Bron: www.quotenet.nl/biz/joop_braakhekke_e...

‘€25.000? Het had wel een ton mogen zijn!’ Joop Braakhekke is boos op Vinden.nl, die in een nieuwe reclamecampagne een aantal bekende Nederlanders door de mangel haalt. De societykok figureert als Joop Braaklekker in commercials van de zoekmachine, waarin naast Braakhekke ook de gefingeerde namen van andere sterren als Gerard Boling, Ali C, Joran in de Goot, Katja Buurman en Willibrord Frequent voorbij komen.

Handige marketing van Vinden.nl, die nu wellicht diep in de buidel moet tasten voor de spotjes. Braakhekke eist een schadevergoeding van €25.000 als de zoekmachine niet voor woensdag gehoor geeft aan zijn eis de commercials te staken en af te tikken. Dat zijn toch al gauw 500 driegangenmenuutjes bij Le Garage. Vinden.nl laat weten niet op de eis in te gaan.

‘Als dit al niet meer mag’, reageert Vinden.nl-directeur Jan-Willem Tusveld desgevraagd tegenover Quote. Volgens Tusveld prikken de kijkers en luisteraars wel door de reclame heen en beseft men dat Braakhekke zelf niets met de uitingen te maken heeft. ‘Mensen moeten het humoristische karakter ervan inzien. Een persiflage maken mag, zeker met de knipoog die wij in de spotjes gebruiken’.

Afijn, de campagne gaat dus gewoon door. Tusveld laat zich niet afschrikken door het juridische dreigement van Braakhekke, die zijn optreden in een commercial van Ambipur naar eigen tevredenheid bekroond zag met een Loden Leeuw. ‘Ik vind er niets persiflagerigs aan om gebruik te maken van andermans naam’, laat de restauranthouder telefonisch weten. ‘Als ze gebruik willen maken van mijn naam, moeten ze daar gewoon voor betalen.’

En nu, volgt er een tweede gang in dit juridische menu en zet Braakhekke door? ‘Daar kunt u gevoeglijk van uit gaan’, aldus zijn advocaat Daniël Haije, die verder geen commentaar op de zaak wil geven.

Bijlage: