TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM OKTOBER 2015

3.218 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 | Laatste
lapins
0
12 november
evenement Barselona , technologie, media telecom conference
Wie weet hier meer over te vertellen , zijn hier wel eens interessante dingen bekent gemaakt eerdere jaren ( of is dit de eerste keer ?)

Is AND daar ook op 12 nov?
[verwijderd]
0
quote:

lapins schreef op 31 oktober 2015 21:44:

12 november
evenement Barselona , technologie, media telecom conference
Wie weet hier meer over te vertellen , zijn hier wel eens interessante dingen bekent gemaakt eerdere jaren ( of is dit de eerste keer ?)

Is AND daar ook op 12 nov?
corporate.tomtom.com/calendar.cfm?cal=2

corporate.tomtom.com/releases.cfm?Yea...,Earnings&PageNum=2

Kijk hier maar eens naar vorig jaar....een persbericht op 19 november...
boem!
0
quote:

Koos99 schreef op 30 oktober 2015 16:34:

[...]

Consumer 660
Automotive 130
TTT 160
Licensing 150
Omzet 1,100
bruto marge 55%
OPEX 550
((1,100 * 0.55 - 550)*(1 -0.25) + 52 * (1 - 0.25))/240 = 0,33 adj WPA

Elke 10 mio extra/minder omzet levert een extra/minder 0.017 adj WPA op.
Elk 1% meer/minder bruto marge geeft extra/minder 0.034 adj WPA

Om op 40 cent adj WPA over 2016 te komen zal er in 2016 dus of een brutomarge van 58% gerealiseerd moeten worden of de omzet zal mee moeten zijn dan 1,140

edit: dit is exclusief deferred revenues, daar kan dus nog wel wat voor verrekend worden.

boem!
2
quote:

R8GT schreef op 30 oktober 2015 17:12:

[...]

Ok dit gaat weer over wat zinnigs

voor 2016 ( afrondingen, dus cijfers wijken minimaal af)

omzet : 1100
consumer: 644
automotive:132
licensing: 161
telematics: 163

voor 2017 ( afrondingen, dus cijfers wijken minimaal af)

omzet: 1190
consumer: 658
automotive: 165
licensing: 172
telematics: 195

2016/2017 ( zelfde hier voor afrondingen)

cost of sales: 488 / 495
gross result: 611/ 693
gross margin %: 55,5 / 58,5

R&D : 203 / 215
amortisation: 78,5 / 80
marketing exp: 82,5 / 83
SG|&A: 183 /207
total OPEX: 546 / 584

operating result: 64,5 / 108,5
operating margin % : 6 / 9

result before tax: 66,5 / 112
income tax: 12,5 / 21

net result : 53,5 / 90

adj eps : 0,38 / 0,53

ook hier ex def rev.

ps: dit heeft wel voor oefening oa voor calculatie tot koersdoel voor 2016 en 2017, maar daar speelt ook nog een andere factor voor mee, geeft wel een upside potentie tot 70% vanaf hier en kan zelfs nog meer, maar dan ga je wel uit van een verandering.

@Koos en @R8GT.

Zeer reeele berekeningen die niet misstaan bij een voorzichtige outlook op Tom2.

Ik heb een meer positieve kijk op Tom2 voor 2016 en 2017.

Omzet.
Aan de omzetzijde zie ik voor Consumer meer mogelijkheden door de introductie van de Spark en de Bandit.
Doordat Tom2 nadrukkelijk blijft stellen dat ze acquisities voorstaan in het segment TTT zullen de omzetten mi hoger uitpakken.
Mijn omzetprognose:
2016:
cons. 680
auto. 140
ttt.. 180
lic.. 155

Total 1154

2017:
cons. 724
auto. 190
ttt.. 212
lic.. 170

Total 1296

Marge:
De brutomargeontwikkeling over de afgelopen jaren is als volgt weer te geven:
2010 48.9%
2011 50.3%
2012 52.5%
2013 54.1%
2014 55.1%
3q-15 52.4%
De margeverbetering met gemiddeld 1.5% per jaar is veroorzaakt door de transitie van een hardware- naar een C&S-bedrijf.
Deze trend werd in 4q-2014 doorkruist door de valuta-problematiek.
Alhoewel men bij de jaarcijfers 2014 al aangaf deze negatieve trend op te kunnen vangen door heronderhandelingen in de line is daar t/m 3q-2015 nog weinig van te merken.
Wel herhaalde Tom2 er nog steeds vanuit te gaan dat dit in de toekomst wel gaat lukken. (NB marge excl valuta-impact voor het 3q is 58%).
Ervan uitgaande dat men hierin slaagt ga ik uit van een margepercentage voor 2016 en 2017 van resp 58.6% en 61.9% waardoor er een brutowinst wordt gerealiseerd van resp 676 mio en 803 mio.

OPEX:
De kostenbesparing die gerealiseerd gaat worden door het vervallen van het oude platform zal meer dan gecompenseerd worden door de aangegeven inspanningen bij automotive( men kiest ervoor om deze kosten niet te activeren) en de hogere marketinguitgaven bij mn consumer.
Ik denk dat een kostennivo van resp 540 mio(2016) en 560 mio(2017) reeel is indien je rekening houdt met de besparing door het volledig wegvallen van het onderhoud voor het oude platform.

TAX:
De in het verleden behaalde belastingdruk van 10% zal door het wegvallen van de tax-releave voor R&D niet meer mogelijk zijn.
Ik ga uit van een belastingdruk van 20%.

Deze meer optimistische kijk op het geheel leidt dan tot het volgende plaatje:
2016:
omzet 1154
marge 676
opex -540
tax -27

nett 109 mio (netto wpa 45 adj 60)

2017:
omzet 1296
marge 803
opex -560
tax -49

nett 195 mio (netto wpa 80 adj 95).

[verwijderd]
0

Hi Martin, bedankt

6 maand geleden had ik er waarschijnlijk net zo over gedacht, maar de laatste presentatie en CC over de cijfers en outlook, is er toch wat voorzichtigheid ingeslopen.
TT en cijfers is nog immer geen echt feest
met de verwachting van Koos en mijzelf is een koersdoel van 12, wellicht een tik hoger al mooi, op jouw cijfers kunnen we echt naar de 15 - 20 range voor 2017, laat het dus duidelijk zijn ik hoop dat je helemaal gelijk krijgt.

succes
[verwijderd]
0
Ik denk dat met de hogere bruto marge Martin wel een punt heeft. Automotive, Licencing, TTT zullen een hogere bruto marge hebben. Daarom is het verstandig om de marge percentages per onderdeel te bepalen. Dat geeft meer inzicht in de business.

-De groei in consumer vind ik ambutieus, zeker gezien de prognose van concurrenten Garmin, GoPro (Bandit). Ik verwacht op zeker punt toch wel een daling in de PND omzet. De sector volume verkopen liepen ook weer hard terug, de hogere verkoopprijs hield de omzet in stand, maar de volume daling geeft wel de algemene vraag naar deze producten aan.
-De EUR/USD kan weleens verder gaan verslechteren, zeker indien de V.S. volgens verwachting de rente verhoogt en Europa QE doorzet. Dat zou een negatieve marge impact hebben en positieve impact consumer omzet V.S.
Juun
0
quote:

Wervel Wind schreef op 31 oktober 2015 10:42:

Juun dank, ik heb AND ook overwogen, ik heb het (nog) niet gedaan omdat ik nog geen antwoord heb op de volgende vragen:
-Wat maakt AND onderscheidend van Tom2.
Volgens mij gaat het puur om licencing inkomsten, laat account management van Tom2 een steekje vallen? Zijn de deals voor Tom2 soms gewoon niet groot genoeg?
-Wat is de lengte van de contractduur.
Als je in de jaarverslagen kijkt zie je soms dat er een klant weg valt (bijvoorbeeld Azie in 2014) dan valt er gelijk een vierde aan bestaande omzet weg. De omzet uit Europa nam van 2013 naar 2014 ook af, alleen Amerika groeit en dan ook erg hard. Indien de huidige contracten een WPA van 0,7 voor de komende jaren minimaal garanderen dan is AND inderdaad erg goedkoop.

De omzet kan geografisch als volgt gespecificeerd worden:
2014 - 2013
Europa 1,792 - 1,979
Azië 0 - 1,156
Noord-Amerika 3,054- 1,152
Totaal 4,846- 4,287

De omzet bestaat hoofdzakelijk uit licenties en royalty’s van geografische data en bedraagt in 2014 ongeveer € 4,8 miljoen. (2013: € 4,2 miljoen).
In 2014 zijn er drie klanten die ieder afzonderlijk meer dan 10% van de omzet afnemen (2013: drie klanten). In 2014 heeft een bedrag van ongeveer € 2 miljoen betrekking op non-cash omzet.
@Wervelwind:
Bedankt voor je reactie. Zijn er misschien nog meer beleggers die iets over AND te melden hebben. Je zou toch denken bij TT-ers: als je TT "durft", dan durf je AND ook gezien de onderliggende cijfers.
[verwijderd]
0
quote:

UvP schreef op 31 oktober 2015 11:26:

[...]
Beste Justin
Denk jij dat IBM (WATSON programma) geinteresserd in TOM2 zou kunnen zijn.
Het is niet meer nodig. Heb indirect al het antwoord gevonden in een interview met IBM Senior Vice President John Kelly.
Leeuw 007
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 20 oktober 2015 16:04:

Vandaag nog geen grote daling. Maar dit gaat de komende dagen zeker wel gebeuren,zoals gewoonlijk.
Volgend jaar zal TomTom in de rode cijfers gaan belanden.
Mijn voorspelling gaat uitkomen.
De daling van de koers is al ingezet.
Straks op 9 Februari slechte cijfers en verwachtingen er overheen.
En de koers is weer terug bij af.
De 6 euro zal weer gaan verschijnen.
Leeuw 007
0
quote:

leonardus65 schreef op 1 november 2015 19:05:

En wat was het indirecte antwoord ?
Nee anders had hij dit wel verteld
[verwijderd]
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 16 januari 2016 13:44:

[...]
Mijn voorspelling gaat uitkomen.
De daling van de koers is al ingezet.
Straks op 9 Februari slechte cijfers en verwachtingen er overheen.
En de koers is weer terug bij af.
De 6 euro zal weer gaan verschijnen.
Nou wat een voorspelling.
Jij roeptoeterde op 20 oktober dat de koers de komende dagen zou gaan dalen.
Hij is ruim 2,50 euro gestegen nadien dus dat noem ik geen voorspellen..
[verwijderd]
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 16 januari 2016 13:44:

[...]
Mijn voorspelling gaat uitkomen.
De daling van de koers is al ingezet.
Straks op 9 Februari slechte cijfers en verwachtingen er overheen.
En de koers is weer terug bij af.
De 6 euro zal weer gaan verschijnen.
Zou maar snel short gaan dan. Gaat het hard omhoog, dan hoor ik je nooit, maar naar beneden , doe je allerlei voorspellingen. Ik zeg 15 a 20 voor dit jaar.
Leeuw 007
0
quote:

TKR schreef op 16 januari 2016 13:55:

[...]
Nou wat een voorspelling.
Jij roeptoeterde op 20 oktober dat de koers de komende dagen zou gaan dalen.
Hij is ruim 2,50 euro gestegen nadien dus dat noem ik geen voorspellen..
Jij leest alleen wat je wil lezen.
Er staat ook heel duidelijk,dat TomTom volgend jaar (dus dit jaar)in de rode cijfers gaat belanden.
apollo
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 17 januari 2016 08:27:

[...]
Jij leest alleen wat je wil lezen.
Er staat ook heel duidelijk,dat TomTom volgend jaar (dus dit jaar)in de rode cijfers gaat belanden.
Laat eens zien dan
Leeuw 007
0
quote:

apollo schreef op 17 januari 2016 08:37:

[...]

Laat eens zien dan
Bericht 16 Jan tijd 13:44
Leeuw 007
0
Na het opheffen van de sancties tegen Iran.Zal morgen de daling van de olie prijs doorgaan.
De beurs en zeker ook TomTom zal weer hard dalen.
[verwijderd]
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 17 januari 2016 08:27:

[...]
Jij leest alleen wat je wil lezen.
Er staat ook heel duidelijk,dat TomTom volgend jaar (dus dit jaar)in de rode cijfers gaat belanden.
Wat staat er duidelijk?
Wat voor rode cijfers??
Jaarcijfers of kwartaalcijfers?
3.218 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront