Spyker N.V. « Terug naar discussie overzicht

Kunnen ze wel tellen bij Spyker?

13 Posts
AX lover
4
Kunnen ze wel tellen bij Spyker?

Het lijkt dat de laatste dagen het sentiment met betrekking tot Spyker 180 graden gedraaid is. In 2007 werden we nog regelmatig opgeschrikt door verontrustende verhalen uit de polder maar sinds Snoras er de nodige miljoenen in heeft gestoken lijkt alle kritiek verstomd te zijn. Maar is dat wel terecht?

In april vorig jaar heb ik al een keer aandacht besteed aan de productieaantallen van Spyker waar in mijn ogen een luchtje aan zit. En blijkbaar was ik niet de enige die zo zijn bedenkingen had bij de productieaantallen, verkopen en orders. Tijdens de buitengewone ava van 29 september jl. werden daar ook de nodige vragen over gesteld en afgelopen vrijdag kwam Spyker eindelijk met de antwoorden op de proppen. En die maken in mijn ogen een heleboel duidelijk, maar niet in positieve zin.

Allereerst is er het gegeven “geproduceerde auto’s” je zou zeggen dat het daarbij gaat om nieuwe auto’s, maar dat zit toch een beetje anders. Want naast compleet nieuwe auto’s vallen ook zogenaamde “rebuilds” onder het kopje “production”. In de praktijk komt het er dus op neer dat bijvoorbeeld een crashtest-auto na een crash weer opnieuw wordt opgebouwd en dus ook weer opnieuw wordt geteld. Een in mijn ogen nogal vreemde manier van werken, want op deze manier krijgen beleggers een vertekend beeld van de hoeveelheid auto’s die daadwerkelijk voor klanten gebouwd zijn.

Volgens eigen opgave heeft Spyker tot en met eind 2007 in totaal 217 auto’s gebouwd, maar daar zitten natuurlijk de nodige “rebuilds” tussen zodat we wel mogen aannemen dat het fysieke aantal auto’s veel lager ligt. Helemaal als je weet dat de fabriek momenteel bezig is het opbouwen van auto’s met het chassisnummer 207 & 208.

Je zou dan denken dat er in de afgelopen jaren dus ongeveer 200 auto’s aan klanten/dealers verkocht zijn, wrong! Ook dat valt sterk tegen want een geproduceerde auto kan namelijk voor een aantal doelen dienen. Het meest voor de hand liggende is natuurlijk externe verkoop. Maar als dat niet het doel is dan schaart Spyker de auto in 1 van de volgende 4 categorieën: development car, demo, race auto of voorraad(!). En als je dan alle cijfers erbij pakt dan blijkt dat Spyker slecht 64% van de productie uiteindelijk aan klanten verkoopt! In totaal heeft Spyker (volgens eigen opgave) slechts 138 auto’s aan klanten/dealers verkocht. Dat betekent dus dat er maar liefst 79(!) auto’s voor andere doelen gebruikt zijn.

Tot en met 2005 gaf Spyker daar keurig inzicht in, maar vanaf 2006 is de informatie kariger geworden. Wel heb ik kunnen achterhalen dat van die 79 auto’s er 21 development car’s, 6 demo’s, 3 raceauto’s en 21(!) voorraad zijn. Over de jaren 2006 & 2007 is helaas nog niet bekend wat er gebeurd is met het verschil tussen productie en verkopen. Je zou misschien denken dat de auto’s die nog niet verkocht zijn gewoon in de showroom van een dealer staan, maar als ik het persbericht (PDF-alert) van Spyker lees dan zeggen ze daar zelf het volgende over: Spyker has nog consignment cars (i.e. cars that the factory owns, but are provided to Dealers and only paid for when deliverd to a customer). Blijkbaar zijn er dus een heleboel auto’s gebouwd die niet verkocht zijn aan een klant of dealer en verder ook niet terug te vinden zijn.

En daarnaast blijkt ook nog eens dat van de 138 auto’s die dan wel verkocht zijn aan klanten of dealers er ook nog eens (minimaal) 27 alweer te koop worden aangeboden. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets verkeerd interpreteer maar als ik naar de cijfers kijk en de uitleg van Spyker ernaast leg dan krijg ik toch sterk het vermoeden dat er gewoon een stuk of 30 auto’s ergens staan te verstoffen. En dat voor een merk met een levertijd die oploopt tot enkele jaren. Al moeten we tegenwoordig wel gissen naar het orderboek want Spyker heeft besloten om daar geen uitspraken meer over te doen. Aan de ene kant omdat ze zelf ook even geen idee hebben hoeveel orders er nou eigenlijk liggen en aan de andere kant omdat het concurrentie-gevoelige informatie zou zijn die ze liever niet naar buiten brengen.

Bron: www.autoblog.nl/archive/2008/01/27/ku...
[verwijderd]
0
Een AB-tje voor de moeite AX lover,

Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om omzet en een gezonde marge. De aantallen zijn (bijzonder) laag, maar daarmee is Spyker ook exclusief. Als je dus maar genoeg geld per auto vraagt, dan zit het wel goed.

Verder is eigenlijk alleen de toekomst belangrijk. Dus: hoe snel is de productie weer op peil, en hoe snel kan die productie ook hogere aantallen produceren. Tegen weer een gezonde marge.

Ben het er wel mee eens dat die definitie waardeloos is.

Maar hoe zit het met die F1 afwikkeling?
Heb ik dat gemist ofzo?

Groeten,
Hajeje
AX lover
0
Ik ben bang dat we bij Spyker teveel gefocused zijn op "productie". Je kan namelijk wel een auto bouwen, maar dan levert die nog geen geld op.

Het lijkt mij beter om te kijken naar verkochtte auto's, want die leveren wel geld op. En als je dan ziet er dat er vorig jaar maar 18 auto's verkocht zijn dan word ik daar niet echt vrolijk van.

Naar de productieaantallen kijken is ook niet echt logisch vanwege het feit dat onder prouctie dus blijkbaar ook "rebuilds" zitten. Oftewel opgelapte auto's die bijvoorbeeld voor crashtests of onderzoek gebruikt worden.
[verwijderd]
0
Klopt op zich wel wat je zegt, maar de omzet en marge zijn belangrijker dan de aantallen. De aantallen zijn natuurlijk wel belangrijk voor een gezonde bedrijfsvoering, het moet wel een beetje een vloeiend proces zijn waarin iedereen met plezier zijn ding doet. En dat was in Q4 niet zo.

Maar ben ik nou echt de enige, die info over afwikkeling F1 heeft gemist?

Lijkt me cruciaal voor verder koersverloop.

Groet,
Hajeje
AX lover
0
Je bent niet de enige die dat gemist heeft hoor! In het laatste persbericht staat het volgende (zie bijlage!).

Het complete persbericht kan je trouwens hier vinden:
static.autoblog.nl/images/wp2008/Pres...

Bijlage:
[verwijderd]
0
quote:

AX lover schreef:

Je bent niet de enige die dat gemist heeft hoor! In het laatste persbericht staat het volgende (zie bijlage!).

Het complete persbericht kan je trouwens hier vinden:
static.autoblog.nl/images/wp2008/Pres...

Thx !!
Nog maar even in spanning afwachten dus.
Groeten,
Hajeje
Hugo44
0
Ongeveer een half jaar geleden had toch iemand foto's gemaakt van een halletje vol onafgebouwde Spykers? Ik kan ze nu niet meer vnden.
[verwijderd]
0
Ben er effe uitgestapt, volgens mij is de fantasie nu even weg. Kwacht op een mooi instapmoment rond de 4 euro. Of misschien stap ik nu eindelijk in een degelijk aandeel... maar ja, gokken is zo leuk he.. :-))
Hugo44
0
sebpb
0
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,35  -9,32  -1,07%  17 apr
 Germany40^ 17.771,70 +0,01%
 BEL 20 3.794,57 -0,06%
 Europe50^ 4.910,28 -0,08%
 US30^ 37.727,71 0,00%
 Nasd100^ 17.504,91 0,00%
 US500^ 5.019,56 0,00%
 Japan225^ 37.744,07 0,00%
 Gold spot 2.373,81 +0,54%
 EUR/USD 1,0678 +0,06%
 WTI 82,21 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

B&S Group SA +8,35%
PostNL +7,07%
Fugro +4,29%
Van Lanschot ... +1,90%
Sif Holding +1,51%

Dalers

TomTom -14,98%
VIVORYON THER... -10,98%
Alfen N.V. -7,35%
ASML -6,68%
FASTNED -5,86%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront