Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Zó wordt 2017

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Reacties

25 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 december 2016 12:17
    quote:

    Met Effekt schreef op 29 december 2016 11:23:

    @groeibriljant
    Bij een goede analyse (van TTM) horen ook de risiko's te worden benoemd.
    Alleen maar postivo spelen klinkt niet geloofwaardig.
    Het is zeker geen volledige analyse. Ik geef slechts globaal antwoord op de 'kip zonder kop' redenering van de heer Tak.

    Om toch wat meer op de risiko's in te gaan: grote risiko's zijn er simpelweg niet, althans niet in mijn ogen.

    -TomTom heeft 0 schuld, 100 miljoen in kas, is winstgevend ondanks het direct afboeken van vele honderden miljoenen aan extra ontwikkelingskosten in de afgelopen jaren.

    -TomTom groeit in Software & Services (de 3 SAAS-divisies); markten staan pas in de kinderschoenen en groeien de komende 10 jaar explosief (vooral Automotive met ADAS + HAD)

    -TomTom heeft de orders voor die groei in Automotive al binnen (duurt 1,5 jaar voordat ze gaan bijdragen)en nieuwe orders komen er aan (Nissan, tesla etc.).

    -automotive grade Maps worden alleen door HERE en TomTom geleverd; nieuwe toetreders zijn niet te verwachten (kost 5 jaar en 10 miljard en gaat zeker de komende 5 jaar ook echt niet goedkoper/sneller zoals sommigen willen laten doen geloven; Google volgt verder een ander spoor; die kopen wellicht TomTom als ze dat real-time platform nodig hebben); marktaandeel is nu 75% HERE en 25% TomTom; dat wordt in 2020 50% HERE en 50% TomTom (volgens Goddijn en dat zie je nu ook in de markt gebeuren; APPLE, Uber, Volvo, Nvidia, Microsoft, SAP etc.etc.gaan allemaal oin zee met TomTom) maar de markt zelf gaat gigantisch groeien dus ook 25% marktaandeel geeft een gigagroei in Automotive; HERE verwacht te groeien naar 5-6 miljard omzet in 2025!!!

    -de divisie Consumer kan nog wat verder krimpen (oude PND-kastjes), maar die omzetdaling wordt inmiddels meer en meer opgevangen door nieuwe producten(sportswatches, fitness trackers, action cam); deze Consumer divisie vertroebelt het beeld, maar is totaal onbelangrijk voor de winstontwikkeling en groei van TomTom. afsplitsen van deze hardwaredivisie zou verstandig zijn.
  2. [verwijderd] 29 december 2016 12:23
    quote:

    Arie40 schreef op 29 december 2016 11:08:

    Geweldig verhaal Groeibriljant! Duidelijk, relevant en volledig. Maar ik zal vast niet de enige zijn die graag van je wil weten waarom Here wel en TT niet is overgenomen. Is het het verschil in de wpa van beide bedrijven geweest, beschermingsconstructies of heeft TT teveel divisies die weinig relevant voor de koper zijn.
    Nokia wilde simpelweg van HERE af. Geen kernactiviteit meer.
    De 3 Duitsers waren de grootste klanten en boden 2,9 miljard voor die kaarten. Er waren hogere biedingen maar de 3 Duitsers dreigden met opstappen.

    Overigens loopt TomTom minimaal 3 jaar voor met het nieuwe real-time platform dat ook de sensordata uit de auto verwerkt. Morgan Stanley kwam dan ook met een assetwaarde van 5 miljard voor de TomTom Maps.
    Volgens marktexpert Roger Lanctot zijn de assets van TomTom zo'n 40 euro per aandeel waard.
    De onderwaardering is dus de belangrijkste reden dat TomTom niet kan worden gekocht door Apple, Uber, Baidu, Alibaba, Bosch, Verizon of welke andere partij dan ook.
  3. Vaak wel 29 december 2016 18:12
    @Groeibriljant. Een belang opbouwen bij een koers van rond de 8 euro en de rest middels een bod van 25 euro!?! Eventueel te verhogen via 30 euro naar 35 of 40 euro om alle aandeelhouders warm te krijgen. Van warm tot hebberig. Zeker nu de megagrote bedrijven gezien hebben dat ze hetzelf niet kunnen. Google heeft het 10 miljard gekost; twee keer zoveel als de waarde van TTmaps.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 december 2016 16:07
    quote:

    groeibriljant schreef op 29 december 2016 12:23:

    [...]

    Nokia wilde simpelweg van HERE af. Geen kernactiviteit meer.
    De 3 Duitsers waren de grootste klanten en boden 2,9 miljard voor die kaarten. Er waren hogere biedingen maar de 3 Duitsers dreigden met opstappen.

    Overigens loopt TomTom minimaal 3 jaar voor met het nieuwe real-time platform dat ook de sensordata uit de auto verwerkt. Morgan Stanley kwam dan ook met een assetwaarde van 5 miljard voor de TomTom Maps.
    Volgens marktexpert Roger Lanctot zijn de assets van TomTom zo'n 40 euro per aandeel waard.
    De onderwaardering is dus de belangrijkste reden dat TomTom niet kan worden gekocht door Apple, Uber, Baidu, Alibaba, Bosch, Verizon of welke andere partij dan ook.
    Zo is het. Je vergeet nog TT's onvolprezen traffic.
    Sorry hoor, ik was een vakidioot vanaf 1990. Ik was de software-vader van eerste DRIP in dit land, op de A13. Het ministerie oefende ongelooflijk veel druk op ons uit om tot reistijdvoorspellingen te komen .
    En we deden het, bij RWS. Met vele Drips. En later met de VID. Een commerciële club, jawel. Maar Patrick Potgraven leerde het vak bij mij .

    En TT voor de rest. Als er iemand is die TT daarvoor kan loven ben ik het,
    De NDW is daarentegen een zwaar gesubsidieerd instituut, Ik daag hun directie en hun raad van bestuurders hard uit voor een discussie, En dan druk ik me vriendelijk uit.

  5. forum rang 4 holenbeer 2 januari 2017 12:19
    quote:

    Arie40 schreef op 29 december 2016 18:12:

    @Groeibriljant. Een belang opbouwen bij een koers van rond de 8 euro en de rest middels een bod van 25 euro!?! Eventueel te verhogen via 30 euro naar 35 of 40 euro om alle aandeelhouders warm te krijgen. Van warm tot hebberig. Zeker nu de megagrote bedrijven gezien hebben dat ze hetzelf niet kunnen. Google heeft het 10 miljard gekost; twee keer zoveel als de waarde van TTmaps.
    Ik ben daar druk mee bezig, maar hoe meer ik koop, hoe hoger de koers wordt :-). Ben begonnen bij 6 vorig jaar, maar moet nu al 8,5 euro bieden om die laatste paar vrije aandeeltjes binnen te krijgen.
    Gelukkig is er af en toe wat slecht getimed nieuws, zodat ik weer lager kan oppikken.
    Maar het opbouwen van een significant belang valt me zwaar, moet ik eerlijk zeggen ...
25 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links