Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Chipmaker Mobileye in zee met HERE

Lees over dit aandeel ook

  1. 17 apr Slotcall: AEX is het kneusje van Europa, met dank aan ASML 7
  2. 17 apr TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 december 2016 08:47
    TomTom loopt minimaal 3 jaar voor op de concurrentie. Heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen aan extra kosten gemaakt in de ontwikkeling van een uniek real-time platform . Dat verwerkt ook de sensordata uit de connected-car.(die ontwikkelkosten hebben de winsten de afgelopen jaren fors gedrukt; desondanks maakt TomTom winst en is de kas goed gevuld (kerngezond dus))
    Het is ook niet voor niets dat Volvo nu heeft gekozen voor TomTom. Extra ADAS-veiligheid af-fabriek in alle nieuwe Volvo's vanaf 2019! En Volvo was de trouwste en oudste klant van HERE.

    Daarnaast heeft TomTom het gepatenteerde RoadDNA ontwikkeld. Daar zijn zo'n beetje alle autofabrikanten mee aan het testen. Is de enige nu al beschikbare oplossing die veilig in de auto is opgeslagen en niet afhankelijk is van de fragiele mobiele datanetwerken.

    Je ziet aan dit non-bericht van Mobileye nu dus opnieuw dat Mobileye en HERE duidelijk achter de feiten aanlopen. TomTom ligt met partners Bosch en Nvidia mijlenver voor. De losers proberen nu ook iets in die richting te gaan ontwikkelen (=nauwkeurige positioneringslaag bovenop de HD-Map). Gaat nog zeker 3 jaar duren voordat ze iets kunnen leveren. En zo uniek is het niet. Die 3D-sensordata uit de auto wordt door iedereen verwerkt en ook partijen als Mobileye en TomTom zullen op bepaalde terreinen gaan samenwerken.

    Binnenkort wordt meer nieuws verwacht van TomTom. Wellicht volgende week vanaf de CES in Las Vegas. Nissan en Ford zouden mogelijk ook overstappen naar TomTom. En Tesla schijnt ook binnen te zijn!

    Goddijn verwacht 50% marktaandeel Automotive in 2020.
    Deze connected-car markt is met de invoering van extra veiligheid door ADAS en HAD de komende 10 jaar booming. CEO van HERE verwacht met hetzelfde marktaandeel te groeien naar 5-6 miljard omzet in 2025.
  2. [verwijderd] 30 december 2016 08:54
    quote:

    flatliner schreef op 30 december 2016 08:51:

    Tesla heeft niet voor niets afstand genomen van MobilEye en is met Nvidia bezig. En laat Nvidia nu net volop met TT bezig zijn.
    Tesla was de belangrijkste klant van Mobileye (qua uitstraling). Heeft ze de deur uitgegooid. Met pek en veren!
    Tesla gelooft inderdaad niet langer in de roadmap (en sprookjes) van Mobileye. En Tesla loopt voorop in ADAS-HAD de zelfrijdende auto.
  3. [verwijderd] 30 december 2016 12:35
    Het gevecht om De standaard(Video2000/Betamax/VHS)

    Betamax liep toenertijd ook 3 jaar voor, het gaat toch om meer aspecten, het gaat voornamelijk om gezamelijke belangen die doorgedrukt gaan worden, de beste wint niet altijd.

    De Duitsers hebben de Europese automarkt feitelijk al in handen qua verkopen en nieuwe technologien, daar kan geen Japanner of Koreaan tegenop.

    Dat TT denkt dat ze op stand-alone basis de norm kunnen zetten...het zou me verbazen!
  4. [verwijderd] 30 december 2016 13:42
    @paulta
    Jij post alleen maar dit soort onzinberichten over TomTom. Bashen heet dat.

    Heeft niets met standaard te maken. HD-maps is namelijk al een standaard.

    TomTom heeft met die HD-maps een voorsprong van 3 jaar op de enige concurrent in Automotive, HERE. Het real-time platform van TomTom is gereed. Volvo stapt nu ook over van HERE naar TomTom. Nissan, Ford en Tesla schijnen heel binnenkort te volgen.
    En ook Nvidia en Uber werken nauw samen met TomTom.
    (Apple is trouwens ook gewoon TomTom-inside).

    Die HD-maps zijn noodzakelijk voor autonoom rijden en ADAS-veiligheidssystemen in de auto.

    Bovenop de standaard HD-maps kun je vervolgens allerlei extra lagen bouwen. RoadDNA is zo'n extra laag en zo zijn er nog veel meer zoals bijvoorbeeld allerlei identieke ideeen a la rem. Het gepatenteerde RoadDNA van TomTom is echter uniek omdat het de enige nauwkeurige positioneringslaag is die beschikbaar is en direct in de auto is opgeslagen. Dus veilige technologie die niet afhankelijk is van de fragiele mobiele datanetwerken.

    Mobileye en HERE lopen hopeloos achter. Tesla heeft enkele maanden geleden Mobileye ook de deur uitgeschopt. Gelooft niet langer in de sprookjes. Tesla kiest nu vrijwel zeker voor Nvidia-Bosch-TomTom.
  5. [verwijderd] 30 december 2016 13:51
    quote:

    Muppet_Waldorf schreef op 30 december 2016 13:46:

    Ik wil een Trabant met RoadDNA, HD-maps en ADAS !!
    De miljoenen kostende trabantjes van Google hebben helaas nog geen HD-maps. Wellicht praten ze nu met TomTom omdat bleek dat ze op een doodlopende weg zitten. Autopilot gaat eerst veilig op de snelwegen komen en pas veel en veel later in de steden. Het is een evolutie en de auto zonder stuur is nog heeeeeeeel ver weg.
    TomTom is de enige partij die nu al een veilige oplossing kan leveren. Vraag dat maar aan Nvidia en vooral aan Uber en Volvo!
    En ook Apple heeft voor TomTom gekozen. Bouwen eigen lagen bovenop de maps van TomTom.

    Ik kijk er niet gek van op als een partij als Baidu, Apple,Uber, Bosch of Google probeert om TomTom te kopen. Enige probleem naar de markt is de huidige minimale assetwaarde van 30-40 euro (zie peers, scenario Morgan Stanley en marktexpert Roger Lanctot over de waarde van oa de maps).

    De hardware van TomTom (divisie Consumer) vertroebelt het beeld van de software & services (divisies Automotive, Licensing, Telematics). Opsplitsen zou verstandig zijn.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

TomTom

5,875 09:46
-0,105 -1,76%
Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links