Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

"Signify heeft de potentie om in koers te verdubbelen"

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Niels Koerts

Niels Koerts is beleggingsanalist. Enkele van zijn specialiteiten zijn dividendaandelen en beursgenoteerde inverstingsmaatschappijen. Koerts is daarnaast vaste co-host van de populaire IEX Beleggerspodcast.

Meer over Niels Koerts

Recente analyses van Niels Koerts

  1. 15 nov Winstsprong Tencent helpt Prosus flink vooruit
  2. 14 nov Basic-Fit: high risk, high reward
  3. 13 nov Betekent dit de definitieve draai van Alfen?

Reacties

27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 lanciared 5 mei 2023 16:11
    Neen Heren, ivm AMG, gelijk Jullie het al zo vaak gezegd hebben : Jullie stellen het wel wat verkeerd voor. Dit bedrijf is niet bepaald cyclisch ( of niet meer bepaald cyclisch)
    Op 30 maart heeft, na de presentatie op de Capital Markets Day heeft ook Berenberg zijn taxatie ( na al meer dan 400 mln $ EBIDTA voor dit jaar) zijn verwachting gezet op aub meer dan 500 mln $ voor 2024 ( geloof het of niet, maar bij het draadje van AMG nog na te lezen , 588 mln $ voor 2024 - ( Berenberg dus) )
    Die 500 mln EBIDTA voor 2024 had bij het begin van de presentatie de Ceo ook al naar voren geschoven.
    ( Verleden jaar was het 342 mln $ EBIDTA) - ( Maw hun 5 jarige outlook voor 2027 word dus in 2024 reeds gehaald)
    Verder rekent Berenberg er ook op dat na 2025 de EBIDTA gedurig en constant boven die 500 mln $ zich zal ophouden.
    Eergisteren ( 3 mei ) heeft de Ceo van dit bedrijf nieuwe 5 jarige outlook afgegeven van 650 mln, of meer EBIDTA binnen de 5 jaar, of eerder.
    -- x - Hoezo cyclisch ? - Ja, en met de afgegeven outlook voor dit jaar, en nu dus ook met de 5 jarige pas afgegeven outlook rekenden ze mee, en hielden er rekening mee met de huidige / verlaagde Lithiumprijzen.
    Wat Jullie vermoedelijk ook niet zullen geweten hebben, met Jullie bespreking, een uurtje terug is dat AMG niet bepaald afhankelijk is van de huidige Lithiumcarbonaat prijzen ( gezakt van rond de 595.000 yuan, naar rond de 180.000 yuan)
    Wat meer van belang is de Spodumeen prijs, en die is maar rond de 18 % gezakt tegenover het begin van het jaar, naast de Lithiumhydroxide prijs, die veel minder gezakt is.
    Dus samengevat , De daling van de " Lithiumprijzen " wordt gecompenseerd door al hun uitgevoerde, en nog op handen zijnde uitbreidingen in productie ( klaar in Q3 van dit jaar, Bitterfeld, 1e Lithiumhydroxide productie faciliteit, levert een bijdrage van tussen de 60 mln $ tot 200 mln $ aan de EBIDTA erbij. Er komen in totaal 5 modules erbij !
    - x - Hoezo cyclisch ? - We gaan zo richting 2027/2028 naar een EBIDTA van min. 750 mln $.
    Te beluisteren in de Conference call van gisteren, bij de jaarvergadering.
    Deze 5 jarige afgegeven outlook is gebaseerd op zeer lage Lithium prijzen. Nog een stuk lager dan de momenteel huidige prijzen.
    Ze voelen er zich heel comfortabel bij.
    Vertelden er verder ook bij : ze konden een hoger cijfer dan die 650 mln afgegeven hebben, maar, ze zijn " very conservative people "

    - x - Verder, en nog onlangs in zovele nieuwe, pas verschenen artikels aangehaald in de media : Experten gaan nog steeds uit van tekorten in de Lithium markt. Meer vraag dan aanbod.
    Lithium zou er wel genoeg zijn. Geloof ik ook. Maar ook zo vaak aangehaald alom, dat het 5 tot 10 jaar duurt eer een mijn operationeel is. En klaar voor productie en levering.
    Bij een steeds groter wordende electrificatie van het wagenpark, wereldwijd zit het met de vraag kant wel OK.
    Er is een jacht naar het witte goud aan de gang, door de autofabricanten wordt erbij verteld.
    Dus wat betreft prijs van de onderscheiden soorten Lithium, zit wel min of meer in orde. Prijs zie ik niet bepaald meer zakken, komende periode. ( En ook verteld door Ceo, ziet prijs van lithium stijgen in 2e halfjaar) - ( Maar prijzen voor Lithiumcarbonaat van 595.000 yuan gaan we uiteraard niet meer terugzien. Hoefde ook niet)

    - En deze fout maakten Jullie ook in bovenstaande podcast. AMG is niet zo gebonden aan die Lithiumcarbonaatprijs ( die jullie blijkbaar ook nog verder zien zakken )
    - x - Cyclish ? - zééér risicovol ( in het verleden ook al te vaak aangehaald bij IEX ) , slechts bedoeld voor een minieme fractie van de beleggingsportefeuille. - ? - Hoezo ?
    Kunnen Jullie mij 1 aandeel, noemen met dergelijke vooruitzichten, in het middelpunt van de Energie transitie. ( Lithium is er broodnodig voor) ; tesamen met de batterij systemen, die wereldwijd ook gaan uitgerold worden ( alvorens energie op het net ken geplaatst worden ; ( Redox Flow Batteries, en LIVA Batteries ) ; 1 aandeel met dergelijke groei vooruitzichten , en met een dergelijke lage waardering ?
    Thema van de Energie transitie / batterijen / opslag / electrische mobiliteit blijft nog wel een 10 tal jaartjes het hoofdthema in media.
    400 mln $, of meer EBIDTA voor dit jaar , 500 mln $ voor 2024 ; Met 31,5 mln aandelen geeft dit momenteel een marktkapitalisatie van iets meer dan 1 miljard euro. ( Enkele dagen terug was het zelfs amper 950 mln )
    Geeft een marktkapitalisatie / EBIDTA van 2,5 voor dit jaar. Amper 2 voor 2024.
    Eigenlijk een fatsoenlijk bedrijf onwaardig.
    - Waar lager te vinden ?
    Wie biedt minder ?
    LR
  2. forum rang 4 lanciared 5 mei 2023 16:23
    En om nog heel even, een kleinigheid te plaatsen ivm AMG.
    Aandelenkoers moet hoger, of anders verdwijnt het bedrijf.
    Worden opgekocht door de één of andere speler, in die sector, of door de één of andere Private Equity partij, die er wel de waarde van zien. En die onverklaarbare onderwaardering zien zitten, en er zullen uithalen.
    ( Ja, ivm met die grote onderwaardering die er inzit ; ook te lezen in IEX Premium artikel, gisteren namiddag verschenen op jullie site)
    Aandelenkoers moet vlug hoger, anders wordt bedrijf opgekocht, en verdwijnt vervolgens van de beurstabellen.
    Andermaal een mooi bedrijf, met een veel belovende toekomst, in een erg geliefde toekomstgerichte sector, in het middelpunt van de Energie transitie dat afscheid zal nemen van het Damrak en verdwijnt van de beurs.
    Jammer toch. En de groei en de waarde van het bedrijf die er inzit zal voor een ander zijn.
    LR
  3. forum rang 7 handyman6 5 mei 2023 17:11
    Mooie Japanse grafiek: schaal of schotel formatie tussen 1980 en nu.Dat patroon is in de klassieke TA zeer betrouwbaar :90% en dus is die 40.000 punten tzt goed voorstelbaar......
    Thks Wouter.
    PS: Signify verdubbelaar in 3 jaar?
    Neuhhh,vrees dat de markt er nog steeds een "notoire bleeder" in ziet....
  4. DubbeltjeblijftDubbeltje 5 mei 2023 19:56
    Koersverdubbeling bij Signify? Ik weet het niet. En zeker niet binnen een jaar. Maar...
    ik zie ook geen verdere substantiële dreigingen bij de huidige waardering. Oftewel, het is een uitstekend fonds om ietwat out-of-the-money put opties te schrijven; stijgt de koers dan heb je lekker de premie geïnd en daalt de koers dan heb je het aandeel lekker goedkoop ingekocht.
  5. forum rang 4 lanciared 6 mei 2023 00:37
    Heren, Aangaande de hierboven geplaatste podcast, en deze keer niet meer over het al dan niet cyclisch zijn van AMG, Maar over jullie aanname dat Jullie vertellen dat de markt verwacht dat de Lithium prijzen verder zullen dalen.
    Jullie aanname is verkeerd.
    Hier even het verschenen rapport van vandaag van Morgan Stanley ; Lithium Look up :

    www.iex.nl/Forum/Upload/2023/14802904...

    Markt gaat uit van stijgende Lithiumprijzen in 2e halfjaar. En zo vaak in allerhande media te lezen, vraag / aanbod neigt nog steeds naar een tekort voor 2023. Anders gezegd : markt gaat nog steeds uit van een tekort in 2023. Begin van het jaar waren de EV verkopen in China slecht, wegens aflopen van subsidie regeling. Inmiddels trekt de automarkt er terug heel behoorlijk aan.

    Dus in verband met Jullie verkeerde veronderstelling ; Zou de winstontwikkeling AMG dus wel toenemen bij terug oplopende Lithiumprijzen ?
    Winstontwikkeling bij AMG staat niet onder druk, niet voor dit jaar (400 mln, of meer $ EBIDTA) , en niet voor 2024 ( 5 jarige outlook van 500 mln $ reeds in 2024 bereikt)

    Shell ( olie productie, met de mogelijkheid van allerhande claims, die boven het hoofd kunnen hangen) zou volgens Jullie een no brainer zijn, die thuishoort in elke portefeuille.
    AMG, met o.a. de Lithiumtak, ( die rond de 80 % van de omzet uitmaakt, analoog gelijk bij Albemarle. Albemarle wordt als een Lithium bedrijf beschouwd) wordt door Jullie als heel speculatief ,cyclisch en risicovol aanzien, waarvan slechts een miniem aantal aandelen zou mogen gekocht worden). Lithium dat als essentieel beschouwd wordt in de aan de gang zijnde energie transitie en energie opslag. Zo vaak ervan te lezen dat de halve wereld jacht op dit witte goud maakt.
  6. forum rang 5 maarten030 6 mei 2023 09:01
    En maar denigrerend over goud doen aan het begin van de podcast. Sinds het nieuwe millennium is goed bijna x8 gegaan en de MSCI World net x2. En dan hebben we het toch over een periode van ruim 23 jaar.

    Kan je de hele grafiek van 400 jaar erbij pakken, maar voor 2000 was er geen aandelenmarkt dat feitelijk alleen groeit door printen en hoge schulden. Dan gaat goud stijgen.
  7. forum rang 9 objectief 6 mei 2023 09:47
    quote:

    Martijn schreef op 5 mei 2023 17:18:

    Wat analisten en economen ook zeggen dat doet mij totaal niets.
    Dat heeft voor mij geen enkele waarde!
    Ik vaar bijna volledig op de visie van analisten en de meeste beleggers ook, want ze gaan zelf ook uit van de berichten/analyses die door hen worden aangeleverd (ook al denken/zeggen ze dat ze het wiel zelf kunnen uitvinden).
  8. DubbeltjeblijftDubbeltje 6 mei 2023 10:02
    Enne nog iets over AMG en lithium in het algemeen. Dat AMG de komende paar jaar grof geld gaat verdienen lijkt me wel waarschijnlijk. Maar er zijn toch wel degelijk donkere wolken aan de horizon. Het winnen van lithium is verre van milieuvriendelijk. Daarnaast is er ook nog het issue van het in de brand raken van dergelijke batterijen. Inmiddels zijn er talloze onderzoeken naar alternatieve batterijen waar geen Lithium meer voor nodig is. Die zijn goedkoper, minder milieubelastend en hebben geen veiligheidsissues. Het kan nog wel een tijdje duren voordat die commercieel inzetbaar zijn maar het betekent wel het einde van de lithium batterijen. Ik zal dus niet al te veel in AMG investeren.
  9. forum rang 6 am1993 6 mei 2023 10:32
    Wie AMG als cyclisch bestempeld, heeft dus m.i. niet door wat AMG nu eigenlijk doet. Cyclisch zou betekenen, dat AMG afhankelijk is van ontwikkelingen in haar markt en gevoelig zou zijn voor o.a. een recessie.
    De "markt" van AMG is volop in ontwikkeling i.v.m. de energietransitie. Van benodigdheden voor EV tot energieopslag en daarin worden de komende jaren miljarden in geïnvesteerd. De EU heeft daar al 350 Miljard voor uitgetrokken en Duitsland al 100 Miljard en dan hebben we het niet eens over de overige landen. Ruimte om door te groeien de komende jaren is er dus genoeg.
    AMG heeft een prachtige pijplijn van grondstoffen tot eindproduct en heel veel zaken in ontwikkeling, samen met grote partners als Shell, Aramco (zeer, zeer kapitaalkrachtig en bezig met een omslag van olie naar energie) en andere grote (invloedrijke) partners.
    Sterker nog, ik denk, dat AMG volop kan profiteren als er een recessie komt.
    Bij een recessie neemt de animo om te investeren enorm af. In een recessie houden veel investeerders de hand op de knip. Investeren in nieuwe mijnen? Even wachten maar. Investeren in start-ups? Even wachten maar. Dure productie? Gooi maar dicht.
    Alle opportunistische praatjes van start-ups en ondernemingen die allerlei projecten (mijnen, fabrieken, accu's, e.d.) nog in ontwikkeling moeten nemen met trajecten van jaren, gaan dan (ook voor jaren) de la in. Gevolg: achterstand op AMG en soortgenoten die hun zaakjes nu al aardig voor elkaar hebben.
    Voordeel van een recessie is ook, dat prijzen van materialen, vervoer en arbeid onder druk staan en dus afnemen. Gunstig voor AMG, haar toch al lage kosten worden lager en ze kan kennis die elders buiten wordt gezet aantrekken. Dat zie je nu al gebeuren.
    Ik hoor bijna niemand praten over de know how, die AMG inmiddels al in huis heeft. Ik vind dat ook een van de pluspunten van AMG.
    Ik heb hier wel eens geopperd, dat AMG wel eens de nieuwe ASML zou kunnen zijn.
    Jaren heeft ASML heel laag gestaan. Niemand wou ze hebben. Ik hoor Nelie Smit-Kroes op een koers van 100 nog roeptoeteren, dat dit het techbedrijf van de toekomst was. Ze was er toen commissaris van, geloof ik. En ze werd weggehoond. Ja, ja. Dat was toen.
    Nu is ASML wereldleider in haar technologie. Ik vind dat AMG er ook wel iets van weg heeft:).
    Een pareltje. En wie er niet in belegt heeft zijn/haar huiswerk m.i. niet goed gedaan.
    Mijn mening voor wat die waard is uiteraard.
    AM1993
  10. forum rang 6 am1993 6 mei 2023 10:41
    quote:

    DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 6 mei 2023 10:02:

    Enne nog iets over AMG en lithium in het algemeen. Dat AMG de komende paar jaar grof geld gaat verdienen lijkt me wel waarschijnlijk. Maar er zijn toch wel degelijk donkere wolken aan de horizon. Het winnen van lithium is verre van milieuvriendelijk. Daarnaast is er ook nog het issue van het in de brand raken van dergelijke batterijen. Inmiddels zijn er talloze onderzoeken naar alternatieve batterijen waar geen Lithium meer voor nodig is. Die zijn goedkoper, minder milieubelastend en hebben geen veiligheidsissues. Het kan nog wel een tijdje duren voordat die commercieel inzetbaar zijn maar het betekent wel het einde van de lithium batterijen. Ik zal dus niet al te veel in AMG investeren.
    Daarom blijft dus een dubbeltje een dubbeltje en wordt het nooit een kwartje. Nu is het me eindelijk duidelijk:).
  11. forum rang 4 lanciared 6 mei 2023 14:49
    quote:

    DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 6 mei 2023 10:02:

    Enne nog iets over AMG en lithium in het algemeen. Dat AMG de komende paar jaar grof geld gaat verdienen lijkt me wel waarschijnlijk. Maar er zijn toch wel degelijk donkere wolken aan de horizon. Het winnen van lithium is verre van milieuvriendelijk. Daarnaast is er ook nog het issue van het in de brand raken van dergelijke batterijen. Inmiddels zijn er talloze onderzoeken naar alternatieve batterijen waar geen Lithium meer voor nodig is. Die zijn goedkoper, minder milieubelastend en hebben geen veiligheidsissues. Het kan nog wel een tijdje duren voordat die commercieel inzetbaar zijn maar het betekent wel het einde van de lithium batterijen. Ik zal dus niet al te veel in AMG investeren.
    Zomaar een vraag : is het winnen van petroleum milieuvriendelijk ?
    Zijn oliemaatschappijen milieuvriendelijk ?

    Dan aangaande brand : Ach ja, deze auto's kunnen flink branden. Niet om aan te zien. zoek maar even op google.
    Maar ik was op het autosalon van Brussel, dacht ergens in het jaar 2018 of daaromtrent. ( ga ik steeds naar toe)
    VW, Mercedes, BMW, zij alleen al gingen massaal inzetten op de ontwikkeling van electrische wagens.
    Werd me verteld, door de aanwezige vertegenwoordigers ( op de persdag)
    VW alleen al voor een bedrag van rond de 40 miljard euro, vlug erna verhoogt naar 48 miljard euro.
    Alle autofabrikanten wereldwijd volgden ( en in navolging van Tesla. Elon Musk mogen we er dankbaar voor zijn)
    Kunnen zij er nu iets aan doen, dat deze wagens zo brandbaar blijken te zijn. ( AMG treft nl ook geen schuld, volgens mij)

    Alternatieve batterijen waar geen Lithium meer voor nodig is :

    Ken je de lood zink batterijen. Heb er een filmpje van gezien. Perfect werkzaam, als je 700 kilo batterijen meedraagt, heb je een rijbewijk van 40 kilometer.
    Maar nu zijn er onlangs de Natrium batterijen ( zonder Lithium) - Maar met een heel wat lagere energie dichtheid.
    Een hele verbetering. Maar met wat meer batterijen ( groter en zwaarder, kun je een autonomie van dik 100 tot 150 kilometer bereiken.
    Perfect werkzaam, maar zal niet verkocht kunnen worden in Amerikaanse, Chinese of Westerse moderne wagens ( mogelijk in India, waar het Ok is, een autonomie van 100 kilometer te hebben)
    Niemand zal zo'n wagen willen hebben hier in het Westen. Zal onverkoopbaar zijn.

    Nu voor de nabije toekomst :
    laat ons eerst maar wat afwachten op de komst van de Solid State Batteries. ( De heilige graal onder de batterijen) Op basis van LithiumSulfide. AMG is er mee bezig.
    Komen doen ze beslist, maar vermoed dat het dan tegen 2027 / 2028 aan zit .
27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links