KPN lanceert KPN Play zonder campagne
vrijdag 20 november 2015 | 13:11 CET | Nieuws
KPN heeft onlangs zijn nieuwe dienst KPN Play (formeel: Play. van KPN) gelanceerd. De dienst is primair op jongeren gericht en combineert broadcast TV met on-demand content. Kjeld Beijer, propositiemanager bij KPN, toont zich niet ontevreden over de eerste marktreactie bij een toelichting in het Hilversumse Mediapark. Van een mediacampagne is (nog) geen sprake. Aantallen worden nog niet gegeven.
KPN Play werd gepresenteerd op 28 april 2015, toen het een testfase inging met 500 gebruikers. Het gaat om een app voor zowel iOS als Android, met ondersteuning voor de Chromecast stick van Google waarmee het signaal naar een televisie gestuurd kan worden. Er zijn 22 live kanalen, gecombineerd met VOD, gemistdiensten en HBO (3 lineaire kanalen en VOD). De uitzendkwaliteit is SD vanwege de aanvankelijke focus op het kleine scherm, maar Beijer laat weten dat aan een overgang naar HD gewerkt wordt. De standaardprijs is 15 euro per maand, met een eerste gratis maand, gevolgd door 11 maanden voor 12 euro. Er kan op vijf schermen gekeken worden, maar slechts op één scherm tegelijk. Daarmee is KPN Play vooral een individuele dienst.
In een toelichting aan Telecompaper benadrukt Beijer dat KPN Play niet alleen voor 'millennials' interessant is, maar ook voor bijvoorbeeld mensen in het buitengebied met een beperkte internetsnelheid. Het signaal wordt namelijk met 'adaptive bitrate streaming' aangeboden, waardoor de kwaliteit zich aanpast aan de beschikbare bandbreedte. Dat levert, aldus Beijer, een uitstekende kijkervaring op.