TomTom « Terug naar discussie overzicht

TT 2015, een realistische en feitelijke kijk op het aandeel

27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
Nadat het aandeel onterecht helemaal naar de 12 euro is opgestuwd in 2015 is de ballon geknapt en gaan we weer richting de 5 a 6 euro, een realistische prijs gezien de zeer zwakke prestaties van TT in de kwartaalcijfers, keer op keer. De winsten zijn nog steeds niet significant maar dat was ook niet te verwachten van gadgets als een cam, horloge en daarbij nog de steeds dalende verkopen van de navigatie kastjes. De zelfrijdende auto, daar is het nog veel te vroeg voor. De aanpassingen technisch en wat wetgeving betreft lopen ver achter en dat zal zeker nog min. 5 en wellicht 10 jaar duren voordat op grote schaal auto's autonoom gaan rijden. De vraag is of TT dat kan overleven. De technische voorsprong die ze claimen te hebben kan in de tussentijd worden ingelopen door de concurrenten of er komt zelfs een nieuwe technologie waardoor TT obsolete wordt. Voor de huidige aandeelhouders die zijn ingestapt boven de 9 euro is er maar een hoop namelijk weer een tijdelijke hype van het aandeel om dan "break even" uit te kunnen stappen.
[verwijderd]
0
moet uiteraard 2016 zijn in de titel, wellicht kan de moderator dit even aanpassen.
Koos99
3
quote:

Rabo. schreef op 5 mei 2016 12:44:

moet uiteraard 2016 zijn in de titel, wellicht kan de moderator dit even aanpassen.
Het feit dat het zelfs te ingewikkeld is om het jaar waarin we leven goed weer te geven, doet mi afbreuk aan bovenstaande diepteanalyse.
[verwijderd]
0
ik val toch ook niet over een typefout van jou "mi" ipv "mij". Ik heb tenminste het vermogen een typefout zelf te ontdekken ! Daarnaast hebben typefouten geen invloed op de koers.

quote:

Koos99 schreef op 5 mei 2016 12:52:

[...]

Het feit dat het zelfs te ingewikkeld is om het jaar waarin we leven goed weer te geven, doet mi afbreuk aan bovenstaande diepteanalyse.
[verwijderd]
0
Wiesje heeft mijn raad van enige tijd lig opgevolgd en dat is om lekker vakantie te houden en in september weer terug te komen want in de tussentijd blijven we op zijn gunstigst HELAAS op deze koers hangen maar kans is groter dat we naar de 5 a 6 euro regionen terugvallen.
[verwijderd]
0
"moet uiteraard 2017 zijn in de titel, wellicht kan de moderator dit even aanpassen"
[verwijderd]
0
hij is leuk maar moet toch echt 2016 zijn :-) of verwacht je dat we in 2017 nog steeds zo laag staan ?

quote:

paulta schreef op 5 mei 2016 13:13:

"moet uiteraard 2017 zijn in de titel, wellicht kan de moderator dit even aanpassen"
[verwijderd]
0
Op dit moment is het beursbreed slecht en TT gaat dan meestal ook harder down dan de rest.
[verwijderd]
0
ik ben hert volkomen eens met Rabo
dit Management is 1 grote schande en ik durf zelfs te stellen 1 van de slechtste van aal fondsen op de beurs
hoe dom is het om geen gebruik gemaakt te hebben van het HERE vewrhaal of
om de tent op te knippen of Maps te verpatsen
het zijn echt een stelletje slapers daar en ze hebben volkomen maling aan de aandeelhouders
van mij mag het hele Management vertrekken
van 12.50 naar 7.50
en dan nog zijn er figuren die positief durven te posten
ik noem dat eigenlijk belachelijk en verboden
[verwijderd]
0
Probleem is dat HG en consorten techneuten zijn en geen ondernemers. Het is een soort technische hobby van hen. Geen belangstelling in de investeerders (aandeelhouders) die hun research mogelijk maken, geen dividend (al is het maar een symbolische 0.01 euro er aandeel om grote beleggers te trekken).

quote:

moneymaker_BX schreef op 5 mei 2016 13:42:

ik ben hert volkomen eens met Rabo
dit Management is 1 grote schande en ik durf zelfs te stellen 1 van de slechtste van aal fondsen op de beurs
hoe dom is het om geen gebruik gemaakt te hebben van het HERE vewrhaal of
om de tent op te knippen of Maps te verpatsen
het zijn echt een stelletje slapers daar en ze hebben volkomen maling aan de aandeelhouders
van mij mag het hele Management vertrekken
van 12.50 naar 7.50
en dan nog zijn er figuren die positief durven te posten
ik noem dat eigenlijk belachelijk en verboden
[verwijderd]
0
Het gaat om de denkwereld waarin je leeft, draai het eens om.

De grotere wereldwijd bekende automerken gaan geen exclusieve contracten meer communiceren met de markt.

"Blaupunkt mag exclusief de radios inbouwen bij een Fiat of Skoda"...leuk voor de radiowereld(die de dingen in elkaar schroeven) maar een non-item voor de rest van de mensheid....met navigatie: idem.

Een grotere autobouwer heeft honderden, misschien wel duizenden suppliers voor al het speelgoed wat in diezelfde auto zit..

De navigatie is meestens de sluitpost, de laatste afwerking van een auto en doet amper 0,25% van de totale autoverkoopprijs.

Er moet duidelijk meer gebeuren om de koers te ondersteunen....
[verwijderd]
0
mee eens

quote:

paulta schreef op 5 mei 2016 14:02:

Het gaat om de denkwereld waarin je leeft, draai het eens om.

De grotere wereldwijd bekende automerken gaan geen exclusieve contracten meer communiceren met de markt.

"Blaupunkt mag exclusief de radios inbouwen bij een Fiat of Skoda"...leuk voor de radiowereld(die de dingen in elkaar schroeven) maar een non-item voor de rest van de mensheid....met navigatie: idem.

Een grotere autobouwer heeft honderden, misschien wel duizenden suppliers voor al het speelgoed wat in diezelfde auto zit..

De navigatie is meestens de sluitpost, de laatste afwerking van een auto en doet amper 0,25% van de totale autoverkoopprijs.

Er moet duidelijk meer gebeuren om de koers te ondersteunen....
[verwijderd]
1
Voorlopig ook geen nieuws te verwachten waarop de daling een halt kon worden toegeroepen. dus we zakken elke dag weer een stukje verder weg.
[verwijderd]
0
quote:

Rabo. schreef op 5 mei 2016 14:59:

Voorlopig ook geen nieuws te verwachten waarop de daling een halt kon worden toegeroepen. dus we zakken elke dag weer een stukje verder weg.
Interesseert mij geen reet ze doen maar.
[verwijderd]
0
De markt gaat verder afdwingen op meer duidelijkheid, dus lagere koersen!
"Maakt toch helemaal niets uit?" nouh!, een bedrijf met 3000 medewerkers en enkele grootaandeelhouders zien hun toekomst wel verschrompelen en in gevaar komen, een gezonde koers is levensbepalend.

we kennen genoeg voorbeelden uit het verleden met een zelfde scenario, een constant verder wegzakkende koers zonder duidelijke oorzaak kan het begin van het einde inluiden....neem daar terdege notie van!
[verwijderd]
1
[verwijderd]
0
quote:

Natte krant schreef op 5 mei 2016 18:01:

prut
Gaat qua bedrijf een beetje op Spijker lijken.
Over een jaar een lege dop, de verwachtingen waren daar ook hoog gespannen.
[verwijderd]
1
Strategie bij "onvoorspelbare" aandelen, zoals Tom Tom.
Als je als belegger een aandeel gespot hebt om in te investeren, dan kan je instappen en daarna, als het toch tegenvalt boos worden en op het forum dat proberen te delen met anderen. Mijn strategie is als volgt. Neem een positie in het aandeel en wacht daarna af. Als het goed gaat, of zelfs heel goed, verkoop dan de helft na verdubbeling van de koers t.o.v. de kostprijs. Dat kan soms lang duren, maar beleggen is niet speculeren. De keuze zal toch gebaseerd zijn op een positieve inschatting van de waarde van het betreffende aandeel.
Na verdubbeling van de koers ( kan soms enkele jaren duren) wordt de helft verkocht.
Met de opbrengst wordt een ander aandeel gezocht, of iets minder spannend, een deel van de hypotheek afgelost, of een nieuwe auto gekocht.
Door dit consequent toe te passen, wordt de aandelenportefeuille geleidelijk verder opgebouwd en het risico daarmee iets meer gespreid.
Het klinkt saai en het vergt een horizon van meerdere jaren, maar het werkt wel.
Inmiddels hen ik mijn positie in Tom Tom, kostprijs 5,02 , gehalveerd op iets boven 10 (had natuurlijk 12 plus moeten zijn, maar ik ben geen helderziende) en herbelegd in een ander aandeel.
Door dit over een periode van meerdere jaren toe te passen heb ik inmiddels vier posities, waarvan drie inmiddels een theoretische kostprijs nihil hebben.
Stel nu dat Tom Tom nog verder daalt tot circa 5, dan kan ik de positie verdubbelen en het kunstje herhalen.
Bij drie van de vier aandelenposities is dit de laatste drie jaar gelukt. Wat doe ik verkeerd of kan nog beter.
27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront