Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
maci
2
RESULTATEN ALGEMENE
AANDEELHOUDERSVERGADERING EURONAV
ANTWERPEN, België, 17 mei 2023 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)
(“Euronav” of de “Vennootschap”) is verheugd aan te kondigen dat de Algemene
Aandeelhoudersvergadering vandaag de jaarrekening voor het boekjaar eindigend op 31
december 2022 heeft goedgekeurd, alsook de bruto-uitkering van 1,10 USD per aandeel
over het boekjaar 2022. Alle andere besluiten voorgesteld door de Raad van Toezicht van
Euronav werden eveneens goedgekeurd.
Benoeming nieuwe leden van de Raad van Toezicht
De Algemene Aandeelhoudersvergadering keurde de benoeming goed van zowel mevrouw
Julie de Nul als de heer Ole Hendrik Bjørge als onafhankelijke bestuurders voor een termijn
van twee jaar. De heer Carl Trowell en mevrouw Anita Odera zijn aan het einde van hun
mandaat gekomen en hebben besloten zich niet herkiesbaar te stellen.
Wijziging samenstelling Directieraad
De Raad van Toezicht kondigt verder aan dat Egied Verbeeck, General Counsel, in onderling
overleg de Directieraad van Euronav verlaat met onmiddellijke ingang. Egied startte bij
Euronav in 2006 en speelde een belangrijke rol bij de uitbouw van de onderneming tot het
grootste onafhankelijke platform voor ruwe olie in de wereld via verscheidene transacties
waaronder de notering van de Vennootschap op de NYSE. De Raad van Toezicht bedankt
Egied voor zijn bijdrage. Egied zal tot begin juli beschikbaar blijven om een vlotte overgang
te ondersteunen.
Uitkering aan aandeelhouders
De Raad van Toezicht heeft bij de jaarresultaten van 31 maart 2023 een voorstel aan de
jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van 17 mei 2023 gedaan om over het gehele jaar
2022 een bruto-bedrag van 1,10 USD per aandeel uit te keren aan alle aandeelhouders.
Deze uitkering zal een combinatie zijn van een dividend en hoofdzakelijk een terugbetaling
uit de uitgiftepremie.
COUPON 32 & 33:
Ex-dividend datum: 1 juni 2023
Registratiedatum: 2 juni 2023
Betalingsdatum: 13 juni 2023
PEPRE
0
Gelezen in DeStandaard:

Strijd om Euronav gaat verder na paleisrevolutie

De strijd om de toekomst van de Belgische oliereder Euronav duurt ook na een revolutie aan de top van het bedrijf voort. Dat kon de raad van bestuur van het bedrijf woensdagmorgen tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering niet wegsteken.

Toen een aandeelhouder de vraag stelde of al beslist is welke richting het bedrijf wil inslaan, aarzelde bestuursvoorzitter Grace Reksten Skaugen geen seconde om de bal door te spelen naar de afgevaardigden van de twee grote aandeelhouders: de familie Saverys van het Belgische scheepvaartbedrijf CMB en scheepvaartmagnaat John Fredriksen.

De twee samen zijn voor iets meer dan de helft eigenaar van Euronav. Ze verschillen echter grondig van mening over welke strategie het best is voor de Belgische oliereder die afgelopen tien jaar is uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste onafhankelijke vervoerders van ruwe olie over de wereldzeeën. Fredriksen wil een zo groot mogelijk olietankerbedrijf uitbouwen met een vloot die vrij nieuw is en die ook heel wat mammoettankers omvat. De familie Saverys wil dan weer het bedrijf omvormen van een olievervoerder naar een van de eerste grote transporteurs ter wereld van een nieuwe generatie klimaatvriendelijkere brandstoffen.

Belang van alle aandeelhouders

Marc Saverys, die in de jaren negentig van vorige eeuw Euronav oprichtte en sinds eind maart deel uitmaakt van het Euronav-bestuur, liet verstaan dat hij daarover ook snel duidelijkheid wil: ‘Hoe sneller wij het antwoord vinden, hoe sneller we het aan de aandeelhouders kunnen meedelen.’ Maar hij voegde er meteen aan toe dat beslissen over de toekomst van Euronav wat tijd zal vergen.

Een van de kleine aandeelhouders had de bestuurders eerder voor de voeten geworpen of de familie Saverys en Fredriksen niet vooral van plan zijn om hun eigen belangen voorop te stellen, ten koste van de kleinere aandeelhouders die samen voor de resterende vijftig procent eigenaar zijn van Euronav. Marc Saverys en bestuurder Cato Stonex uit het kamp van Fredriksen ontkenden met klem. ‘Alle bestuurders stellen het belang van alle aandeelhouders voorop’, luidde het uit beide monden.

Maar als er beslissingen moeten worden genomen, geven de twee grote aandeelhouders van Euronav wel de doorslag. Ze bezetten immers vier van de zeven bestuurszitjes. De drie andere worden ingenomen door onafhankelijke bestuurders. Twee daarvan vervoegden pas woensdag het bestuur van Euronav, waaronder Julie De Nul, ceo van het gelijknamige Belgische baggerconcern. Zowat een jaar geleden werd haar eerste kandidaatstelling als onafhankelijk bestuurder nog gekelderd door de toenmalige top van Euronav. Die zette toen grote vraagtekens bij haar onafhankelijkheid, omdat De Nul naar voren was geschoven door de familie Saverys.

De kleine aandeelhouder die vreesde dat de familie Saverys en Fredriksen hun eigenbelang boven dat van de andere aandeelhouders zal zetten, bestempelt het gejongleer over het al dan niet onafhankelijk zijn van De Nul als zeer verwarrend. De argumentatie van de bestuursvoorzitter zorgde alvast niet voor opheldering.

Wantrouwen

De nieuwe interim ceo van Euronav, Lieve Logghe, gaf op de eerste dag dat ze het bedrijf leidt alvast een voorzet die het deugdelijk bestuur van de olierederij te goede kan komen. Het zou volgens haar logisch zijn dat er evenveel onafhankelijk bestuurders zijn als er de grootste aandeelhouders vertegenwoordigen.

Logghe neemt tijdelijk de leiding van de oliereder over, nadat Hugo De Stoop dinsdag in onderling overleg maar wel met onmiddellijke ingang vertrokken is als ceo. Zijn vertrek staat overigens niet alleen. De voorbije twee maanden zijn ook vijf van de zes onafhankelijke bestuurders bedankt voor bewezen diensten en in het zog van Hugo De Stoop is ook de bedrijfsjurist die deel uitmaakte van de directie opgestapt.

De familie Saverys en scheepvaartmagnaat Fredriksen mogen het dan grondig oneens zijn over de toekomst van Euronav, ze zijn het wel roerend eens over het vertrek van al wie de voorbije maanden zwaar tegen hun kar heeft gereden. Dat werd treffend geïllustreerd door enkele uitslagen van de stemmingen tijdens de aandeelhoudersvergadering. Zo onthielden de familie Saverys en Fredriksen zich bij de stemming over het verlenen van kwijting aan de bestuurders en Fredriksen stemde zelfs tegen de vergoedingen die in 2022 zijn uitgekeerd aan directie en bestuurders
boothram
0
ex cpn is euronav dus nog 2,6 milj $ waard...
De schuldenlast, na uitkering van kwartaaldividenden van 80% op de winst verlaagt elk kwartaal: 20% van de winst, de afschrijvingen en de verkopen...
Stel dat dit kwartaal 250 milj $ winst wordt gemaakt, en 70 milj afschrijvingen, en een 100% resrevering van de verkoop(nautica, 50MM$) dan verlaagt de schuld met 170 miljoen na kwartaaldividend van 1$
Helaas, wat men niet kan verkopen, kan men veel goedkoper inkopen...Ik verwacht dan ook voor euronav een bod. Rond 20$...
Euronav heeft wel wat bankleningen en nog een capex uitgaven voor de nieuwe boten: maar rekenng houdend met de bedragen is de netto cashpositie zowat de cashflow van 12-18 maanden..., na dividenden van 25% (.8$/kwartaal, ex-cpn 13$)
De vloot zal nog altijd ruim 6-7 miljard waard zijn... 30$/aandeel ( FSO tot 700 milj bij een te verwachten contractverlenging voor shaheen veld + scrapwaarde en meeste boten na 2017..).
Komt er nog een rustperiode vooraleer de wintertrafiek op gang komt? We zitten daar normaliter nu al in, en de volgende piek hang in grote mare af van 'de grijze markt' kunnen ze blijven varen en zonder te grote omwegen?? Blijven er voldoende zeewaardige schepen...of ontploft de spotprijs echt?

Becb
1
Het is bijna dividend-time!
morgen staat:
0.051 dollar pa cashdividend, en
1.049 pa premiumdividend
op het programma.

En op 8 juni dan nog 0.7 dollar/pa cashdividend.

De spotrates zitten nog steeds boven break even punt, dus ook in de zomer blijven ze cash verdienen.
Het wereldwijze VLCC orderbook blijft superlaag te staan. Ik zag op internet 6-7% van de actieve vloot.

Als de verwachte hoge spotrates richting de winter een feit worden, dan is dit dividend nog maar het begin.
Negatief zijn wel de berichten over groeivertragingen in China.

Ik ben wel benieuwd of er werkelijk iets verandert nu Hugo weg is. Sluizen ze straks kapitaal weg naar de cmb groene tech? Meer effectieve dividenduitkeringen?
En dan hebben we nog die rechtzaak van Euronav tegen FRO mbt het niet doorgaan van de merger. Gaat JF en zijn vriendjes de board masseren om die klacht te laten vallen? Onder de tafel iets regelen met de Saverysens? De validatie van 1.45xFRO share is wel weg :-(. Zou nu pakweg 20 euro zijn.
Becb
1
En nu eens denken wat ik ga doen met die dividenduitkeringen. Stel dat ze binnenkort naar 12 euro dalen. Goed moment om zelf wat aandelen in te kopen?

Becb
0
Trouwens. FRO heeft iets gepubliceerd:
Guidance voor Q2:
VLCC 75,000 78% covered
Suez 65,000 71% covered
LR2/aframax: 65,700 63% <-- maar niet belangrijk voor Euronav

Q2 is zeer winstgevend dus.
aossa
1
Het is bijna dividend-time!
morgen staat:
0.051 dollar pa cashdividend, en
1.049 pa premiumdividend
op het programma.

Hetzij:
COUPON 32 & 33:
Ex-dividend datum: 1 juni 2023
Registratiedatum: 2 juni 2023
Betalingsdatum: 13 juni 2023

En op 8 juni dan nog 0.7 dollar/pa cashdividend.
Coupon 34
Betalingsdatum: 20 juni 2023
Becb
0
Deze podcast heeft het over Euronav. Zelf nog geen tijd gehad om te luisteren.
ik share het even.
podcasts.apple.com/us/podcast/de-tren...
of in je podcast player.
Title: "De Trends Beleggen Podcad"
Author: "Roulart media group, Trends, Keytrade"
Baarsjes
0
quote:

aossa schreef op 31 mei 2023 13:14:

Het is bijna dividend-time!
morgen staat:
0.051 dollar pa cashdividend, en
1.049 pa premiumdividend
op het programma.

Hetzij:
COUPON 32 & 33:
Ex-dividend datum: 1 juni 2023
Registratiedatum: 2 juni 2023
Betalingsdatum: 13 juni 2023

En op 8 juni dan nog 0.7 dollar/pa cashdividend.
Coupon 34
Betalingsdatum: 20 juni 2023
Geld de 1,049 dollar ook voor gewone aandeelhouders?
aossa
1
quote:

Baarsjes schreef op 31 mei 2023 15:36:

[...]

Geld de 1,049 dollar ook voor gewone aandeelhouders?
Is imho uitkering uit de reserve en wordt zonder taksaftrek uitgekeerd (kapitaalsuitkering).

Dit in tegenstelling bij de gewone dividenden (cash dividend) waarop 30% roerende voorheffing (belgische taks) wordt afgehouden aan de bron.
Jan de Man
0
quote:

aossa schreef op 31 mei 2023 16:14:

[...]
Is imho uitkering uit de reserve en wordt zonder taksaftrek uitgekeerd (kapitaalsuitkering).

Dit in tegenstelling bij de gewone dividenden (cash dividend) waarop 30% roerende voorheffing (belgische taks) wordt afgehouden aan de bron.
Mooi man zo'n sigaar uit eigen doos
boothram
0
enkele bedenkingen bij de cijfers van fro: niet helemaal te vergelijken met de cijfers van euronav;
je moet er zowat 20% aftrekken omwille van tijd tussen laden en lossen... 4x 90 dagen vorig kwartaal voor de 22 vlcc. Goede cijfers weliswaar, ook voor euronv.
Wel gelezen dat fro nu afschrijft ober 20 jaar, vooraf 25...Euronav deed net omgekeerde. Maar ja, voor de nieuwere boten is de verre toekomst onzeker. Toch merkwaardig... ook de verkoop van een 5 jaar oude vlcc aan 94,5 milj.... richtprijs 100 milj. is eerder een probleem: zijn die boten niet goed genoeg voor na 2040??? Of moeten ze een te grondige verandering ondergaan?
mijn berekende waarde van de vloot 6 miljard was gebaseerd op een nieuwprijs van 130 milj, en na 5 jaar 100 milj$... misschien 5% te hoog?
NSBB
1
zo zo , dat gaat lekker vandaag , de coupon is hiermee al ingelopen. en wie weet is er weer good news op komst. Morgen artikel ?
Becb
0
Opec cuts beslissing gisteren... Een logisch verlaging van de aandeelprijs vandaag.
krach03
1
De groep rond Frederiksen heeft recent 4 miljoen aandelen van Euronav bijgekocht en heeft nu 28,5 % in handen.

Bij 30% een verplicht overnamebod als ik het goed voorheb.
Jan de Man
0
quote:

krach03 schreef op 5 juni 2023 11:52:

De groep rond Frederiksen heeft recent 4 miljoen aandelen van Euronav bijgekocht en heeft nu 28,5 % in handen.

Bij 30% een verplicht overnamebod als ik het goed voorheb.
Iemand die dit weet te bevestigen?
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 16:31
Koers 15,570
Verschil +0,210 (+1,37%)
Hoog 15,590
Laag 15,370
Volume 15.396
Volume gemiddeld 225.021
Volume gisteren 25.364

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront