PostNL « Terug naar discussie overzicht

Weekdraadje 15 okt t/m 21 okt

152 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
MrMarshall
0
Als aftrap voor deze week, met dank aan Laurenzo op het Post Bubbles draadje. Allen een goede week gewenst.

Vereniging van Effectenbezitters

POSTNL HEEFT GOEDKEURING EUROPESE COMMISSIE HARDER NODIG DAN TNT EXPRESS

Brusselse bezwaren maken TNT Express minder aantrekkelijke prooi

10-10-12

Volgens zakenkrant Financial Times eist Brussel dat UPS direct na de overname van TNT Express activiteiten verkoopt omdat het anders een te grote speler wordt. Het maakt de deal voor de Amerikanen een stuk minder aantrekkelijk.
Het bod van UPS op TNT Express in februari kende twee winnaars. De murw geslagen koersen van TNT Express en PostNL veerden in een dag met respectievelijk 60 en 50 procent op.

PostNL heeft een belang van een kleine 30 procent in de pakketjesbezorger.

Ruim een half jaar later is er weinig van deze winst over. Vandaag meldt de doorgaans goed ingevoerde krant Financial Times dat de Europese Commissie (EC) volgens anonieme bronnen de overname zal blokkeren.

De Amerikanen moeten concessies doen wil Brussel de overname goedkeuren.

Volgens de krant zal de EC de kritiek volgende week in een zogenaamde ´verklaring van bezwaren´ presenteren.
Kernkritiekpunt is dat UPS na de overname een te grote speler zal worden in de al zeer geconcentreerde wereld van pakketjesbezorging in Europa.

De EC is vooral bang voor concurrentieproblemen in de Zuid-Europese landen. Consequentie is dat dat UPS onderdelen van TNT Express zal moeten afstoten.

Toen Brussel in juli het onderzoek startte zagen TNT Express en UPS goedkeuring als een formaliteit. Beleggers in TNT Express en PostNL hadden toch bedenkingen en gooiden, onder meer nadat Brussel herhaaldelijk om uitstel vroeg om de deal te beoordelen, hun aandelen in de verkoop.

Dat al geanticipeerd werd op slecht nieuws uit Brussel, blijkt ook wel uit de koersreactie op het bericht van de zakenkrant. TNT Express staat rond het middag uur met 0,36 procent fractioneel lager. PostNL stijgt zelfs iets.

De Financial Times laat optekenen dat UPS en TNT Express “in dialoog blijven met de Commissie” en er “vertrouwen in hebben goedkeuring te krijgen”.

Dealbreaker of niet

Hamvraag voor beleggers is in hoeverre UPS rekening heeft gehouden met door Brussel opgelegde verkopen. De Amerikanen konden het bod van 5,2 miljard euro verantwoorden omdat zij bij de samenvoeging van activiteiten diep in de kosten konden snijden. Onder de vleugels van UPS zou TNT Express een stuk winstgevender worden.

Maar nu UPS gedwongen activiteiten moet verkopen zullen deze zogenaamde synergiën een stuk magerder zijn. Daar komt bij dat de markt in Zuid-Europa verre van ideaal is om vette verkoopopbrengsten te realiseren.

Mochten de offers voor UPS groot zijn, lijkt het niet ondenkbaar dat de Amerikanen een ingang zullen proberen te vinden om een korting op de laatste biedprijs van 9,50 euro te bedingen.

Hoewel dit hoogst zelden voorkomt, zou de markt dit niet verrassen: het aandeel TNT Express schommelt momenteel op ruim 15 procent onder het bod van 9,5 euro per aandeel.

PostNL harder geraakt

Opvallend is dat onzekerheden rond de overname van TNT Express PostNL harder raken dan de overnameprooi zelf. Inmiddels ligt de koers van PostNL met ongeveer 2,75 ruim onder de koers een dag voor het bod van TNT Express (2,90 euro) in februari dit jaar.

Met reorganisatieproblemen, nauwelijks buffers en een gapend gat in het pensioenfonds lijkt PostNL de Amerikaanse cheque van UPS harder nodig te hebben dan TNT Express.
[verwijderd]
0
Mooi begin deze week... de steun lijkt te gaan houden - ofschoon de AEX inmiddels al wel een paar weken richtloos voortbeweegt.

Ben benieuwd naar de update van het pensioenfonds + de lijst van bezwaren namens de EC (beide zouden later deze week moeten volgen).
pardon
0
Overname TNT door UPS aan Brussels zijden draadje
Yteke de Jong
donderdag 11 oktober 2012, 04:33
update: donderdag 11 oktober 2012, 07:46

inShare

Reuters
Alle seinen zijn op rood gesprongen voor de overname van pakketbezorger TNT Express door het Amerikaanse UPS.

Bedrijfsinformatie
TNT Express
Koers: 8,11
Verschil: +0,02 +0,23%
Nieuws | Koers | Kerncijfers
Meer over dit onderwerp
Almunia hint op bezwaren TNT-UPS Onderzoek TNT en UPS gaat verder
Zag het bedrijf uit Hoofddorp twee weken geleden zijn bestuursvoorzitter vertrekken, nu vangt de bieder, UPS, bot in Brussel. Volgende week komt de Europese Commissie naar verwachting met een zogenoemde verklaring van bezwaren tegen de overname van ?€ 5,2 mrd. ‘Dat is de bel voor de laatste ronde’, zegt hoog leraar mededingingsrecht Jean Paul van Marissing. ‘De laatste fase vóór een verbod op de overname.’ Welke opties hebben TNT en UPS
Als UPS afziet van de overname
UPS kan afzien van de koop van TNT. ‘Dat is niet erg waarschijnlijk, omdat UPS hier al heel lang mee bezig is geweest’, zegt Leon Korsten, mededingings­advocaat bij DLA Piper. UPS zegt zelf in een reactie dat het alle vertrouwen heeft dat de deal rond zal komen.
In het geval dat UPS alsnog afziet van de koop, moeten de Amerikanen €?200 mln betalen aan TNT. Het gezichtsverlies is echter een groter probleem dan het betalen van een afkoopsom. UPS beschikt over een ruime kas van ongeveer €?5,7 mrd, waaruit de overname ook grotendeels betaald zal worden.
Vervolgens blijft TNT alleen achter, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Miskopen uit het verleden zijn inmiddels de deur uit gedaan en er worden zwarte cijfers geschreven. Over ruim twee weken komt TNT Express met de derdekwartaalcijfers, dus dan wordt ook duidelijk of TNT de opgaande lijn vast kan houden.
Bedrijfsonderdelen verkopen voor goedkeuring
Als eurocommissaris Joaquín Almunia met een zogenoemde verklaring van bezwaren komt, dan moet UPS een gedeelte van het netwerk van TNT Express opgeven om de goedkeuring van de overname te krijgen. De Europese Commissie kijkt daarbij naar één ding: zijn de grootste concurrenten straks, FedEx en DHL, in staat om goed tegenspel te bieden in de markt waar de combinatie van UPS en TNT dominant is. Dat dit specifieke overnameproces al maanden duurt, is vooral het gevolg van het politieke spel, dat UPS volgens mededingingsadvocaat Leon Korsten van DLA Piper hard speelt. ‘UPS zal alles op alles zetten om de hoofdprijs binnen te halen, en alles intact te houden.’ Daarbij is de top van de markt — snelle, internationale pakketbezorging — een probleem, want daar zijn FedEx en DHL inderdaad de enige tegenspelers. Het verklaart het moeizame proces, want de meeste mededingingszaken worden afgerond zonder een verklaring van bezwaren. UPS kan de komende tijd op twee manieren offers aan de Commissie brengen, door te desinvesteren of door een alternatieve ‘remedy’ aan te bieden. UPS en ook TNT kunnen bijvoorbeeld op voorhand onderdelen van het weg- of luchtnetwerk afstoten. Zo zou PostNL, dat 29,8% van de aandelen in TNT Express bezit, geïnteresseerd zijn in pakketactiviteiten van TNT in de Benelux. Verder heeft TNT al een andere troef in de verkoop: de luchtvrachttak TNT Airways, dat UPS volgens Europese regelgeving niet kan kopen. Verder is er volgens mededingingsadvocaat Korsten nog de variant dat een merk opgegeven kan worden in een aantal landen. ‘UPS kan er bijvoorbeeld voor kiezen het merk TNT te verkopen in een aantal landen. In dat geval blijft het netwerk intact, maar vallen de opbrengsten toe aan een andere partij. Maar dit vereist wel veel rekenwerk.’ Het zal sowieso lastig worden om onderdelen van de hand te doen, want veel branchegenoten beschikken zelf vaak al over dezelfde netwerken in Europa. Zij hebben een onderdeel van TNT of UPS niet nodig. Zolang UPS en TNT met hun afsplitsingsstrategie worstelen, staan zij stil, terwijl de concurrentie doorbeweegt. Zo kondigde rivaal FedEx eergisteren aan dat het fors gaat bezuinigen omdat de marktomstandigheden maar niet lijken te verbeteren door de haperende economie. De klant kiest vaker voor een goedkoper, trager transport dan voor een duurdere levering de volgende dag via het vliegtuig. Daardoor lijkt de tijd UPS en TNT in te halen.
Vechten bij Europees Hof
Mocht eurocommissaris Almunia uiteindelijk geen toestemming geven voor de overname, dan kan UPS nog één ding doen: de beslissing aanvechten bij het Gerecht van het Hof van Justitie van de EU in Luxemburg. Dat de Europese Commissie alle tijd lijkt te nemen voor het onderzoek, heeft ook met een mogelijke ­bezwaarprocedure te maken.
Volgens mededingings­advocaat Leon Korsten zal de Commissie in deze zaak ‘dubbel zorgvuldig’ handelen om te voorkomen dat de zaak voor de rechter belandt. ‘De Commissie heeft er geen belang bij gezichtsverlies te lijden bij de politiek aan beide zijden van de oceaan.’
De juridische weg vraagt bovendien geduld van UPS: de gemiddelde doorlooptijd van een zaak bij het Hof bedraagt ruim 4 jaar. Dit zal funest zijn voor met name TNT, dat sinds de komst van activistische aandeelhouders Jana en Aimco al een paar jaar in onzekerheid en onrust verkeert.
pardon
0
ook TNT kunnen bijvoorbeeld op voorhand onderdelen van het weg- of luchtnetwerk afstoten. Zo zou PostNL, dat 29,8% van de aandelen in TNT Express bezit, geïnteresseerd zijn in pakketactiviteiten van TNT
[verwijderd]
0
quote:

pardon schreef op 15 oktober 2012 18:19:

ook TNT kunnen bijvoorbeeld op voorhand onderdelen van het weg- of luchtnetwerk afstoten. Zo zou PostNL, dat 29,8% van de aandelen in TNT Express bezit, geïnteresseerd zijn in pakketactiviteiten van TNT
mogelijkheden zijn erg nog en ja het spel is zeker nog niet gespeeld!
[verwijderd]
0
quote:

pardon schreef op 15 oktober 2012 18:19:

ook TNT kunnen bijvoorbeeld op voorhand onderdelen van het weg- of luchtnetwerk afstoten. Zo zou PostNL, dat 29,8% van de aandelen in TNT Express bezit, geïnteresseerd zijn in pakketactiviteiten van TNT
Nou, het probleem lijkt zich vooral te richt op luchtpost activiteiten in de (zuidelijke) periferie van Europa... waar PostNL niet actief is (PostNL is daar enkel actief in Italié, maar dan vooral de briefpost - meen ik).

Kortom, het zou mij niet echt verbazen wanneer PostNL geen rol kan spelen bij het (noodzakelijk) afstoten van activiteiten die zijn gerelateerd aan de lucht-post.
la rinconada
0
quote:

Martijn van M schreef op 15 oktober 2012 22:39:

[...]

Nou, het probleem lijkt zich vooral te richt op luchtpost activiteiten in de (zuidelijke) periferie van Europa... waar PostNL niet actief is (PostNL is daar enkel actief in Italié, maar dan vooral de briefpost - meen ik).

Kortom, het zou mij niet echt verbazen wanneer PostNL geen rol kan spelen bij het (noodzakelijk) afstoten van activiteiten die zijn gerelateerd aan de lucht-post.
wat houd dat concreet in voor jou?
[verwijderd]
0
De concurrentie en prijsvorming op de Nederlandse postmarkt ontwikkelen zich zoals verwacht. Dat maakte analist Nigel van der Putten van ING op uit uitspraken van Sandd-topman Haico Meijerink, woensdag in het Financieele Dagblad (FD). Meijerink zegt dat het bedrijf dit jaar voor het eerst winst denkt te maken.
Volgens de topman bezorgt de concurrent van PostNL dit jaar 700 miljoen poststukken, een groei van 16 procent. Ook dat is in lijn met de verwachtingen, zegt van der Putten. De groei is grotendeels te danken aan de overname van SelectMail, dat eerst deel uitmaakte van Deutsche Post. Zonder die overname ligt de volumgroei volgens Van der Putten dichter bij de 6 procent.
Sandd stelt dat de prijzen normaliseren. Dat betekent volgens ING dat PostNL zijn bulktarieven voor grote zakelijke klanten kan verhogen. De bank heeft een koopadvies en een koersdoel van 4,22 euro, PostNL noteerde dinsdag om 9.44 uur 0,4 procent hoger op 2,83 euro, tegen een 0,6 procent hogere AEX.
la rinconada
0
zojuist een down fall naar 2,81? het bericht hierboven is juist postitef voor Post.NL

Dat betekent volgens ING dat PostNL zijn bulktarieven voor grote zakelijke klanten kan verhogen. De bank heeft een koopadvies en een koersdoel van 4,22 euro, PostNL noteerde dinsdag om 9.44 uur 0,4 procent hoger op 2,83 euro, tegen een 0,6 procent hogere AEX.
[verwijderd]
0
quote:

la rinconada schreef op 16 oktober 2012 10:06:

zojuist een down fall naar 2,81? het bericht hierboven is juist postitef voor Post.NL

Die mening heb ik ook.
[verwijderd]
0
De detailhandel in Nederland heeft in augustus bijna 1 procent meer omzet behaald in vergelijking tot dezelfde maand vorig jaar.

Ook postorderbedrijven en internetwinkels deden het relatief goed, met een omzetstijging van bijna 9 procent.

Dumpen die aandelen postnl; kan nooit wat zijn...
[verwijderd]
0
quote:

la rinconada schreef op 16 oktober 2012 10:36:

koers nu 2,79

Hoogspringers nemen ook altijd eerst was stappen terug
[verwijderd]
0
quote:

la rinconada schreef op 16 oktober 2012 08:41:

[...]

wat houd dat concreet in voor jou?
Simpel, dat PostNL waarschijnlijk niks gaat kopen wat met 'luchtpost' van doen heeft.
[verwijderd]
0
quote:

wtosell schreef op 16 oktober 2012 10:45:

De detailhandel in Nederland heeft in augustus bijna 1 procent meer omzet behaald in vergelijking tot dezelfde maand vorig jaar.

Ook postorderbedrijven en internetwinkels deden het relatief goed, met een omzetstijging van bijna 9 procent.

Dumpen die aandelen postnl; kan nooit wat zijn...
Je weet echt niet waar je het over hebt... de pakketjes divisie van PostNL laat dan ook ieder kwartaal een forse groei zien (op jaarbasis) die veel hoger is dan 1% (bij de Q2 cijfers was het geloof ik ongeveer 4% - uit mijn hoofd).

PS. Het betreft enkel de brief-post divisie die de krimp laat zien, en dat heeft natuurlijk helemaal niets van doen met de detailhandel.
la rinconada
0
quote:

Martijn van M schreef op 16 oktober 2012 11:14:

[...]

Simpel, dat PostNL waarschijnlijk niks gaat kopen wat met 'luchtpost' van doen heeft.
duidelijk dank je
la rinconada
0
quote:

Chess schreef op 16 oktober 2012 10:54:

[...]

Hoogspringers nemen ook altijd eerst was stappen terug
daar ga ik voor!
[verwijderd]
0
quote:

wtosell schreef op 16 oktober 2012 10:45:

De detailhandel in Nederland heeft in augustus bijna 1 procent meer omzet behaald in vergelijking tot dezelfde maand vorig jaar.

Ook postorderbedrijven en internetwinkels deden het relatief goed, met een omzetstijging van bijna 9 procent.

Dumpen die aandelen postnl; kan nooit wat zijn...
... Overigens, is die krimp niet de belangrijkste oorzaak voor de lage koers van PostNL: immers, die is vooral veroorzaakt door de pensioenproblematiek t.g.v. de extreem lage rente.

Alles wijst erop dat het een tijdelijk effect is (want het is nu al wel duidelijk dat de geldpersen aangaan in de Euro zone om de Euro te redden, wat zal leiden tot hoge inflatie + een hogere rente).

Maar het is helaas wel volledig onduidelijk of het een kwestie van maanden of jaren zal blijken te zijn.
[verwijderd]
0
UPS ‘Absolutely Committed’ to TNT Deal, Due to Meet With EU
By Aoife White - Oct 16, 2012 3:09 PM GMT+0200 .Facebook Share LinkedIn Google +1 0 Comments
Print QUEUEQ..United Parcel Service Inc. (UPS), the world’s biggest package-delivery company, is “absolutely committed” to its plan to take over TNT Express NV (TNTE) amid concerns from European Union antitrust regulators, said Dan Brutto, president of international operations.

UPS representatives will meet EU officials this week to discuss the transaction, Brutto said to reporters in Brussels today. It “would not be unexpected to receive a statement of objections soon,” UPS said in an e-mail response to questions from Bloomberg News.

UPS may be sent the document listing EU concerns over the deal as soon as this week, two people said on Oct. 10. Atlanta- based UPS is likely to wait until it receives the statement before offering concessions aimed at eliminating possible competition problems, the people said.

“UPS is absolutely committed to the transaction and the value it will bring to customers and the competitiveness of Europe,” Brutto said today. “Pricing is very competitive and consumers are very price sensitive,” he said in relation to competition concerns over the deal.

UPS agreed in March to buy TNT for 5.16 billion euros ($6.7 billion) or 9.5 euros a share in cash. The transaction will double its size in Europe and vault it to equal footing with Deutsche Post’s DHL, the market-share leader. The combination with money-losing TNT will immediately add to earnings on an adjusted basis once the deal is done, UPS said at the time.

Antoine Colombani, a spokesman for the European Commission, declined to comment on any meeting or on a statement of objections.

Synergies
UPS estimates its takeover of TNT would generate savings of between 400 million and 550 million euros annually over the next few years, Brutto said. Europe is “the right place to be” for the logistics company in the medium to long-term, he said.

EU Competition Commissioner Joaquin Almunia said on Oct. 2 that the UPS deal may cut to three the number of companies that control pan-European parcel-transport networks. Regulators would analyze whether the combined firm would be “challenged enough” by DHL and FedEx Corp. (FDX), he said.

“These companies offer a service that has a broad impact on our economy, especially for cross-border trade, so it is important that customers continue to have access to these services at competitive conditions,” Almunia said in the speech in Nicosia.

The EU in July cited potential competition concerns for small-parcel delivery services, in particular international express services, in several European countries where the companies would have very high combined market shares.

To contact the reporter on this story: Aoife White in Brussels at awhite62@bloomberg.net.

To contact the editor responsible for this story: Anthony Aarons at aaarons@bloomberg.net.

152 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:38
Koers 1,241
Verschil -0,077 (-5,84%)
Hoog 1,298
Laag 1,230
Volume 2.916.414
Volume gemiddeld 2.244.247
Volume gisteren 4.020.721

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront