Antonov « Terug naar discussie overzicht

AXIALE KRACHT Antonov en vergelijk andere transmissie fabrikanten

4 Posts
[verwijderd]
3
Wil je onderstaande op WWW-site nog een rustig bekijken en vergelijken met de andere transmissie fabrikanten ga dan naar: www.ingenieur.nl/archief/INGR200216.pdf en www.tatra.demon.nl/octopus/Download/H... AXIALE KRACHT Een apart figuur in de transmissiewereld is Roumen Antonov, een Bulgaar die in 1988 ontsnapte aan het communistische regime in zijn land door met een Franse vrouw te trouwen. Eenmaal aangekomen in Parijs had hij slechts genoeg geld voor tien koppen koffie, maar wist met wat hulp toch het bedrijf Antonov Automotive Technologies op te zetten om zijn rond 1990 al ruim twintig jaar oude idee voor een automatische versnellingsbak uit te werken. Het idee van Antonov was om de axiale kracht die ontstaat wanneer twee tandwielen met scheve vertanding in elkaar grijpen te gebruiken als kracht om automatisch mee te schakelen. ‘Het werkt in feite als een soort schroef’, vertelt Roumen Antonov in zijn kantoor in Le Mesnil-Amelot, een Frans dorpje nabij Parijs. ‘Deze kracht werd door ingenieurs en ontwerpers van transmissiesystemen altijd als ongewenst beschouwd. Citroën introduceerde daarom al in 1918 de ‘double chevron’ dubbele schuine vertanding om die axiale kracht tegen te gaan.’ ‘Als jonge student dacht ik al dat de axiale kracht tussen twee schuin vertandde tandwielen een nuttige kracht is om mee te schakelen. Het werd tijdens mijn studie echter ook altijd als negatief bestempeld. Was er dan iets dat ik niet wist? Was ik te jong en optimistisch?’, vertelt Antonov glimlachend. Eenmaal aangekomen in Parijs in 1988 bouwde Antonov eerst een radiografisch bestuurbare modelauto met zijn versnellingsbak. Het eerste volwaardige prototype bouwde hij - hoe kan het ook anders - uit bestaande componenten in zijn badkamer nabij de Arc de Triomphe. Startkapitaal vond Antonov uiteindelijk in Nederland en stortte zich op de ontwikkeling van zijn versnellingsbak. In september dit jaar introduceert Antonov op de autosalon van Parijs zijn nieuwste zesversnellingsbak. Tijdens mijn bezoek ligt het prototype daarvan nog deels gemonteerd op de werkbank. ‘Met twee planetaire tandwielsets creëren we zes voorwaartse en twee achterwaartse versnellingen’, vertelt Antonov. ‘De tweede achterwaartse versnelling is speciaal voor achteruitrijden in de sneeuw. Het systeem heeft twee koppelingen en drie hydraulische kleppen voor de aansturing. De hele versnellingsbak is slechts 25 cm lang bij een gewicht van 45 kg.’ ‘In deze versnellingsbak komt ongeveer zestig procent van de schakelkracht van het hydraulische systeem en veertig procent van de axiale kracht van de tandwielen. De hydraulische kracht is dus bijna gehalveerd. De hydraulische druk in onze versnellingsbak is 5,5 bar tegenover gemiddeld 10 bar in een conventionele automaat. Dit vraagt minder vermogen van de motor en maakt de auto acht procent efficiënter’, aldu s Antonov. ‘Een belangrijke kwaliteit van de versnellingsbak is dat je van elke versnelling naar elke versnelling kunt schakelen.’ Momenteel is Antonov bezig met de calibratie van de nieuwe zesversnellingsbak die zit ingebouwd in een Opel Corsa met 1,2 liter benzinemotor. ‘Uit de calibratie en de eerste rijervaringen blijkt dat de schakelkwaliteit bijzonder hoog is. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een MTA’, vertelt Antonov. LICENTIE ‘Het idee van Antonov is heel goed, maar hij is vastgelopen in de technische uitwerking’, zegt Hendriks van VDT nogal pessimistisch. ‘Schakelen via de axiale kracht zou een bijzonder simpele versnellingsbak moeten opleveren. Om een goede kwaliteit te behalen is het hele ontwerp echter nog vrij complex geworden. Antonov kan wel goed vertellen en houdt zijn bedrijf draaiende op subsidies van Nederlandse en Franse ambtenaren die hij omver lult.’ Feit is wel dat Antonov nog geen versie van zijn versnellingsbak in productie heeft. Wel lopen er drie licenties, waarvan een bij autofabrikant Honda. Na tien jaar testen van de prototypes weet Honda kennelijk nog steeds niet wat ze ermee aan moet. ‘Honda en andere grote fabrikanten wachten nog af op onze nieuwe zesversnellingsbak’, vertelde Antonov deze zomer. ‘Het prototype zal in ieder geval gereed zijn voor testen op de Autoshow in Parijs in september. Als het lukt proberen we het prototype al eerder aan te bieden voor testen.’ Antonov zal in september ook een vergelijking presenteren tussen de Antonov zesversnellingsbak en de MTA 5-versnellingsbak uit de Opel Corsa. ‘Beide transmissies worden getest in dezelfde Opel Corsa om verschillen tussen twee auto’s uit te sluiten.’ Op de Franse landweggetjes rond Le Mesnil-Amelot kon ik al wel een Opel Corsa uitproberen voorzien van een Antonov prototype vierversnellingsbak. De nieuwste zesversnellingsbak ligt dan immers nog half gemonteerd op de werkbank. ‘Voor een prototype zijn we erg tevreden over de rijkwaliteit en het geluidsniveau’, zegt Guy Dernoncourt, Applications Engineering Manager van Antonov Automotive Technologies, die meerijdt. De auto rijdt inderdaad niet onaardig. Het schakelen gaat alleen nog een beetje grof. Zeker bij flink accelereren waarbij de versnellingsbak een sportstand aanneemt en later schakelt. De motor toert in deze stand verder op dan bij normaal rijden en je schakelt ineens met een schok. Het gaat nog niet bijzonder soepel en geraffineerd, hoewel dat bij een MTA ook niet echt het geval is. Antonov is in elk geval niet bescheiden over zijn versnellingsbak. ‘Het is de meest compacte, simpelste en meest efficiënte zesversnellingsbak ter wereld’, zegt Roumen Antonov trots. Antonov is hoe dan ook een uitstekend verteller met een goed gevoel voor dramatiek. Hij schreef zelfs het boek ‘Antonov – My Story’ over zijn jeugd, de worstelingen met het strenge Bulgaarse communisme en de diverse mislukte ontsnappingspogingen tot hij een jaar voor de val van de muur naar het vrije westen wist te ontkomen. HYBRIDE De lange termijntoekomst van Antonov en de diverse andere transmissiesystemen kan voor een belangrijk deel gaan afhangen van alternatieve voertuigconcepten als de hybride auto.
[verwijderd]
1
‘Het idee van Antonov is heel goed, maar hij is vastgelopen in de technische uitwerking’, zegt Hendriks van VDT nogal pessimistisch. ‘Antonov kan wel goed vertellen en houdt zijn bedrijf draaiende op subsidies van Nederlandse en Franse ambtenaren die hij omver lult.’ Feit is wel dat Antonov nog geen versie van zijn versnellingsbak in productie heeft. Wel lopen er drie licenties, waarvan een bij autofabrikant Honda. Na tien jaar testen van de prototypes weet Honda kennelijk nog steeds niet wat ze ermee aan moet. Dus zo denken ze bij Van Doorne Transmissies over Antonov!. Klinkt precies als iemand die we hier op het forum ook nog wel eens tegenkomen. Als je bij Van Doorne werkt zit je dichter op het vuur dan de meesten van ons. Is er hier niet iemand actief op het forum die dat dikwijls beweert?
[verwijderd]
0
Dit stuk moet toch niet al te nieuw zijn. Ik heb zelf in oktober met de 6-bak gereden in die opel corsa 1,2L. Schakelen lijkt inderdaad wat laat, maar als je daarbij op de toerenteller let blijkt hij toch keurig om zijn optimale koppel te draaien. Mijn indruk was meer dat het 1,2L motortje mijn rijgedrag niet helemaal kon bijbenen. Ik ben het absoluut niet eens met het ruwe overschakelen. Het geheel loopt soepel, zonder rare bijgeluiden. Mij leek hij op dat moment productierijp. Groetjes Pacito
xblue
8
Warren2, het is jammer dat je het hele verhaal over de verschillende versnellingsbakken niet hebt overgenomen. Als je dat leest blijkt alleen de van Doorne transmissie goed te zijn. En natuurlijk is deze niet slecht en neemt de verkoop toe. Dit is echter logisch omdat de CVT al bijna dertig jaar op de markt is en dus bij de fabrikanten voor een deel is ingevoerd. Het ding zal ook wel een blijvertje zijn. Er zijn echter even zoveel argumenten om aan te tonen dat de CVT niet zo goed en goedkoop en zuinig rijdt als hier wordt gesuggereerd. Dit blijkt ondermeer uit het feit dat veel fabrikanten druk bezig zijn geweest om het ding te verbeteren en allerlei modificaties hebben toegepast om het acceptabel te maken voor de consument. Maar juist die consument en met name in amerika is er nog niet van onder de indruk. Daarom komt b.v. Honda met de Jazz op de markt met een CVT die met behulp van electronica in zeven standen is te schakelen! Dit om de bestuurder een schakel gevoel te geven. Dit doet echter afbreuk aan het optimaal gebruik en is minder zuinig in gebruik.Over de extra kosten van de electronica en het onderhoud hiervan zullen we dan maar niet te spreken. Ford heeft zelfs het CVT project voorlopig op een laag pitje gezet. Vervolgens komt Antonov op de proppen met een AAD die de moeite waard is om te bekijken. En het in zich heeft om wel een grote concurent voor de CVT te gaan vormen. Het is dan ook geen wonder dat de CVT bouwers hier niet blij mee zijn en zich er laatdunkend over uitlaten. Zelf ben ik echter optimistisch als ik kijk naar de patenten van nieuwe versnellingsbakken met antonov technologie die o.m. door Honda de laatse tijd worden geregistreerd. Het is logisch dat als je als laatste op de markt komt, je met iets heel goeds moet komen om al die investeringen die door fabrikanten reeds zijn gedaan in CVT en andere technologie af te schrijven. Het blijft echter zo dat met name de kosten van de AAD door niemand wordt geevenaard en dat de nieuwste AAD's gewoon goed functioneren. gr.ad
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,67  -9,40  -1,06%  18:05
 Germany40^ 17.786,50 -1,33%
 BEL 20 3.796,92 -1,47%
 Europe50^ 4.926,60 -1,16%
 US30^ 37.894,72 +0,52%
 Nasd100^ 17.754,29 +0,34%
 US500^ 5.063,74 +0,06%
 Japan225^ 38.488,62 -0,54%
 Gold spot 2.396,26 +0,55%
 EUR/USD 1,0625 -0,01%
 WTI 84,93 -0,15%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Avantium +5,13%
FASTNED +2,27%
Air France-KLM +2,00%
DSM FIRMENICH AG +1,84%
CM.COM +1,69%

Dalers

ArcelorMittal -6,90%
Aperam -6,68%
JUST EAT TAKE... -4,85%
SBM Offshore -4,17%
RANDSTAD NV -3,69%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront