TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM OKTOBER 2015

3.218 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
dipity
1
De andere redenatie achter de prognose:
Q2 2014 = 31
Q3 2014 = 26
Q4 2014 = 23
Q1 2015 = 23
Q2 2015 = 26 (de trend is omgebogen)
Q3 2015 = 29 (inflow nieuwe contracten)

dipity
0
Plus: de stijging in autoverkopen over Q3 bij klanten van TomTom helpt natuurlijk prima mee.
Koos99
0
quote:

dipity schreef op 17 oktober 2015 16:59:

De andere redenatie achter de prognose:
Q2 2014 = 31
Q3 2014 = 26
Q4 2014 = 23
Q1 2015 = 23
Q2 2015 = 26 (de trend is omgebogen)
Q3 2015 = 29 (inflow nieuwe contracten)

In het Q2 2015 wordt het volgende gemeld:

Our Automotive revenue contracted as anticipated, however we continued to book new business at levels which will support a growing business from next year onwards;

Our Automotive business generated revenue of €26 million in the quarter, compared with €31 million in Q2 '14. This decline is mainly due to the phasing out of hardware-based contracts.


Wanneer jouw voorspelling zich voordoet had TomTom kunnen aangeven dat er sprake is van groei vanaf H2 2015, immers dan zou Q3 2015 > Q3 2014 en Q4 2015 > Q4 2014 (en dus H2 2015 > H2 2014).

Ik help het je hopen dat je gelijk hebt, maar ik denk dat je interpretatie niet van toepassing is.
dipity
0
Beide interpretaties zijn mogelijk. Denk in ieder geval dat HG op moment van toelichting Q2 zoals altijd aan de voorzichtige kant bleef.
[verwijderd]
0
Koos99
0
quote:

dipity schreef op 17 oktober 2015 16:59:

De andere redenatie achter de prognose:
Q2 2014 = 31
Q3 2014 = 26
Q4 2014 = 23
Q1 2015 = 23
Q2 2015 = 26 (de trend is omgebogen)
Q3 2015 = 29 (inflow nieuwe contracten)

@Dipity, ik heb er nog eens de cc van Q2 2015 bijgepakt. Daar zegt Marina Wyatt het volgende:

And finally, let's turn to the outlook for 2015. Today, we are reiterating our guidance for the full year. We continue to expect revenue to grow this year to around EUR1 billion. We expect to see growth in three of our four business units, so not in automotive, where we expect a modest decline ahead of growth next year.

Over 2015 verwacht ze year-on-year dus een modest decline. De vraag is hoeveel is een modest decline? Op H1 2015 was het 49.6 vs 59.8. Stel dat Q3 en Q4 van 2015 gelijk zijn aan Q3 en Q4 2014 dan komt er over 2015 nog eens 26 + 23 = 49 bij. Dan zou dat year-on-year 98.6 vs 109.4 zijn, oftewel een daling van 10%. Kun je bij een 10% daling spreken van een modest decline? Gebaseerd op de uitspraak van een modest decline mogen we toch hopen dat Q3 + Q4 2015 toch een minimale omzet genereert gelijk aan 2014.

dipity
0
@Koos Goed dat je dit nog eens terug haalt. Denk dat MW inderdaad (voorzichtig in haar prognose) doelt op pakweg 98/100. Mijn verwachting is dat goede autoverkopen Q3 een upside geven t.o.v. haar uitspraken.
[verwijderd]
0
Volkswagen heeft in september ondanks alle commotie rond het dieselschandaal ruim 8 procent meer auto's verkocht in de Europese Unie dan een jaar eerder. 

Dat blijkt uit cijfers die de Europese autobrancheorganisatie ACEA vrijdag heeft gepubliceerd.
Binnen de Volkswagen-groep namen de verkopen van het eigen merk met bijna 7 procent toe, tot ruim 152.000 auto's.
[verwijderd]
0
Stilletjes in mijn hoofd ga ik er toch van uit dat dot een beslissende week voor TT wordt, HG hield niet voor niets bij de Q2 zijn kruit droog voor de resultaten van Q3.
Het zou ook jammer zijn voor mijn honderden calls KT als er nu niet eindelijk de langverwachte koerssprong komt. 12 is leuk, 15 is gigantisch, maar ergens hoop ik op méér.
[verwijderd]
0
quote:

Meryntje schreef op 16 oktober 2015 18:44:

Met dank aan Kingwoep.

1 Minute Review – TomTom Runner 2 Cardio + Music (aka SPARK)

the5krunner.com/2015/10/16/1-minute-r...

Groet uit Grunn.
Alles lijkt er op te wijzen dat de belangrijkste doelmarkten de nieuwe Spark goed in het snotje hebben en dat velen hem zien als zeer doordacht en "fit for use". En zoals de hier aangehaalde review ook al zegt zonder noemenswaardige concurrentie bij de zelfde "feature-set". Als zelfs Observer (Eddysoft) zijn verse Apple watch wil dumpen voor de Spark, dan zegt dat toch wel wat! Alles wijst op een hit in wording! Ik hoop dat TomTom niet te zuinig is geweest met de productie-orders. Ik denk dat ze hem tot het laatste exemplaar kunnen gaan uitverkopen in de aanloop naar de komende feestdagen!
[verwijderd]
3
quote:

Koos99 schreef op 17 oktober 2015 20:35:

[...]

@Dipity, ik heb er nog eens de cc van Q2 2015 bijgepakt. Daar zegt Marina Wyatt het volgende:

And finally, let's turn to the outlook for 2015. Today, we are reiterating our guidance for the full year. We continue to expect revenue to grow this year to around EUR1 billion. We expect to see growth in three of our four business units, so not in automotive, where we expect a modest decline ahead of growth next year.

Over 2015 verwacht ze year-on-year dus een modest decline. De vraag is hoeveel is een modest decline? Op H1 2015 was het 49.6 vs 59.8. Stel dat Q3 en Q4 van 2015 gelijk zijn aan Q3 en Q4 2014 dan komt er over 2015 nog eens 26 + 23 = 49 bij. Dan zou dat year-on-year 98.6 vs 109.4 zijn, oftewel een daling van 10%. Kun je bij een 10% daling spreken van een modest decline? Gebaseerd op de uitspraak van een modest decline mogen we toch hopen dat Q3 + Q4 2015 toch een minimale omzet genereert gelijk aan 2014.

Modest is 2-4% op de schaal van Mock nl.m.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Mock

Dus Automotive 2015 omzet zou uit moeten komen op EUR105-107mln. Verwacht wel dat de stijging in Q4 zal zijn zoals al eerder door MW aangekondigd. Dus ca. EUR26 mln voor Q3 en ca. EUR30-31 mln voor Q4.
dipity
0
Handig die schaal van Mock: AB. MW kon op moment van melding niet weten / zich daar niet op baseren dat autoverkopen van hun afnemers ca. 7 tot 10% zijn gestegen in Q3. Dan kom je uit op 26 + 7% tot 10% = bandbreedte 28 tot 29 MIO.
Koos99
0
TVkok, ook AB van mij. Ik zocht al langer naar de vertaling van die kwalitatieve aanduidingen naar kwantitatieve, dat heet dus de schaal van Mock.
Er vanuit gaande dat deze schaal van Mock is gevolgd zouden we voor 2015 dus een Automotive omzet moeten zien tussen de 104 en 107. H1 15 was 49.6 dan resteert voor Q3 + Q4 dus tussen de 54 en 57 omzet.

HG gaf tijdens de cc van Q1 het volgende aan:

So revenue in the automotive sector for 2016 will be substantially higher than what we do in 2015. There has to be. 2015 is lower than 2014. 2014 was also not a great year but we started to recover ground in 2014 by booking EUR220 million in orders. If you project that against the scheduled deliveries for 2016, then we can be quite confident that revenue will go up substantially in 2016 in the automotive segment. On your other question, take rates are indeed on the up. It's still surprisingly low. It's below 30%, but it's on an upward trend. That creates a larger market that's partially offset by price pressure on maps itself. But if I look at our mix, is what we sell to the automotive industry, that mix is now improving. It's not just maps but it's also services, including traffic information, navigation software, server-based applications and services, for which we see increased levels of demand. And that will also give us protection for price decrease and compensates for price decrease as a whole.
So if I look at the amount of money we make per car, then that looks good. As I said, order intake in 2014 will translate into sales in 2016. 2015 will be lower but we expect, as of Q4 this year, the trend to reverse and sales volumes to go up.


Afgaande op bovenstaande verwacht ik voor Q3 een omzet in Automotive rond de 26 en in Q4 tussen de 28 en de 31.
Koos99
2
Voor Consumer hebben HG en MW meerdere keren aangegeven dat ze in 2015 groei verwachten. In 2014 had Consumer een omzet van 619, dan zou je kunnen verwachten dat Consumer dit jaar toch minimaal zo'n 640 gaat bedragen. H1 2015 was een omzet van 286.6, dan zou de omzet Consumer H2 2015 353 moeten worden. Daar zal Q4 aanzienlijk sterker zijn dan Q3 (seizoen + spark uitgerold), dus Q4 zal 25 meer zijn dan Q3, dan kom je voor Consumer Q3 uit op een omzet van 164.
RESEARCH
3
TT verwacht voor geheel 2015 een "adjusted EPS of around €0.20". Tot en met het tweede kwartaal bedroeg deze -/- €0,02. Dit betekent dat het derde en vierde kwartaal samen een EPS €0,22 moeten opleveren. Er is geen winstwaarschuwing afgegeven dus dan moeten de resultaten gewoon wel meevallen.
Koos99
0
quote:

RESEARCH schreef op 18 oktober 2015 12:55:

TT verwacht voor geheel 2015 een "adjusted EPS of around €0.20". Tot en met het tweede kwartaal bedroeg deze -/- €0,02. Dit betekent dat het derde en vierde kwartaal samen een EPS €0,22 moeten opleveren. Er is geen winstwaarschuwing afgegeven dus dan moeten de resultaten gewoon wel meevallen.
@research H1 15 adjusted EPS bedroeg 0.06 (in tegenstelling tot de EPS die -0.02 was)
RESEARCH
0
quote:

Koos99 schreef op 18 oktober 2015 13:31:

[...]

@research H1 15 adjusted EPS bedroeg 0.06 (in tegenstelling tot de EPS die -0.02 was)
Koos je hebt gelijk. de adjusted EPS bedroeg 0,06.
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 18 oktober 2015 14:15:

vlak voor de cijfers is Justin altijd zo stil
wat is de reden daar toch van?
Gezichtsverlies?
3.218 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront