TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom april 2023

664 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Onderdelenfabrikant Denso vreest dalende autoproductie

De Japanse onderdelenfabrikant Denso houdt rekening met de mogelijkheid dat de wereldwijde autoproductie dit boekjaar 10 procent lager uit kan komen wegens ‘onzekerheden in de externe omgeving’.

In het op 31 maart afgelopen boekjaar kon Denso de omzet wel met 16,1 procent opvoeren naar omgerekend 43,6 miljard euro, terwijl de winst 19,2 procent hoger uitkwam op ruim 2,18 miljard euro. Denso, dat deels in handen is van Toyota, meldt dat in een jaarbericht.

www.automotive-online.nl/werkplaats/2...
Wereldbelegger
0
Ford Motor's Amerikaanse autoverkoop in april stijgt met 4%; verkoop elektrische voertuigen daalt

Ford Motor Co. (F) zei woensdag dat de verkoop van voertuigen in de VS in april met 4% is gestegen ten opzichte van een jaar eerder, tot 184.002 voertuigen.

Amerikaanse interne verbranding verkoop steeg 5,6% van een jaar eerder tot 169.221 eenheden, zei de automaker.

Maar Ford zei dat de verkoop van elektrische voertuigen in de VS 25% lager lag op 3.499 eenheden, terwijl de verkoop van hybride voertuigen met 6,9% daalde tot 11.282 eenheden.

nl.marketscreener.com/koers/aandeel/F...
tatje
0
Kom op lid van de MB fanclub.

Als ik de verkopen april 2023 al heb gevonden voor Nederland en de EU, kun jij het zeker.

Als specialist gun ik jou de eer :-)
Wereldbelegger
1
Gewoon even terug scrollen - langs al die vermoeiende witregels van rekenraar

quote:

Wereldbelegger schreef op 1 mei 2023 15:11:

in april: autoverkoop ruim 35% hoger

Het Zuid-Koreaanse automerk KIA was in april met een nipte voorsprong op Volkswagen de verkooptopper in Nederland. Het merk verkocht 3.052 vierwielers.
Volkswagen kwam met 2.761 voertuigen op de tweede plek, maar blijft nog wel het populairste merk dit jaar tot nu toe.
Vooral Tesla valt op, want het merk van Elon Musk heeft tussen 1 januari en en met 30 april bijna 800 procent meer auto’s verkocht dan vorig jaar.

Het gaat weer de goede kant op met de Nederlandse autoverkopen. Sinds begin dit jaar is er een aanzienlijke stijging te zien in het aantal verkochte nieuwe auto’s. In de maand april werden er ruim 35 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder, melden brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG, en RDC en onderzoeksbureau Aumacon.

In totaal staat de autobranche nu op een plus van ruim 27 procent voor de eerste vier maanden van dit jaar. Er zijn in die periode 27.312 méér zijn verkocht dan in de eerste vier maanden van 2022.

www.businessinsider.nl/kia-verkooptop...
Wereldbelegger
0
Welk van de 10 constructeurs heeft TomTom als klant?

“Slechts 10 constructeurs zullen de ommekeer naar de elektrische auto overleven”

Zal de strijd om de elektrische auto de ondergang betekenen voor tal van constructeurs? Een Chinese CEO denkt van wel. Hij gelooft zelfs dat slechts 10 merken de transitie naar elektrische auto’s zullen overleven.

De elektrische auto krijgt stilaan vaste voet aan wal op westerse markten zoals China, Europa, de Verenigde Staten en Japan. Het belooft een spannende strijd te worden, want er is geen gebrek aan ideeën of innovaties, zoals we onlangs zagen op de Shanghai Motor Show. In Europa zien we echter dat heel wat Europese constructeurs geen pioniersrol spelen op vlak van deze technologie.

Ze zijn door Chinese merken op snelheid gepakt, omdat elektrische auto’s in China al veel langer door de overheid worden aangemoedigd. Dit verklaart waarom deze voor ons onbekende merken geleidelijk aan op de markt komen. Inmiddels beginnen ze onze markten stilaan te overspoelen met nieuwe modellen.

Het is een illusie te denken dat er op lange termijn zoveel verschillende merken zullen overleven op de markt. Anders gesteld, de elektrische auto ontketent een nieuwe industriële en economische revolutie die uiteindelijk verliezers en slachtoffers zal genereren.

Brian Gu (van XPeng): “Over vijf tot tien jaar zullen we een veel grotere concentratie zien op de markt. Ik denk dat het aantal spelers op de wereldmarkt waarschijnlijk tot minder dan 10 zal zijn gereduceerd“, liet de ceo optekenen door de Financial Times.`

Pessimist?
Wat kunnen we hieruit leren? Het is duidelijk is dat de markt zal rationaliseren door fusies en overnames, of zelfs merken die zullen verdwijnen. Dit is overigens ook een realiteit voor XPeng, dat zijn verkoop sinds het begin van het jaar met 50% heeft zien dalen, terwijl het aandeel van bepaalde concurrenten, zoals BYD, is verdubbeld. XPeng is gekelderd qua marktpositie en zakte weg naar de 12e plaats bij de Chinese constructeurs.

Net als veel andere merken voelt XPeng de druk door het einde van de overheidssubsidies voor elektrische auto’s en de prijsdruk van Tesla, waardoor het leven moeilijker wordt, vooral voor goedkopere automerken.

Volgens Brian Gu zullen enkel constructeurs die ruim 3 miljoen auto’s per jaar kunnen verkopen, overleven. Dit is de kritische omvang die voor het volgende decennium bepalend zal zijn, het is ook de bedoeling om 50% van de voertuigen buiten China te verkopen. Dat lijkt ook te lukken, want in 2023 zal het Midden-Oosten naar verwachting de belangrijkste auto-exporteur ter wereld worden, vóór Japan. Kortom, de gevestigde orde – die decennia heeft bestaan – verandert, net als de machtsverhoudingen. En we kennen al de volgende fase in de ontwikkeling van Chinese constructeurs, want na Europa volgen de Verenigde Staten.

gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
Wereldbelegger
0
China nadert koppositie internationale automobielwereld

De treinreis tussen de vlieghaven en het centrum van Shanghai duurt zeven minuten. De magneetzweeftrein Maglev haalt onderweg een topspeed van 431 kilometer per uur en symboliseert de razendsnelle technologische evolutie die China sinds de eeuwwisseling doormaakt. Ook inzake mobiliteit.

Nadat de autosalons van Genève, Frankfurt en Parijs in alle stilte van de kalender zijn afgevoerd, was het midden april verzamelen geblazen op de Auto Shanghai 2023 (18-27 april). Het imposante National Exhibition and Convention Center (NECC) was omgetoverd tot een reusachtige showroom waar bijna alle grote autoconstructeurs hun nieuwste modellen lieten zien, met de Chinese merken in een glansrol. BYD & Co waren de blikvangers en smaakmakers, op de stands van de Europese constructeurs viel er weinig nieuws te vinden voor de ruim 10.000 geaccrediteerde (auto-)journalisten uit alle hoeken van de wereld.

Zelfs de wereldpremière van de ID.7, het nieuwe elektrische paradepaardje van Volkswagen, was er eentje in mineur. Daags voor de presentatie werd immers bekend dat Volkswagen niet langer de nummer één op de Chinese markt is. Niet de wereldpremière van de ID.7 maar het verlies van de eerste plaats werd daardoor breaking news.

Het verlies van het marktleiderschap is toe te schrijven aan de stroomversnelling waarin de transitie van verbrandings- naar elektromotoren is terechtgekomen. Die verloopt in China veel sneller dan verwacht. De verkoop van geëlektrificeerde wagens steeg vorig jaar van 2,4 naar 4 miljoen eenheden, waarvan amper 6.300 met een VW-logo.

De transitie situeert zich vooral bij de kleine en goedkopere e-modellen, een marktsegment waarin noch VW noch de andere Europese constructeurs een rol van betekenis spelen.

www.chapeaumagazine.com/autos/urbains...
Wereldbelegger
0
Nieuwe machtsverhoudingen

De koppositie van VW is nu in handen van BYD, een anagram van Build Your Dreams.

De snelle opmars van BYD heeft ermee te maken dat het zowel auto’s als chips en batterijen produceert. Die laatste worden gebouwd op basis van lithium-ijzerfosfaat (LFP) in de plaats van de gebruikelijke lithium-ion technologie. De LFP-cellen zijn niet alleen goedkoper, zij maken ook geen gebruik van kobalt en raken minder snel oververhit.

Nog zoekt de Chinese nummer één zijn weg op de Europese markt, maar lang zal die zoektocht niet duren. Enkele grote Europese autogroepen staan in de rij om de verdeling en het onderhoud van de BYD-modellen voor hun rekening te nemen.

Donkere wolken boven Europa
Zet de transitie naar elektromobiliteit zich door -en daar twijfelt niemand aan- dan breken er moeilijke tijden aan voor de Europese automerken die niet voorbereid zijn op de tsunami van goedkope elektrische auto’s uit China. Zelfs voor de premiummerken Audi, BMW, Mercedes en Porsche ziet de toekomst er somber uit. Na Auto Shanghai 2023 ben ik er meer dan ooit van overtuigd dat Made in China het nieuwe kwaliteitslabel wordt in de internationale automobielwereld.

www.chapeaumagazine.com/autos/urbains...
Wereldbelegger
0
Zes spie verhoging bij TomTom dankzij de levering van de eerste Fisker Oceans vandaag met TT producten er in?

Fisker to begin delivery of Ocean electric SUVs on Friday © Reuters Fisker (FSR) to begin delivery of Ocean electric SUVs on Friday

Sustainable electric vehicle company, Fisker Inc (NYSE:FSR) received certification from European regulators last week to officially sell its Ocean electric SUV to European customers. The company intends to start deliveries on Friday, May 5th.

“The entire Fisker team is excited to get the Fisker Ocean One launch edition to our reservation holders," said Chairman and CEO Henrik Fisker. “Our first delivery is expected for May 5. After that, we intend to deliver all Ocean Ones by the end of September while also initiating some deliveries of the Fisker Ocean Extreme, starting in Europe with the U.S. to follow.”

The launch markets consist of Austria, Denmark, France, Germany, Norway, Sweden, and the United Kingdom. Fisker has not disclosed which country will receive the first Fisker Ocean One.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

bert190 schreef op 4 mei 2023 08:36:

www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10511700...

Goed nieuws?
Nee dus. Stellantis zegt dat hun hogere omzet alleen het gevolg is van hogere verkoopprijzen voor hun modellen. Daar heeft TomTom weinig aan, TT zou liever een hoger aantal verkochte units zien.
Wereldbelegger
0
Datum meldingsplicht 22 jul 2022
Meldingsplichtige BlackRock Inc.
Procentuele verdeling (longpositie)
Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
Kapitaalbelang 3,07% 0,00% 0,00% 2,55% 0,52%


Datum meldingsplicht 04 mei 2023
Meldingsplichtige BlackRock Inc.
Procentuele verdeling (longpositie)
Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
Kapitaalbelang 3,21% 0,00% 0,00% 2,97% 0,24%
Wereldbelegger
0
Member of Management Board & CFO recently sold €374k worth of stock

On the 2nd of May, Taco J. Titulaer sold around 49k shares on-market at roughly €7.71 per share. This transaction amounted to 65% of their direct individual holding at the time of the trade.

This was the largest sale by an insider in the last 3 months.
This was Taco J.'s only on-market trade for the last 12 months.

simplywall.st/
Wipo
0
Als de CFO-Tomtom 65% van zijn aandelen verkoopt voor €7,71 dan betekent dat niet veel goeds voor de koers volgend jaar.
Wereldbelegger
0
Kansen voor TomTom: 50 jaar abo op TTnavigatie?

Deze auto gaat minstens vijftig jaar mee en dit is het geheim

De nieuwe ‘Space‘ is lang en smal en de wielen met dikke banden staan helemaal op de hoeken van de auto. Op het eerste gezicht is het daarmee geen echte schoonheid, maar die zit bij dit model dan ook van binnen. Want de auto biedt plek aan acht inzittenden én gaat tot vier keer langer mee dan een standaard exemplaar.

Nu is er een nieuw concept op het gebied van duurzaamheid: een elektrische auto die zeker 50 jaar mee moet kunnen gaan - en dankzij een range extender ook nog een acceptabele actieradius moet hebben. Evolution Space is de naam van het voertuig dat deze prestatie moet leveren. Het voertuig wordt aangeboden in abonnementsvorm – ??en krijgt om de vijf jaar een soort algemene revisie.

www.ad.nl/auto/deze-auto-gaat-minsten...
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 6 mei 2023 08:12:

Datum meldingsplicht 22 jul 2022
Meldingsplichtige BlackRock Inc.
Procentuele verdeling (longpositie)
Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
Kapitaalbelang 3,07% 0,00% 0,00% 2,55% 0,52%


Datum meldingsplicht 04 mei 2023
Meldingsplichtige BlackRock Inc.
Procentuele verdeling (longpositie)
Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
Kapitaalbelang 3,21% 0,00% 0,00% 2,97% 0,24%
Datum meldingsplicht 05 mei 2023
Meldingsplichtige BlackRock Inc.

Procentuele verdeling (longpositie)
Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
Kapitaalbelang 3,28% 0,00% 0,00% 3,04% 0,24%
Meryntje
0
quote:

visje schreef op 9 mei 2023 12:10:

Blackrock en Teslin
De naam Teslin bezorgt me, gezien hun trackrecord, een Unheimisch gevoel.

GuS
Wereldbelegger
0
Waarom Tesla’s prijsverlagingen pijn doen: Ford verliest nu al 55.000 euro per EV

Tesla dwingt andere merken nog meer verlies te maken

Tesla schoof eerder dit jaar een bom onder de EV-markt door de prijzen van de modellen met wel 10.000 euro te verlagen. Andere merken hebben daar ongetwijfeld last van, want merken die de huidige prijzen hanteren, zullen minder verkopen en merken die mee zakken, draaien minder omzet. En dat doet bij elektrische auto’s extra veel pijn.

Neem Ford, bijvoorbeeld. Carscoops dook in de kwartaalcijfers en ontdekte dat Ford gemiddeld bijna 60.000 dollar verlies draait per elektrische auto. Het merk maakte dus al geen winst op de elektrische Mustang Mach-E, en nu maakten ze vorige week ook nog bekend dat ze de prijzen in Amerika verlagen. De auto is daar nu 3.000 tot 6.000 dollar goedkoper.

Door deze prijsverlaging zal het verlies per verkochte auto alleen maar toenemen. Overigens zal het tij wel keren voor Ford. Op dit moment is de productie laag, zodat de fabrieken verbouwd kunnen worden om de productie te verhogen. Als de productie hoger is, is er weer meer schaalvoordeel en worden de verliezen weer kleiner.

Voorlopig is Ford een gezond bedrijf
Dat automerken verlies maken op elektrische auto’s, is niet zo gek. Autobedrijven moeten een hoop investeren en nu wat verlies pakken, om straks met gezonde winst EV’s te kunnen verkopen. Gelukkig voor Ford verdienen ze nog zat met benzinemodellen. Vooralsnog bouwt Ford elke 30 seconden een F-150 en het bedrijf maakte zo’n 1,8 miljard dollar winst in het eerste kwartaal.

topgear.nl/autonieuws/prijsverlaginge...
Wereldbelegger
0
Voor TomTom zal het niet zoveel uitmaken. hooguit dat de 'exposure' van 42.000 cockpits dit jaar wat minder zal zijn.

Fisker cuts production targets in the face of supply chain issues

Fisker cuts production targets in the face of supply chain issues © Reuters Fisker (FSR) cuts production targets in the face of supply chain issues

Fisker Inc (NYSE:FSR) announced Tuesday that the electric automaker has lowered its production target as the U.S. EV startup continues to struggle to ramp up output in the face of supply chain constraints, easing demand and a tight cash position.

The announcement follows weak earnings and a production outlook cut overnight from Lucid Group Inc (NASDAQ:LCID) that sent its stock sinking 10%. Fisker reported a $0.38 loss per share for the first three months of the year. A larger loss than the ($0.30) expected by Wall Street.

Fisker now expects to produce between 32,000 and 36,000 units in 2023, compared with its previous target of 42,400 cars. The company blamed the cut on supply chain issues and an updated timing for homologation, or the certification for roadworthiness.

As of March 31, Fisker had about $652.5 million in cash and cash equivalents, compared with $1.04 billion a year earlier.

The company expects to produce between 1,400 and 1,700 vehicles in the second quarter.

Shares of FSR are down 14.22% in premarket trading on Tuesday.

www.investing.com/news/stock-market-n...
Wereldbelegger
0
Een maand geleden kwam General Motors met een opvallende verklaring: vanaf 2024 zijn Apple CarPlay en Android Auto niet meer te krijgen op de elektrische auto’s van het Amerikaanse bedrijf. De auto’s van onder andere Chevrolet en Cadillac moeten het zonder de populaire apps doen. In plaats daarvan werkt GM aan een eigen besturingssysteem, gekoppeld aan de navigatie.

“We hebben een heleboel rij-assistenten die direct gekoppeld zijn aan de navigatie,” verklaarde Mike Hemiche, hoofd digitale ervaring van GM. “We willen geen systemen ontwerpen waarbij de bestuurder afhankelijk is van zijn telefoon.”

Bij deze verklaring kun je meerdere vraagtekens zetten. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje bij zich, dus in hoeverre speelt hier een afhankelijkheid in de auto? Het is een mooi staaltje marketingtaal. In werkelijkheid wil General Motors niet een deel van de besturing van zijn systemen neerleggen bij een derde partij, namelijk het besturingssysteem van de mobiele telefoon van de bestuurder.

www.dagelijksauto.nl/autonieuws/apple...
664 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 28 29 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 12:07
Koers 5,850
Verschil -0,130 (-2,17%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 225.094
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront