TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom april 2023

664 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
tatje
1
Als bij wilt kopen dan scheelt 7,50 of 8,50 toch een middenklas auto :-)

Maarten Verbeek – the IDEA! – Research Analyst
Maarten Verbeek, the IDEA!. Firstly, looking at your capital allocation. And to understand you correctly?
You say that you first want to do something about returning cash to shareholders when you have a stable
free cash flow, does that imply that it won't be before 2025? So, as of 2026?
Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
Well, I think there are a couple of things. So, two things are important. Independence. So, no debt and a
strong cash position. Now, we've reached that. The second is, knowing that you're in an operation where
you create free cash flow, and also have the forecast that that will continue. That could be in 2024, but not
in 2023. And if we reach our target as we explained, it will be in 2025.

Dus een stabiele FCF en dan kunnen we eventueel iets aan de aandeelhouders geven :-)
Zeker niet in 2023, kan 2024 worden, maar zeker in 2025 als we onze target halen.

Kan me in die woorden wel vinden.

Want 2023 bij een loonsverhoging met ingang van het 2e kwartaal zal het niet worden.

Stel de opex wordt vooral door hogere lonen 9,5 miljoen per kwartaal hoger vanaf Q2.

2023 op jaarbasis

A 324 a 90%
E 156 a 90%
C 90 a 50%
omzet 570
gross profit 477
opex 500,5 1 maal 118 en 3 maal 127,5
ebit - 23
D en A 50
ebitda + 27

rekening houden met de gekapitaliseerde kosten a rond 6 miljoen.
Nemen ze die in 2023 dan wordt de ebit - 29 en de ebitda + 21
447 op 570 omzet is 83,68% , kan ook wel een procentje hoger.

2024
A 360
E 160
C 80
omzet 600
gross marge 86%
gross profit 516
opex 4 maal 115 ( 105,5 + 9,5 ) is 460 neem 470 en D en A 32 totaal 502
ebit 14
D en A 32
ebitda 46

De minutes van de AVA zullen wel eerst de goedkeurig van Harold en of Taco moeten hebben.

Tom Tom mag niets doen in China, die chinezen wel buiten China !!!

Ach mijn houvast

Post van 3 naar 1 en toen weer naar > 4 en nu weer 1,5
Accell van 30 naar 13 en terug naar 30 en van de beurs voor 58
IPO van het nood leidende Here 5 miljard dollar en lopen 3 jaar achter op het nieuwe platform van TT

Wij wikken en het grote geld beschikt.

Voor bepaalde mensen op dit forum is de 7,50 of 8,50 belangrijk, voor mij niet.

Zo tot maandag of miep moet de minutes nog plaatsen :-)
tatje
0
Tja Boem zou zeggen C 45% , ik weet het niet !

neem nu Q1

LT 118 a 90% is 106,2
C 22,7 a 50% is 11,35
Totaal 117,55

Bij TT geven ze in het rapport 120,7 ( 85,78% ) afgerond 86%

Ze geven dus 120,7 en mijn berekening stokt op 117,55, scheelt toch 3,15 miljoen.

Waarom.

- is marge C hoger
- is marge LT hoger
- is marge LT hoger door grotere herkenbaarheid.
Wereldbelegger
2
quote:

dachthetniet schreef op 21 april 2023 11:32:

Ja de perfecte indicatie van een lagere koers is er weer.
Als je bij wilt kopen dan is 6,50 toch een stuk beter dan 7,50 of 8,50

TomTom het aandeel van de herhaling.
En niet alleen voor herhalen van uitspraken Taco

2023 Low: 31-1-2023 6,41
Wereldbelegger
0
Bezuiniging of niet meer consumentengericht (willen) zijn?

Domeinnaam: tomtominternetclub.nl
Status: in quarantaine
Houder: TomTom International BV
Registratiedatum: 2009-07-08
Datum uit quarantaine: 2023-04-21T20:01:37
Wereldbelegger
0
Nico Bakker ziet het gemengd deze week.

Dashboard Dag oranje Correctie Exit Long overweging
Dashboard Week groen Up
Dashboard Maand groen Up Enter Long overweging
Wereldbelegger
1
Het blijft aanmodderen.

Een geplande EU-wet ter bevordering van de Europese productie van microchips voorziet niet in voldoende geld, aldus de Duitse vereniging van de automobielindustrie (VDA). De zogenaamde chipwet is weliswaar een eerste stap naar een efficiënte microchipindustrie in Europa, zei een woordvoerder van de vereniging tegen de Deutsche Presse-Agentur in Brussel. "Het bedrag van de huidige financiering is echter niet voldoende; met het oog op de internationale concurrentie zijn veel hogere bedragen nodig."

Dinsdag hadden onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement overeenstemming bereikt over de wet. Daarmee wil de EU 43 miljard euro vrijmaken voor de uitbreiding van de microchipindustrie. De investeringen komen onder meer uit de EU-begroting en de particuliere sector. 3,3 miljard komt uit de EU-begroting. Een van de doelen is om het aandeel van de EU op de wereldchipmarkt te vergroten van 10 naar 20 procent. Het Europees Parlement en de EU-lidstaten moeten het onderhandelingsakkoord nog formeel goedkeuren, maar dat wordt beschouwd als een formaliteit.

"Eén ding is al zeker: De vraag van de auto-industrie naar halfgeleiders zal tegen 2030 minstens verdrievoudigen", aldus de VDA-woordvoerder. Een zekere aanvoer is van essentieel belang. "Europa moet daarom nog sterker en resoluter investeren in de productie van chips die relevant zijn voor de auto-industrie." In verschillende sectoren zijn er al enige tijd tekorten aan microchips. In Duitsland stelt dit vooral de automobielindustrie voor uitdagingen.

nl.marketscreener.com/koers/aandeel/B...
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 20 april 2023 10:18:

Waze er voortaan op los in je Volvo!

Een rist Volvo's zijn tegenwoordig uitgerust met Google Infotainment en dat brengt enkele nuttige functies met zich mee. Daar mag er nu eentje bij, want ook Waze is voortaan beschikbaar. Waardoor Volvo meteen één van de meest populaire navigatie-apps ter wereld integreert in zijn infotainment. Een slimme zet van de Zweden.

Speciaal voor Volvo
Het addertje onder het gras is natuurlijk dat je over een Volvo moet beschikken met Google Infotainment. Gelukkig zijn er dat tegenwoordig wel wat, want zowel de XC60, V90, S90, XC40 Recharge en C40 Recharge kunnen uitgerust worden met het systeem. Dat is trouwens geldig voor vier jaar. Daarna zijn er wel kosten aan verbonden.

Waze Volvo
Volgens Volvo is de integratie van Waze een logische stap in het streven naar veiligheid. Volgens het merk maakt de geïntegreerde Waze-app dagelijkse ritten eenvoudiger door gedoe met smartphones en afleidingen te vermijden. Waze ontwikkelde deze versie trouwens specifiek voor Volvo zodat het naadloos samenwerkt met het geïntegreerde infotainmentsysteem. Je kan deze Waze dus gerust zien als een specifiek voor Volvo ontwikkelde uitvoering. Best cool, toch?

www.autofans.be/nieuws/officieel/5196...
Update

Waze-navigatie wordt standaard ingebouwd in Volvo en Polestar auto's

De navigatieapp Waze is vanaf nu beschikbaar als built-in voor auto's van Volvo en Polestar. De app krijgt een speciale versie voor het infotainmentsysteem van de auto's van beide merken.

Waze in Volvo en Polestar auto's
Waze is vanaf nu te gebruiken op het infotainmentsysteem van alle auto's van de Volvo Car Corporation, waaronder ook het merk Polestar valt. Het gaat om auto's die de beschikking hebben over Android Automotive. Dit is een speciaal systeem van Google die zij voor infotainmentsystemen in auto's hebben gemaakt. Android Auto is open-source waardoor fabrikanten zelf onder andere het design, de interface en functies ervan kunnen aanpassen.

androidworld.nl/nieuws/waze-navigatie...
JustRevisited
3
quote:

Wereldbelegger schreef op 21 april 2023 12:46:

[...]

Als je bij wilt kopen dan is 6,50 toch een stuk beter dan 7,50 of 8,50

TomTom het aandeel van de herhaling.
En niet alleen voor herhalen van uitspraken Taco

2023 Low: 31-1-2023 6,41
7,50 lijkt een beetje een middenprik in de range van (grofweg) 6,5 tot 8,5.

Die range verandert pas bij richtinggevend nieuws — dat waren de Q1 cijfers niet. Die waren wél goed, maar werd direct bij gezegd dat Q2/Q3 niet even goed zijn.

Richtinggevend is ontvangst én deals in Enterprise bij livegang nieuw platform.
win some...
8
TomTom zet weggestemd beloningsplan voor bestuurders toch door
18 april 2023

TomTom is dit seizoen het eerste bedrijf waar aandeelhouders een nieuw beloningsbeleid torpederen. Maar commissarissen leggen de negatieve uitslag naast zich neer. Zij zetten een controversieel aandelenplan toch door met een beroep op hun discretionaire bevoegdheid. Daarmee rekken commissarissen de spelregels rondom beloningen te veel op.

TomTom wil zichzelf opnieuw uitvinden door samen met onder andere Amazon en Microsoft nog geavanceerdere digitale kaarten te maken die sneller up-to-date zijn. Het navigatieconcern moet door de nieuwe plannen weer structureel winstgevend worden en in de groeimodus komen.

En daar hoort volgens commissarissen ook een plan bij om werknemers een beetje aandeelhouder te maken. Er werd een constructie bedacht waarbij werknemers hun jaarbonus kunnen omzetten in speciale aandelen. Indien het navigatieconcern een winst- en omzetdoel voor 2025 haalt, krijgen de werknemers voor elk omgezet aandeel TomTom (nagenoeg) een gratis extra aandeel.

“Als gevolg van dit plan voor werknemers is ook een wijziging in het beloningsbeleid van bestuurders nodig”, zo lichtte de voorzitter van de beloningscommissie Marili 't Hooft-Bolle toe in de aandeelhoudersvergadering (ava) vorige week. Het zou een verkeerd signaal geven als werknemers wordt gevraagd hun cashbonus in aandelen te investeren, terwijl de top deze mogelijkheid niet heeft, zo was de strekking van haar verhaal.

Afgekeurd
En zo stonden er dus twee beloningsvoorstellen op de ava-agenda. Het concrete plan van de extra aandelenbeloning werd door iets meer dan 91 procent van de TomTom-aandeelhouders goedgekeurd. Maar ruim 25 procent van het aanwezige aandelenkapitaal stemde tegen de wijziging van het bestaande beleid dat nodig is voor de introductie van het extra aandelenplan voor de drie bestuurders.

Sinds 2020 moet het beloningsbeleid van beursgenoteerde ondernemingen in Nederland met driekwart van het vertegenwoordigde aandelenkapitaal worden goedgekeurd in plaats van met een gewone meerderheid. Het nieuwe beleid werd dus nipt van tafel geveegd.

Het invloedrijke stemadviesbureau ISS gaf een negatief stemadvies, omdat TomTom-bestuurders als onderdeel van de langetermijnbeloning ieder jaar al recht hebben op een pakket aandelen. Het is al lange tijd tegen het zere been van beleggers dat er geen (financiële) doelen hoeven te worden behaald om die aandelen te krijgen. De enige voorwaarde is dat de bestuurders drie jaar na toekenning nog steeds bij TomTom in dienst zijn.

Ook in de Nederlandse code voor deugdelijk ondernemingsbestuur is vastgelegd dat een variabele beloning gekoppeld moet zijn aan vooraf vastgestelde en meetbare prestatiecriteria.

Helemaal onverwacht zal de tik op de vingers van aandeelhouders dus niet geweest zijn voor TomTom. Het navigatieconcern probeert stemadviesbureau ISS al jaren te overtuigen dat het voor een technologiebedrijf als TomTom moeilijk is geschikte financiële bonustargets te selecteren. Het zogeheten restricted share plan als onderdeel van de langetermijnbeloning zou het ideale instrument zijn om een belangenparallel te creëren tussen aandeelhouders en bestuur.

Maar het Amerikaanse ISS blijft voet bij stuk houden: in een deugdelijk beloningsbeleid is geen plek voor gratis aandelen.

Verzin een list

Uiteindelijk kwamen commissarissen van TomTom met een creatieve oplossing om het extra aandelenplan toch door te zetten. Zij zetten hun discretionaire bevoegdheid in om af te wijken van het bestaande beloningsbeleid.

Daarmee wordt het elastiekje wel erg opgerekt, om niet te zeggen dat het knapt. De discretionaire bevoegdheid van de raad van commissarissen is niet bedoeld om zomaar (‘uit het niets’) een geheel nieuw beloningsplan in te voeren, terwijl aandeelhouders het daar niet mee eens zijn.

Die kan hooguit bedoeld zijn om na afloop van een prestatieperiode in te grijpen indien het totale beloningspakket tot onredelijke uitkomsten leidt. Bijvoorbeeld om een vergoeding neerwaarts aan te passen. Of in uitzonderingsgevallen om nieuwe bestuurders die van buiten komen een vorm van compensatie te bieden.

Bonusversneller
Het zogenoemde Management Board Investment Plan 2023 houdt in dat ceo Harold Goddijn (bonus: 487 duizend euro), cfo Taco Titulaer (320 duizend euro) en bestuurder Alain de Taeye (325 duizend euro) hun jaarbonus geheel of gedeeltelijk kunnen omzetten in speciale aandelen.

Indien de 2025-doelen worden behaald, krijgen bestuurders voor elk aandeel (nagenoeg) een gratis extra aandeel. Die twee doelen zijn een vrije kasstroomrendement van 10 procent en een omzet van 600 miljoen euro uit locatie-gebaseerde diensten. De eventuele aandelenuitkering is eenmalig.

Het gaat dus niet om extreme bedragen. Dat past in het vrij gematigde beloningsbeleid van TomTom. Bovendien valt begrip op te brengen voor het feit dat TomTom werknemers wil stimuleren met een financiële prikkel; zeker als in ogenschouw wordt genomen dat het om talent concurreert met Amerikaanse tech-reuzen.

Toch is opvallend dat TomTom met dit investeringsplan terug lijkt te komen op de eerdere overtuiging dat er geen zinvolle bonusdoelen te bedenken waren. Nu wordt de nieuwe aandelenbonus toch gekoppeld aan de middellangetermijn-strategie en concrete financiële doelen. De twee financiële doelen zijn in de ogen van de VEB overigens volstrekt logisch om het management op af te rekenen.

Het lijkt nu nog maar een klein stapje het oude beleid, waarin gratis aandelen worden toegekend, op de schop te doen en prestatiedoelen te introduceren. Dit zou op relatief korte termijn kunnen. De regels schrijven namelijk voor dat een beursfonds bij een tegenstem van meer dan 25 procent in de volgende jaarvergadering met een nieuw beloningsvoorstel moet komen.



Tegenstem veel groter dan op het eerste gezicht lijkt
• Bij de meeste ava’s van TomTom zijn stemmomenten weinig enerverend. De vier grote aandeelhouders – Harold Goddijn, Corinne Vigreux, Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen – hebben ruim 44 procent van de uitstaande aandelen in bezit en kunnen de vergadering naar hun hand zetten.

• Het maakt de forse tegenstem nog schrijnender. Want de vier grootaandeelhouders en vermogensbeheerder Teslin - die de extra aandelenbonus ter vergadering openlijk steunde- bezitten bijna de helft van TomToms aandelenkapitaal. De opkomst bedroeg 74,4 procent van alle uitstaande aandelen.

• Als het grootkapitaal niet had gestemd en dus alleen de stemmen van de outside-aandeelhouders tellen, zou liefst driekwart tegen de beloningswijziging hebben gestemd. Het is een niet mis te verstaan signaal van aandeelhouders aan het adres van TomTom: weg met die gratis aandelen en introduceer bonusdoelen.

• Saillant detail: één van de vier grootaandeelhouders – topman en oprichter Harold Goddijn – zit in de raad van bestuur en kon dus stemmen over zijn eigen beloningspakket.

Zonder grootaandeelhouders was het nieuwe aandelenplan helemaal zwaar gesneuveld

www.veb.net/artikel/09084/tomtom-zet-...
Wereldbelegger
0
Op vrijdag 14 april zagen een aantal posters dollartekens in hun ogen op basis van bekend gemaakte cijfers.
Maar met 4.872.850 aandelen over de toonbank staan we 92 spie lager dan de Dayhigh op cijferdag.

Date: Price: Open: High: Low:
04/21/2023 7.62 7.68 7.68 7.54 524.41K -1.04%
04/20/2023 7.70 7.80 7.86 7.69 533.44K -1.60%
04/19/2023 7.82 7.85 7.91 7.82 239.81K -0.82%
04/18/2023 7.89 7.82 7.97 7.82 484.64K -0.25%
04/17/2023 7.91 8.15 8.47 7.86 1.17M -2.83%
04/14/2023 8.14 8.18 8.54 7.92 2.03M +7.32%
Highest: 8.54
Lowest: 7.54
Wereldbelegger
1
Zie VEB artikel hierboven.

Laat Taco maar praten en praten.
Herhaal alles wat hij zegt en hecht daar vooral geloof in.
Ondertussen is en blijft TT een cashcow voor de founders.
ketchup
8
het is jaren zo dat werken bij TomTom een stuk lucratiever is dan investeren in TomTom als reguliere aandeelhouder
precies zoals met de beschikbare cash in TomTom die zet men niet in om het aantal aandelen te reduceren op deze afstrafte niveau's ter benefiet van alle aandeelhouders ... Neen, die cash is enkel beschikbaar voor hen die daar de scepter zwaaien
deze incestueze verhouding binnen TT tussen bestuurders en grootaandeelhouders versus de reguliere aandeelhouders is totaal funest voor deze laatste

TomTom is gewoon een privé gerund bedrijf met een beursnotering en daarom interesseert het ze ook geen ene moer dat ze zijn afgezakt naar de 3e divisie
externe aandeelhouders is slechts een last, maar een beursnotering kent vele voordelen, vooral als ze ooit nog eens een keer langs moeten komen voor een kapitaal ronde en aandelen zouden willen plaatsen bij institutionele beleggers

de enige vraag is eigenlijk wat krijgen JdM en Teslin als lollies om zo passief met zo'n belang in dit bedrijf te zitten ?

eigenlijk best knap, hoe HG hier mee weg komt, uiteindelijk verdwijnen er steeds meer aandelen uit de free float naar the inner circle zonder een premie te betalen en betaald met cash uit de toko
en de reguliere aandeelhouders staan erbij en kijken ernaar en dat al jaren.
tatje
1
Misschien kunnen een aantal personen duidelijk toelichten hoe zij het de afgelopen 5 jaar gedaan zouden hebben.

Trouwens de minutes van AVA zijn aanwezig.

Succes stuurlui met jullie strategie van de laatste 5 jaar.
Vici
4
quote:

JustRevisited schreef op 21 april 2023 15:39:

[...]

7,50 lijkt een beetje een middenprik in de range van (grofweg) 6,5 tot 8,5.

Die range verandert pas bij richtinggevend nieuws — dat waren de Q1 cijfers niet. Die waren wél goed, maar werd direct bij gezegd dat Q2/Q3 niet even goed zijn.
.......
Natuurlijk werd dat er direct bij gezegd: koers kon daardoor weer 5 dagen achter elkaar dalen.
Zie verder het VEB verslag; hoe de founders omgaan met de gewone aandeelhouders. Dat zegt meer dan genoeg.
dachthetniet
0
quote:

Vici schreef op 21 april 2023 19:37:

[...]

Natuurlijk werd dat er direct bij gezegd: koers kon daardoor weer 5 dagen achter elkaar dalen.
Zie verder het VEB verslag; hoe de founders omgaan met de gewone aandeelhouders. Dat zegt meer dan genoeg.
exact.. zie mijn commentaar op de dag van de cijfers. Net na opening vroeg ik me af wat HG zou gaan zeggen om de stijging bewust weer de nek om te draaien.
dachthetniet
0
quote:

tatje schreef op 21 april 2023 19:32:

Misschien kunnen een aantal personen duidelijk toelichten hoe zij het de afgelopen 5 jaar gedaan zouden hebben.

Trouwens de minutes van AVA zijn aanwezig.

Succes stuurlui met jullie strategie van de laatste 5 jaar.
bij elke opleving van het aantal posts met te veel energie gaan uitkijken voor de koers die zuidwaarts gaat. Dat is nl een zeer duidelijk patroon. Natuurlijk allemaal toevallig door posters die al een jaar of 8-9 dagelijks onbezoldigd hun berekeningen en visie uiteenzetten.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

tatje schreef op 20 april 2023 18:34:

...
Geen of bijna geen groei in deferred en een negatieve ebit en je cash positie gaat naar de vaantjes.

Zo nu snel de voetbalkleren aan, want er komt voetbal op tv.
Wat ik aantrek bij golf, wielrennen, schaatsen of skiën op tv , U raadt het al :-)
Nee. Een pyama?

Zelf kijk ik geen golf (geen tv-genieke sport).
Ook nauwelijks wielrennen (duurt te lang voor dingen spannend worden).
Bij skiën alleen de afdaling omdat ik dat zo dapper vindt. Verder geen verstand van.

Schaatsen? Werkte in '85-'86 in de buurt van Sint Jansklooster en ging in de lunchpauze soms even schaatsen op de Belterwijde. Waande me dan Evert van Benthem.
Wereldbelegger
0
Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
Een toename van 386.456 aandelen is gemeld door één of meerdere grootinvesteerders.

De stand is nu:
% owners Shares
19,6% Institutions 25.123.725
29,1% General Public 37.392.394
51,3% Individual Insiders 65.876.172

*Teslin staat sinds 14 juni 2022 nog steeds op 5,18%
Maar dat zegt niet zoveel omdat pas bij 10% weer gemeld moet worden.
Wereldbelegger
3
quote:

tatje schreef op 21 april 2023 19:32:

Misschien kunnen een aantal personen duidelijk toelichten hoe zij het de afgelopen 5 jaar gedaan zouden hebben.

Trouwens de minutes van AVA zijn aanwezig.

Succes stuurlui met jullie strategie van de laatste 5 jaar.
Duidelijk een vraag uit frustratie.
Gewone beleggers zijn voor rendement op TT afhankelijk van koersstijging en/of dividend.
Helaas blijkt dat al vijftien jaar lang een koude en gure kermis te zijn waarbij het slechts enkele keren in al die jaren een beetje leuk is geweest.

Speciaal voor die mensen die geloven dat zweefmoleneigenaar ‘Taco’ het beste voor heeft met de kermisbezoekers is er één dag per jaar een open dag voor bezichtiging van zijn attractie en zijn woonwagen.

Een enkele kermisbezoeker denkt dat wanneer je alle uitspraken van Taco uit je hoofd kent, je gratis in de zweefmolen mee mag en deze dan zo snel gedraaid wordt dat je de goudgerande worsten uit de lucht kan plukken.

Alleen wordt dat laatste voorkomen door de rest van de kermisexploitanten. Worstverhangen blijft een leuk spel maar goudgerande worsten worden al jaren niet meer gebruikt.
664 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront