Deloitte: 192% groei aantal 4G-verbindingen in jaar tijd
donderdag 12 november 2015 | 08:52 CET |
Het aantal actieve 4G-verbindingen is het afgelopen jaar in Nederland met 192 procent gestegen. 35 procent van de consumenten heeft inmiddels een 4G-aansluiting. Nederland laat daarmee de hoogste groei Europawijd zien op het gebied van 4G-aansluitingen, zo concludeert Deloitte in haar Global Mobile Consumer Survey ‘The Smart Mainstream’. Alleen in Noorwegen en Finland ligt de marktpenetratie hoger dan in Nederland.
Volgens Deloitte draagt de hoge kwaliteit van de vier Nederlandse 4G-netwerken bij aan de snelle penetratie van het aantal 4G-aansluitingen. In combinatie met toenemende beschikbaarheid van 4G-netwerken en licht dalende tarieven ontstaat er zo een ideale situatie voor snelle groei.
Groeiende dekking 4G
KPN en Vodafone hebben al langer dekkende 4G-netwerken, T-Mobile meldde eind oktober dat het de uitrol van zijn 4G-netwerk heeft afgerond. Tele2 mikt nog altijd op volledige dekking in Q1 van 2016 en biedt vanaf 12 november nieuwe 4G-abonnementen aan. Op het Telecompaper-congres Telecom Insights 2015 op 11 november kondigde Tele2-CEO Jeff Dodds een mobiele data-oorlog aan.
Alle vier de operators gaan vanaf 2014 ook spraakdiensten (VoLTE) over 4G aanbieden. KPN gaat daarnaast het 4G-netwerk inzetten om buitengebieden te ontsluiten waar de vaste verbinding zeer traag is. T-Mobile en Vodafone hebben nog geen plannen in deze richting, zo melden zij aan Telecompaper.
35 procent van de ondervraagde Nederlandse consumenten gebruikt een 4G-verbinding. Alleen in Noorwegen en Finland ligt de marktpenetratie hoger dan in Nederland. Patrick Steemers, partner en telecomexpert bij Deloitte, stelt over de toenemende populariteit van 4G: “De Nederlandse netwerken worden gerekend tot de beste mobiele netwerken van Europa en bieden een goede gebruikservaring. Nu de beschikbaarheid toeneemt en de tarieven iets dalen, zien we dit terug in het consumentengedrag."
Meer snelheid = meer gebruik
De hogere snelheid van 4G zorgt ervoor dat gebruikers hun mobiele apparaten steeds frequenter gebruiken, vooral voor traditionele toepassingen zoals e-mail en online zoeken, stelt de studie verder. Het gebruik wordt ook intensiever, vooral door de sterke toename van het bekijken van video’s, bijvoorbeeld via YouTube en Facebook.
Uit het Deloitte-onderzoek blijkt dat een 4G-gebruiker gemiddeld 3GB aan data per maand verbruikt, terwijl een 3G-gebruiker gemiddeld minder dan 1 GB per maand verbruikt. Telecomtoezichthouder ACM meldde recent al dat er meer data over 4G-netwerken loopt dan over 3G. In april, mei en juni was het verkeer over alle netwerken bij elkaar 27,6 TB, tegen 21 TB in het eerste kwartaal. Meer dan de helft van dat totaal liep via 4G, dat geadverteerde snelheden tot 225 Mbps biedt.
Verdrievoudiging gebruik 4G-netwerken
Het gebruik van een 4G-netwerk is bijna verdrievoudigd in een jaar tijd, zo bleek recent al uit onderzoek van Telecompaper: van 12 procent in augustus 2014 naar 33 procent in september van dit jaar. Van de consumenten die nog geen gebruik maken van een 4G-netwerk, verwacht acht procent dit het komende half jaar wel te gaan doen, aldus een studie van Telecompaper onder zijn Consumer Panel in september 2015.
Volgens de drie grootste mobiele operators met een eigen 4G-netwerk zit er nog een duidelijk stijgende lijn in het aantal 4G-abonnees. De operators hadden dit najaar samen ruim 5,6 miljoen 4G/LTE-abonnees. KPN zat eind juni 2015 op ruim drie miljoen 4G-gebruikers. Vodafone gaf in augustus aan op 1,4 miljoen 4G-klanten te zitten. T-Mobile zat in die maand op 1,21 miljoen 4G-abonnees. Van Tele2 zijn nog geen cijfers bekend.
Meer sim-only
37 procent van de onderzochte Nederlandse consumenten heeft een sim-only contract. Dit is een sterke groei ten opzichte van de gemeten 16 procent in 2014. Volgens Deloitte wordt de stijgende vraag naar sim-only vooral veroorzaakt doordat consumenten een tweedehands toestel kopen of een gebruikt toestel van een familielid krijgen. 13 procent van de onderzochte consumenten geeft aan zijn toestel op de tweedehandsmarkt heeft gekocht.
Al deze ontwikkelingen geven aan dat steeds meer consumenten de aanschaf van een smartphone en van een mobiel abonnement los van elkaar zien, aldus Deloitte.