holenbeer schreef op 6 januari 2017 19:46:
[...]
Hoe ziet dit er uit als straks consumentenauto's ook zijn voorzien van (goedkope solid state) LiDAR? In 2020 zou dat zomaar eens state of the art kunnen zijn.
Een camera heeft hogere resolutie, maar 's nachts, bij mist, sneeuw enz. is het zicht een stuk minder zo niet nihil.
Dan hebben mensen straks de keuze uit een set aan sensoren (camera, radar, lidar, sonar enz.)
Die sensoren leveren data die gefuseerd worden in een 'brain, zeg de PX2, Xavier of wat er tegen die tijd op de markt is.
Die gefuseerde data leveren, vergeleken met de basiskaarten (road DNA, REM of andere referenties) excepties en andere conclusies op die gedeeld worden via een cloud en/of vehicle to Vehicle of zelfs Vehicle to Infrastructure?
De gedeelde conclusies worden verwerkt in een (of meer) 'kaartfabrieken', die realtime de aangepaste basiskaarten distribueren. Waarschijnlijk vooral naar auto's die rijden in de buurt van de excepties, en misschien 1 keer per dag/nacht naar alle aangesloten auto's?
Ik zie de Mobileyes van deze wereld vooral in de 1e paar stappen een rol spelen:
- ze leveren sensoren, of dat nou camera's, lidar of iets anders is
- ze leveren een verwerkingschip bij
- ze zijn niet in staat de sensorfusie te leveren, dat doen de Nvidia's en Intels van de wereld
De gefuseerde data zijn mi dan ook geen eigendom van deze sensor+-leveranciers. M.i. zijn ze waarschijnlijk ook geen eigendom van de sensorfusieclubs.
Waarschijnlijk zijn ze eigendom van de autoleverancier en niet eens van de autobezitter, omdat je bij aankoop een contract tekent waarin je het eigendom van de data opgeeft.
TomTom zit mi verder naar achteren. Nu brengen ze zelf nog (deels) de wegen in kaart, maar dat kan meer en meer gecrowdfund, via een scala aan sensoren en vanuit die sensoren gefuseerde data. Hun toegevoegde waarde zit in de real time verwerking en distributie, en de toegevoegde waarde al traffic en andere verkeerskundige intelligentie.
Het zal TomTom boeien wie de (gefuseerde) data aanlevert. Zolang de kosten va de aangeleverde data maar een stuk lager zijn dan de revenuen van de verwerkt een gedistribueerde data. Omdat elke leverancier (sensor, brain of auto) maar een deel van de datastroom heeft, is het punt waarop al die data samenkomen en gecombineerd worden het meest waardevol, zeker als ze vanuit dat punt verkcoht kunnen worden aan tientallen klanten.Of TomTom dat ene punt (of één van de 2-3 punten) wordt is afwachten, maar ik zie zo gauw geen andere kandidaten dat TomTom, HERE en wat grote jongens als Microsoft, Apple enz. die als ze dat willen Tom Tom makkelijk kunnen kopen.