TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom breidt komend jaar fors uit

86 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
de koe
4

TOPMAN GODDIJN WIL GROTERE PORTIE AZIË
door THEO BESTEMAN
AMSTERDAM – TomTom breidt komend jaar fors uit, van zo’n 3500 naar 4000 werknemers. Het voert de ontwikkeling van navigatiediensten voor automobilisten en overheid op. In groeiregio’s schroeft het zijn marktaandeel op. „We moeten onze leidende positie snel uitbouwen”, zegt topman Harold Goddijn in een interview. Hij kijkt vooral naar Azië. „Nederland moet accepteren dat het economisch zwaartepunt daar komt te liggen. Strategisch zijn wij er niet op voorbereid.”

,,Nog maar 600”, grapt Goddijn. Met vulpen beschrijft hij de stapel kerstkaarten in zijn glazen Amsterdamse kantoor. „Deze ruimte”, blikt hij rond op de werkvloer, „wordt echt te klein.”

TomTom expandeert en verwacht veel van economieën in Oost-Europa en nog meer van India, China en Brazilië.

,,In India komen er zo’n 150 man bij om onze positie te versterken.” De navigatiebouwer kan in die markt zijn bedrijfsmodel voor Europa en de VS goeddeels overzetten, met zijn kaarten voor losse navigatiekastjes, mobieltjes, en ingebouwd in auto’s. In China, zegt grootaandeelhouder Goddijn, is de bescherming van zijn software echter ’moeilijk’. „Maar we moéten in China zitten”, zegt hij gedreven. „Het land heeft de grootste autogroei, zo’n 25% van alle auto’s is minder dan één jaar oud. In Europa is dat 8%.”

TomTom nut zijn immense routesoftware uit. Het heeft jarenlang rijgedrag van automobilisten digitaal opgeslagen. Vooral in de zakelijke automarkt, dienstverlening en met verkoop van licenties van zijn software, zegt TomTom daardoor stevig te kunnen groeien. Zijn bedrijf oriënteert zich op betaaldiensten, bijvoorbeeld om direct vanuit de auto parkeerruimte te reserveren.

TomTom ’experimenteert’ met betaalde, aanvullende internetverwijzingen naar bedrijven, zoals nu al met hotels direct op de autonavigatie. Dat mag niet doorschieten, zegt hij. „Mailen terwijl je rijdt, past niet. En we gaan automobilisten ook niet via McDonald’s naar kantoor leiden.”

Na jaren van kritiek over het gebrek aan resultaat, zien zakenbanken weer kansen. UBS verwacht tot 25% stijging van het aandeel. Ook ING en Barclays zetten TomTom veel hoger, vanwege de potentie van nieuwe inbouwcontracten met autobedrijven. Waar het aandeel nu rond € 7,70 cirkelt, noemden zij afgelopen dagen € 9,25 tot € 10 haalbaar. TomTom is overnamekandidaat, concluderen analisten van Theodoor Gilissen, die het aandeel op € 10 zetten.

Ondanks de groei hekelt de markt de aankoop met forse leningen van digitale kaartenmaker Tele Atlas. Veel analisten zien verkoop naderen, maar Goddijn negeert dat geluid. ,,Tele Atlas is de kérn van ons bezit. Rond die kaart hebben we onze producten georganiseerd met verkeersinformatie. Tele Atlas past ook in onze strategie om minder afhankelijk te worden van pnd’s (routekastjes, red.) en uit te breiden naar de auto-industrie.”

Flitsers

TomTom verwacht daarom komende tijd meer afspraken met autoproducenten te maken, zoals die met Mazda en Renault, om navigatie al in de fabriek in te bouwen. Inmiddels loopt 40% van alle Renaults met dashboardroutewijzer van de band. Gemiddeld is dat 18% van alle auto’s. „Daar zit dus groei”, zegt Goddijn.

Hij mikt ook op meer omzet door internet, auto en telefoon verder op elkaar af te stemmen. „Dan kun je producten en diensten gaan uitwisselen.” Nieuwe inkomsten ziet Goddijn in verkoop van diensten, vooral aan de overheid. Over een aantal jaren kunnen verkeersborden langs de weg grotendeels verdwijnen, filosofeert hij. Als alle auto’s verbonden worden met gps, zijn actuele tips van Rijkswaterstaat over de lokale snelheid, regenbuien en wegwerk of flitsers op hun dashboard de volgende stap.

„Waarschuwingen op borden boven de weg en actueel adviessnelheid kun je direct in je auto laten binnenkomen. Andersom zien wij zo waar files ontstaan. Dat is bruikbare informatie voor overheden. Ik vind het geen overdreven gedachte om elke auto in Nederland met navigatie uit te gaan rusten – heus niet alleen met TomToms.”

Rijkswaterstaat en TNO kijken mee. Goddijn: „Denk aan wat je bespaart: minder files, afname van CO2-uitstoot, je rijdt veiliger. Nederland kan hierin voortrekker zijn.”

[verwijderd]
0
quote:

GeduldGeduld schreef op 24 december 2010 07:18:

Mooi artikel de koe
recent?
heb je de link
Koop een telegraaf zou ik zeggen..
Staat er vandaag in..
[verwijderd]
0
Vandaag weer 6 % er bij ? Zou mooi zijn.

Overigens : Een erg fijn bericht, want WANNEER ga je uitbreiden als bedrijf? Niet als je een slechte cashflow, slechte cijfers of slechte vooruitzichten hebt. Nee, uitbreiden doe je als alles goed draait, en je je eigenlijk een beetje verveeld. Dan ga je op zoek naar nieuwe kansen!
la rinconada
0
'TomTom breidt uit in 2011'NEW YORK (AFN) - TomTom breidt komend jaar fors uit, van zo'n 3500 naar 4000 werknemers. Het voert de ontwikkeling van navigatiediensten voor automobilisten en overheden op, evenals het marktaandeel in groeiregio's. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag, op basis van een interview met topman Harold Goddijn.

"We moeten onze leidende positie snel uitbouwen", aldus Goddijn. Hij kijkt daarbij vooral naar Azië. TomTom expandeert en verwacht veel van economieën in Oost-Europa, maar nog meer van India, China en Brazilië.

In China is bescherming van de software van TomTom volgens de bestuursvoorzitter "moeilijk, maar we moeten in China zitten."

Bron: ANP
Publicatiedatum: 24 dec 2010 07:35:26
Copyright (c) 2010 - Algemeen Nederlands Persbureau ANP

[verwijderd]
0
Ja, je zult eens een wezenlijke bijdrage leveren aan dit forum......

quote:

twister schreef:

[...]

Koop een telegraaf zou ik zeggen..
Staat er vandaag in..
[verwijderd]
0
quote:

Rally 2010-2011 schreef op 24 december 2010 08:28:

Ja, je zult eens een weenlijke bijdrage leveren aan dit forum......

[...]
Hij vraagt toch om een link/recent
Nou die geef ik toch wat is daar nou verkeerd aan?
Staat in de telegaaf van vandaag dus zo recent.
[verwijderd]
0
Voor hen, die niet beter weten "Mon Dieu, ayez pitié de mon âme et de ce pauvre peuple" maar ook "zalig zijn de onwetenden".
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX]: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
jessebrown
0
De vraag blijft ,was die koersval van gisteren er ook geweest als dit bericht gisteren geplaatst zou zijn,of was het bij insiders wel bekend,om juist even angst aanjagen om die stukken flink lager in te kopen?
[verwijderd]
0
peter1960
0
Personeel bestand groeit met 15% dat doe je niet als je geen werk heeft voor die mensen.Je zou zeggen dat er orders , contracten , met autofabrikanten aan zit te komen.
[verwijderd]
0
quote:

Startor schreef op 24 december 2010 08:48:

Het zal me een worst wezen ;) Ik heb gisteren mooi laag kunnen kopen....
Diegenen die gisteren in paniek hebben verkocht hebben nu zeker spijt

Tizo
0
quote:

JanK1 schreef:

[...]

Diegenen die gisteren in paniek hebben verkocht hebben nu zeker spijt

TT wordt de parel van 2011!!

[verwijderd]
0
Guuruu 23 dec 2010 om 20:42 0 Lid sinds: 08 nov 2010
Laatste bezoek: 24 dec 2010 Aantal posts:
66 Aanbevelingen:
Ontvangen: 2
Gegeven: 0 Ik heb vandaag BinckBank verkocht en ben bij 7.39 ingestapt!!
Op het moment dat er omzet wordt gegenereerd uit al die auto deals dan zal de koers enorm stijgen!!! Dit niveau is een schijntje om in te stappen. Dat sell advies verbaast me niks: analisten zijn altijd heel erg verdeeld over TT! Op een forum een maand terug heb ik een post gezien dat we voor het einde van het jaar boven 8 euro staan!!
NOG een week de tijd dus om boven 8 euro te sluiten!!
[verwijderd]
0
IK ga nu weer een op 7.60 instappen. Had gistern veel meer willen inkopen, maar had geen geld beschikbaar!

Volgend jaar gaat TT weer richting de 15EURO! Deze stand is een schijntje om in te stappen!!!
[verwijderd]
0
Valt deze info aan de telegraaf niet onder het hoofdstuk "koersgevoelige informatie"?
En als ....dan had hiervan toch een bredere info het land mogen worden ingestuurd middels een persbericht?
Desalniettemin een positief signaal.
86 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 13:47
Koers 5,840
Verschil -0,140 (-2,34%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 278.858
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront