Spyker N.V. « Terug naar discussie overzicht

Zo zit de structuur van Swedish Automobile NV in elkaar

22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
AX lover
2
Het viel me de laatste tijd op dat vrij veel beleggers/gelukszoekers hier op het forum eigenlijk geen flauw benul hebben van "hoe" Swedish Automobile NV eigenlijk "in elkaar" zit. De structuur van het concern is volledig onbekend bij deze personen. De naamsverandering van Spyker Automobile NV naar Swedish Automobile NV heeft daar zeker niet aan bijgedragen.

Daarom zal ik een poging wagen om de boel wat te verduidelijken. Het bijgaande plaatje zal ik even van boven naar beneden doorlopen.

De eigenaren/aandeelhouders van Swedish Automobile NV
De percentages die genoemd worden in dit schema stammen van 31 december 2010 en zijn dus niet meer helemaal up to date. Op dit moment zit het (ongeveer) zo:
- Victor Muller: 20,4%
- Mubadala Development Company: 10,7%
- Trenton International Ltd: 6,5%
- Gemini Investments Fund Limited: 5,7%
- Dorwing Solution Limited (Brendan O'Toole): 3,9%

En een aantal mensen op het forum natuurlijk ;)

Wat bezit Swedish Automobile NV?
SWAN (kort door de bocht) eigenaar van de volgende bedrijven:
- Spyker Automobielen (het sportauto merk Spyker)
- Swedish Automobile Holding I Sarl (geen idee wat dit is, iig gevestigd in Luxemburg)
- SAAB Great Britain Ltd (importeur + grote dealer in Engeland)
- SAAB Automobile AB (voor 99,999484% eigendom van SWAN, rest is van GM)

Opvallend hierbij zijn 2 zaken:
- SWAN is niet voor 100% eigenaar van "Saab". GM bezit nog 0,000516% van SAAB Automobile AB en moet $326 miljoen + veel rente betalen om dat af te kopen. Dit is ook de reden waarom GM nog steeds betrokken blijft bij "belangrijke" Saab beslissingen
- SWAN is direct eigenaar van de Britse Saab importeur en de grootste Saab dealer van het Verenigd Koninkrijk (City Saab). Deze tak van SWAN (boekwaarde: 22 miljoen euro) is in onderpand gegeven aan Pang Da.

Uit welke onderdelen bestaat Saab?
Zoals in het schema te zien is vallen er onder Saab Automobile AB een heleboel dochterbedrijven. Wat stelt dit allemaal voor? En wat gebeurd er bij een faillissement?

Er zijn 4 dochterondernemingen die relatief belangrijk zijn. Dat zijn namelijk:
Saab Automobile Powertrain AB
Deze taak van Saab houdt zich bezig met R&D en onder andere het doorontwikkelen van de motoren. Saab heeft geen "eigen" motoren, maar past de motoren die ze inkopen bij GM wel aan.

Saab Automobile Tools AB
Deze dochter is eigenaar van de lopende banden en andere belangrijke "tools" die Saab bezit. Als Saab Automobile AB failliet gaat dan wordt de Zweedse overheid eigenaar van dit bedrijf.

Saab Automobile Parts AB
Dit bedrijf verkoopt reserveonderdelen voor Saabs wereldwijd en is ook verantwoordelijk voor de distributie en verkoop van Opel onderdelen in Scandinavië en Azië. Dit bedrijf maakte 28 miljoen euro winst in de eerste 6 maanden van 2011. Mocht Saab Automobile AB failliet gaan dan wordt de Zweedse overheid eigenaar van dit bedrijf.

Saab Automobile Property AB
Op dit moment is Saab Automobile AB nog maar voor 49,9% eigenaar van dit bedrijf. Dit bedrijf bezit al het vastgoed waar Saab Automobile AB gebruik van maakt (grond & gebouwen). Als Saab Automobile AB failliet gaat dan gaat de rest van dit bedrijf naar investeringsmaatschappij Hemfosa.

De overige dochterondernemingen van Saab Automobile AB zijn eigenlijk niet bijster interessant. Dit zijn namelijk vooral lokale importeurs in de verschillende markten waar Saab actief is.

PS En nog even een leganda mbt de gebruikte kleurtjes:
* Rode cirkel: Voor dit bedrijfsonderdeel is reorganisatie aangevraagd
* Paarse rechthoek: Als Saab Autombile AB omvalt is Hemfosa eigenaar van dit onderdeel
* Gele rechthoek: Als Saab Automobile AB omvalt is de Zweedse overheid eigenaar van deze onderdelen
* Blauwe rechthoek: Als Saab Automobile AB omvalt is Pang Da eigenaar van deze onderdelen
Bijlage:
AX lover
0
En de meest recente update mbt de structuur van Saab Automobile AB kan je vinden als bijlage van deze 2e post. Er zijn het afgelopen jaar namelijk een aantal veranderingen geweest zoals. Zoals bijvoorbeeld:
- Gedeeltelijke verkoop van Saab Automobile Property AB
- Joint venture met AAM International: e-AAM Driveline Systems AB
- Voorgestelde joint venture met Youngman: Goldcup 6747 AB

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
Bijlage:
[verwijderd]
0
Als ik het zo lees mochten ze(saab) failliet gaan houden we gewoon spijker weer over en zijn we terug bij jan 2010 alleen heet het swedisch automobile
AX lover
0
quote:

Rensp schreef op 10 september 2011 17:33:

Als ik het zo lees mochten ze(saab) failliet gaan houden we gewoon spijker weer over en zijn we terug bij jan 2010 alleen heet het swedisch automobile
Yep, dat zal inderdaad het meest waarschijnlijke scenario zijn, maar daarbij moet je nog wel het volgende in je achterhoofd houden:

- Swedish Automobile heeft (veel) geld moeten lenen om Saab te kunnen kopen.
- Spyker Automobielen maakt nog steeds fors verlies
- Waarde van Spyker is (volgens SWAN) 32 miljoen euro, maar dat lijkt mij rijkelijk veel
- Schulden van SWAN zijn zo'n 80-100 miljoen euro

Je zou kunnen stellen dat SWAN voornamelijk een "lege" huls is met een aantal zéér verlieslijdende dochters en daarnaast zit SWAN zelf ook nog eens tot zijn nek in de schulden.
AX lover
0
*kick*

Gezien alle recente verhalen mbt het direct verkopen van Saab aan de Chinezen leek het mij wel aardig om dit draadje weer even 'actief' te maken.

Lees aub even goed door hoe de huidige structuur van Swedish Automobile in elkaar zit. Op die manier kan je (hopelijk) wat beter begrijpen hoe de vork in de steel zit.
surveyor
0
ch@rter
0
deze in google vertaald :http://www.saabsunited.com/2011/10/breaking-news-the-bid-from-the-chinese-200-million-sek.html
VolvoR
0
AX lover
0
Begrijpen jullie nou eindelijk waarom de Chinezen alleen Saab willen kopen en niet SWAN?

En hopelijk begrijpen jullie nu ook waarom Muller niet wil dat de Chinezen alleen Saab kopen.

Muller is al zijn geld kwijt als de Chinezen puur en alleen Saab kopen.
[verwijderd]
0
@Axlover, goed overzicht, thnx!!

Heb je ook inzicht in de verpandingen van de verschillende entiteiten, is voor de eigendomsverhoudingen en eventuele sell off bij faillissement ook van belang. Zoals zo vaak, pas als je het hele verhaal kent... Maar ook hier, di is niet het hele verhaal, nogmaals wat zijn de verpandingen, off balance garanties, stemrechtverhouding-aandeelhoudersverhouding, belangen van leveranciers in dochters, eigenaar van de voorraden, etc..

Weet ook niet of ze in Zweden, net zoals in NL een zogenaamde uitkoop en uittreedregeling hebben bij een aandelenkapitaal van >95%. Indien dit zo is kan worden afgedwongen dat de resterende aandelen tegen een marktconforme prijs worden verkocht aan de rest. Dit zou kunnen gelden voor de GM aandelen om de yanks er uit te krijgen.

In ieder geval bedankt voor het duidelijk zeer nuttige overzicht. Het geeft mij alleen maar steun om SWAN niet te kopen vanwege, in geval van paniek, vrijval van de kroonjuwelen naar andere partijen.

VM moet zo snel mogelijk stoppen.
AX lover
0
*kick*

Kunnen alle dombo's die niks begrijpen van de overname aub dit draadje even doorspitten?

Hopelijk begrijpen ze alles dan iets beter...
AX lover
0
Geen dank.

PS Dit is dus allemaal al op 10 september geschreven! Jullie kunnen dus niet zeggen dat jullie niet gewaarschuwd waren ;)
AX lover
0
Ik zal dit draadje nog maar eens een *schop* geven.
Vanaf vandaag is de dochteronderneming Saab Automobile AB inclusief haar 2 belangrijkste dochterondernemingen failliet.

Stel dat er een doorstart komt voor dat bedrijf ("Saab") dan zal dat geen effect hebben op Swedish Automobile (het bedrijf waar je aandeelhouder in bent).

Alles wat er nu nog met Saab gaat gebeuren heeft geen effect meer op het aandeel SWAN.

Swedish Automobile NV (het bedrijf waar jij aandelen in hebt) bestaat nu nog uit het volgende:

- Spyker Automobielen
- Saab GB (heeft ook uitstel van betaling aangevraagd)

Swedish Automobile NV heeft een schuld van 136,5 miljoen euro en daar staat een waarde van bezittingen tegenover van 32 miljoen euro.

De holding is dus ook failliet. En het zou mij niks verbazen als dit fonds nog voor het einde van de week failliet is.
N€O
0
Posting van Ax van 19-12-11 is nu nog steeds actueel. Let hierop en doe er je voordeel mee !
22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
870,27  -3,75  -0,43%  18:05
 Germany40^ 17.944,00 -0,80%
 BEL 20 3.857,94 -0,67%
 Europe50^ 4.952,30 -0,75%
 US30^ 37.930,24 -1,10%
 Nasd100^ 17.424,80 -0,57%
 US500^ 5.045,44 -0,53%
 Japan225^ 37.475,14 -1,38%
 Gold spot 2.332,85 +0,72%
 EUR/USD 1,0726 +0,27%
 WTI 83,04 +0,17%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +5,85%
RENEWI +4,68%
B&S Group SA +2,85%
Flow Traders +2,26%
Fugro +2,09%

Dalers

ADYEN NV -18,43%
VIVORYON THER... -8,38%
WDP -4,93%
Alfen N.V. -4,39%
CM.COM -3,66%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront