TomTom « Terug naar discussie overzicht

Vrijdag 3-2-2012

16 Posts
de koe
0


The Online Map Wars
www.technologyreview.com/business/394...

Tele Atlas, for example, uses vans bristling with cameras. It's this final step that allows companies to validate their data in ways that customers like regional transportation departments and automakers require.
[verwijderd]
0
TomTom wordt dienstverlener
www.linkmagazine.nl/content/view/2852/

TomTom heeft in december een stevige saneringsronde afgerond. Die was nodig omdat het snel gegroeide bedrijf zich moet kunnen aanpassen aan de snel veranderende markt van navigatie, verklaart Carlo van de Weijer, vp business development traffic solutions.

Kenmerkend voor de reorganisatie is dat er van maar weinig ontwikkelaars afscheid is genomen en dat deze groep in de nieuwe organisatie ‘zo dicht mogelijk op het product zit’, aldus ceo en oprichter Harold Goddijn in het FD.

Om zo sneller tot marktrijpe innovaties te komen. Dit geldt bij uitstek voor de innovaties in dienstverlening.

Tot nu is vooral geld verdiend met eigen navigatiekastjes en – steeds meer – levering van inbouwsystemen aan autofabrikanten; apparatuur die TomTom overigens vooral ontwikkelt, de productie ervan laat het in de regel over aan electronic manufacturing services providers.

‘In de dienstverlening, aan onze eigen gebruikers én aan gebruikers van andere systemen en bijvoorbeeld overheden, zit heel veel toekomst’, stelt Van de Weijer. ‘

Zo hebben we onlangs een licentie aan Samsung verkocht voor het leveren van de kaarten en navigatiesoftware. En met hun behoefte aan congestie-informatie worden ook overheden steeds vaker onze klanten. Wij weten immers als geen ander hoe het verkeer op de weg beweegt.’
Patience
3
Geduld is een schone…
Stel dat het bedrijf de komende jaren 0% meer winst behaalt, dan is er eind 2012 elk jaar ongeveer 200 miljoen euro aan vrije kasstroom beschikbaar. Stel dat Tomtom deze kasstroom gelijk aan de belegger overmaakt in de vorm van een dividend. Dan kijk je bij de huidige koers aan tegen een dividendrendement van 16,2%.

Waarschijnlijk zal Tomtom dit geld niet direct naar de belegger overmaken, maar in expansie naar andere landen steken. Hierdoor zal de omzet en winst van het bedrijf toenemen waardoor de P/E-analisten hun koersdoelen omhoog moeten bijstellen. Naar verwachting richting de 12 euro.

Indien Tomtom daarnaast een dividendrendement van 3 tot 5% instelt zullen ook grote institutionele beleggers instappen. Dit gebeurt naar verwachting pas ergens in 2013. In de tussentijd zullen analisten zich blindstaren op het feit dat de winst van het bedrijf nagenoeg niet toeneemt. Ik verwacht dan ook dat de koers van het aandeel pas na 2012 sterk zal toenemen.

De meeste particuliere beleggers hebben echter niet tot die tijd en hopen dat het aandeel zo snel mogelijk aan de hoogste bieder wordt verkocht. Jammer, geduld is namelijk vaak een schone zak met geld

Patience
0
Het is misschien wel vaker gezegd maar de perspectieven op het gebied van inbouwnavigatie zijn rooskleurig. Hield Tomtom voor nog geen 1,5 jaar geleden rekening met een omzet uit inbouwnavigatie van de 110 en 120 miljoen euro voor het jaar 2011. De huidige omzet bedraagt al meer dan het dubbele: Ruim boven de 200 miljoen euro.

Daarbij is er te weinig aandacht voor de bijzondere vooruitzichten in het inbouwsegment. Uit een rapport van het IMS dat op werd gepubliceerd blijkt dat de markt voor ’connected cars’ de komende jaren (tot 2017) met 650% zal toenemen.

Rekeninghoudend met een omzet van 200 miljoen in 2011 betekend dit dat de omzet uit inbouwapparatuur voor Tomtom mogelijkerwijs kan toenemen naar 1.200 miljoen euro per jaar in 2017. Dat is nagenoeg de huidige omzet van het hele bedrijf anno 2011.

Patience
0
Pffffffff. DAX 1.40% AEX 0.23% er komt zeker een inhaal race had alang moeten komen dit kan echt niet lang duren. Dit had zeker een paar weken eerder moeten gebeuren, we zullen het zien ik heb alle geduld.
Patience
0
Google en Nokia toen zij gratis navigatiesoftware lanceerden op smartphones.

Dit hierboven is onzin en veel mensen geloven dat en krijgen weinig vertrouwen in TOMTOM. Een commercieel bedrijf heeft altijd een winstoogmerk. Gratis is dus niet gratis. Gratis navigatie is net zo gratis al een gratis mobiele telefoon bij een telefoonabonnement. Of een gratis krant op het station.

Jij betaald er als consument niet direct iets voor, maar wel indirect. Bij een gratis mobiele telefoon worden de kosten van de gratis telefoon gewoon met het abonnement verrekend. Zo ook bij een gratis kant. Jij financieert die krant zelf door producten te kopen waar in die krant veelvuldig voor wordt geadverteerd.

Bij gratis navigatie is het niet anders. Je betaald niet direct voor die navigatie maar wel indirect. De kosten voor gratis navigatie worden gewoon in de prijs van je telefoon, in de kwaliteit van de service of in je telefoonabonnement doorgerekend. Als consument betaal je dan in directe vorm niks, maar lopen de kosten in indirecte vorm misschien wel op tot gemiddeld 5 euro per maand.

hvasd2
0
quote:

Patience schreef op 3 februari 2012 14:55:

Pffffffff. DAX 1.40% AEX 0.23% er komt zeker een inhaal race had alang moeten komen dit kan echt niet lang duren. Dit had zeker een paar weken eerder moeten gebeuren, we zullen het zien ik heb alle geduld.
Heeft, denk ik, met de weerstand AEX 325/326 te maken...........
hvasd2
0
quote:

Patience schreef op 3 februari 2012 15:24:

Google en Nokia toen zij gratis navigatiesoftware lanceerden op smartphones.

Dit hierboven is onzin en veel mensen geloven dat en krijgen weinig vertrouwen in TOMTOM. Een commercieel bedrijf heeft altijd een winstoogmerk. Gratis is dus niet gratis. Gratis navigatie is net zo gratis al een gratis mobiele telefoon bij een telefoonabonnement. Of een gratis krant op het station.

Jij betaald er als consument niet direct iets voor, maar wel indirect. Bij een gratis mobiele telefoon worden de kosten van de gratis telefoon gewoon met het abonnement verrekend. Zo ook bij een gratis kant. Jij financieert die krant zelf door producten te kopen waar in die krant veelvuldig voor wordt geadverteerd.

Bij gratis navigatie is het niet anders. Je betaald niet direct voor die navigatie maar wel indirect. De kosten voor gratis navigatie worden gewoon in de prijs van je telefoon, in de kwaliteit van de service of in je telefoonabonnement doorgerekend. Als consument betaal je dan in directe vorm niks, maar lopen de kosten in indirecte vorm misschien wel op tot gemiddeld 5 euro per maand.

Door schade en schande wordt men wijzer...........
chris123
0
Weet iemand wat het nut is van elke minuut 24 aandelen bestens te kopen? Je ziet dit regelmatig bij TomTom. Ik snap dat het automatische handel is maar waarom 24 elke minuut is mij een raadsel.
hvasd2
0
quote:

chris123 schreef op 3 februari 2012 15:57:

Weet iemand wat het nut is van elke minuut 24 aandelen bestens te kopen? Je ziet dit regelmatig bij TomTom. Ik snap dat het automatische handel is maar waarom 24 elke minuut is mij een raadsel.
Zou bij Binck per keer 10 euro provisie kosten ;-)

Vaak betekent dit kooppatroon een stijging en vandaag klopt dat weer...
Marktman
0
[verwijderd]
0
quote:

Rooney1 schreef op 3 februari 2012 20:30:

Zit hier TT inbouwnavigatie met HD traffic in? Het lijkt er wel op.
Op corsa connected edition.

www.autoweek.nl/autotest/2457/opel-co...
Nee dat lijkt er totaal niet op. Wel eens een TomTom gezien??

Opel heeft volgens mij ook met garmin een inbouw deal.
In iedergeval een andere leverancier dan tomtom.
hvasd2
0

Wat je wel steeds meer ziet is de vermelding van zowieso een navigatie systeem in een auto. Terwijl het ouderwets gezien slechts een klein onderdeel is van de auto...............
16 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront