TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom Januari 2017

3.615 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 ... 177 178 179 180 181 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

seren schreef op 10 januari 2017 19:34:

[...]
en kennelijk is het positief neerzetten van TomTom niet meer nodig, en ook bij TomTom vinden ze het niet nodig om nog verder te pushen.

TomTom staat al op de startbaan en de bestemming is bekend
Ik denk dat jij er niet zover naast zit.

Tini
Dokus
0
A third aspect required for self-driving cars is a highly detailed or HD map. In order to drive with precision, the car needs to know exactly where it is at all times. Based on what we are sensing, a car can combine knowledge of the known map to understand its location with centimeter accuracy. Any differences between the map stored in the cloud and the real world will be communicated back to the cloud to update the HD map. Again AI plays a major role in creating and maintaining these highly detailed mapping data sets.

Interessant!!
blog.bosch-si.com/categories/mobility...
[verwijderd]
1
quote:

Misschien schreef op 10 januari 2017 20:57:

[...]

Ik denk dat jij er niet zover naast zit.

Tini
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging Tini #zegdanniks
Dokus
3
Volvo gebruikt hd maps van tomtom!!
Vertaald via google

Welke technologieën zet je uit? Heeft u vertrouwen op high definition-kaarten, zoals Nvidia ?
Ja, de HD kaarten één van de sleutels tot succes. We zijn al bezig met TomTom en Nvidia . We gebruiken de PX2 Drive voor onze Drive Me programma. We hebben ook een partnerschap aangegaan met Uber om onderzoek te doen in autonomie. Maar we hebben vooral creëerde een joint venture met Autoliv, een grote fabrikant die levert beveiligingsapparatuur voor auto's. Ze maken gordels, airbags van, chips, camera's, radar ... Het doel van deze joint venture is om de ontwikkeling van de autonome rijden technologie te versnellen.

www.usine-digitale.fr/article/entreti...
[verwijderd]
0
quote:

Dokus_ schreef op 10 januari 2017 21:37:

Volvo gebruikt hd maps van tomtom!!
Vertaald via google

Welke technologieën zet je uit? Heeft u vertrouwen op high definition-kaarten, zoals Nvidia ?
Ja, de HD kaarten één van de sleutels tot succes. We zijn al bezig met TomTom en Nvidia . We gebruiken de PX2 Drive voor onze Drive Me programma. We hebben ook een partnerschap aangegaan met Uber om onderzoek te doen in autonomie. Maar we hebben vooral creëerde een joint venture met Autoliv, een grote fabrikant die levert beveiligingsapparatuur voor auto's. Ze maken gordels, airbags van, chips, camera's, radar ... Het doel van deze joint venture is om de ontwikkeling van de autonome rijden technologie te versnellen.

www.usine-digitale.fr/article/entreti...
ab!!! groot nieuws!!!!
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 10 januari 2017 21:41:

[...]

ab!!! groot nieuws!!!!
Datum 18-10-2016..?!
[verwijderd]
0
quote:

Dokus_ schreef op 10 januari 2017 21:37:

Volvo gebruikt hd maps van tomtom!!
Vertaald via google

Welke technologieën zet je uit? Heeft u vertrouwen op high definition-kaarten, zoals Nvidia ?
Ja, de HD kaarten één van de sleutels tot succes. We zijn al bezig met TomTom en Nvidia . We gebruiken de PX2 Drive voor onze Drive Me programma. We hebben ook een partnerschap aangegaan met Uber om onderzoek te doen in autonomie. Maar we hebben vooral creëerde een joint venture met Autoliv, een grote fabrikant die levert beveiligingsapparatuur voor auto's. Ze maken gordels, airbags van, chips, camera's, radar ... Het doel van deze joint venture is om de ontwikkeling van de autonome rijden technologie te versnellen.

www.usine-digitale.fr/article/entreti...
Mooi dat je het even herhaalt Dokus voor de nieuwkomers, maar dit is al uitgebreid besproken hier op het forum. Kwartje is blijkbaar nog niet bij iedereen gevallen, zelfs bij Groeibriljant niet ;-)
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 10 januari 2017 21:41:

[...]

ab!!! groot nieuws!!!!
Dankjewel @GB. Dit heb ik al op 24 oktober getweet, er zelf een plaatje bij gemaakt en het vandaag nog eens geretweet omdat het DriveMe programma weer in het nieuws was:

twitter.com/IexHik/status/79067094595...
Levy
3
quote:

Hik schreef op 10 januari 2017 20:03:

[...]

Als je je mijn uiting over putopties goed had herinnerd, dan had je het bovenstaande niet geschreven. Maar als we toch met modder bezig zijn.

Mijn gedachte over Justin. Hij is ongetwijfeld degene die het meest overall kennis heeft over TomTom en de periferie.
Wat ik merk is dat hij toch nog heel vaak aannames doet en leunt op analisten die in zijn ogen deskundig zijn, dat mag. Je moet ergens vanuit gaan. Maar als je de techniek zelf niet 100% begrijpt dan is je oordeel over de deskundigen die jou informatie verstrekken ook niet 100% betrouwbaar.
In mijn ogen snapt Justin bijvoorbeeld nog steeds niet waar Mobileye mee bezig is. Ik denk dat er hier op het forum misschien maar 3 mensen zijn die het wel doorhebben. Kun je dan wel een uitspraak doen over de concurrentie? Als jouw informanten zeggen "ach valt wel mee, gaat ze niet lukken, ze weten niet wat maps zijn, gaan ze niet maken en de rest is bluf". Ja, dan heb je jezelf niet echt verdiept in deze partij. En ja, het is nu eenmaal een techfonds, maar dat is TomTom inmiddels ook aan het worden.
Beste forumgenoten, kies rustig je goeroes, maar om ze op te hemelen en de overigen af te kraken, dat lijkt me niet nodig. Het komt door die hele AB cultuur hier op het forum. Als je in de lijn der verwachtingen predikt komt het allemaal goed.
Blijf echter waakzaam en ga zelf ook eens op onderzoek uit.
Wat het gooien met modder betreft, je grossiert in het geven van steken richting Justin. Niet altijd even prettig om te lezen. Het zal mij niet verbazen als dat (mede) een oorzaak is dat Justin even niet meer post. Justin daarentegen is vrijwel altijd in zijn bejegening erg correct.

Jouw probleem is dat je niet tegen kritiek kan. Je schreef vorige week 'savonds laat: ik ga morgen (een paar uurtjes nadat je het opschreef dus) wat putopties kopen denk ik. Als ik dan vraag hoe het met je putopties zit reageer je als door een adder gebeten: er is sprake van niet goed kunnen lezen, niet goed kunnen herinneren en van modder gooien.

Overigens had ik jouw opmerking al eerder bestempeld als stemmingmakerij en als reactie daarop schreef jij dat je enkel long zit. Wat dat betreft had ik kunnen weten dat je geen putopties had. Maar mijn punt is uiteraard dat je het ene moment iets opschrijft wat even later onzin blijkt, althans erg consistent komt het op mij niet over.

Ik heb niet zoveel met posters die het ene moment schrijven (fictief voorbeeld): "Tomtom kan naar de 100 euro binnenkort, ik ga me volladen met Call opties denk ik." Vervolgens wordt dit niet herroepen door de betreffende poster totdat iemand er een vraag over stelt. En dan is die vragensteller ineens een moddergooier als blijkt dat er helemaal geen Call opties zijn gekocht.

Wat Mobileye betreft, ben ik één en al oor. Concreet: zie jij dat dan als bedreiging voor TT, op welke termijn en met welke kans? Kennelijk is die bedreiging ook weer niet zo groot dat je short zit in TT, integendeel want het laatste wat ik over je positie las was dat je enkel long zit (of blijkt wederom later dat we die genoemde longpositie moesten lezen als het tegenovergestelde: een shortpositie)?

Ik verneem graag je reactie hoe jij het Mobileye-risico ziet concreet voor een belegging in TomTom.

[verwijderd]
0
quote:

Dokus_ schreef op 10 januari 2017 21:11:

here en intel...
Moeten dus toch nog ontwikkelen

360.here.com/2017/01/03/intel-is-here...
In our automotive collaboration with Intel we plan to jointly research and develop a highly scalable proof-of-concept architecture that supports real-time updates of high definition (HD) maps for highly and fully automated driving.

Is dit wat TT na 3 pogingen is gelukt en inmiddels operationeel is (and counting)

The architecture will be designed to help make autonomous driving as safe and predictable as possible and it will enable services such as HERE HD Live Map. Intel will also work with Audi, BMW and Daimler to test the architecture

zal gezellig worden in het consortium. Dit is de ambitie/het verhaal van Mobileye (http://www.globes.co.il/en/article-mobileye-demonstrates-smart-car-leadership-1001171165):


- According to Shashua, "very advanced" contacts are now taking place to establish a consortium of the entire auto industry for the production of the critical mapping data

- These figures are now giving Mobileye a lead of several years on its competitors, including giant chip companies with deep pockets scurrying to enter the sector

- Will Mobileye challenge Google? Shashua quickly said that there is no such intention, but there is no doubt that the mass-based mapping action can in the future create multi-billion dollar added value for the company

Mobileye in concurrentie met 'partners' Here/Intel?

Dutchy Ron
0
Je merkt gewoon dat iedereen zoekende is en niemand het alleen kan, vandaar dat de ene na de andere samenwerking je om de oren vliegt. Voor level 4 maar zeker voor level 5 heb je nmm niet alleen actuele juiste eenduidige HD-maps en voldoende rekenkracht nodig in de cloud en de auto maar ook wereldwijde standaarden en gewijzigde wetgeving. Dit samen maakt het extreem complex zoals Nissan Dutch boy al aangaf. Die HD-maps en rekenkracht komt wel goed, maar of die HD-maps eenduidig en compatible zijn met de overige hard- en software is de vraag. Vaak werkt het bij standaarden zo dat de eersten de standaard bepalen, vandaar dat de early adapters haast hebben en degene die meer is van de proven concepts (vaak de kleinere automerken met minder budget) de standaarden afwacht omdat zij zich geen misstap en desinvestering kunnen veroorloven.

Vwb de core business van TT automotive..... ik kan zo géén ander voorbeeld bedenken waarbij de hele wereld in een bepaalde sector gebruik maakt van dezelfde eenduidige gestandaardiseerde data die beheerd wordt door een (of meerdere) commerciële partij(en) en waar zulke hoge eisen aan worden gesteld. Daarom denk ik dat het voorlopig bij level 3 blijft en het geen probleem is dat autofabrikanten hun eigen HD-map leverancier kiezen zolang nog niet wordt voldaan aan de randvoorwaarden voor level 4 en 5. Ik ben positief ingesteld maar zie nog wel wat beren op de weg die Elon Musk vermoedelijk niet ziet en in elk geval niet zo snel zal uiten ;-). Wel zie je bij Nissan-Renault en Toyota wel steeds vaker dat soort signalen naar buiten komen. Naarmate de tijd vordert wordt men realistischer. Dus ben wel benieuwd hoe de autoindustrie en de infrastructuur er in 2030 uit ziet en hoeveel partijen zich nog bezighouden met het onderhouden van HD-maps. Maar dan ben ik hopelijk met pensioen en uit TT. ;-)

Maar zo wat gedachten die zojuist bij mij op kwamen. Als iemand wel een industrie weet waarbij iedereen uit gaat van dezelfde authentieke op standaarden gebaseerde data bronnen houd ik mij aanbevolen.
Dutchy Ron
0
Alweer zo'n duur rapport, vraag mij wel eens af hoeveel ze er van slijten en of we niet samen hier ook zo'n rapport kunnen opstellen ;-)

www.newswiretoday.com/news/162314/

TomTom Telematics has strengthened its European presence through acquisition, open platform, partnerships, technology advancements, and expansion of product portfolio.


Dutchy Ron
0
Zo zien onze Oosterburen de strategie van HERE

Jüngst habe sich der US-Chipriese Intel mit 15 Prozent am Kartendienst "Here" beteiligt, den Daimler zusammen mit BMW und Audi 2015 von Nokia gekauft habe. Die deutschen Autobauer möchten mit dem Kauf ihre Unabhängigkeit gegenüber den wenigen anderen großen Anbietern wie Google, Apple oder TomTom sicherstellen, da digitale Karten einen zentralen Baustein für den Betrieb selbstfahrender Autos darstellen würden. Erst Ende Dezember 2016 hätten Daimler, BMW und Audi asiatische Investoren bei dem Kartendienst mit insgesamt zehn Prozent beteiligt, um den lukrativen Zukunftsmarkt China zu erschließen.
[verwijderd]
0
Mobileye suggereert momenteel meer dan ze kunnen waarmaken. Er zitten daar 2 zwaktes: (a) ze hebben niet de processing power in de wagen om de benodigde AI job te doen en alleen exception information door te geven aan "de fabriek". (b) De "fabriek" waarmee ze momenteel samenwerken is HERE en die fabriek is nog niet operationeel maar in de bouwfase.

Iedereen lijkt op meerdere paarden tegelijk te wedden. De Duitsers werken al met NVidia, waarbij de map-partner waarschijnlijk nog ter discussie staat. Is HERE snel genoeg klaar dan wordt het misschien HERE. Maar anders schakelen ze ongetwijfeld TomTom in (tijdelijk?). Ook Mobileye zal mogelijk willen gaan samenwerken met TomTom als HERE niet snel genoeg stappen zet. Maar in die relatie hebben ze stevig last van het samenwerkingsverband Bosch/TomTom dat vele malen inniger is.

De kaarten zijn absoluut nog niet definitief geschud maar TomTom heeft geen slechte papieren.

Zoals eerder gezegd: de mate van voorsprong van de werkende fabriek van TomTom, maar misschien nog wel meer de druk om "first to market" zijn DE bepalende factoren voor hoe het vanaf hier gaat lopen.

Ik zie op dit moment nog geen sectorkopers die al vol durven inzetten op het aanstaande succes van TomTom, waar dat bij NVidia WEL volop gebeurt. Dus hoop ik er wel op dat het snor zit, maar houd ik ook een open oog voor alles wat een andere ka t op zou kunnen wijzen. Zowel t.a.v. die TomTom voorsprong, als qua strategische belangen, als qua "tijdsdruk" voor alle betrokkenen.

Verder houd ik voortdurend rekening met een scenario waarbij een derde partij (zeeeeeeeer waarschijnlijk Bosch) de krachten van HERE en TomTom gaat bundelen. De door Justin gesignaleerde uitdunning van het hooggekwalificeerde HERE personeel preludeert daar waarschijnlijk op. Ook de samenwerking van de BAD-boys met NVidia past mooi in dat plaatje.
Dutchy Ron
0
Tegenwoordig begint iedere vacaturetekst bij TT met de legendarische woorden van HG "Five years from now we'll be active in areas we haven't yet dreamed of" ...........Yes we can, the American dream ;-)
3.615 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 ... 177 178 179 180 181 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront