maandag heeft gepresenteerd blijkt ook dat autofabrikanten nog veel meer nieuwe spelers met name uit China verwachten. Autofabrikanten maken zich echter grote zorgen over de verkoopverwachtingen van elektrische auto’s. Die groei zet zich heel snel door met jaarlijks tussen de 25 en 30% in de EU, +10-12% in de Verenigde Staten en +30% in China. Zorgen onder fabrikanten zijn er echter over de kosten en beschikbaarheid van grondstoffen en batterijen, aldus KPMG.

Autokoepel Acea heeft de Europese Commissie en de Europese Raad opgeroepen om ’planzekerheid’ te bieden en voorwaarden te scheppen om verdere elektrificatie mogelijk te maken. Ook auto-onderzoeker Alex Keynes van Transport & Environment noemt het wachten op synthetische brandstoffen voor personenauto’s verspilde moeite, want het is duur en inefficiënt.

BEKIJK OOK:
’Elektrisch rijden wordt te duur’

Uitdagingen
De Europese auto-industrie staat voor heel andere uitdagingen. Thuismarkt Europa is geen groeimarkt, maar er komt wel steeds meer concurrentie. Keynes waarschuwde een maand geleden al dat de Chinese auto de Europese markt gaat veroveren, omdat de Chinezen volgens hem in elk segment een auto kunnen leveren die 4 tot 10% goedkoper is.

Een duidelijke horizon voor de emissiedoelstellingen en beleid gericht op grondstoffenzekerheid zijn volgens autokoepel Acea van wezenlijk belang. Of Europese autobouwers en de werkgelegenheid op termijn baat hebben bij vertragingstechnieken door enkele autoproducerende landen is dan ook de vraag.

www.telegraaf.nl/financieel/104823989...
[verwijderd]
0
Why All Eyes Are On Zimbabwe’s Lithium Industry

Zimbabwe has been mining lithium for 60 years and the government estimates that its Chinese-owned Bikita mine, which is located 300 km south of the capital Harare, has about 11 million metric tons of lithium resources.

youtu.be/UnybkwT2c_w
[verwijderd]
0
Lithium Reserves: Top 4 Countries (Updated 2023)

Chile isn’t the world’s top lithium producer, but it holds the largest lithium reserves by far. Learn which other countries have high reserves.

Those interested in the lithium sector and investing in lithium stocks are often curious about which countries produce the most of the battery metal, but they may not stop to consider the top lithium reserves by country.

Major lithium-producing countries are, of course, home to a large number of lithium companies. Many of the world’s top lithium producers also hold significant reserves, and their reserves can give an idea of how much room those countries have to grow. At the same time, nations with high reserves may become more significant lithium players in the future.

Looking forward, lithium demand is expected to continue increasing. That’s because, together with metals such as cobalt, lithium is a key raw material in the lithium-ion batteries used to power electric vehicles; it is also essential for the energy storage sector. However, lithium supply to meet that increasing demand is still uncertain.

investingnews.com/daily/resource-inve...
[verwijderd]
1
TNO Holst center LionVolt speelt geen rol van betekenis in de wereld van het grote geld. Het heeft allemaal met politiek te maken.
Bijlage:
voda
1
BMW verwacht sterke verkoopstijging elektrische auto's

Dit jaar winststijging voorzien.

(ABM FN-Dow Jones) De Duitse autobouwer BMW verwacht voor de komende jaren een stijging van de verkoop van elektrische auto's, terwijl voor het lopende boekjaar een winststijging wordt voorzien. Dit meldde BMW woensdag op de jaarvergadering.

Voor de komende jaren wordt een verkoopstijging van elektrische auto's voorzien met een hoog dubbelcijferig percentage. In 2024 verwacht de fabrikant dat 20 procent van de verkochte auto's op elektriciteit rijdt, in 2025 is dat aandeel naar verwachting gestegen naar een kwart en in 2026 naar circa een derde.

Deze groeiverwachting geldt voor alle modellen van BMW samen.

In 2022 verkocht BMW 215.000 elektrische auto's.

BMW stelt een dividend voor van 8,50 euro per aandeel.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
[verwijderd]
0
De prijzen van Lithium gaan 'door het dak'. Inmiddels al bijna 600.000 Yuan/ton. Dat is €84/kg.
Voor 1 kWh batterij is circa 1 kg Lithiumcarbonaat (Li2CO3) nodig.

NB: Lithiumprijzen worden veelal in Yuan genoteerd, want China heeft 60% van de mondiale Lithium markt in handen.

twitter.com/bm_visser/status/15927734...

www.investing.com/commodities/lithium...
[verwijderd]
0
About BATTERY JAPAN

Battery technologies are the key to achieving carbon neutrality by 2050 as they will largely contribute to the popularisation of renewable energy and EVs. BATTERY JAPAN gathers a broad range of technologies, components, materials, and devices for rechargeable batteries development & production. The show attracts professionals from all over the world.

www.wsew.jp/hub/en-gb/about/bj.html
[verwijderd]
1
Na Tesla stappen nu ook Europese autofabrikanten over op Gigafactories: dit zijn hun plannen tot 2030

Tesla wil de komende tijd flink wat Gigafactories bouwen om de productie te kunnen opschroeven naar 20 miljoen voertuigen per jaar.

Europese fabrikanten beginnen ook aan de bouw van deze megafabrieken, nu ze allemaal overstappen naar een volledig elektrisch aanbod voor 2030.

Business Insider zet de plannen van de grootste Europese spelers op een rijtje.

Tijdens de presentatie van Tesla’s derde deel van het ‘Masterplan’ eerder deze maand, werd een ding duidelijk: de productie gaat omhoog. Er moeten over een paar jaar 20 miljoen Tesla’s per jaar van de band rollen.

En daarvoor is productiecapaciteit nodig. Er komt dan ook een gigafactory bij in Mexico. Maar daar blijft het waarschijnlijk niet bij, want Musk heeft al eerder aangegeven dat hij 10 tot 12 gigantische Teslafabrieken in de nabije toekomst ziet. Dat betekent dat er dus nog zo’n 6 tot 8 bij moeten komen.

www.businessinsider.nl/europese-autof...
voda
1
Elektrische auto: de grootste uitdaging voor nieuwe merken is wellicht ook de grootste kans
Artikel van Dennis Wilman • 3 uur geleden

Een groot aantal nieuwe Aziatische en Amerikaanse automerken bestormt dit jaar de Nederlandse markt met elektrische vierwielers. Daarbij horen natuurlijk grote marketingoffensieven. Er worden zelfs hele designhuizen uit de kast getrokken om de Nederlander in de auto te krijgen.

Het veroveren van harten, is slechts een deel van de optelsom die tot autoverkopen leidt. Het hoofd, oftewel de rationeel denkende mens, moet ook over de streep getrokken worden. Iets wat nieuwkomer Lucid doorheeft. Het zegt zelf: “Het gaat over ‘heart and mind’ en beide moeten op één lijn liggen voordat er gekocht wordt.”

Hoe win je het hoofd, of de rationele gedachtegang die meespeelt in het aankoopproces? Natuurlijk door een mooie en betrouwbare auto neer te zetten die relatief veel waar biedt voor het geld. En daar lijkt het wel goed te zitten met de nieuwe merken, want dat lijkt bij allen uiterst goed voor elkaar.

Omdat we het hier hebben over nieuwe merken, is er desondanks een hoop onzekerheid bij potentiële kopers. Vooral op het gebied van de toekomst. Ze willen weten of ze over twee of drie jaar nog wel terechtkunnen bij de merken als er iets mis is met hun auto, of is er een kans dat de aanbieders dan alweer vertrokken zijn? En hoe zit het met de dienstverlening? Kun je zomaar bij iedereen terecht met defecten?

“Het is een aandachtspunt dat we al zagen verschijnen toen Tesla een paar jaar geleden de markt betrad en een servicenetwerk in eigen beheer wilde opzetten", zegt CEO en oprichter Derk Roodhuyzen de Vries van Fixico, het digitale autoschadeherstelplatform dat onder andere nieuwe EV-merken helpt met het opbouwen van complete service-infrastructuur, tegen Business Insider.

"Het grote verkoopsucces zorgde ervoor dat mensen die de auto hadden gekocht onbedoeld te maken kregen met wachttijden van enkele maanden voor aangevraagde reparaties. En dat terwijl het soms om iets simpels ging als het herstellen van een kras op het achterscherm. Hoewel Tesla het best goed deed, gezien de snelle groei, bleek het snel en adequaat opzetten van deze dienstverlening zelfs voor zo’n grote partij een uitdaging.”

Derk Roodhuyzen de Vries, CEO en oprichter van Fixico
© Fixico

“Het is een beetje alsof Tesla ons wakker heeft geschud over het belang van goede dienstverlening van een nieuw merk. Mensen verwachten daar nu wat meer van, maar het blijft nog vaak onderbelicht tegenover de prestaties en het uiterlijk van de auto”, zegt hij.

Daarmee duidt hij op een ongezien probleem van de nieuwe merken die de Nederlandse markt voor elektrische auto's betreden: hoe pakken ze de dienstverlening en servicebehoeften van hun toekomstige klanten aan? Het is namelijk makkelijk om een nieuwe Nio, BYD, Xpeng, Lucid of Lotus te koop aan te bieden, maar dat is slechts de eerste helft van het hele proces. Vervolgens moeten de kopers ook met problemen, service en vragen geholpen kunnen worden.

Juist bij dat laatste gedeelte spelen erg veel uitdagingen op voor de nieuwe merken. Tegelijkertijd zijn er ook grote kansen voor bedrijven die dit goed oppakken.

Elektrische auto: markt betreden kan op twee manieren
Laten we bij het begin beginnen: hoe kan een nieuw automerk een nieuwe markt betreden? Grof gezegd bestaan er twee manieren waarop een automerk onze markt betreedt: via het nu heel erg populaire ‘direct-to-consumer’-model en het verkopen via een al bestaande importeur.

Direct-to-consumer is vooral populair gemaakt door Tesla, die alle voertuigen direct vanuit eigen beheer aan de klant verkoopt. Geen dealers, importeurs of andere tussenpersonen zijn hierbij nodig, waardoor je als autofabrikant veel meer marge overhoudt die je in eigen zak kunt steken. Het heeft ook als voordeel dat je als fabrikant de hele merkervaring in eigen beheer houdt.

Maar er kleven ook nadelen aan het direct-to-consumer-model. Je moet alles helemaal zelf opzetten en dat kost veel geld en tijd. Denk hierbij niet alleen aan het opzetten van eigen servicecentra, dienstverlening en misschien zelfs het opzetten met partnerschappen met bestaande partijen, maar ook aan aan het opzetten van alle technische systemen om de klantervaring goed te laten verlopen.

En om het nog ingewikkelder te maken, moet je dat vaak voor meerdere landen doen, dus niet alleen voor Nederland. Het is dan ook een immense taak om dit in één keer goed op te zetten.

Dat dit een uitdaging is, bewijst Tesla tot op de dag van vandaag.Het bedrijf van Elon Musk kwam enkele jaren geleden regelmatig in het nieuws vanwege diens groeiproblemen rondom het helpen van klanten die kampten met onder meer autodefecten. Tesla wist zijn groeipijnen te bestrijden, maar nog altijd zitten er gaten in de dienstverlening van de autofabrikant.

“Wat we zagen bij Tesla is dat kopers de auto’s ondanks de bekende tekortkomingen toch vaak kochten", zegt Roodhuyzen de Vries. "Het merk had het duidelijke Apple-effect waarbij men voor de aantrekkingskracht van de auto koos en daarbij niet wist wat men van de kwaliteit van de dienstverlening kon verwachten."

"Maar dit zal voor de nieuwe merken die nu de markt betreden minder of helemaal niet opgaan. Zij moeten zich op andere manieren onderscheiden en het bieden van de best mogelijke aftersaleservaring kan een doorslaggevende rol spelen.”

Bij de tweede manier, het verkopen via een bestaande importeur, ga je naar de markt via een tussenpersoon. Het Chinese BYD doet dit momenteel bijvoorbeeld via Louwman, importeur van onder andere Toyota. Voordelen van dit model zijn dat producenten kunnen genieten van een bestaand dealer- en servicenetwerk. Ook kan een nieuw merk meeliften op het vertrouwen van de andere merken waarmee het de showrooms deelt.

Nadeel is wel dat er flink ingeleverd moet worden op de verdiensten, want de importeur doet het natuurlijk niet voor niets. Een veel belangrijker nadeel is: je geeft ook de klantervaring helemaal uit handen aan deze importeur. Het wordt bijna onmogelijk om in verschillende Europese landen een consistente dienstverlening op te zetten en te managen.
voda
1
Deel 2:

De klant heeft blijkbaar geleerd van de problemen waar Tesla tegenaan liep. Toch lijkt het alsof de auto-industrie achterblijft. Met name de nieuwkomers laten de bal vooralsnog vallen op dit gebied.

“In een ideale wereld zou je als klant eigenlijk direct moeten kunnen weten wat een merk levert en hoe de dienstverlening met het oog op de toekomst in elkaar steekt", zegt de oprichter van Fixico. "En juist die communicatie zien we nog niet of onvoldoende.”

Nieuwe, eigen technologieën vereisen specialisatie en investeringen
Waar de bestaande merken echter al een uitgebreid servicenetwerk hebben na jaren actief te zijn geweest in de lokale markten, hebben de nieuwe merken dit natuurlijk niet. Zij beginnen met een blank canvas. Het is dan ook makkelijker gezegd dan gedaan om eventjes een goed servicenetwerk in Nederland of zelfs Europa op te zetten. Het is niet geregeld met een belletje naar een Bosch Car Service, Vakgarage, Carteam of Kwikfit met de vraag of ze het onderhoud van jouw nieuwe elektrische vierwieler op zich willen nemen.

“Je moet je bedenken dat al deze nieuwe merken eigen technologieën met zich meebrengen die allemaal gespecialiseerde mensen en gereedschappen nodig hebben om aan de auto’s te kunnen en mogen werken", zegt Roodhuyzen de Vries.

"Die hebben een groot gedeelte van de garagisten niet. Daar zijn niet alleen opleidingen voor personeel voor nodig, maar ook bedrijven die durven te investeren in omscholing en de speciale gereedschappen die aangeschaft dienen te worden. Daarnaast wil de meerderheid van de garagisten nog altijd zoveel mogelijk klanten helpen. Dit weerhoudt ze ervan te kiezen voor specifieke merken en voor het behalen van de benodigde certificering en apparatuur.”

Daarnaast overweegt de garagist voor elk nieuw merk ook de investering af tegen het beoogde volume auto’s dat het verwacht te verkopen in de aankomende paar jaar. “Het wordt nog lastiger om herstelbedrijven te overtuigen om met een nieuw EV-merk te werken en hierin te investeren als nog niet duidelijk is hoeveel volume men kan verwachten, omdat ze net de markt betreden."

Herstellers willen de juiste keuzes maken en zijn selectief in met wie ze willen werken en waarin ze willen investeren. "Als ze zien dat er meer volume van een bepaald merk hun kant op komt, dan wordt de investeringsbereidheid groter”, stelt Roodhuyzen de Vries. Door dit alles is er een duidelijke segmentatie gaande in de markt. Garagisten kunnen zich slechts in een beperkt aantal nieuwe automerken specialiseren. Enerzijds omdat de investeringen hierin hoog zijn, maar ook omdat er simpelweg geen ruimte is voor meer.

Dus zelfs wanneer je als nieuw merk met de beste bedoelingen een goed servicenetwerk wil neerzetten, is het nog maar de vraag of potentiële partners je voldoende vertrouwen om tijd en geld in je bedrijf te steken. Iets wat NIO bijvoorbeeld gelukt is met Kwikfit, waar het personeel gaat opleiden en specialistische gereedschappen gaat neerzetten op een aantal ’NIO Certified’-servicepunten.

Daarmee heeft NIO een goede partner met een groot aantal punten in Nederland gevonden, waarbij het ook nog eens een haal- en brengservice hanteert om het premium-merkgevoel vast te houden. En dat kan voor enige zekerheid zorgen onder klanten. Iets waar een Lucid, met slechts één officieel servicepunt in Nederland, veel meer moeite mee zal hebben.
voda
1
Deel 3:

Slim plannen wordt een uitdaging bij elektrische auto
Naast de specialisatie speelt ook een groeiend personeelstekort bij garagisten. Er is een gebrek aan aanwas van jong talent om de technische experts op te volgen die met pensioen gaan.

“Het is geen nieuw, maar eerder een groeiend probleem", zegt Roodhuyzen de Vries. "Dat ondervinden leasemaatschappijen bijvoorbeeld. Zij hebben nu al grote vloten elektrische auto's en schreeuwen om dienstverlening bij servicepunten voor hun auto’s. Maar die kampen met een tekort aan gekwalificeerd personeel die al het werk aan deze nieuwe elektrische voertuigen moeten verzetten. Door dit tekort moeten nieuwe merken creatief gaan nadenken.”

Eén van de manieren waarop ze dit zouden kunnen doen, is door het verschaffen van een goede allocatie van tijd en goederen. “Je moet je bedenken dat een klant zijn auto zo snel mogelijk hersteld wil hebben. Dan kan je de auto wel naar een gecertificeerd servicepunt sturen waar de wachttijden twee tot drie weken zijn, maar je kunt hem ook naar een aluminiumspecialist sturen aangezien hij slechts een krasje op de achterdeur heeft.”

“Het is hierbij belangrijk dat per specifiek geval wordt bekeken welke dienstverlener het beste of snelste in staat is om een oplossing te bieden. Hierdoor verhoog je het serviceniveau en de merkbeleving van de klant, puur door op een slimmere manier met je service-infrastructuur om te gaan."

Tesla-service
© Tesla

Daarmee komen we weer terug bij Tesla, want ook dit bedrijf kan het na jaren opereren in de markt nog altijd beter doen. We nemen als voorbeeld een service-aanvraag in de Tesla-app. Hierbij moet je het probleem aangeven en eventueel de schade doorgeven door middel van foto’s. Die gegevens worden vervolgens geanalyseerd en daarop krijg je een lijst met geschikte dienstverleners voorgesteld waarmee je een afspraak kunt maken. Daarmee is de dienstverlening tot op zekere hoogte al goed afgedekt.

Dat er ook hier ruimte is voor verbetering blijkt na de ‘analyse’ van de foto’s. Je kunt namelijk willekeurige foto’s van bloempotten, theekannen en stoeptegels doorsturen die zogenaamd “geanalyseerd” worden. Het maakt niet uit wat je stuurt, na het doorgeven van het probleem krijg je nog steeds dezelfde lijst van partners te zien. Die moet je uiteindelijk allemaal zelf bellen om te erachter te komen wat ze kunnen doen en tegen welke prijs.

Het wordt voor de nieuwe merken dus een flinke uitdaging om effectief de Nederlandse (en Europese) markt voor elektrische auto's te betreden. Niet alleen moeten ze de auto’s aan de man weten te brengen, ze moeten er ook voor zorgen dat de dienstverlening als een huis staat. Hiermee kunnen ze zich immers onderscheiden van andere aanbieders en controle te houden over de merkbeleving van hun klanten. Het goed inrichten en aanpakken van dit laatste punt is dan ook een grote kans voor de nieuwkomers.

Roodhuyzen de Vries denkt dat de nieuwe merken zo’n twee jaar de tijd hebben om de communicatie op dit punt aan te pakken voordat de Europese concurrentie het aanbod van elektrische auto's zodanig op orde heeft dat de strijd is gestreden. “Waarom zou je iets van iemand kopen als je niet weet hoe het gaat bij een reparatie, terwijl je bij een bekend automerk ook een elektrische auto kunt kopen en er daarbij vanuit kunt gaan dat je netjes geholpen zult worden in de toekomst?”

“In de komende twee jaar liggen er grote kansen voor nieuwe merken om de Europese markt te betreden met Nederland als één van de voorlopers. EV-merken moeten nu gebruikmaken van de kansen die de markt biedt en meteen de best mogelijke merkervaring nastreven. Nieuwkomers die nu snel de markt kunnen betreden en vanaf de start een perfecte aftersalesdienstverlening bieden, kunnen de klant nu voor lange tijd aan zich binden en de concurrentie van traditionele merken weerstaan”, denkt Roodhuyzen de Vries

Totdat de nieuwe merken dit gat in de markt zien, de uitdagingen hier omheen aanpakken en er duidelijk over durven te communiceren, blijft het toch aan jezelf om erachter te komen hoe een nieuw merk van plan is om jou in de toekomst van dienst te zijn. Met andere woorden: vraag de verkoper het hemd van het lijf voordat je je portemonnee trekt.

LEES OOK: Startup Rivian laat klanten jaren wachten op hun elektrische auto en loopt daarmee het risico om ze kwijt te raken – beurskoers dramatisch gezakt

www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/elektr...
[verwijderd]
0
Rutte denkt niet dat ruzie over brandstofmotor EU-top beheerst

BRUSSEL (ANP) - Het plotselinge conflict over het uitbannen van auto's met een verbrandingsmotor zal de EU-top niet beheersen, verwacht premier Mark Rutte. Datzelfde geldt volgens hem voor de campagne van vooral Frankrijk voor meer kernenergie.

Duitsland ging aanvankelijk akkoord met het verbod op de verkoop van nieuwe auto's met een brandstofmotor in 2035. Maar het Europese zwaargewicht verzet zich bij nader inzien, zolang niet uitdrukkelijker is verzekerd dat er voor auto's op duurzame brandstoffen, zoals waterstof wel ruimte blijft. Berlijn heeft inmiddels genoeg medestanders op de been gebracht om het verbod voorlopig tegen te houden. Tot ergernis van sommige andere lidstaten en de Europese Commissie.

Maar Rutte denkt "dat dit op deze Europese Raad niet of heel beperkt zal spelen", zei hij bij vooroverleg met zijn liberale collega-leiders. Er liggen volgens hem "goede voorstellen van de commissie over de brandstofmotor". Ook over kernenergie verwacht hij geen grote strijd.

De Franse president Emmanuel Macron en de Duitse bondskanselier Olaf Scholz ontmoeten elkaar volgens verscheidene media vrijdagochtend in Brussel voor een gesprek onder vier ogen.
rene l
0
Bedacht tijdens het drinken van een biertje in de kroeg.
De eerste schetsen getekend op een bierviltje.

Heel wat pragmatischer en betaalbaarder dan een Lightyear.
Misschien zelfs bereikbaar voor Jan Modaal.

Made in Holland by VDL Born.

Ik ben benieuwd, een uniek concept waar volgens mij best wel een toekomst in zit.
Over het uiterlijk zeg ik verder maar niks.

electricbrands.de/nl/myxbus/
[verwijderd]
2
Duitse lobby haalt overwinning: totaalverbod op verkoop nieuwe brandstofauto’s in de EU vanaf 2035 wordt afgezwakt

De politieke lobby vanuit Duitsland om een totaalverbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in de EU te voorkomen, is succesvol.

De Europese Commissie en Duitsland hebben een deal gesloten waarbij nieuwe auto’s die op zogenoemde e-fuels rijden, ook na 2035 verkocht mogen worden.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat er in de EU vanaf 2035 alleen nieuwe, elektrische auto’s verkocht zouden mogen worden.

De Duitse politieke lobby die het mogelijk wil maken om nieuwe auto’s met klassieke verbrandingsmotoren te blijven verkopen na 2035, heeft een overwinning behaald. Het Europese plan om vanaf 2035 voor nieuwe auto’s alleen nog de verkoop van elektrische auto’s toe te staan, wordt afgezwakt.

De Duitse regering en de Europese Commissie zijn het eens geworden over het behouden van ruimte voor auto’s op duurzame brandstoffen, meldt eurocommissaris Frans Timmermans, die gaat over de zogenoemde Green Deal van de EU.

www.businessinsider.nl/verkoop-elekri...
voda
1
Onderzoek: Duitsers kiezen weer vaker voor benzineauto
Door ANP/DPA

Updated Gisteren, 13:24
Gisteren, 11:54
in FINANCIEEL

DÜSSELDORF - Benzineauto's winnen weer aan populariteit bij Duitsers die overwegen om een nieuwe wagen te kopen, terwijl veel beleidsmakers in Europa hun hoop vestigen op elektrische auto's om klimaatdoelen te halen. Hybride en volledig elektrische auto's waren juist minder gewild in Duitsland dan een jaar eerder.

Van de ruim duizend ondervraagde Duitsers in het jaarlijkse onderzoek van opiniepeiler Forsa zei 30 procent het liefst een auto met benzinemotor te kopen. Dat was vorig jaar nog 22 procent.

Tegelijkertijd daalde de populariteit van hybride auto's van 18 procent naar 15 procent. Volledig elektrische auto's hadden de voorkeur bij 16 procent van de deelnemers aan de enquête, iets minder dan een jaar eerder.

BEKIJK OOK:
Analyse | Auto-industrie heeft geen baat bij vertraging elektrificatie

Het jaarlijkse auto-onderzoek, dat in opdracht van de bank Targobank werd uitgevoerd, wijst er ook op dat meer mensen hun twijfels hebben over de milieuvoordelen en het praktisch nut van elektrische auto's. Daardoor gaf nu nog maar 39 procent aan ooit de aankoop van een elektrische auto te overwegen, tegenover 44 procent een jaar eerder.

Kritisch
Meer dan de helft van de respondenten was daarbij kritisch over de milieuschade die accu's voor elektrische auto's veroorzaken. Bijna vijf op de tien ondervraagde Duitsers vrezen dat stekkerauto's minder lang meegaan dan auto's met een verbrandingsmotor. Maar de belangrijkste argumenten tegen elektrische auto's was dat er te weinig oplaadpunten (63 procent) zijn en het bereik te klein is (66 procent).

BEKIJK OOK:
Autosector kraakt plannen ambtenarij: ’Het wordt onbetaalbaar’

De toekomst van de omvangrijke Duitse auto-industrie was de afgelopen weken nog inzet van een hoogoplopend conflict binnen de Europese Unie. De Duitse regering keerde zich plots tegen eerdere afspraken om de verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden, terwijl ze die plannen eerder steunde.

Volgens verkeersminister Volker Wissing zouden ook verbrandingsmotoren die volledig schone brandstoffen verbruiken toegestaan moeten blijven. Dit weekend bereikten de Europese Commissie en Duitsland een nieuw akkoord daarover.

www.telegraaf.nl/financieel/185381103...
voda
0
[verwijderd]
0
Prijzen van lithium dalen door inzakkende vraag naar elektrische auto’s in China

Door de afnemende vraag naar elektrische auto’s in China, daalde de prijs van Chinees lithium de sinds november 2022 met bijna 30 procent.

De prijs van het ‘witte goud’ ligt nog steeds ruim acht keer hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Analisten verwachten dat de prijsdaling niet veel verder zal doorzetten, omdat de vraag naar elektrische auto’s vermoedelijk weer aantrekt.

De prijs van het zilverwitte alkalimetaal lithium is in China met bijna 30 procent gedaald sinds de piek van november 2022. Een ton van het ‘witte goud’ kost nu bijna 62 dollar. Dat is nog wel acht keer zo hoog als de prijs van februari 2022, meldt zakenkrant The Financial Times.

De prijsdaling is volgens de FT vooral te wijten aan de afnemende vraag naar elektrische auto’s in China. Fabrikanten van dit soort voertuigen zijn de grootste afnemers van de grondstof die wordt gebruikt in accu’s.

De afgelopen twee jaar zorgde de stijging van de vraag naar accu’s voor elektrische auto’s voor een forse stijging van de prijzen van lithium, het belangrijkste onderdeel van een accupakket.

www.businessinsider.nl/prijzen-lithiu...
3.211 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,35  0,00  0,00%  17 apr
 Germany40^ 17.771,70 +0,01%
 BEL 20 3.794,57 0,00%
 Europe50^ 4.910,28 -0,08%
 US30^ 37.727,71 0,00%
 Nasd100^ 17.504,91 0,00%
 US500^ 5.019,56 0,00%
 Japan225^ 37.744,07 0,00%
 Gold spot 2.376,36 +0,65%
 EUR/USD 1,0679 +0,07%
 WTI 82,21 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront