*Justin* schreef op 12 november 2015 22:41:
[...]
Sterker nog. Als je bij tomtom kaarten (en traffic!) inkoopt
dan is 'display' (het vertonen van een kaart op een smartphone) een stuk goedkoper dan wanneer het voor navigatie doeleinden is.
Bij Apple praat je dus over heel veel
vertoningen, omdat er zo'n miljard iPhones en dergelijke in omloop zijn. Maar bij UBER praat je juist weer over miljoenen
ritten per dag. Misschien wel meer ritten dan er mensen echt in de auto met Apple maps navigeren.
Een Uber driver kan alleen maar via deze app met tomtom data rijden, is onderdeel van het hele uber systeem.
Dus waarom zou een UBER niet net zoveel licensing kosten betalen als een Apple? Toen tomtom de deal sloot met Apple hadden ze de data nog nodig (deels dus natura) en zat tomtom in een moeilijkere fase en moest ze misschien wel met HERE op prijs concurreren om Apple binnen te halen. Nu zat TomTom in een veel comfortabelere onderhandelingspositie met Uber.
De bedragen van Martijn, die ik een goeie analist vind, lijken mij dus ook laag. Miljoenen ritten per dag, waarbij de kortste route en meest accurate ETA echt belangrijk zijn voor de user experience en dat is wat waard. En het niet meer hoeven delen van informatie met Google is Uber dus ook wat waard, aldus Goddijn.