Van: marcor (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 21-3-2004 18:10

Tot op heden heeft antonov licentieovereenkomsten (contract om te mogen produceren) met:
1. Gajra: Indiaase transmissieproducent die o.a. levert aan Maruti/suzuki. Zij staan in de startblokken om te gaan produceren. De algehele verwachting is dat dit in 2004 staat te gebeuren.
2. NZWL: Duitse transmissieproducent die o.a levert aan DaimlerChrysler. Uit de laatste berichten blijkt dat zij in vergaande onderhandelingen zijn om te gaan produceren, en voor de korte termijn wordt een productie verwacht van zo'n 20 tot 70K transmissies. Wie de klant is weten we niet exact, het kan ook goed zijn dat Getrag hier een rol inspeelt.
3. Sitma: Franse transmissieproducent, gespecialiseerd, leuk om erbij te hebben, maar massaproductie van deze klant wordt niet verwacht.
4. Honda: is momenteel de enige OEM die een contract heeft voor het gebruik van verschillende antonovpatenten. Hieromtrent is grote geheimhouding, dus wat er exact daar gebeurt weten we niet. Er zijn belangrijke aanwijzingen dat ze bezig zijn met het verdere ontwikkelen van de 3-speed, 4-speed en 6-speed, maar ook moeten we denken aan transmissies zoals de 8-speed. Het gaat Honda niet alleen om transmissies voor auto's, ook andere toepassingsgebieden zijn in de picture (denk hierbij aan ÁTV's, grasmaaimachines e.d.en de 'idle stop')

5. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat Toyota gebruik maakt van minimaal 1 antonovpatent (voor hybrid cars). Antonov is daar mee bezig, hoe het precies zit weten we momenteel (nog) niet.
6. Antonov heeft een Heads of Agreements gesloten met een partner. Wij gaan ervanuit dat deze partner Powertrain LTD is (zusje van MG Rover). Hierover wordt nog verder onderhandeld, en aangegeven is dat vanuit dit contract meerdere joint ventures gesloten gaan worden (india, china). De partner en antonov zullen samen de 6-speed verder ontwikkelen, en de verwachting is dat de eerste productie vanuit dit contract gaat plaatsvinden in 2005.
7. Er zijn wat aanwijzingen dat antonov niet alleen meer licenitehouder blijft in de toekomst, maar ook iets van doen gaat krijgen met de productie (zich gaat begeven op het terrein van transmissieproducent). Hoe het precies zit, zal de (nabije) toekomst moeten leren. Vermoed kan worden dat het iets van doen heeft met wat onder punt 6 is aangegeven.
8. antonov heeft aanpassingen gedaan aan de Dual Clutch van Volkswagen. Nadere informatie ontbreekt vooralsnog, maar het lijkt erop dat Roumen ook dit project succesvol heeft aangepakt.
9. antonov heeft een tijdje geleden de 4e generatie 6-speed aan GM en Ford gepresenteerd. De amerikanen waren niet overtuigd van de techniek of begrepen deze niet goed. Op basis van hun wensen, en in samenwerking met deze OEM's en Getrag/Dana is de 5e generatie 6-speed ontwikkeld. Dit ook is weer een totaal nieuw concept en er is zeer veel belangstelling voor (Dutchdollar, de transmissiespecialist van ons forum is ook sterk onder de indruk en geeft ook aan dat zeer veel OEM's niet om deze techniek heen zullen kunnen). Antonov is een een behoorlijk ver stadium met Ford en GM, en als 1 van deze twee partijen ja zegt tegen deze technologie, dan zal antonov tevens een 2e partner binnenhalen, nl. Getrag. Getrag wil partner worden, mits ze een productiecontract op zak hebben.
10. Jatco (Mitsch en Nissan), een japanse transmissieproducent is bezig met het verder doorontwikkelen van de 4e versie 6-speed van antonov. Ook zij zijn genoemd als een mogelijke partner van antonov.
11. antonov is bezig met het ontwikkelen van transmissies voor Hybrid cars. Momenteel worden de patenten uitgewerkt, om patentaanvragen te kunnen doen.
12. Er zijn aanwijzingen dat antonov ook bezig is met een motor voor Hybrid cars.
13. Antonov is bezig met een bedrijf in Zweden, het betreft hier generatoren.
14. Er is belangstelling voor antonov vanuit Rusland, Zastana en Lada
15. Er zijn ook contacten waar we niet echt zicht op hebben, maar in het verleden zijn namen genoemd als Peugeot, Renault, en OEM´s die gerelateerd zijn aan GM en Ford.

Dit jaar is van groot belang, en veel wijst erop dat 2004 het jaar van de doorbraak van antonov gaat worden. Misschien nog niet zozeer door hoge productieaantallen )maar zeg nooit nooit, want wat zich proecies bij honda en Gajra afspeelt weten we niet, die kunnen voor een aangename verrassing gaan zorgen, maar wel in het afsluiten van meerdere contracten die vanaf 2005 effectief gaan worden.

Ook is duidelijk dat Roumen ´helemaal los is´, dus nieuwe producten, of aanpassingen van bestaande producten kunnen ook in de nabije toekosmt worden verwacht.

Weinigen hadden vertrouwen in antonov, maar de laatste weken is daar een kentering in gekomen, dat is o.a. te zien aan de koers en de vele berichten die momenteel over antonov verschijnen. Het binnenhalen van een partner is hieraan in belangrijke mate debet geweest.