Maikel1983 schreef op 4 november 2013 18:16:
Hoe nu verder in 2014 met TomTom??
Ik ben niet een persoon, die veel post maar lees wel alle posts met plezier waarvoor dank :).
Ik heb zelf relatief een grote positie in TomTom binnen mijn portefeuille. Aandelen/optie constructie.
2013, was het jaar van het herstel waarbij de omvorming van TomTom naar content provider zichtbaar is geworden de koers is ook significant opgelopen. Van ~3 naar bijna 6 euro. TomTom is schuldenvrij en heeft overnames gedaan MapIt en Coordina, er zit op dit moment veel goed nieuws in de koers. Waarbij herstel/groei stevig zijn ingeprijst.
In 2014, wordt ook een net cash positie van 100 miljoen, waarbij dividend weer op de agenda komt. Persoonlijk verwacht ik dit eigenlijk rond Q2 2014. Waneer je naar de cashflow statement kijkt is dit een realistisch scenario en voor eind 2013 is naar mijn inziens veelste optimistisch scenario. Rabo analist heeft dit op de juiste manier geconstateerd.
"Analist Hans Slob verwacht dat de vrije kasstroom in de toekomst structureel lager zal zijn aangezien er geen ruimte meer is voor verdere verbetering van het werkkapitaal".
Ook verwacht ik een verder consolidatie in fleetmaangement sector. Waarbij TomTom strategisch partnerships is aangegaan in Australië/VS. Dus verder consolidatie/focus in deze sector in Europa, waar TomTom een rol ingaat spelen. Het liefst had ik dan ook gezien dat TomTom een capital market days organiseerd, waarbij de lange termijn strategie van Business Solutions wordt uiteengezet.
Wat mij enigszins teleurgesteld heeft dat TomTom, de app TomTom taxi niet tot een succes heeft weten te maken. Dat roept bij mij vraagtekens op over de ontwikkeling omtrent TomTom places app?? En nieuwe applicaties, die TomTom ontwikkelt.
Ontwikkelingen op het gebied van het fitness segment, slechts een sportswatch had gehoopt op meer devices/ontwikkelingen - bijv. een golfapplicatie etc. Alhoewel de sportswatch volgens TomTom een groot succes is wordt er redelijk geheimzinnig overgedaan qua sales cijfers.
Automotive, is vooral een herstel verhaal. Ik lees hier dat de slechte cijfers in Q3 vooral was te danken aan het sluiten van fabrieken tijdens de zomer. Maar dit is een zeer zwak argument deze fabrieken waren in 2012 namelijk tijdens de zomer ook gesloten ;). Hier en daar lichtpuntjes qua aantrekkende groei qua autoverkopen in Europa. Positief is ondanks alle malaise weet TomTom relaties te verbeteren en meer producten te verkopen aan autoproducten.
Als ik mijn visie voor 2014 samenvat, verwacht ik wel een verdere stijging van de beurskoers. Echter niet in die mate zoals deze heeft plaatsgevonden in 2013 (+52% YTD), TomTom moet er hard aantrekken om verder waarde te creeren voor aandeelhouders. Ik zie een maximum upside naar 7-7,50 einde 2014.
2014
- dividend (aandeleninkoop is onzin!! En creert geen waarde toe voor Goddijn en overige groot aandeelhouders)
- verder consolidatie business solutions in Europa - focus op nieuwe landen waar TomTom nog niet actief is (Brazilië bijv.)
- nieuwe productinnovaties fitness-segment.
- misschien tovert Harold Goddijn een konijn uit de hoge hoed om voor kerst, nieuwe PND lijn in de VS te lanceren om zo het verloren marktaandeel in de VS terug te winnen zonder mee te doen aan hoge promotie/kortingsacties.