TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM JUNI 2016

5.575 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 ... 275 276 277 278 279 » | Laatste
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Koos99 schreef op 15 juni 2016 19:18:

[...]
In je beredenering zit een aanname die niet klopt.

Tussen 1 januari en 31 mei zijn 668,180 opties uitgeoefend, echter dat hoeven geen opties uit 2009 te zijn. Dit kunnen ook opties uit 2010, 2011, 2012 of 2013 zijn. Ik durf te stellen dat het merendeel van de uitgeoefende opties uit 2013 komt. Per 8 mei 2016 zijn er 2.5 miljoen aandelen extra uitoefenbaar geworden (zie JV)

De personeelsopties mogen 3 jaar na uitgifte uitgeoefend worden en blijven dan 4 jaar geldig. Wat zullen de periodes zijn dat personeelsopties het meest worden uitgeoefend? Na 3 jaar direct nadat ze uitoefenbaar zijn geworden en na 7 jaar wanneer de opties expireren. Na 3 jaar zullen er altijd mensen zijn die direct willen cashen. Stel een werknemer die eigenlijk al eerder weg wilde, maar vanwege zijn opties die 3 jaar uitzat, zal de eerste gelegenheid aangrijpen om uit te oefenen. In mei zullen er dus meer 2013 opties uitgeoefend worden (dat blijkt ook uit de AFM meldingen).
...
Merendeel uit 2013? Misschien, maar ik weet het nog niet zo.

Uit het 2016-Q1 verslag (+presentation) blijkt dat er van 1 jan tot 1 april 278000 opties zijn uitgeoefend. Dat kunnen dus geen 2013-opties zijn.
Gezien de bijbehorende vrij lage gemiddelde uitoefenprijs van €4,44 (opbrengst €1,23 mio gedeeld door 278000) vermoed ik dat veel hiervan uit 2012 stammen (zie JV2015, p.83). En dat zou tussen 1 april en 31 mei ook zo kunnen zijn, naast natuurlijk ook opties uit de jaren 2009-2011, en 2013 (na 8 mei).

[verwijderd]
0
Zo'n forum is dit dus. Om ons heen vergaat de wereld. Door de Brexit lopen de beurzen leeg. Wallstreet zakt weer in het rood en TomTom zakt gaandeweg onder de 6 euro. Degene die wel geld verdient wordt weggehoond.
Maar! Niet getreurd! Want ondanks alle ellende lijkt het er toch op dat we ondanks de misere de discussie over de g@$@$#$ opties binnenkort tot een bevredigend einde hebben gebracht!
Hobbyforum ipv beleggersforum. Ouwe mannen tijdverdrijf.
Mojo
0
quote:

DeGoudenRidder schreef op 15 juni 2016 19:10:

[...]

Hi Wies ik heb 200 contracten put opties Tomtom juli 6,40 gekocht met premie 0,14 euro. Verklaar jij mij gek of reëel?
Stoerpraat
[verwijderd]
2
quote:

VOORTS schreef op 15 juni 2016 21:51:

[...]

Valt niet mee om je verhaal hoog te houden ivm met je putjes.
Dit is een beleggingsforum toch? Tot nu toe heb ik elke keer winst gemaakt met mijn opties wat is daar mis aan? Ik heb put 6.4 juli gekocht met premie 0,14. Ik heb tevens onderbouwd waarom ik voor deze strategie heb gekozen. En ik heb tenminste 1 persoon met mijn advies al blij gemaakt met een leuke winst. Ik heb ook aangegeven dat het mij niet om de eer gaat en ik wil ook niemand stoken. Ik wissel enkel gedachtes uit die interessant kunnen zijn voor anderen.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

marique schreef op 15 juni 2016 13:46:

[...]
Rekenen kan op veel manieren.
Per dec. '15 stonden 10,5 mln opties (= aandelen 'in de wacht') uit.
Die vertegenwoordigen een waarde van gem. € 5,07 p/st, is totaal een virtuele toekomstige cashopbrengst van € 53,2 ml.
Tel die toekomstig uit te geven aandelen op bij het huidige aantal uitstaand en je komt op 242 mln aandelen.
Deel € 53,2 mln toekomstige cash door 242 mln aandelen en je komt op € 0,22 per aandeel cash opbrengst. [1]

Dan die verwatering.
Ik vind dat meevallen. Sinds '09 gemiddeld 0,7% per jaar. Een schijntje vergeleken met veel bedrijven die tussentijds kleine onderhandse emissies plaatsen en/of keuzedividend bieden waarbij meestal de helft voor stock kiest. Ook daar zie je het aantal uitstaande aandelen jaarlijks toenemen. [2]

Met wat fantasie kun je zeggen dat TT al jaren 'stockdividend' uitkeert aan eigen werknemers die daarvoor in ruil ruimschoots cash deponeren in de bodemloze kas van TT :-) [3]

Rekenen kan inderdaad op vele manieren, haha!

[1]: 'Opbrengst'? Cash, ja. Je negeert de 'share based compensation':
Als een optie uitgeoefend wordt, boekt het bedrijf het verschil tussen de actuele koers en de uitoefenprijs af in de verlies- en winstrekening (valt onder opex). Ter illustratie het jaar 2015:

6,864 mio opties uitgeoefend tegen een gemiddelde uitoefenprijs van €5,03, cash opbrengst €34,40 mio (Zie JV2015, p.73).
Share based compensation = €20,51 mio. Meer dan de (unadjusted) netto winst in 2015!
Per nieuw uitgegeven aandeel: 20,51/6,86 = €2,99. Tel er die €5,03 bij op, en je hebt de over het jaar (gewogen-)gemiddelde dagkoers (€8,02) waarbij de opties uitgeoefend werden. Het verschil wordt betaald door gewone aandeelhouders zoals jij en ik.
Je kunt zeggen dat deze dingen tot de 'loonkosten' van het bedrijf behoren, maar het vervelende is dat het nogal erratisch is en juist toeslaat bij koersstijging (en die dus eigenlijk afremt).

[2]: De verwatering door die 6,86 mio nieuwe aandelen in 2015 is 3%, dus echt meer dan 0,7%. En TT koopt geen aandelen in, dus wederom: afremmen van koersstijging.

[3]: En in de bodemloze put van de fiscus -;)

Beperktedijkbewaking
4
quote:

db8r schreef op 15 juni 2016 22:44:

Zo'n forum is dit dus. Om ons heen vergaat de wereld. Door de Brexit lopen de beurzen leeg. Wallstreet zakt weer in het rood en TomTom zakt gaandeweg onder de 6 euro. Degene die wel geld verdient wordt weggehoond.
Maar! Niet getreurd! Want ondanks alle ellende lijkt het er toch op dat we ondanks de misere de discussie over de g@$@$#$ opties binnenkort tot een bevredigend einde hebben gebracht!
Hobbyforum ipv beleggersforum. Ouwe mannen tijdverdrijf.
Ouwe mannen die een balans kunnen lezen. Ouwe mannen (ik spreek nu voor mezelf, van anderen ken ik geen leeftijden), die meerdere beurscrashes hebben meegemaakt en inmiddels ook de nodige hectiek bij TT.

De wereld vergaat? Kom nou. Deze 'oude man' en LT-belegger heeft wel wat anders te doen dan zich druk te maken over een drama-queen zoals jij.

[verwijderd]
1
quote:

DeGoudenRidder schreef op 15 juni 2016 23:25:

[...]

Dit is een beleggingsforum toch? Tot nu toe heb ik elke keer winst gemaakt met mijn opties wat is daar mis aan? Ik heb put 6.4 juli gekocht met premie 0,14. Ik heb tevens onderbouwd waarom ik voor deze strategie heb gekozen. En ik heb tenminste 1 persoon met mijn advies al blij gemaakt met een leuke winst. Ik heb ook aangegeven dat het mij niet om de eer gaat en ik wil ook niemand stoken. Ik wissel enkel gedachtes uit die interessant kunnen zijn voor anderen.
Het is een fantastische keuze geweest waarmee ik je oprecht feliciteer, maar nu weten we het wel dat je puts hebt.
[verwijderd]
0
quote:

DeGoudenRidder schreef op 15 juni 2016 23:25:

[...]

Dit is een beleggingsforum toch? Tot nu toe heb ik elke keer winst gemaakt met mijn opties wat is daar mis aan? Ik heb put 6.4 juli gekocht met premie 0,14. Ik heb tevens onderbouwd waarom ik voor deze strategie heb gekozen. En ik heb tenminste 1 persoon met mijn advies al blij gemaakt met een leuke winst. Ik heb ook aangegeven dat het mij niet om de eer gaat en ik wil ook niemand stoken. Ik wissel enkel gedachtes uit die interessant kunnen zijn voor anderen.
Zegt genoeg : in mijn beleving wissel je gedachtes uit zodat het interessant is voor beiden / alle partijen , jij denkt dat jouw gedachten voor anderen zeer interessant zullen zijn ; beetje zelfingenomen m.i.

Volgens mij was jij zo'n twee weken geleden ingestapt omdat jijhoge verwachtingen had betreffende de Volvo-deal,je hebt verkocht met verlies omdat je dacht dat deze (voorlopig) niet naar buiten gebracht zou worden

Toen heb je puts afgesloten ; volledig tegen jouw verwachting in kwam de deal met Volvo naar buiten ; dat de koersreactie zo zou zijn had jij iig niet op gerekend , dusssssssss niet zo'n bravoure .....maar gewoon stilletjes genieten van de gelukstreffer......is beter op zijn plaats.

Dikke doei..........
[verwijderd]
0
quote:

DeGoudenRidder schreef op 15 juni 2016 14:41:

[...]

En leer hoe candlesticks werken
Nou, hoe werken candlesticks en wat win je ermee?
nr36
0
MR. SMALL CAP
Kopersstaking
De afgelopen week verloor de Amsterdam Midkap Index in vier handelsdagen tijd 7%: van 666 naar 619. Een klassieke kopersstaking was de oorzaak van het snelle verval. De handelsomzetten bleven aan de lage kant, maar tegenover de geringe verkoopdruk stonden nauwelijks kooporders, zodat de koersen met procenten tegelijk afkalfden.

Natuurlijk kan naar volgende week donderdag (brexitday of toch ‘bre-main’) worden verwezen als verklaring voor de keuze van beleggers om niet te kopen tegen gunstige(r) koersen, maar dat lijkt mij een halfslachtige verklaring. Zodra de brexit/bre-mainvraag is beantwoord, ontstaat discussie over de uitkomst van de naderende Spaanse verkiezingen en daarna richt de aandacht zich vanzelf op de aanstaande confrontatie tussen Trump en Clinton. Kortom, de onzekerheid aan het geopolitieke firmament zet aandelenbeleggers aan tot uiterste terughoudendheid; de geëiste risicopremie wordt in recordtijd stevig opgevoerd. Dit vertaalt zich naar een zogenaamde ‘vlucht naar veiligheid’, kapitaalonttrekkingen uit de aandelenmarkt worden omgezet in niet- of negatief-renderende liquiditeit.

Neem navigatiespecialist TomTom. Vorige week woensdag kwam het bericht dat het Zweedse Volvo had besloten ‘Tom2’ te selecteren als leverancier van locatie- en navigatiecontent en aanpalende diensten voor een nieuw te introduceren infotainmentplatform. De beurskoers van TomTom maakte die dag een vreugdesprong van €?7,98 naar €?8,48 (+6%). De volgende vier handelssessies zakte de beurskoers vervolgens ruim 18% (tot €?6,90) en was het optimisme van de Volvo-transactie kennelijk als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dit soort koersvolatiliteit tref je niet in andere assetcategorieën. De huizenmarkt in Amsterdam en omstreken bijvoorbeeld ligt echt niet wakker van de uitkomst van brexitday. Hypotheekverstrekkingen bevinden zich op recordniveaus en ook elders in de economie is van een kentering in negatieve zin niets te bespeuren. Zie de dinsdag gepubliceerde ABU-cijfers, waaruit bleek dat het aantal uitzenduren in de eerste helft van mei met 10% is toegenomen en de bijbehorende omzet met 11% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Wie verder kijkt dan de voorgespiegelde horror-scenario’s van brexitfetisjisten — er wordt op zijn minst een diepe recessie in het Verenigd Koninkrijk voorspeld — kan niet anders dan concluderen dat nuancering volledig ontbreekt. Uiteraard gaat een eventueel vertrek van het VK uit de EU gepaard met de nodige onzekerheid, maar er is niet voor niets een tweejaarsperiode van transitie overeengekomen. Gedurende deze periode blijven fabrieken produceren, consumenten consumeren en blijft Tom2 navigeren. Niet zo heel veel nieuws onder de zon dus. De wereld draait heus door na donderdag 23 juni 2016.

Willem Burgers is beheerder bij het Add Value Fund. Reageer via willemburgers@fd.nl. Disclaimer en meer columns op fd.nl/willemburgers

Willem Burgers
Beperktedijkbewaking
1
quote:

db8r schreef op 15 juni 2016 22:44:

Zo'n forum is dit dus. Om ons heen vergaat de wereld. Door de Brexit lopen de beurzen leeg. Wallstreet zakt weer in het rood en TomTom zakt gaandeweg onder de 6 euro. Degene die wel geld verdient wordt weggehoond.
Maar! Niet getreurd! Want ondanks alle ellende lijkt het er toch op dat we ondanks de misere de discussie over de g@$@$#$ opties binnenkort tot een bevredigend einde hebben gebracht!
Hobbyforum ipv beleggersforum. Ouwe mannen tijdverdrijf.
Potverdomme, ik maak me weer kwaad. Alsof ik me over de 'wereld' niet druk maak.
Zoek maar eens op iex-forums die te maken hebben met wonen of pensioenen. Kom je daar graag tegen.

Ik doe meer dan TT volgen, daarom reageer ik soms pas later op sommige posts.
Ook omdat ik vaak eerst dingen uitzoeken wil, i.p.v. uit de onderbuik te reageren. In dit verband:
@Hik en @Groeibriljant hebben nog reacties van mij tegoed. Ik ben hun vragen niet vergeten. Komt nog jongens...

En jij, db8r? Wat heb jij in jouw nog jonge iex-bestaan aan inhoudelijks gepost?
Nulkommanul. Dus hou je mond.

PS. Nooit heb ik mensen die short gaan veroordeeld. Ik gun een ieder zijn of haar eigen beleggingstactiek.

[verwijderd]
0

@ BDB/Marique, het is me al tijden duidelijk dat bij TT het familiale private company gehalte erg hoog is voor een public company
ik mag toch hopen dat het remuneratie-comité binnen TT het kritisch blijft bekijken

enfin, ik leg me er bij neer en weet dat het geen zin heeft TT te bekijken als een ander beursgenoteerd bedrijf, want de weging binnen TT van de founders, die ook de groot aandeelhouders zijn en ook de bestuurders maakt dit bedrijf bijna onmogelijk te lezen voor koersontwikkeling, zij bepalen de timing voor change en daarom bepalen zij toch ook wel wat ze willen laten zien aan cijfers

wat we wel weten is dat ze winning zijn en dat ze duidelijk werken naar een endgame, wat dit ook mag betekenen, het klinkt in ieder geval als iets finaal, denk dus een kapitalisatie 5 jaar van nu ?
ondertussen zal het plezierig en profijtelijk werken zijn binnen TT, spirits are high onder de kaderleden en de reguliere aandeelhouder ?, wel die moet nog maar even in de wacht, zijn moment supreme moet nog komen
Beperktedijkbewaking
0
Wies, het remuneratie-comitee bestaat uit old boys, die voor directeuren alleen in superlatieven kunnen denken. Met als voorbeelden alle andere andere superdirecteuren.
Ooit van de 200 van Mertens gehoord?

Als gewone aandeelhouders moeten we geloven in de toekomst. Als technicus geloof ik daar wel in. Als verkeersdeskundige ook: de projecties van MS, ING of posters als @Groeibriljant of @martinmartin hier over de toekomstige take rates en volumegroei zijn geen flauwekul.
Maar we moeten wachten op 2017 e.v. Helaas...
En hopen dat de kosten niet evenredig toenemen. Men spreekt over schaalbaarheid, hogere omzet bij dezelfde kosten. Laat het maar zien!

Technisch en verkeerskundig is TT prima, lever VP Schaeffer. Maar wat stellen hun jaar- of kwartaalverslagen, bij nadere beschouwing, elke keer weer een beetje teleur...
Door hoge afroming van hun bobo's??
pwijsneus
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 16 juni 2016 07:14:

Wies, het remuneratie-comitee bestaat uit old boys, die voor directeuren alleen in superlatieven kunnen denken. Met als voorbeelden alle andere andere superdirecteuren.
Ooit van de 200 van Mertens gehoord?

Als gewone aandeelhouders moeten we geloven in de toekomst. Als technicus geloof ik daar wel in. Als verkeersdeskundige ook: de projecties van MS, ING of posters als @Groeibriljant of @martinmartin hier over de toekomstige take rates en volumegroei zijn geen flauwekul.
Maar we moeten wachten op 2017 e.v. Helaas...
En hopen dat de kosten niet evenredig toenemen. Men spreekt over schaalbaarheid, hogere omzet bij dezelfde kosten. Laat het maar zien!

Technisch en verkeerskundig is TT prima, lever VP Schaeffer. Maar wat stellen hun jaar- of kwartaalverslagen, bij nadere beschouwing, elke keer weer een beetje teleur...
Door hoge afroming van hun bobo's??

Leg het me uit als het anders is, maar er word ook niet echt aangegeven dat de winst hard gaat stijgen komend jaar. Die winsten blijven beperkt ivm de hoge investeringen...

Ook horen we niets van de participaties van Microsoft, Amazon of Bosch in HERE, en hoe TomTom hierop wol reageren.....
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 16 juni 2016 07:59:

[...]

Leg het me uit als het anders is, maar er word ook niet echt aangegeven dat de winst hard gaat stijgen komend jaar. Die winsten blijven beperkt ivm de hoge investeringen...

Ook horen we niets van de participaties van Microsoft, Amazon of Bosch in HERE, en hoe TomTom hierop wol reageren.....
Onder aan de pagina 11 in reactie op Sander van oort zie je dat TomTom verwacht veel efficiënter te worden in kaarten maken vanaf 2017 en de jaren daarna files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

Een reactie op een mogelijke deelname van een andere partij in here: het valt nog maar te bezien of er zoiets gaat gebeuren en zo ja door wie. Dus daar valt op dit moment ook nog niet over te zeggen hoe je daar op moet reageren. Ik zie zelf geen autofabrikant toetreden, misschien wel een partij als Amazon, geen idee. Dat zou dan echter ook betekenen dat BMW haar belang vandaag ( ik hoorde dat een van de consortium leden maar 10% belang wil) wat in dat geval ook betekent dat de banden tussen BMW en het consortium dunner worden. dat lijkt me dus niet eens zo vervelend :-) BMW heeft al een nieuwe traffic deal aan TomTom gegund (en niet aan HERE), omdat ze geen compromis wilde doen op kwaliteit
B_B
0
[verwijderd]
0
quote:

Juuldetoeret schreef op 16 juni 2016 05:09:

[...]
Nou, hoe werken candlesticks en wat win je ermee?
Zodra je verschillende candlesticks kunt interpreteren is het mogelijk om te anticiperen op een koersdaling of -stijging. Je kan als het ware in de toekomst kijken incombinatie met het wereldwijde algemeen sentiment.

In Japan ging het vannacht overigens niet zo heel erg goed.

adnbeursanalyse.nl/Begrippen/candles-...
B_B
0
quote:

*Justin* schreef op 16 juni 2016 08:24:

[...]

Onder aan de pagina 11 in reactie op Sander van oort zie je dat TomTom verwacht veel efficiënter te worden in kaarten maken vanaf 2017 en de jaren daarna files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

Een reactie op een mogelijke deelname van een andere partij in here: het valt nog maar te bezien of er zoiets gaat gebeuren en zo ja door wie. Dus daar valt op dit moment ook nog niet over te zeggen hoe je daar op moet reageren. Ik zie zelf geen autofabrikant toetreden, misschien wel een partij als Amazon je weet maar nooit. Dat zou dan echt te betekenen dat BMW haar belang vandaag ( ik hoorde dat een van de consortium leden maar 10% belang wil) wat in dat geval ook betekent dat de banden tussen BMW en het consortium dunner worden. dat lijkt me dus niet eens zo vervelend :-)
Een reactie op een mogelijke deelname van een andere partij in here: het valt nog maar te bezien of er zoiets gaat gebeuren en zo ja door wie.

- Te veel gegadigden!
5.575 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 ... 275 276 277 278 279 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront